Dualno obrazovanje - mogućnosti, pretpostavke i izazovi ostvarivanja
The dual education system: Implementation possibilities, prerequisites and challenges
Апстракт
Dualno obrazovanje kao model ostvarivanja srednjeg stručnog obrazovanja smatra se uspešnim načinom pripremanja mladih za svet rada i za zapošljavanje. U nastojanju da unaprede organizaciju i način funkcionisanja srednjeg stručnog obrazovanja mnoge države su se oslonile na iskustva zemalja koje imaju razvijen dualni model stručnog obrazovanja i obuke. Posebnu pažnju je privukao nemački dualni sistem, koji je mnogima poslužio kao uzor za reformisanje srednjeg stručnog obrazovanja. Imajući u vidu da se tuđa rešenja ne mogu kopirati, tj. direktno prenositi u sredinu čiji je društveno-ekonomski i obrazovni kontekst različit, u radu se razmatraju mogućnosti i pretpostavke uspešne primene dualnog obrazovanja u drugoj sredini. Ukazuje se, takođe, na određene izazove u ostvarivanju dualnog obrazovanja, koji se istovremeno mogu razumeti i kao ograničavajuće okolnosti za njegovo uvođenje i primenu. U zaključnim razmatranjima se ističe da je prilikom reformisanja srednjeg stručnog obrazovanja potr...ebno prvo sagledati stanje i potrebe u sopstvenom sistemu, a tek nakon toga pažljivo razmotriti koji elementi dualnog modela mogu biti korisni za dati obrazovni sistem i na koji način se oni mogu prilagoditi da bi se integrisali u postojeći kontekst.
The dual education system as a model of secondary vocational education is regarded as an effective way of preparing young people for the world of work and employment. Many countries striving to improve the organization and functioning of secondary vocational education have drawn on the experience of countries with a well-developed dual system of vocational education and training. The German dual education system in particular has served as a model for secondary vocational education reform in a number of countries. Given that other countries' solutions cannot be copied, i.e. transferred directly into a different socio-economic and educational context, this paper considers the possibilities and prerequisites for the successful implementation of dual education in a different environment. It also highlights certain challenges to the implementation of the dual education system, which can also be seen as limiting circumstances to its introduction and implementation. In the discussion section... it is pointed out that a program of reform of secondary vocational education first needs to assess the existing situation and the needs within a particular education system, and only then carefully consider which elements of the dual model can be useful for the given system, and how they can be adapted and integrated into the existing context. .
Кључне речи:
transfer dualnog modela / pretpostavke i izazovi ostvarivanja dualnog obrazovanja / nemački dualni sistem / German dual education system / dual model transfer / dual education implementation prerequisites and challengesИзвор:
Nastava i vaspitanje, 2017, 66, 3, 411-421Издавач:
- Pedagoško društvo Srbije, Beograd i Univerzitet u Beogradu - Filozofski fakultet - Institut za pedagogiju i andragogiju, Beograd
Финансирање / пројекти:
- Модели процењивања и стратегије унапређивања квалитета образовања у Србији (RS-MESTD-Basic Research (BR or ON)-179060)
Институција/група
Pedagogija / PedagogyTY - JOUR AU - Spasenović, Vera PY - 2017 UR - http://reff.f.bg.ac.rs/handle/123456789/2320 AB - Dualno obrazovanje kao model ostvarivanja srednjeg stručnog obrazovanja smatra se uspešnim načinom pripremanja mladih za svet rada i za zapošljavanje. U nastojanju da unaprede organizaciju i način funkcionisanja srednjeg stručnog obrazovanja mnoge države su se oslonile na iskustva zemalja koje imaju razvijen dualni model stručnog obrazovanja i obuke. Posebnu pažnju je privukao nemački dualni sistem, koji je mnogima poslužio kao uzor za reformisanje srednjeg stručnog obrazovanja. Imajući u vidu da se tuđa rešenja ne mogu kopirati, tj. direktno prenositi u sredinu čiji je društveno-ekonomski i obrazovni kontekst različit, u radu se razmatraju mogućnosti i pretpostavke uspešne primene dualnog obrazovanja u drugoj sredini. Ukazuje se, takođe, na određene izazove u ostvarivanju dualnog obrazovanja, koji se istovremeno mogu razumeti i kao ograničavajuće okolnosti za njegovo uvođenje i primenu. U zaključnim razmatranjima se ističe da je prilikom reformisanja srednjeg stručnog obrazovanja potrebno prvo sagledati stanje i potrebe u sopstvenom sistemu, a tek nakon toga pažljivo razmotriti koji elementi dualnog modela mogu biti korisni za dati obrazovni sistem i na koji način se oni mogu prilagoditi da bi se integrisali u postojeći kontekst. AB - The dual education system as a model of secondary vocational education is regarded as an effective way of preparing young people for the world of work and employment. Many countries striving to improve the organization and functioning of secondary vocational education have drawn on the experience of countries with a well-developed dual system of vocational education and