Приказ основних података о документу
Preporuke ključnih aktera za prilagođavanje programa neformalnog obrazovanja mladih iz nehigijenskih naselja
dc.contributor | Džinović, Vladimir | |
dc.contributor | Gutvajn, Nikoleta | |
dc.contributor | Radulović, Mladen | |
dc.creator | Tomašević, Marko | |
dc.creator | Grbić, Sanja | |
dc.creator | Ristić, Sara | |
dc.date.accessioned | 2023-05-17T14:33:41Z | |
dc.date.available | 2023-05-17T14:33:41Z | |
dc.date.issued | 2016 | |
dc.identifier.isbn | 978-86-7447-130-2 | |
dc.identifier.uri | http://reff.f.bg.ac.rs/handle/123456789/4477 | |
dc.description.abstract | Među brojnim problemima sa kojima se suočavaju mladi iz nehigijenskih naselja (MNHN), mahom pripadnici romske etničke grupe (nešto više od 27 000 pripadnika živi u Beogradu (RZS, 2011)), jedan od najvažnijih jeste otežan pristup formalnom obrazovanju. Između ostalog i usled neadaptiranosti sistema formalnog obrazovanja, često prekidaju školovanje i nalaze nisko plaćena i nesigurna zaposlenja, i tako ostaju u začaranom krugu socio-kulturne izolacije i siromaštva. Prilagođavanje obrazovanja specifičnim potrebama MNHN stoga je jedan od ključnih koraka ka njihovoj integraciji u šire društvo i podizanju kvaliteta života. Neprilagođenost formalnog obrazovanja odnosi se na neuvažavanje socio-kulturnih specifičnosti MNHN. Nalazi sugerišu da je učenicima iz manjinskih grupa potrebna dodatna pomoć u usvajanju onih znanja koje imaju pripadnici većinske kulture, a sa kojima nisu imali dodira ranije ili je njihovo iskustvo u tom pogledu površno (Fradd prema Baron i Baron, 2004). Značajan deo kulturoloških razlika zapravo potiče iz pripadnosti društvenoj klasi (Tovilović i Baucal, 2007), koja se u nekim slučajevima ispostavlja moćnijom i od etničkih razlika (Perkins, 1992). Pod NFO podrazumeva se dopuna formalnom obrazovanju koje se odvija van sistema formalnog obrazovanja, odnosno van škola (Ćirković, Kozbašić, Jović, 2005). Kao i u svakom obrazovnom procesu kroz NFO se stiču znanja i veštine, stavovi i vrednosti. Pritom, jedna od osnovnih ideja NFO-a podrazumeva ne samo to da MNHN budu ravnopravni učesnici programa NFO, već i da ravnopravno u obrazovni program integrišu ideje zasnovane na sopstvenim potrebama i razumevanju okolnosti u kojima žive. U NFO unose se elementi subkultura kojima pripadaju učesnici (romska subkultura, subkultura MNHN), čime NFO biva socio-kulturno osetljivo, prijemčivo mladima iz ove grupe i, posledično, efikasno u pogledu razvoja potrebnih sposobnosti. Cilj ovog istraživanja bilo je bolje razumevanje složene interakcije između socio-kulturnih odlika i depriviranih uslova u kojima odrastaju MNHN kroz direktan razgovor sa mladima i edukatorima koje bi poslužilo kao osnova za prilagođavanje programa NFO namenjenih njima. Metodologija Kao metod istraživanja stavova, verovanja, osećanja i ponašanja MNHN u okviru sistema formalnog i NFO korišćen je kvalitativni metod fokus grupe. Realizovane su dve fokus grupe sa ukupno 17 učesnika – prva, sastavljena od predstavnika MNHN “Deponija” u Beogradu, uzrasta 14-19 godina, koji su većinom izašli iz sistema obaveznog obrazovanja, dok je druga sastavljena od predstavnika eksperata koji rade sa MNHN iz Beograda i poznaju prilike u kojima oni žive. Rezultati Edukatori se slažu da osnovni cilj NFO treba da bude poboljšanje socio-ekonomskog položaja u kome se