Kako nastaju i kako nestaju nove kompetence - socijalna interakcija i kognitivni razvoj
How do new competences appear and how they disappear: Social interaction and cognitive development
Апстракт
Osnovni cilj ovog rada jeste da ispita kako različita teorijska stanovišta - konstruktivistička, ko-konstruktivistička i pristup teorije dinamičkih sistema - objašnjavaju mehanizam nastanka novih kognitivnih kompetenci unutar socijalne interakcije i da prikaže nalaze koji se ne mogu objasniti konceptualnim okvirom nijednog od pomenutih pristupa. U objašnjavanju produktivnih socijalnih interakcija sva tri pristupa daju objašnjenja sa različitih ali komplementarnih stanovišta prikazujući različite aspekte onih procesa unutar socijalne interakcije koji vode većem postignuću u naknadnom individualnom kognitivnom funkcionisanju. Konstruktivistički pristupi se usmeravaju na važnost normativnih fakata koji stvaraju logičku neravnotežu i često se produkuju unutar situacije interakcije, ko-konstruktivistički okvir naglašava važnost mišljenja koje je ugrađeno u jezik i socio-kulturalnu razmenu, a teorija dinamičkih sistema nastoji da situaciju interakcije matematizuje kroz pojam bifurkacije. Klj...učni deo rada čini prikaz nalaza koji govore o tome da kognitivno kompetentnija deca koja ulaze u interakciju sa manje kompetentnim ali samopouzdanijim partnerima postižu niže rezultate nego pre interakcije. Po mišljenju autora, u objašnjavanju ovih nalaza, eksplanatorna moć ova tri pristupa je mala. Stoga je u radu postavljeno pitanje da li koncepti poput normativnosti i diskurzivnosti mogu biti od pomoći prilikom objašnjavanja ovog fenomena i da li oni na taj način igraju nekakvu ulogu u kognitivnom razvoju. .
The main goal of this work is to examine how different theoretical points of view (constructivist, co-constructivist and dynamical systems theory) explain the mechanism of creating new cognitive competencies within social interactions and, on the other hand, to show that there is some evidence that partly cannot be explained by the conceptual framework of these approaches. All three approaches give complementary explanations from different but reciprocal points of view showing different aspects of social interaction that leads to greater achievement in the subsequent individual cognitive functioning. Constructivist approach focuses on the importance of normative facts that create a logical imbalance and are often produced within a situation of interaction, co-constructivist framework emphasizes the importance of thinking which is embedded in language and socio-cultural exchange, and dynamical systems theory seeks to describe interaction in the concept of bifurcation. These approaches a...re less capable of explaining the findings that cognitively more competent children who enter the interaction with the less competent but more confident partners achieve lower results than in pretest. Question is asked whether concepts such as normativity and discourse can be helpful in explaining this phenomenon and whether they play some sort of role in mechanisms of cognitive development. .
Кључне речи:
socijalna interakcija / normativnost / kognitivni razvoj / diskurs / social interaction / normativity / discourse / cognitive developmentИзвор:
Psihološka istraživanja, 2010, 13, 1, 107-129Издавач:
- Univerzitet u Beogradu - Filozofski fakultet - Institut za psihologiju, Beograd
Финансирање / пројекти:
- Психолошки проблеми у контексту друштвених промена (RS-MESTD-MPN2006-2010-149018)
Институција/група
Psihologija / PsychologyTY - JOUR AU - Jovanović, Vitomir AU - Baucal, Aleksandar PY - 2010 UR - http://reff.f.bg.ac.rs/handle/123456789/1085 AB - Osnovni cilj ovog rada jeste da ispita kako različita teorijska stanovišta - konstruktivistička, ko-konstruktivistička i pristup teorije dinamičkih sistema - objašnjavaju mehanizam nastanka novih kognitivnih kompetenci unutar socijalne interakcije i da prikaže nalaze koji se ne mogu objasniti konceptualnim okvirom nijednog od pomenutih pristupa. U objašnjavanju produktivnih socijalnih interakcija sva tri pristupa daju objašnjenja sa različitih ali komplementarnih stanovišta prikazujući različite aspekte onih procesa unutar socijalne interakcije koji vode većem postignuću u naknadnom individualnom kognitivnom funkcionisanju. Konstruktivistički pristupi se usmeravaju na važnost normativnih fakata koji stvaraju logičku neravnotežu i često se produkuju unutar situacije interakcije, ko-konstruktivistički okvir naglašava važnost mišljenja koje je ugrađeno u jezik i socio-kulturalnu razmenu, a teorija dinamičkih sistema nastoji da situaciju interakcije matematizuje kroz pojam bifurkacije. Ključni deo rada čini prikaz nalaza koji govore o tome da kognitivno kompetentnija deca koja ulaze u interakciju sa manje kompetentnim ali samopouzdanijim partnerima postižu niže rezultate nego pre interakcije. Po mišljenju autora, u objašnjavanju ovih nalaza, eksplanatorna moć ova tri pristupa je mala. Stoga je u radu postavljeno pitanje da li koncepti poput normativnosti i diskurzivnosti mogu biti od pomoći prilikom objašnjavanja ovog fenomena i da li oni na taj način igraju nekakvu ulogu u kognitivnom razvoju. . AB - The main goal of this work is to examine how different theoretical points of view (constructivist, co-constructivist and dynamical systems theory) explain the mechanism of creating new cognitive competencies within social interactions and, on the other hand, to show that there is some evidence that partly cannot be explained by the conceptual