Мотиви Венеције у сликама Петра Добровића
The Venetian motifs in Petar Dobrović’s pictures
Чланак у часопису (Објављена верзија)
Метаподаци
Приказ свих података о документуАпстракт
Пејзажи заузимају посебно место у опусу Петра Добровића. Од 1928,
па све до изненадне смрти 1942. године, Добровић слика пејзаже, међу којима се
нарочито истичу медитерански, пре свега, предели Дубровника и околине, иако
ради и холандске мотиве, као и призоре са Азурне обале. За тему овог рада, најзначајнији је Добровићев боравак у Венецији и његово учешће на Венецијанском бијеналу 1938. године, у оквиру новоотвореног Југословенског павиљона.
За време боравка у Венецији, Добровић слика најпрепознатљивије градске мотиве: Коње на Цркви св. Марка, Трг Св. Марка, Цркву св. Марка, Двориште Дуждеве
палате и Острво св. Ђорђа. У раду се даје кратак осврт на појаву феномена великог путовања, grand toura, као и на одређене славне Добровићеве претходнике
који сликају Венецију. Потом се интерпретира значај мотива Венеције у делу Петра Добровића, пореди важност наративних и ликовних елемената слике, анализирају други пејзажи медитеранске тематике који настају нешто раније, посебно
мотиви Дуб...ровника и Венеције, са представама најзначајнијих споменика и грађевина ова два града.
Petar Dobrović’s landscapes occupy a very important place in the Serbian painting of
the first half of the 20th century. A particularly prominent place among them is held by
the Mediterranean-type landscapes he painted while staying on the isle of Hvar and in
Dubrovnik. From the perspective of the topic of this paper, of greatest importance are the
artist’s depictions of Venice and its main historical sights. In 1938, Dobrović participated, as
one of the several representative Yugoslav artists contributing to the First Yugoslav Pavilion,
at the Venice Biennial. For that occasion, he painted five pictures depicting the best-known
Venetian topoi: The Horses on the Church of Saint Mark, Saint Mark’s Square, The Church
of Saint Mark, The Yard of the Doge’s Palace and The Isle of Saint George. The first segment
of this paper is made up of a brief overview of the advent of the grand tour phenomenon,
dating from the end of the 18th and the first half of the 19th century. Venice beca...me one of
the main destinations of aristocratic families, as well as artists, mostly writers and painters.
All of them left behind their own images of Venice, presenting it in a way which was often
permeated with an authentic and realistic depiction of the city, as well as a personal view of
it. Dobrović was no exception to this rule. What characterises his Mediterranean-type landscapes is the same level of significance that he assigns to the painterly and to the formal elements of the picture, and also to the main motif depicted in the painting. His paintings
from Venice are dominated by clearly defined historical motifs, situated in the centre of the
composition, often enough related and close to the topoi painted by his predecessors (Turner, Renoir, Monet). Also, Dobrović’s idea was to present Venice in an atypical and authentic manner, shifting away from the old masters, especially the local painters from the 18th
century, Canaletto and Guardi. The position from which he viewed the main sights of Venice is of exceptional importance. From the balcony of the Church of Saint Mark, he painted
the eponymous square. In this way, one gets to see and perceive different views of the main
sights of Venice, which thereby gain the epithet of a personal image of the city
Кључне речи:
Венеција / Петар Добровић / пејзаж / grand tour / Медитеран / Venice / Petar Dobrović / landscape / grand tour / the MediterraneanИзвор:
Зборник Народног музеја у Београду, свеска Историја уметности, 2022, 25, 2, 313-326Издавач:
- Narodni muzej u Bogradu
Финансирање / пројекти:
- Министарство науке, технолошког развоја и иновација Републике Србије, институционално финансирање - 200163 (Универзитет у Београду, Филозофски факултет) (RS-MESTD-inst-2020-200163)
Институција/група
Istorija umetnosti / History of ArtTY - JOUR AU - Мереник, Софија PY - 2022 UR - http://reff.f.bg.ac.rs/handle/123456789/4905 AB - Пејзажи заузимају посебно место у опусу Петра Добровића. Од 1928, па све до изненадне смрти 1942. године, Добровић слика пејзаже, међу којима се нарочито истичу медитерански, пре свега, предели Дубровника и околине, иако ради и холандске мотиве, као и призоре са Азурне обале. За тему овог рада, најзначајнији је Добровићев боравак у Венецији и његово учешће на Венецијанском бијеналу 1938. године, у оквиру новоотвореног Југословенског павиљона. За време боравка у Венецији, Добровић слика најпрепознатљивије градске мотиве: Коње на Цркви св. Марка, Трг Св. Марка, Цркву св. Марка, Двориште Дуждеве палате и Острво св. Ђорђа. У раду се даје кратак осврт на појаву феномена великог путовања, grand toura, као и на одређене славне Добровићеве претходнике који сликају Венецију. Потом се интерпретира значај мотива Венеције у делу Петра Добровића, пореди важност наративних и ликовних елемената слике, анализирају други пејзажи медитеранске тематике који настају нешто раније, посебно мотиви Дубровника и Венеције, са представама најзначајнијих споменика и грађевина ова два града. AB - Petar Dobrović’s