nalaze MNHN. Neslaganje proizilazi iz shvatanja koje vrste veština i znanja treba podučavati kako bi se ovaj cilj ispunio. Pritom, istaknut je problem neefikasnog trošenja resursa namenjenih ovom cilju: Mladima su potrebni seminari da bi se izašlo iz začaranog kruga, ali kad se seminar završi – mladi Romi nisu nigde. Vrtimo se u krug, edukatori zarađuju, silna sredstva se na te obuke troše, a ništa nismo uradili. Bolje da smo platili školovanje za tri mlada Roma u inostranstvu. Stepen u kome je ova negativna praksa prisutna kao i njene posledice su još jedan argument u prilog značaja prilagođavanja sadržaja i načina realizovanja programa NFO potrebama i preferencijama MNHN, kao i u prilog profesionalizaciji realizatora ovih programa. Dodatno, potrebno je razrešiti prepreke primeni naučenog u praksi, a one se sastoje iz nepovezanosti civilnog i državnog sektora, nedostupnosti društvenih resursa, pozicija moći i mera zaštite, nepoznavanja specifičnosti kulture i potreba. Prilagođavanje je potrebno u nekoliko aspekata: jezik, način rada, pristup, ton govora, čak i garderoba. Kao ključni faktor za uspešnost NFO edukatori navode pripremu u vidu upoznavanja kulture, istorije, društvenog položaja, potreba i drugih odlika ciljne grupe, u ovom slučaju MNHN: …ako time žele da se bave (neformalnom edukacijom sa mladim Romima), moraju da uđu u naselje, moraju da razgovaraju sa mnogima, moraju da popiju kafu iz njihove šolje, i sve što rade ti Romi da rade i oni, i onda će da upoznaju zaista život Roma i kako funkcioniše njihov život. Sami edukatori najveću korisnost ovakvih programa vide u zadovoljstvu deljenja znanja i nagrađujućem odnosu sa edukantima, dok kao otežavajuću okolnost ističu diskriminišući odnos pojedinaca prema MNHN u okviru institucija. Zato je važno da MNHN imaju poverenja u edukatore i da se osećaju prihvaćenim. Smatraju i da bi NFO koje se bavi praktičnim temama koje su međusobno povezane i relevantne za društveni kontekst i svakodnevnicu MNHN (npr: oblasti održavanja lične higijene, prevencije rada na ulici, prevencije konzumiranja PAS, podučavanje nekim svakodnevnim veštinama (kada se kako obući u skladu sa vremenom) i slično) bilo uspešnije. Takođe, materijalna nadoknada za učesnike (npr. garderoba, higijenska sredstva, hrana) je koristan vid motivacije učesnika, smatraju edukatori. Dodatno, izdvojeno je uključivanje tabua u sadržaj NFO, pri čemu su edukatori upozorili na uslovljenost njihove dugotrajnosti društveno-kulturološkim faktorima. Kako su tabu teme u romskoj kulturi kojoj pripada značajan broj MNHN, vezane za seksualnost, treba obratiti pažnju na načine na koje obeležavanje i održavanje ove teme kao tabua, utiče na ponašanje, zdravlje, slobode i razvoj žena i devojčica u ovoj grupi: Razgovor sa roditeljem, pa… devojka kad se razvije sa 11-12 godina, i menstrualni ciklus. Kako će da kaže mami, jer će tata to da čuje a nju je sramota. Onda ona ne zna kakve su posledice i rizici kad se zaljubi – spavaće sa dečkom, zatrudneće, pa će i to da sazna otac i komšiluk i svi ostali. Onda je primorana da se uda. Eto to, i dečko – ne daj bože da ima dečka ili simpatiju. Odmah ono: “Ajde dođi da te prose”. To je takva kultura. Odnosi moći u subkulturi MNHN važne odluke o obrazovanju, zdravlju, reprodukciji, budućnosti stavlja u ruke starijih i muških članova porodice i usmerava ih ka građenju odnosa poverenja