Дечји вртић као културни артефакт – вртић из социо-културне перспективе
Apstrakt
Иако постоје више од 160 година на овим просторима, предшколске установе - дечији вртићи још увек немају јасно дефинисану делатност. Сврставани су , у различитим периодма, у друге развијеније делатности - некад образовну, некад здравствену, а некад социјалну. У зависности од времена, од државног уређења друштва, владајућег друштвеног система, културе, традиције, богатства/сиромаштва и других постојећих ресурса, од утицаја/статуса поједин(а)ца у односу на друштво и државу, систем предшколског васпитања и образовања и, у оквиру њих, дечји вртићи се разликују кроз време, простор и друштвене зајднице у којјима су настали и настају, креирајући идентитет вртића као друштвени и културни конструкт. Препознајући значај друштвеног контекста у идентификацији места и улоге вртића од стране појединаца једне заједнице, отвара се могућност демонстрирања значаја социо - културне теорије за разумевање дечијег вртића, као културног артефакта, преко разматрања друштвеног контекста (друштвена пракса и одн...оси), културног контекста (креирање вредности, права и сета заједничких објеката) и дискурсног контекста (различите перспективе и форме изражавања). Управо из тих разлога у раду ћемо разматрати идентитет вртића кроз појединачне наративе, начине на које ти наративи оснажују и изграђују слику идентитета, као и начине на које креирамо слику о вртићу у односу на доминантан дискурс у контексту предшколског васпитања и образовања у Србији.
Ključne reči:
дечји вртић / култура / дискурс / идентитетIzvor:
Зборник радова Високе школе струковних студија за образовање васпитача, 2012Izdavač:
- Висока школа струковних студија за образовање васпитача, Кикинда
Institucija/grupa
Pedagogija / PedagogyTY - JOUR AU - Miškeljin, Lidija PY - 2012 UR - http://reff.f.bg.ac.rs/handle/123456789/3670 AB - Иако постоје више од 160 година на овим просторима, предшколске установе - дечији вртићи још увек немају јасно дефинисану делатност. Сврставани су , у различитим периодма, у друге развијеније делатности - некад образовну, некад здравствену, а некад социјалну. У зависности од времена, од државног уређења друштва, владајућег друштвеног система, културе, традиције, богатства/сиромаштва и других постојећих ресурса, од утицаја/статуса поједин(а)ца у односу на друштво и државу, систем предшколског васпитања и образовања и, у оквиру њих, дечји вртићи се разликују кроз време, простор и друштвене зајднице у којјима су настали и настају, креирајући идентитет вртића као друштвени и културни конструкт. Препознајући значај друштвеног контекста у идентификацији места и улоге вртића од стране појединаца једне заједнице, отвара се могућност демонстрирања значаја социо - културне теорије за разумевање дечијег вртића, као културног артефакта, преко разматрања друштвеног контекста (друштвена пракса и односи), културног контекста (креирање вредности, права и сета заједничких објеката) и дискурсног контекста (различите перспективе и форме изражавања). Управо из тих разлога у раду ћемо разматрати идентитет вртића кроз појединачне наративе, начине на које ти наративи оснажују и изграђују слику идентитета, као и начине на које креирамо слику о вртићу у односу на доминантан дискурс у контексту предшколског васпитања и образовања у Србији. PB - Висока школа струковних студија за образовање васпитача, Кикинда T2 - Зборник радова Високе школе струковних студија за образовање васпитача T1 - Дечји вртић као културни артефакт – вртић из социо-културне перспективе UR - https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_reff_3670 ER -
@article{ author = "Miškeljin, Lidija", year = "2012", abstract = "Иако постоје више од 160 година на овим просторима, предшколске установе - дечији вртићи још увек немају јасно дефинисану делатност. Сврставани су , у различитим периодма, у друге развијеније делатности - некад образовну, некад здравствену, а некад социјалну. У зависности од времена, од државног уређења друштва, владајућег друштвеног система, културе, традиције, богатства/сиромаштва и других постојећих ресурса, од утицаја/статуса поједин(а)ца у односу на друштво и државу, систем предшколског васпитања и образовања и, у оквиру њих, дечји вртићи се разликују кроз време, простор и друштвене зајднице у којјима су настали и настају, креирајући идентитет вртића као друштвени и културни конструкт. Препознајући значај друштвеног контекста у идентификацији места и улоге вртића од стране појединаца једне заједнице, отвара се могућност демонстрирања значаја социо - културне теорије за разумевање дечијег вртића, као културног артефакта, преко разматрања друштвеног контекста (друштвена пракса и односи), културног контекста (креирање вредности, права и сета заједничких објеката) и дискурсног контекста (различите перспективе и форме изражавања). Управо из тих разлога у раду ћемо разматрати идентитет вртића кроз појединачне наративе, начине на које ти наративи оснажују и изграђују слику идентитета, као и начине на које креирамо слику о вртићу у односу на доминантан дискурс у контексту предшколског васпитања и образовања у Србији.", publisher = "Висока школа струковних студија за образовање васпитача, Кикинда", journal = "Зборник радова Високе школе струковних студија за образовање васпитача", title = "Дечји вртић као културни артефакт – вртић из социо-културне перспективе", url = "https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_reff_3670" }
Miškeljin, L.. (2012). Дечји вртић као културни артефакт – вртић из социо-културне перспективе. in Зборник радова Високе школе струковних студија за образовање васпитача Висока школа струковних студија за образовање васпитача, Кикинда.. https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_reff_3670
Miškeljin L. Дечји вртић као културни артефакт – вртић из социо-културне перспективе. in Зборник радова Високе школе струковних студија за образовање васпитача. 2012;. https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_reff_3670 .
Miškeljin, Lidija, "Дечји вртић као културни артефакт – вртић из социо-културне перспективе" in Зборник радова Високе школе струковних студија за образовање васпитача (2012), https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_reff_3670 .