Nastavnici i nastava u našim školama – perspektiva nastavnika
Аутори
Radulović, Lidija R.Mitrović, Milica
Остала ауторства
Hebib, EminaBodroški Spariosu, Biljana
Ilić Rajković, Aleksandra
Поглавље у монографији (Објављена верзија)
Метаподаци
Приказ свих података о документуАпстракт
Polazeći od shvatanja da razumevanje kvaliteta u obrazovanju mora da uključi perspektivu aktera i da o kvalitetu nastave možemo suditi na osnovu podataka o radu nastavnika,
istraživali smo nastavničku percepciju tipičnog i dobrog delovanja nastavnika. Podaci
su prikupljeni kroz intervju sa 167 nastavnika koji predaju različite nastavne predmete
u osnovnim školama, gimnazijama i srednjim stručim školama širom Srbije. Rezulta-
ti pokazuju da velika većina nastavnika svih kategorija procenjuje da se tipičan nastav-
nik u našim školama može opisati kao prenosilac znanja, odnosno da je tipična nastava
transmisivna. Istovremeno, postoji razlika između nastavničke procene tipičnog stanja
i viđenja slike dobrog nastavnika i nastave. Kao dobrog nastavnika nastavnici najčešće
označavaju onog koji je organizator procesa učenja ili nastavnika usmerenog na učeni-
ka, što odgovara shvatanju nastave kao podsticanja kognitivnog razvoja učenika ili kao
negovanja i brige o učenicima. Nalazi do...bijeni istraživanjem (1) upotpunjavaju novim
empirijskim podacima sliku o postojećoj nastavnoj praksi kao tradicionalnoj i (2) upo-
zoravaju da u postojećem kontekstu način na koji većina nastavnika radi nije isto što i
način koji većina nastavnika smatra dobrom nastavom, te za promenu nije dovoljno da
nastavnici imaju saznanja o savremenim shvatanjima nastave i profesije nastavnik.
Starting from the ideas that quality in education can’t be understood without reconsid-
eration of stakeholder’s perspective and that quality of teaching can be evaluated based
on data regarding teachers work, we researched teachers’perspective of typical and ideal
teacher. Data was collected by interviewing 167 teachers of different subjects in elemen-
tary schools, vocational schools and high schools (gymnasiums). The results indicate
that majority of teachers consider that typical teacher in schools in Serbia can be described as „knowledge transmitter“, i.e. that typical teaching is transmissive. At the same
time, there is a difference between teachers’ perception of typical and ideal teacher and
teaching. They consider that good teacher is the one who organizes learning process, or
the one who is focused on students, which is in accordance with understanding teach-
ing as e...ncouragement of students’ cognitive development or as nurturing and care for
students. These findings: 1) provide empirical evidence that current teaching practice in
Serbia is traditional; 2) emphasize that the way in which the majority of teachers work
is not the way they consider to be good, hence informing teachers about contemporary
theories of teaching is not enough for changing the practice.
Кључне речи:
perspektiva nastavnika / tipično delovanje nastavnika / tipična nastava / slika dobrog nastavnika / teachers’ perspective / typical teaching / good teacherИзвор:
Istraživanja i razvoj kvaliteta obrazovanja u Srbiji–stanje, izazovi i perspektive, 2015, 105-121Издавач:
- Univerzitet u Beogradu, Filozofski fakultet, Institut za pedagogiju i andragogiju
Финансирање / пројекти:
- Модели процењивања и стратегије унапређивања квалитета образовања у Србији (RS-MESTD-Basic Research (BR or ON)-179060)
Институција/група
Pedagogija / PedagogyTY - CHAP AU - Radulović, Lidija R. AU - Mitrović, Milica PY - 2015 UR - http://reff.f.bg.ac.rs/handle/123456789/3577 AB - Polazeći od shvatanja da razumevanje kvaliteta u obrazovanju mora da uključi perspektivu aktera i da o kvalitetu nastave možemo suditi na osnovu podataka o radu nastavnika, istraživali smo nastavničku percepciju tipičnog i dobrog delovanja nastavnika. Podaci su prikupljeni kroz intervju sa 167 nastavnika koji predaju različite nastavne predmete u osnovnim školama, gimnazijama i srednjim stručim školama širom Srbije. Rezulta- ti pokazuju da velika većina nastavnika svih kategorija procenjuje da se tipičan nastav- nik u našim školama može opisati kao prenosilac znanja, odnosno da je tipična nastava transmisivna. Istovremeno, postoji razlika između nastavničke procene tipičnog stanja i viđenja slike dobrog nastavnika i nastave. Kao dobrog nastavnika nastavnici najčešće označavaju onog koji je organizator procesa učenja ili nastavnika usmerenog na učeni- ka, što odgovara shvatanju nastave kao podsticanja kognitivnog razvoja učenika ili kao negovanja i brige o učenicima. Nalazi dobijeni istraživanjem (1) upotpunjavaju novim empirijskim podacima sliku o postojećoj nastavnoj praksi kao tradicionalnoj i (2) upo- zoravaju da u postojećem kontekstu način na koji većina nastavnika radi nije isto što i način koji većina nastavnika smatra dobrom nastavom, te za promenu nije dovoljno da nastavnici imaju saznanja o savremenim shvatanjima nastave i profesije nastavnik. AB - Starting from the ideas that quality in education can’t be understood without reconsid- eration of stakeholder’s perspective and that quality of teaching can be evaluated based on data regarding teachers work, we researched teachers’perspective of typical and ideal teacher. Data was collected by interviewing 167 teachers