Show simple item record

dc.contributorPetković, Miloš
dc.creatorMijić, Jelena
dc.date.accessioned2023-05-11T10:06:02Z
dc.date.available2023-05-11T10:06:02Z
dc.date.issued2017
dc.identifier.isbn978-86-88123-71-6
dc.identifier.urihttp://reff.f.bg.ac.rs/handle/123456789/4435
dc.description.abstractPredmet rada je pojam moralne odgovomosti i izazovi koje pred njega postavlja naučni uvid u prirodu sveta, odnosno sa njim dovodena u vezu teza determinizma. S obzirom na tradicionalnu pretpostavku o povezanosti moralne odgovomosti i slobode volje, okosnicu rasprava čini problem kompatibilnosti slobode volje i deteiminizma, povodom kog filozofi brane sukobljene stavove. Zauzimajući perspektivu ontološkog naturalizma prema kojoj naše ontološke obaveze zavise od trenutno prihvaćenih naučnih teorja, tezu kauzalnog determinizma pretpostavljamo kao potkrepljenu naukom. Takav stav će nam omogućiti da ispitamo perspektive za moralnu odgovomost, odnosno pokušamo da iznađemo rešenje u okviru scenarija u kom bi naša uobičajena shvatanja o moralnoj odgovornosti bila najugroženija. Kao najsnažniji inkompatibilistički argument predstavljamo tzv. argument konsekvenci kojim se kauzalni determinizam sukobljava sa pojmom slobode volje shvaćene kao mogućnosti da se postupi drugačije, dovodeći je u pitanje kao iluzomu. Razmatramo altemativne načine razumevanja “mogućnosti da se postupi drugačije”, prevashodno pokušaj klasičnih kompatibilista koji su stremili pomirenju naučnog pogleda na svet i slobode volje. Pokazujemo da ne uspevaju da pruže zadovoljavajuću analizu, te teret dokaza i dalje lociramo na plećima kompatibilista. Međutim, pozivajuci se na tzv. frankfurtovske primere savremeni kompatibilisti smatraju da se spas nalazi u raskidu sa tradicijom, te morlnoj odgovornosti pristupaju s pretpostavkom da ona ne mora uključivati mogućnost da se postupi drugačije. Zadatak koji sebi postavljamo na ovom mestu je da razmotrimo da li je na taj način zaista otvoren nov put kojim se možemo kretati ka pomirenju teorije i prakse? Odnosno, da li rasprave koje okružuju argument konsekvenci, u svetlu frankfurtovskih primera postaju irelevantne za razmatranja teorijske potkovanosti moralnih praksi? U zaključnom delu rada nastojimo da, držeči se naturalističke perspektive na koju smo se u radu obavezali, sumiramo rezultate razmatranja i procenimo kojim putem rasprave o moralnoj odgovomosti mogu dalje da se razvijaju. Naš cilj neče biti da izađemo sa konačnim rešenjem predstavljenih problema jer nam naša perspektiva to ne dopušta. Namera nam je da učinimo najviše što možemo, odnosno omeđimo prostor za buduče filozofsko manevrisanje u okviru naučne slike sveta.sr
dc.language.isosrsr
dc.publisherCEKIT Centar za kulturu i turizam grada Zaječarasr
dc.relationinfo:eu-repo/grantAgreement/MESTD/Basic Research (BR or ON)/179041/RS//sr
dc.rightsopenAccesssr
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
dc.sourceAntropološki i civilizacijski optimizam i/ili pesimizam: knjiga apstrakata / 18. Međunarodna filozofska škola Felix Romuliana, Zaječar, 31.08-03.09.2017.sr
dc.titleDeterminizam, mogućnost da se postupi drugačije, i moralna odgovornostsr
dc.typeconferenceObjectsr
dc.rights.licenseBYsr
dc.citation.epage19
dc.citation.spage18
dc.identifier.fulltexthttp://reff.f.bg.ac.rs/bitstream/id/10907/felix_romuliana_2017.pdf
dc.identifier.rcubhttps://hdl.handle.net/21.15107/rcub_reff_4435
dc.type.versionpublishedVersionsr
dc.identifier.cobiss242590476


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record