Children’s Comprehension of the Verbal Aspect in Serbian
Dečije razumevanje glagolskog aspekta u srpskom jeziku
Апстракт
The aim of the study was to investigate how Serbian native speaking preschool children
comprehend perfective and imperfective aspect in comparison to adults. After watching
animated movies with complete, incomplete and unstarted actions, the participants were
asked questions with a perfective or imperfective verb form and responded by pointing
to the event(s) that corresponded to each question. The results converged to a clear
developmental trend in understanding of aspectual forms. The data indicate that the
acquisition of perfective precedes the acquisition of imperfective: 3-year-olds typically
understand only the meaning of perfective; most 5-year-olds have almost adult-like
understanding of both aspectual forms, while 4-year-olds are a transitional group. Our
results support the viewpoint that children’s and adults’ representations of this language
category differ qualitatively, and we argue that mastering of aspect semantics is a longterm
process that presupposes a cer...tain level of cognitive and pragmatic development, and
lasts throughout the preschool period.
Cilj ovog istraživanja bio je da se ispita kako deca predškolskog uzrasta kojima je srpski
maternji jezik razumeju dve forme glagolskog aspekta: imperfektiv i perfektiv, u poređenju sa
odraslima. Nakon gledanja animiranih filmova u kojima su prikazane situacije sa završenim,
nezavršenim i nezapočetim akcijama, ispitanicima su postavljena pitanja sa perfektivnim i
imperfektivnim glagoskim formama na koja je trebalo da odgovore pokazivanjem događaja
koji odgovara(ju) svakom pitanju. Rezultati ukazuju na jasan razvojni trend u razumevanju
aspekatskih formi. Podaci pokazuju da usvajanje perfektiva prethodi usvajanju imperfektiva:
trogodišnjaci uglavnom razumeju samo značenje perfektiva; većina petogodišnjaka razume
obe aspekatske forme slično odraslima, dok su četvorodišnjaci prelazna grupa. Naši rezultati
govore u prilog stanovištu da se reprezentacije ove jezičke kategorije kvalitativno razlikuju
kod dece i odraslih. Istraživanje navodi na zaključak da je ovladavanje semantikom... glagolskog
aspekta dugotrajan proces koji podrazumeva određeni nivo kognitivnog i pragmatskog razvoja
i koji traje tokom čitavog predškolskog perioda.
Кључне речи:
verbal aspect / language development / comprehension / Serbian language / glagolski aspekt / razvoj jezika / razumevanje / srpski jezikИзвор:
Psihologija, 2022, 55, 1, 57-87Издавач:
- Društvo psihologa Srbije
Финансирање / пројекти:
- Фундаментални когнитивни процеси и функције (RS-MESTD-Basic Research (BR or ON)-179033)
Институција/група
Psihologija / PsychologyTY - JOUR AU - Savić, Maja AU - Popović, Maša AU - Anđelković, Darinka PY - 2022 UR - http://reff.f.bg.ac.rs/handle/123456789/4620 AB - The aim of the study was to investigate how Serbian native speaking preschool children comprehend perfective and imperfective aspect in comparison to adults. After watching animated movies with complete, incomplete and unstarted actions, the participants were asked questions with a perfective or imperfective verb form and responded by pointing to the event(s) that corresponded to each question. The results converged to a clear developmental trend in understanding of aspectual forms. The data indicate that the acquisition of perfective precedes the acquisition of imperfective: 3-year-olds typically understand only the meaning of perfective; most 5-year-olds have almost adult-like understanding of both aspectual forms, while 4-year-olds are a transitional group. Our results support the viewpoint that children’s and adults’ representations of this language category differ qualitatively, and we argue that mastering of aspect semantics is a longterm process that presupposes a certain level of cognitive and pragmatic development, and lasts throughout the preschool period. AB - Cilj ovog istraživanja bio je da se ispita kako deca predškolskog uzrasta kojima je srpski maternji jezik razumeju dve forme glagolskog aspekta: imperfektiv i perfektiv, u poređenju sa odraslima. Nakon gledanja animiranih filmova u kojima su prikazane situacije sa završenim, nezavršenim