training. The German dual education system in particular has served as a model for secondary vocational education reform in a number of countries. Given that other countries' solutions cannot be copied, i.e. transferred directly into a different socio-economic and educational context, this paper considers the possibilities and prerequisites for the successful implementation of dual education in a different environment. It also highlights certain challenges to the implementation of the dual education system, which can also be seen as limiting circumstances to its introduction and implementation. In the discussion section it is pointed out that a program of reform of secondary vocational education first needs to assess the existing situation and the needs within a particular education system, and only then carefully consider which elements of the dual model can be useful for the given system, and how they can be adapted and integrated into the existing context. . PB - Pedagoško društvo Srbije, Beograd i Univerzitet u Beogradu - Filozofski fakultet - Institut za pedagogiju i andragogiju, Beograd T2 - Nastava i vaspitanje T1 - Dualno obrazovanje - mogućnosti, pretpostavke i izazovi ostvarivanja T1 - The dual education system: Implementation possibilities, prerequisites and challenges EP - 421 IS - 3 SP - 411 VL - 66 DO - 10.5937/nasvas1703411S ER -
@article{ author = "Spasenović, Vera", year = "2017", abstract = "Dualno obrazovanje kao model ostvarivanja srednjeg stručnog obrazovanja smatra se uspešnim načinom pripremanja mladih za svet rada i za zapošljavanje. U nastojanju da unaprede organizaciju i način funkcionisanja srednjeg stručnog obrazovanja mnoge države su se oslonile na iskustva zemalja koje imaju razvijen dualni model stručnog obrazovanja i obuke. Posebnu pažnju je privukao nemački dualni sistem, koji je mnogima poslužio kao uzor za reformisanje srednjeg stručnog obrazovanja. Imajući u vidu da se tuđa rešenja ne mogu kopirati, tj. direktno prenositi u sredinu čiji je društveno-ekonomski i obrazovni kontekst različit, u radu se razmatraju mogućnosti i pretpostavke uspešne primene dualnog obrazovanja u drugoj sredini. Ukazuje se, takođe, na određene izazove u ostvarivanju dualnog obrazovanja, koji se istovremeno mogu razumeti i kao ograničavajuće okolnosti za njegovo uvođenje i primenu. U zaključnim razmatranjima se ističe da je prilikom reformisanja srednjeg stručnog obrazovanja potrebno prvo sagledati stanje i potrebe u sopstvenom sistemu, a tek nakon toga pažljivo razmotriti koji elementi dualnog modela mogu biti korisni za dati obrazovni sistem i na koji način se oni mogu prilagoditi da bi se integrisali u postojeći kontekst., The dual education system as a model of secondary vocational education is regarded as an effective way of preparing young people for the world of work and employment. Many countries striving to improve the organization and functioning of secondary vocational education have drawn on the experience of countries with a well-developed dual system of vocational education and training. The German dual education system in particular has served as a model for secondary vocational education reform in a number of countries. Given that other countries' solutions cannot be copied, i.e. transferred directly into a different socio-economic and educational context, this paper considers the possibilities and prerequisites for the successful implementation of dual education in a different environment. It also highlights certain challenges to the implementation of the dual education system, which can also be seen as limiting circumstances to its introduction and implementation. In the discussion section it is pointed out that a program of reform of secondary vocational education first needs to assess the existing situation and the needs within a particular education system, and only then carefully consider which elements of the dual model can be useful for the given system, and how they can be adapted and integrated into the existing context. .", publisher = "Pedagoško društvo Srbije, Beograd i Univerzitet u Beogradu - Filozofski fakultet - Institut za pedagogiju i andragogiju, Beograd", journal = "Nastava i vaspitanje", title = "Dualno obrazovanje - mogućnosti, pretpostavke i izazovi ostvarivanja, The dual education system: Implementation possibilities, prerequisites and challenges", pages = "421-411", number = "3", volume = "66", doi = "10.5937/nasvas1703411S" }
Spasenović, V.. (2017). Dualno obrazovanje - mogućnosti, pretpostavke i izazovi ostvarivanja. in Nastava i vaspitanje Pedagoško društvo Srbije, Beograd i Univerzitet u Beogradu - Filozofski fakultet - Institut za pedagogiju i andragogiju, Beograd., 66(3), 411-421. https://doi.org/10.5937/nasvas1703411S
Spasenović V. Dualno obrazovanje - mogućnosti, pretpostavke i izazovi ostvarivanja. in Nastava i vaspitanje. 2017;66(3):411-421. doi:10.5937/nasvas1703411S .
Spasenović, Vera, "Dualno obrazovanje - mogućnosti, pretpostavke i izazovi ostvarivanja" in Nastava i vaspitanje, 66, no. 3 (2017):411-421, https://doi.org/10.5937/nasvas1703411S . .