of different subjects in elemen- tary schools, vocational schools and high schools (gymnasiums). The results indicate that majority of teachers consider that typical teacher in schools in Serbia can be described as „knowledge transmitter“, i.e. that typical teaching is transmissive. At the same time, there is a difference between teachers’ perception of typical and ideal teacher and teaching. They consider that good teacher is the one who organizes learning process, or the one who is focused on students, which is in accordance with understanding teach- ing as encouragement of students’ cognitive development or as nurturing and care for students. These findings: 1) provide empirical evidence that current teaching practice in Serbia is traditional; 2) emphasize that the way in which the majority of teachers work is not the way they consider to be good, hence informing teachers about contemporary theories of teaching is not enough for changing the practice. PB - Univerzitet u Beogradu, Filozofski fakultet, Institut za pedagogiju i andragogiju T2 - Istraživanja i razvoj kvaliteta obrazovanja u Srbiji–stanje, izazovi i perspektive T1 - Nastavnici i nastava u našim školama – perspektiva nastavnika EP - 121 SP - 105 UR - https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_reff_3577 ER -
@inbook{ author = "Radulović, Lidija R. and Mitrović, Milica", year = "2015", abstract = "Polazeći od shvatanja da razumevanje kvaliteta u obrazovanju mora da uključi perspektivu aktera i da o kvalitetu nastave možemo suditi na osnovu podataka o radu nastavnika, istraživali smo nastavničku percepciju tipičnog i dobrog delovanja nastavnika. Podaci su prikupljeni kroz intervju sa 167 nastavnika koji predaju različite nastavne predmete u osnovnim školama, gimnazijama i srednjim stručim školama širom Srbije. Rezulta- ti pokazuju da velika većina nastavnika svih kategorija procenjuje da se tipičan nastav- nik u našim školama može opisati kao prenosilac znanja, odnosno da je tipična nastava transmisivna. Istovremeno, postoji razlika između nastavničke procene tipičnog stanja i viđenja slike dobrog nastavnika i nastave. Kao dobrog nastavnika nastavnici najčešće označavaju onog koji je organizator procesa učenja ili nastavnika usmerenog na učeni- ka, što odgovara shvatanju nastave kao podsticanja kognitivnog razvoja učenika ili kao negovanja i brige o učenicima. Nalazi dobijeni istraživanjem (1) upotpunjavaju novim empirijskim podacima sliku o postojećoj nastavnoj praksi kao tradicionalnoj i (2) upo- zoravaju da u postojećem kontekstu način na koji većina nastavnika radi nije isto što i način koji većina nastavnika smatra dobrom nastavom, te za promenu nije dovoljno da nastavnici imaju saznanja o savremenim shvatanjima nastave i profesije nastavnik., Starting from the ideas that quality in education can’t be understood without reconsid- eration of stakeholder’s perspective and that quality of teaching can be evaluated based on data regarding teachers work, we researched teachers’perspective of typical and ideal teacher. Data was collected by interviewing 167 teachers of different subjects in elemen- tary schools, vocational schools and high schools (gymnasiums). The results indicate that majority of teachers consider that typical teacher in schools in Serbia can be described as „knowledge transmitter“, i.e. that typical teaching is transmissive. At the same time, there is a difference between teachers’ perception of typical and ideal teacher and teaching. They consider that good teacher is the one who organizes learning process, or the one who is focused on students, which is in accordance with understanding teach- ing as encouragement of students’ cognitive development or as nurturing and care for students. These findings: 1) provide empirical evidence that current teaching practice in Serbia is traditional; 2) emphasize that the way in which the majority of teachers work is not the way they consider to be good, hence informing teachers about contemporary theories of teaching is not enough for changing the practice.", publisher = "Univerzitet u Beogradu, Filozofski fakultet, Institut za pedagogiju i andragogiju", journal = "Istraživanja i razvoj kvaliteta obrazovanja u Srbiji–stanje, izazovi i perspektive", booktitle = "Nastavnici i nastava u našim školama – perspektiva nastavnika", pages = "121-105", url = "https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_reff_3577" }
Radulović, L. R.,& Mitrović, M.. (2015). Nastavnici i nastava u našim školama – perspektiva nastavnika. in Istraživanja i razvoj kvaliteta obrazovanja u Srbiji–stanje, izazovi i perspektive Univerzitet u Beogradu, Filozofski fakultet, Institut za pedagogiju i andragogiju., 105-121. https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_reff_3577
Radulović LR, Mitrović M. Nastavnici i nastava u našim školama – perspektiva nastavnika. in Istraživanja i razvoj kvaliteta obrazovanja u Srbiji–stanje, izazovi i perspektive. 2015;:105-121. https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_reff_3577 .
Radulović, Lidija R., Mitrović, Milica, "Nastavnici i nastava u našim školama – perspektiva nastavnika" in Istraživanja i razvoj kvaliteta obrazovanja u Srbiji–stanje, izazovi i perspektive (2015):105-121, https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_reff_3577 .