Милешева, Синај и „крсташка уметност“. Прилог проучавању византијског сликарства XIII века
Mileševa, Sinai and “Crusader art”. A contribution to the study of thirteenth-century Byzantine painting
Чланак у часопису (Објављена верзија)
Метаподаци
Приказ свих података о документуАпстракт
Најстарије зидно сликарство цркве Вазнесења у манастиру Милешеви, у науци раније обично приписивано солунским сликарима, доводи се у стилску везу са неколико икона из манастира Свете Катарине на Синају. На основу предочене ликовне сродности оспоравају се раније атрибуције синајских икона о којима је реч, то јест мишљења да су у питању дела западњачких, крсташких уметника. Њихово приписивање византијским мајсторима се, поред тога, аргументује и постојањем извесних иконографских подударности са одговарајућим детаљима у живопису Милешеве.
The paper proposes a stylistic link between the earliest wall paintings in the Church of the Ascension at the Mileševa Monastery, previously usually attributed to Thessalonian painters, and several icons from St. Catherine’s monastery on Mount Athos. Based on their visual similarity, it questions the earlier attributions of those Sinai icons, rejecting the view that they were painted by Western Crusader artists. Furthermore, their ascription to Byzantine artists is also supported by certain iconographic parallels with corresponding details on the frescoes of Mileševa.
Кључне речи:
Mileševa / St. Catherine’s monastery on Mount Sinai / Crusader art / Serbian medieval art / Byzantine art / thirteenth centuryИзвор:
Zograf, 2021, 45, 103-130Издавач:
- Филозофски факултет, Универзитет у Београду
Институција/група
Istorija umetnosti / History of ArtTY - JOUR AU - Živković, Miloš PY - 2021 UR - http://reff.f.bg.ac.rs/handle/123456789/4086 AB - Најстарије зидно сликарство цркве Вазнесења у манастиру Милешеви, у науци раније обично приписивано солунским сликарима, доводи се у стилску везу са неколико икона из манастира Свете Катарине на Синају. На основу предочене ликовне сродности оспоравају се раније атрибуције синајских икона о којима је реч, то јест мишљења да су у питању дела западњачких, крсташких уметника. Њихово приписивање византијским мајсторима се, поред тога, аргументује и постојањем извесних иконографских подударности са одговарајућим детаљима у живопису Милешеве. AB - The paper proposes a stylistic link between the earliest wall paintings in the Church of the Ascension at the Mileševa Monastery, previously usually attributed to Thessalonian painters, and several icons from St. Catherine’s monastery on Mount Athos. Based on their visual similarity, it questions the earlier attributions of those Sinai icons, rejecting the view that they were painted by Western Crusader artists. Furthermore, their ascription to Byzantine artists is also supported by certain iconographic parallels with corresponding details on the frescoes of Mileševa. PB - Филозофски факултет, Универзитет у Београду T2 - Zograf T1 - Милешева, Синај и „крсташка уметност“. Прилог проучавању византијског сликарства XIII века T1 - Mileševa, Sinai and “Crusader art”. A contribution to the study of thirteenth-century Byzantine painting EP - 130 SP - 103 VL - 45 DO - 10.2298/ZOG2145103Z ER -
@article{ author = "Živković, Miloš", year = "2021", abstract = "Најстарије зидно сликарство цркве Вазнесења у манастиру Милешеви, у науци раније обично приписивано солунским сликарима, доводи се у стилску везу са неколико икона из манастира Свете Катарине на Синају. На основу предочене ликовне сродности оспоравају се раније атрибуције синајских икона о којима је реч, то јест мишљења да су у питању дела западњачких, крсташких уметника. Њихово приписивање византијским мајсторима се, поред тога, аргументује и постојањем извесних иконографских подударности са одговарајућим детаљима у живопису Милешеве., The paper proposes a stylistic link between the earliest wall paintings in the Church of the Ascension at the Mileševa Monastery, previously usually attributed to Thessalonian painters, and several icons from St. Catherine’s monastery on Mount Athos. Based on their visual similarity, it questions the earlier attributions of those Sinai icons, rejecting the view that they were painted by Western Crusader artists. Furthermore, their ascription to Byzantine artists is also supported by certain iconographic parallels with corresponding details on the frescoes of Mileševa.", publisher = "Филозофски факултет, Универзитет у Београду", journal = "Zograf", title = "Милешева, Синај и „крсташка уметност“. Прилог проучавању византијског сликарства XIII века, Mileševa, Sinai and “Crusader art”. A contribution to the study of thirteenth-century Byzantine painting", pages = "130-103", volume = "45", doi = "10.2298/ZOG2145103Z" }
Živković, M.. (2021). Милешева, Синај и „крсташка уметност“. Прилог проучавању византијског сликарства XIII века. in Zograf Филозофски факултет, Универзитет у Београду., 45, 103-130. https://doi.org/10.2298/ZOG2145103Z
Živković M. Милешева, Синај и „крсташка уметност“. Прилог проучавању византијског сликарства XIII века. in Zograf. 2021;45:103-130. doi:10.2298/ZOG2145103Z .
Živković, Miloš, "Милешева, Синај и „крсташка уметност“. Прилог проучавању византијског сликарства XIII века" in Zograf, 45 (2021):103-130, https://doi.org/10.2298/ZOG2145103Z . .