Izazovi uključivanja dece migranata u škole u Srbiji
Abstract
Integracija dece migranata iz drugih zemalja, kultura i jezičkih područja predstavlja veliki izazov obrazovnim sistemima i onih zemalja koje već raspolažu izgrađenim merama integracije imigranata. U Srbiji su se škole srele sa ovim izazovom prvi put prilikom talasa migranata sa Bliskog Istoka i iz Centralne Azije i uključivanja dece migranata u škole u blizini izbegličkih kampova. Istraživanje predstavlja snimanje ovog jedinstvenog procesa, odnosno procesa prilagođavanja škola u koje su se deca migranata prvo počela uključivati u Srbiji, krajem 2016. i pocetkom 2017. godine kroz projekat UNICEFa i Centra za obrazovne politike. Cilj istraživanja je bio da se zabeleže iskustva škola preko intervjua i šest fokus grupa sa nastavnicima, direktorima i školskim psiholozima/pedagozima, kao i preko skale interkulturalne kompetentnosti nastavnika. Fokus je bio na sagledavanju i pozitivnih i negativnih iskustava, na osnovu kojih bi mogle biti formulisane preporuke za nastavak integacije dece m...igranata tokom narednih godina.
U istraživanju su učestvovale tri škole iz Beograda, odnosno 44 nastavnika su odgovorila na upitnik, a ukupno oko 50 zaposlenih u školama koji su u neposrednom kontaktu sa decom migrantima je učestvovalo u fokus grupama i intervjuima.
Nalazi su ukazali na značajne razlike između skorova nastavnika na tri subskale Skale intrkulturne kompetentnosti – najviše skorove su postigli na subskali uverenja i vrednosti, niže na subskali motivacije a najniže na subskali samoregulacije, što govori o teškoći prevođenja pozitivnih uverenja u svakodnevnu praksu rada u multikulturnom okruženju.
U iskazima učesnika fokus grupa jasno se izdvajalo pominjanje neočekivanih pozitivnih iskustava u toku procesa integracije dece migranata u škole: isticano je kako su deca migranata bila motivisana, disciplinovana, bez vidljivih znakova stresa; bilo je puno pozitivnih vršnjačkih iskustava; uključivanje dece migranata je imalo pozitivne posledice po domicilnu decu. S druge strane, škole su se suočile sa velikim brojem organizacionih prepreka, nedovoljnom podrškom i komunikacijom, a nastavnici su osećali da su oni poneli najveći deo tereta oko integrisanja dece migranata.
Keywords:
migrant students / school transformation / social integration / socijalna integracija / učenici migranti / transformacija školeSource:
66. Kongresa psihologa Srbije: „Futurizam u psihologiji ̶ psihologija u zoni budućeg razvoja“, Zlatibor, 2018Publisher:
- Društvo psihologa Srbije
Note:
- 27. Grbić, S., Vesić, D., & Kovač Cerović, T. (2018). Izazovi uključivanja dece migranata u škole u Srbiji. Rad predstavljen na simpozijumu Uključivanje dece migranata u obrazovni sistem – izazovi i mogućnosti. Simpozijum održan u okviru 66. Kongresa psihologa Srbije: „Futurizam u psihologiji ̶ psihologija u zoni budućeg razvoja“ (Zlatibor, 30. 5. – 2. 6. 2018; organizator: Društvo psihologa Srbije). Program dostupan na: http://www.dps.org.rs/kongres-2018/program-kongresa
Institution/Community
Psihologija / PsychologyTY - CONF AU - Grbić, Sanja AU - Vesić, Dragan AU - Kovač Cerović, Tinde PY - 2018 UR - http://reff.f.bg.ac.rs/handle/123456789/4478 AB - Integracija dece migranata iz drugih zemalja, kultura i jezičkih područja predstavlja veliki izazov obrazovnim sistemima i onih zemalja koje već raspolažu izgrađenim merama integracije imigranata. U Srbiji su se škole srele sa ovim izazovom prvi put prilikom talasa migranata sa Bliskog Istoka i iz Centralne Azije i uključivanja dece migranata u škole u blizini izbegličkih kampova. Istraživanje predstavlja snimanje ovog jedinstvenog procesa, odnosno procesa prilagođavanja škola u koje su se deca migranata prvo počela uključivati u Srbiji, krajem 2016. i pocetkom 2017. godine kroz projekat UNICEFa i Centra za obrazovne politike. Cilj istraživanja je bio da se zabeleže iskustva škola preko intervjua i šest fokus grupa sa nastavnicima, direktorima i školskim psiholozima/pedagozima, kao i preko skale interkulturalne kompetentnosti nastavnika. Fokus je bio na sagledavanju i pozitivnih i negativnih iskustava, na osnovu kojih bi mogle biti formulisane preporuke za nastavak integacije dece migranata tokom narednih godina. U istraživanju su učestvovale tri škole iz Beograda, odnosno 44 nastavnika su odgovorila na upitnik, a ukupno oko 50 zaposlenih u školama koji su u neposrednom kontaktu sa decom migrantima je učestvovalo u fokus grupama i intervjuima. Nalazi su ukazali na značajne razlike između skorova nastavnika na tri subskale Skale intrkulturne