Stručno usavršavanje nastavnika u oblasti prevencije nepoželjnih ponašanja učenika
Povyšenie kvalifikacii prepodavatelej v prevencii neželatel'nogo povedenija učenikov
Apstrakt
Polazeći od značaja prevencije nepoželjnih ponašanja učenika u školi, u radu se razmatra uloga nastavnika u ostvarivanju preventivne funkcije škole i potreba za stručnim usavršavanjem koje nastavnicima pomaže da adekvatno odgovore na zahteve ovog segmenta svog vaspitno-obrazovnog delovanja. Uloga nastavnika u prevenciji nepoželjnih ponašanja ogleda se u njegovom celokupnom ponašanju, tj. odnosu prema učenicima i uvažavanju njihovih individualnih karakteristika, odabiru aktivnosti, metoda i oblika rada itd. U skladu sa raznovrsnošću uloga koje nastavnik ostvaruje u nastavnom i vaspitnom radu, stručno usavršavanje u oblasti prevencije nepoželjnih ponašanja zahteva razvijanje različitih kompetencija nastavnika koje im pomažu da adekvatnije odgovore na potrebe učenika (obrazovne, emocionalne, socijalne). U radu se ukazuje na oblasti i teme stručnog usavršavanja koje nastavnicima mogu pomoći u njihovom preventivnom delovanju, kao što su: poznavanje razvojnih karakteristika dece različitog u...zrasta, priroda i mehanizmi javljanja i razvoja nepoželjnih ponašanja, interpersonalni odnosi nastavnika i učenika, mogućnosti i efekti primene različitih didaktičko-metodičkih rešenja u nastavi itd.
Starting from the importance of the prevention of undesirable behaviours of students in school, the paper considers the role of the teacher in the realization of the preventive function of school and the need for in-service teacher training which can help teachers to meet adequately the requirements of this segment of their educational work. The role of the teacher in the prevention of undesirable behaviours is reflected in the totality of the teacher's behaviour, i.e. their attitudes towards the students and respect for individual characteristics, as well as the selection of activities, methods and forms of work, etc. Considering the versatility of the roles the teacher plays in the teaching process, in-service training in the prevention of undesirable behaviours requires the development of various competencies that can help teachers meet the needs of the students (educational, emotional, social) adequately. The paper stresses areas and themes for teacher training which can help teach...ers in their preventive activities, such as: awareness of the developmental characteristics of children of different ages, the nature and mechanisms of the emergence and development of undesirable behaviours, interpersonal relations between the teacher and students, possibilities and effects of the application of various didactic-methodological solutions in the teaching process, etc.
Ključne reči:
stručno usavršavanje / prevencija nepoželjnih ponašanja / nastavnici / teachers / prevention of undesirable behaviours / in-service teacher trainingIzvor:
Nastava i vaspitanje, 2014, 63, 1, 95-105Izdavač:
- Pedagoško društvo Srbije, Beograd i Univerzitet u Beogradu - Filozofski fakultet - Institut za pedagogiju i andragogiju, Beograd
Institucija/grupa
Pedagogija / PedagogyTY - JOUR AU - Šaljić, Zorica PY - 2014 UR - http://reff.f.bg.ac.rs/handle/123456789/1846 AB - Polazeći od značaja prevencije nepoželjnih ponašanja učenika u školi, u radu se razmatra uloga nastavnika u ostvarivanju preventivne funkcije škole i potreba za stručnim usavršavanjem koje nastavnicima pomaže da adekvatno odgovore na zahteve ovog segmenta svog vaspitno-obrazovnog delovanja. Uloga nastavnika u prevenciji nepoželjnih ponašanja ogleda se u njegovom celokupnom ponašanju, tj. odnosu prema učenicima i uvažavanju njihovih individualnih karakteristika, odabiru aktivnosti, metoda i oblika rada itd. U skladu sa raznovrsnošću uloga koje nastavnik ostvaruje u nastavnom i vaspitnom radu, stručno usavršavanje u oblasti prevencije nepoželjnih ponašanja zahteva razvijanje različitih kompetencija nastavnika koje im pomažu da adekvatnije odgovore na potrebe učenika (obrazovne, emocionalne, socijalne). U radu se ukazuje na oblasti i teme stručnog usavršavanja koje nastavnicima mogu pomoći u njihovom preventivnom delovanju, kao što su: poznavanje razvojnih karakteristika dece različitog uzrasta, priroda i mehanizmi javljanja i razvoja nepoželjnih ponašanja, interpersonalni odnosi nastavnika i učenika, mogućnosti i efekti primene različitih didaktičko-metodičkih rešenja u nastavi itd. AB - Starting from the importance of the prevention of undesirable behaviours of students in school, the paper considers the role of the teacher in the realization of the preventive function of school and the need for in-service teacher training which can help teachers to meet adequately the requirements of this segment of their educational work. The role of the teacher in the prevention of undesirable behaviours is reflected in the totality of the teacher's behaviour, i.e. their attitudes towards the students and respect for individual characteristics, as well as the selection of activities, methods and forms of work, etc. Considering the versatility of the roles the teacher plays in the teaching process, in-service training in