framework of these approaches. All three approaches give complementary explanations from different but reciprocal points of view showing different aspects of social interaction that leads to greater achievement in the subsequent individual cognitive functioning. Constructivist approach focuses on the importance of normative facts that create a logical imbalance and are often produced within a situation of interaction, co-constructivist framework emphasizes the importance of thinking which is embedded in language and socio-cultural exchange, and dynamical systems theory seeks to describe interaction in the concept of bifurcation. These approaches are less capable of explaining the findings that cognitively more competent children who enter the interaction with the less competent but more confident partners achieve lower results than in pretest. Question is asked whether concepts such as normativity and discourse can be helpful in explaining this phenomenon and whether they play some sort of role in mechanisms of cognitive development. . PB - Univerzitet u Beogradu - Filozofski fakultet - Institut za psihologiju, Beograd T2 - Psihološka istraživanja T1 - Kako nastaju i kako nestaju nove kompetence - socijalna interakcija i kognitivni razvoj T1 - How do new competences appear and how they disappear: Social interaction and cognitive development EP - 129 IS - 1 SP - 107 VL - 13 DO - 10.5937/PsIstra1001107J ER -
@article{ author = "Jovanović, Vitomir and Baucal, Aleksandar", year = "2010", abstract = "Osnovni cilj ovog rada jeste da ispita kako različita teorijska stanovišta - konstruktivistička, ko-konstruktivistička i pristup teorije dinamičkih sistema - objašnjavaju mehanizam nastanka novih kognitivnih kompetenci unutar socijalne interakcije i da prikaže nalaze koji se ne mogu objasniti konceptualnim okvirom nijednog od pomenutih pristupa. U objašnjavanju produktivnih socijalnih interakcija sva tri pristupa daju objašnjenja sa različitih ali komplementarnih stanovišta prikazujući različite aspekte onih procesa unutar socijalne interakcije koji vode većem postignuću u naknadnom individualnom kognitivnom funkcionisanju. Konstruktivistički pristupi se usmeravaju na važnost normativnih fakata koji stvaraju logičku neravnotežu i često se produkuju unutar situacije interakcije, ko-konstruktivistički okvir naglašava važnost mišljenja koje je ugrađeno u jezik i socio-kulturalnu razmenu, a teorija dinamičkih sistema nastoji da situaciju interakcije matematizuje kroz pojam bifurkacije. Ključni deo rada čini prikaz nalaza koji govore o tome da kognitivno kompetentnija deca koja ulaze u interakciju sa manje kompetentnim ali samopouzdanijim partnerima postižu niže rezultate nego pre interakcije. Po mišljenju autora, u objašnjavanju ovih nalaza, eksplanatorna moć ova tri pristupa je mala. Stoga je u radu postavljeno pitanje da li koncepti poput normativnosti i diskurzivnosti mogu biti od pomoći prilikom objašnjavanja ovog fenomena i da li oni na taj način igraju nekakvu ulogu u kognitivnom razvoju. ., The main goal of this work is to examine how different theoretical points of view (constructivist, co-constructivist and dynamical systems theory) explain the mechanism of creating new cognitive competencies within social interactions and, on the other hand, to show that there is some evidence that partly cannot be explained by the conceptual framework of these approaches. All three approaches give complementary explanations from different but reciprocal points of view showing different aspects of social interaction that leads to greater achievement in the subsequent individual cognitive functioning. Constructivist approach focuses on the importance of normative facts that create a logical imbalance and are often produced within a situation of interaction, co-constructivist framework emphasizes the importance of thinking which is embedded in language and socio-cultural exchange, and dynamical systems theory seeks to describe interaction in the concept of bifurcation. These approaches are less capable of explaining the findings that cognitively more competent children who enter the interaction with the less competent but more confident partners achieve lower results than in pretest. Question is asked whether concepts such as normativity and discourse can be helpful in explaining this phenomenon and whether they play some sort of role in mechanisms of cognitive development. .", publisher = "Univerzitet u Beogradu - Filozofski fakultet - Institut za psihologiju, Beograd", journal = "Psihološka istraživanja", title = "Kako nastaju i kako nestaju nove kompetence - socijalna interakcija i kognitivni razvoj, How do new competences appear and how they disappear: Social interaction and cognitive development", pages = "129-107", number = "1", volume = "13", doi = "10.5937/PsIstra1001107J" }
Jovanović, V.,& Baucal, A.. (2010). Kako nastaju i kako nestaju nove kompetence - socijalna interakcija i kognitivni razvoj. in Psihološka istraživanja Univerzitet u Beogradu - Filozofski fakultet - Institut za psihologiju, Beograd., 13(1), 107-129. https://doi.org/10.5937/PsIstra1001107J
Jovanović V, Baucal A. Kako nastaju i kako nestaju nove kompetence - socijalna interakcija i kognitivni razvoj. in Psihološka istraživanja. 2010;13(1):107-129. doi:10.5937/PsIstra1001107J .
Jovanović, Vitomir, Baucal, Aleksandar, "Kako nastaju i kako nestaju nove kompetence - socijalna interakcija i kognitivni razvoj" in Psihološka istraživanja, 13, no. 1 (2010):107-129, https://doi.org/10.5937/PsIstra1001107J . .