sa vršnjacima, dok je to sa porodicom teško. Nalazima druge fokus grupe u kojoj su učestvovali MNHN romske nacionalnosti ukazano je da oni korisnost obrazovanja vide u sticanju praktičnih veština u cilju boljeg i bržeg zaposlenja, dok njegovo uspešno realizovanje vide kroz polu-drugarski, zaštitnički odnos sa edukatorom u koga imaju poverenja. Odlike odnosa prema roditeljima, osobama suprotnog pola i vršnjacima navode na socijalizovani način bez dubljeg razumevanja. Informativnost odgovora MNHN koji su učestvovali u fokus grupi je bila ograničena usled nedovoljnog poznavanja jezika na kome je razgovor vođen i otežane apstrakcije. MNHN su ove teškoće rešavali ponavljanjem odgovora svojih vršnjaka ili ponavljanjem šturih opisa. Ipak, ovaj uvid, zajedno sa uvidom o društvenoj dinamici određenoj položajem osoba različitih polova koja se iz konteksta svakodnevnice preslikala i na situaciju ove fokus grupe, ukazuju na neophodnost prilagođavanja osmišljavanja i sprovođenja obrazovnih programa za ovu grupu mladih. Diskusija I edukatori i edukanti slažu se da je osnovna preporuka za realizatore programa NFO sa MNHN upoznavanje njihove subkulture i pristup zasnovan na poštovanju. U obema diskusijama javile su se teme koje nisu u uskom okviru NFO ali utiču na domete njegove realizacije – poput socio-ekonomskog položaja Roma u srpskom društvu, diskriminacije i prepreka u izražavanju u vidu nepoznavanja jezika i teškoće apstrakovanja. Dodatno, očekivanja i prakse koje proističu iz odnosa osoba različitog roda u društvu, a održavani kulturom, prikazali su se u dinamici učesnika obe fokus grupe. Ovi nalazi daju potencijalnim kreatorima i realizatorima programa NFO sa MNHN uvid u podatke sa terena na najosnovnijem nivou i u preporuke i potrebe ključnih aktera ovog procesa. | sr |
dc.language.iso | sr | sr |
dc.publisher | Beograd: Institut za pedagoška istraživanja i Institut za psihologiju | sr |
dc.rights | openAccess | sr |
dc.rights.uri | https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/ | |
dc.source | Zbornik radova s XX Naučne konferencije „Pedagoška istraživanja i školska praksa“ – Kvalitativna istraživanja u obrazovanju: transformativna i participativna praksa, Beograd | sr |
dc.subject | informal education | sr |
dc.subject | marginalized youth | sr |
dc.subject | neformalno obrazovanje | sr |
dc.subject | marginalizovani mladi | sr |
dc.title | Preporuke ključnih aktera za prilagođavanje programa neformalnog obrazovanja mladih iz nehigijenskih naselja | sr |
dc.type | conferenceObject | sr |
dc.rights.license | BY | sr |
dc.citation.epage | 54 | |
dc.citation.spage | 51 | |
dc.description.other | Tomašević, M., Grbić, S. i Ristić, S. (2016). Preporuke ključnih aktera za prilagođavanje programa neformalnog obrazovanja mladih iz nehigijenskih naselja. U V. Džinović, N. Gutvajn i M. Radulović (ur.), Zbornik radova s XX Naučne konferencije „Pedagoška istraživanja i školska praksa“ – Kvalitativna istraživanja u obrazovanju: transformativna i participativna praksa (51–54). Beograd: Institut za pedagoška istraživanja i Institut za psihologiju. ISBN 978-86-7447-130-2 | sr |
dc.identifier.fulltext | http://reff.f.bg.ac.rs/bitstream/id/11018/2016_margin_mladi_KVAL_absf_M63.pdf | |
dc.identifier.rcub | https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_reff_4477 | |
dc.type.version | publishedVersion | sr |