i nezapočetim akcijama, ispitanicima su postavljena pitanja sa perfektivnim i imperfektivnim glagoskim formama na koja je trebalo da odgovore pokazivanjem događaja koji odgovara(ju) svakom pitanju. Rezultati ukazuju na jasan razvojni trend u razumevanju aspekatskih formi. Podaci pokazuju da usvajanje perfektiva prethodi usvajanju imperfektiva: trogodišnjaci uglavnom razumeju samo značenje perfektiva; većina petogodišnjaka razume obe aspekatske forme slično odraslima, dok su četvorodišnjaci prelazna grupa. Naši rezultati govore u prilog stanovištu da se reprezentacije ove jezičke kategorije kvalitativno razlikuju kod dece i odraslih. Istraživanje navodi na zaključak da je ovladavanje semantikom glagolskog aspekta dugotrajan proces koji podrazumeva određeni nivo kognitivnog i pragmatskog razvoja i koji traje tokom čitavog predškolskog perioda. PB - Društvo psihologa Srbije T2 - Psihologija T1 - Children’s Comprehension of the Verbal Aspect in Serbian T1 - Dečije razumevanje glagolskog aspekta u srpskom jeziku EP - 87 IS - 1 SP - 57 VL - 55 DO - 10.2298/PSI191120003S ER -
@article{ author = "Savić, Maja and Popović, Maša and Anđelković, Darinka", year = "2022", abstract = "The aim of the study was to investigate how Serbian native speaking preschool children comprehend perfective and imperfective aspect in comparison to adults. After watching animated movies with complete, incomplete and unstarted actions, the participants were asked questions with a perfective or imperfective verb form and responded by pointing to the event(s) that corresponded to each question. The results converged to a clear developmental trend in understanding of aspectual forms. The data indicate that the acquisition of perfective precedes the acquisition of imperfective: 3-year-olds typically understand only the meaning of perfective; most 5-year-olds have almost adult-like understanding of both aspectual forms, while 4-year-olds are a transitional group. Our results support the viewpoint that children’s and adults’ representations of this language category differ qualitatively, and we argue that mastering of aspect semantics is a longterm process that presupposes a certain level of cognitive and pragmatic development, and lasts throughout the preschool period., Cilj ovog istraživanja bio je da se ispita kako deca predškolskog uzrasta kojima je srpski maternji jezik razumeju dve forme glagolskog aspekta: imperfektiv i perfektiv, u poređenju sa odraslima. Nakon gledanja animiranih filmova u kojima su prikazane situacije sa završenim, nezavršenim i nezapočetim akcijama, ispitanicima su postavljena pitanja sa perfektivnim i imperfektivnim glagoskim formama na koja je trebalo da odgovore pokazivanjem događaja koji odgovara(ju) svakom pitanju. Rezultati ukazuju na jasan razvojni trend u razumevanju aspekatskih formi. Podaci pokazuju da usvajanje perfektiva prethodi usvajanju imperfektiva: trogodišnjaci uglavnom razumeju samo značenje perfektiva; većina petogodišnjaka razume obe aspekatske forme slično odraslima, dok su četvorodišnjaci prelazna grupa. Naši rezultati govore u prilog stanovištu da se reprezentacije ove jezičke kategorije kvalitativno razlikuju kod dece i odraslih. Istraživanje navodi na zaključak da je ovladavanje semantikom glagolskog aspekta dugotrajan proces koji podrazumeva određeni nivo kognitivnog i pragmatskog razvoja i koji traje tokom čitavog predškolskog perioda.", publisher = "Društvo psihologa Srbije", journal = "Psihologija", title = "Children’s Comprehension of the Verbal Aspect in Serbian, Dečije razumevanje glagolskog aspekta u srpskom jeziku", pages = "87-57", number = "1", volume = "55", doi = "10.2298/PSI191120003S" }
Savić, M., Popović, M.,& Anđelković, D.. (2022). Children’s Comprehension of the Verbal Aspect in Serbian. in Psihologija Društvo psihologa Srbije., 55(1), 57-87. https://doi.org/10.2298/PSI191120003S
Savić M, Popović M, Anđelković D. Children’s Comprehension of the Verbal Aspect in Serbian. in Psihologija. 2022;55(1):57-87. doi:10.2298/PSI191120003S .
Savić, Maja, Popović, Maša, Anđelković, Darinka, "Children’s Comprehension of the Verbal Aspect in Serbian" in Psihologija, 55, no. 1 (2022):57-87, https://doi.org/10.2298/PSI191120003S . .