the prevention of undesirable behaviours requires the development of various competencies that can help teachers meet the needs of the students (educational, emotional, social) adequately. The paper stresses areas and themes for teacher training which can help teachers in their preventive activities, such as: awareness of the developmental characteristics of children of different ages, the nature and mechanisms of the emergence and development of undesirable behaviours, interpersonal relations between the teacher and students, possibilities and effects of the application of various didactic-methodological solutions in the teaching process, etc. PB - Pedagoško društvo Srbije, Beograd i Univerzitet u Beogradu - Filozofski fakultet - Institut za pedagogiju i andragogiju, Beograd T2 - Nastava i vaspitanje T1 - Stručno usavršavanje nastavnika u oblasti prevencije nepoželjnih ponašanja učenika T1 - Povyšenie kvalifikacii prepodavatelej v prevencii neželatel'nogo povedenija učenikov T1 - In-service teacher training in the area of preventing undesirable student's behaviours EP - 105 IS - 1 SP - 95 VL - 63 UR - https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_reff_1846 ER -
@article{ author = "Šaljić, Zorica", year = "2014", abstract = "Polazeći od značaja prevencije nepoželjnih ponašanja učenika u školi, u radu se razmatra uloga nastavnika u ostvarivanju preventivne funkcije škole i potreba za stručnim usavršavanjem koje nastavnicima pomaže da adekvatno odgovore na zahteve ovog segmenta svog vaspitno-obrazovnog delovanja. Uloga nastavnika u prevenciji nepoželjnih ponašanja ogleda se u njegovom celokupnom ponašanju, tj. odnosu prema učenicima i uvažavanju njihovih individualnih karakteristika, odabiru aktivnosti, metoda i oblika rada itd. U skladu sa raznovrsnošću uloga koje nastavnik ostvaruje u nastavnom i vaspitnom radu, stručno usavršavanje u oblasti prevencije nepoželjnih ponašanja zahteva razvijanje različitih kompetencija nastavnika koje im pomažu da adekvatnije odgovore na potrebe učenika (obrazovne, emocionalne, socijalne). U radu se ukazuje na oblasti i teme stručnog usavršavanja koje nastavnicima mogu pomoći u njihovom preventivnom delovanju, kao što su: poznavanje razvojnih karakteristika dece različitog uzrasta, priroda i mehanizmi javljanja i razvoja nepoželjnih ponašanja, interpersonalni odnosi nastavnika i učenika, mogućnosti i efekti primene različitih didaktičko-metodičkih rešenja u nastavi itd., Starting from the importance of the prevention of undesirable behaviours of students in school, the paper considers the role of the teacher in the realization of the preventive function of school and the need for in-service teacher training which can help teachers to meet adequately the requirements of this segment of their educational work. The role of the teacher in the prevention of undesirable behaviours is reflected in the totality of the teacher's behaviour, i.e. their attitudes towards the students and respect for individual characteristics, as well as the selection of activities, methods and forms of work, etc. Considering the versatility of the roles the teacher plays in the teaching process, in-service training in the prevention of undesirable behaviours requires the development of various competencies that can help teachers meet the needs of the students (educational, emotional, social) adequately. The paper stresses areas and themes for teacher training which can help teachers in their preventive activities, such as: awareness of the developmental characteristics of children of different ages, the nature and mechanisms of the emergence and development of undesirable behaviours, interpersonal relations between the teacher and students, possibilities and effects of the application of various didactic-methodological solutions in the teaching process, etc.", publisher = "Pedagoško društvo Srbije, Beograd i Univerzitet u Beogradu - Filozofski fakultet - Institut za pedagogiju i andragogiju, Beograd", journal = "Nastava i vaspitanje", title = "Stručno usavršavanje nastavnika u oblasti prevencije nepoželjnih ponašanja učenika, Povyšenie kvalifikacii prepodavatelej v prevencii neželatel'nogo povedenija učenikov, In-service teacher training in the area of preventing undesirable student's behaviours", pages = "105-95", number = "1", volume = "63", url = "https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_reff_1846" }
Šaljić, Z.. (2014). Stručno usavršavanje nastavnika u oblasti prevencije nepoželjnih ponašanja učenika. in Nastava i vaspitanje Pedagoško društvo Srbije, Beograd i Univerzitet u Beogradu - Filozofski fakultet - Institut za pedagogiju i andragogiju, Beograd., 63(1), 95-105. https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_reff_1846
Šaljić Z. Stručno usavršavanje nastavnika u oblasti prevencije nepoželjnih ponašanja učenika. in Nastava i vaspitanje. 2014;63(1):95-105. https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_reff_1846 .
Šaljić, Zorica, "Stručno usavršavanje nastavnika u oblasti prevencije nepoželjnih ponašanja učenika" in Nastava i vaspitanje, 63, no. 1 (2014):95-105, https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_reff_1846 .