kompetentnosti – najviše skorove su postigli na subskali uverenja i vrednosti, niže na subskali motivacije a najniže na subskali samoregulacije, što govori o teškoći prevođenja pozitivnih uverenja u svakodnevnu praksu rada u multikulturnom okruženju. U iskazima učesnika fokus grupa jasno se izdvajalo pominjanje neočekivanih pozitivnih iskustava u toku procesa integracije dece migranata u škole: isticano je kako su deca migranata bila motivisana, disciplinovana, bez vidljivih znakova stresa; bilo je puno pozitivnih vršnjačkih iskustava; uključivanje dece migranata je imalo pozitivne posledice po domicilnu decu. S druge strane, škole su se suočile sa velikim brojem organizacionih prepreka, nedovoljnom podrškom i komunikacijom, a nastavnici su osećali da su oni poneli najveći deo tereta oko integrisanja dece migranata. PB - Društvo psihologa Srbije C3 - 66. Kongresa psihologa Srbije: „Futurizam u psihologiji ̶ psihologija u zoni budućeg razvoja“, Zlatibor T1 - Izazovi uključivanja dece migranata u škole u Srbiji UR - https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_reff_4478 ER -
@conference{ author = "Grbić, Sanja and Vesić, Dragan and Kovač Cerović, Tinde", year = "2018", abstract = "Integracija dece migranata iz drugih zemalja, kultura i jezičkih područja predstavlja veliki izazov obrazovnim sistemima i onih zemalja koje već raspolažu izgrađenim merama integracije imigranata. U Srbiji su se škole srele sa ovim izazovom prvi put prilikom talasa migranata sa Bliskog Istoka i iz Centralne Azije i uključivanja dece migranata u škole u blizini izbegličkih kampova. Istraživanje predstavlja snimanje ovog jedinstvenog procesa, odnosno procesa prilagođavanja škola u koje su se deca migranata prvo počela uključivati u Srbiji, krajem 2016. i pocetkom 2017. godine kroz projekat UNICEFa i Centra za obrazovne politike. Cilj istraživanja je bio da se zabeleže iskustva škola preko intervjua i šest fokus grupa sa nastavnicima, direktorima i školskim psiholozima/pedagozima, kao i preko skale interkulturalne kompetentnosti nastavnika. Fokus je bio na sagledavanju i pozitivnih i negativnih iskustava, na osnovu kojih bi mogle biti formulisane preporuke za nastavak integacije dece migranata tokom narednih godina. U istraživanju su učestvovale tri škole iz Beograda, odnosno 44 nastavnika su odgovorila na upitnik, a ukupno oko 50 zaposlenih u školama koji su u neposrednom kontaktu sa decom migrantima je učestvovalo u fokus grupama i intervjuima. Nalazi su ukazali na značajne razlike između skorova nastavnika na tri subskale Skale intrkulturne kompetentnosti – najviše skorove su postigli na subskali uverenja i vrednosti, niže na subskali motivacije a najniže na subskali samoregulacije, što govori o teškoći prevođenja pozitivnih uverenja u svakodnevnu praksu rada u multikulturnom okruženju. U iskazima učesnika fokus grupa jasno se izdvajalo pominjanje neočekivanih pozitivnih iskustava u toku procesa integracije dece migranata u škole: isticano je kako su deca migranata bila motivisana, disciplinovana, bez vidljivih znakova stresa; bilo je puno pozitivnih vršnjačkih iskustava; uključivanje dece migranata je imalo pozitivne posledice po domicilnu decu. S druge strane, škole su se suočile sa velikim brojem organizacionih prepreka, nedovoljnom podrškom i komunikacijom, a nastavnici su osećali da su oni poneli najveći deo tereta oko integrisanja dece migranata.", publisher = "Društvo psihologa Srbije", journal = "66. Kongresa psihologa Srbije: „Futurizam u psihologiji ̶ psihologija u zoni budućeg razvoja“, Zlatibor", title = "Izazovi uključivanja dece migranata u škole u Srbiji", url = "https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_reff_4478" }
Grbić, S., Vesić, D.,& Kovač Cerović, T.. (2018). Izazovi uključivanja dece migranata u škole u Srbiji. in 66. Kongresa psihologa Srbije: „Futurizam u psihologiji ̶ psihologija u zoni budućeg razvoja“, Zlatibor Društvo psihologa Srbije.. https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_reff_4478
Grbić S, Vesić D, Kovač Cerović T. Izazovi uključivanja dece migranata u škole u Srbiji. in 66. Kongresa psihologa Srbije: „Futurizam u psihologiji ̶ psihologija u zoni budućeg razvoja“, Zlatibor. 2018;. https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_reff_4478 .
Grbić, Sanja, Vesić, Dragan, Kovač Cerović, Tinde, "Izazovi uključivanja dece migranata u škole u Srbiji" in 66. Kongresa psihologa Srbije: „Futurizam u psihologiji ̶ psihologija u zoni budućeg razvoja“, Zlatibor (2018), https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_reff_4478 .