landscapes occupy a very important place in the Serbian painting of the first half of the 20th century. A particularly prominent place among them is held by the Mediterranean-type landscapes he painted while staying on the isle of Hvar and in Dubrovnik. From the perspective of the topic of this paper, of greatest importance are the artist’s depictions of Venice and its main historical sights. In 1938, Dobrović participated, as one of the several representative Yugoslav artists contributing to the First Yugoslav Pavilion, at the Venice Biennial. For that occasion, he painted five pictures depicting the best-known Venetian topoi: The Horses on the Church of Saint Mark, Saint Mark’s Square, The Church of Saint Mark, The Yard of the Doge’s Palace and The Isle of Saint George. The first segment of this paper is made up of a brief overview of the advent of the grand tour phenomenon, dating from the end of the 18th and the first half of the 19th century. Venice became one of the main destinations of aristocratic families, as well as artists, mostly writers and painters. All of them left behind their own images of Venice, presenting it in a way which was often permeated with an authentic and realistic depiction of the city, as well as a personal view of it. Dobrović was no exception to this rule. What characterises his Mediterranean-type landscapes is the same level of significance that he assigns to the painterly and to the formal elements of the picture, and also to the main motif depicted in the painting. His paintings from Venice are dominated by clearly defined historical motifs, situated in the centre of the composition, often enough related and close to the topoi painted by his predecessors (Turner, Renoir, Monet). Also, Dobrović’s idea was to present Venice in an atypical and authentic manner, shifting away from the old masters, especially the local painters from the 18th century, Canaletto and Guardi. The position from which he viewed the main sights of Venice is of exceptional importance. From the balcony of the Church of Saint Mark, he painted the eponymous square. In this way, one gets to see and perceive different views of the main sights of Venice, which thereby gain the epithet of a personal image of the city PB - Narodni muzej u Bogradu T2 - Зборник Народног музеја у Београду, свеска Историја уметности T1 - Мотиви Венеције у сликама Петра Добровића T1 - The Venetian motifs in Petar Dobrović’s pictures EP - 326 IS - 2 SP - 313 VL - 25 DO - 10.18485/znms_iu.2022.25.2.15 ER -
@article{ author = "Мереник, Софија", year = "2022", abstract = "Пејзажи заузимају посебно место у опусу Петра Добровића. Од 1928, па све до изненадне смрти 1942. године, Добровић слика пејзаже, међу којима се нарочито истичу медитерански, пре свега, предели Дубровника и околине, иако ради и холандске мотиве, као и призоре са Азурне обале. За тему овог рада, најзначајнији је Добровићев боравак у Венецији и његово учешће на Венецијанском бијеналу 1938. године, у оквиру новоотвореног Југословенског павиљона. За време боравка у Венецији, Добровић слика најпрепознатљивије градске мотиве: Коње на Цркви св. Марка, Трг Св. Марка, Цркву св. Марка, Двориште Дуждеве палате и Острво св. Ђорђа. У раду се даје кратак осврт на појаву феномена великог путовања, grand toura, као и на одређене славне Добровићеве претходнике који сликају Венецију. Потом се интерпретира значај мотива Венеције у делу Петра Добровића, пореди важност наративних и ликовних елемената слике, анализирају други пејзажи медитеранске тематике који настају нешто раније, посебно мотиви Дубровника и Венеције, са представама најзначајнијих споменика и грађевина ова два града., Petar Dobrović’s landscapes occupy a very important place in the Serbian painting of the first half of the 20th century. A particularly prominent place among them is held by the Mediterranean-type landscapes he painted while staying on the isle of Hvar and in Dubrovnik. From the perspective of the topic of this paper, of greatest importance are the artist’s depictions of Venice and its main historical sights. In 1938, Dobrović participated, as one of the several representative Yugoslav artists contributing to the First Yugoslav Pavilion, at the Venice Biennial. For that occasion, he painted five pictures depicting the best-known Venetian topoi: The Horses on the Church of Saint Mark, Saint Mark’s Square, The Church of Saint Mark, The Yard of the Doge’s Palace and The Isle of Saint George. The first segment of this paper is made up of a brief overview of the advent of the grand tour phenomenon, dating from the end of the 18th and the first half of the 19th century. Venice became one of the main destinations of aristocratic families, as well as artists, mostly writers and painters. All of them left behind their own images of Venice, presenting it in a way which was often permeated with an authentic and realistic depiction of the city, as well as a personal view of it. Dobrović was no exception to this rule. What characterises his Mediterranean-type landscapes is the same level of significance that he assigns to the painterly and to the formal elements of the picture, and also to the main motif depicted in the painting. His paintings from Venice are dominated by clearly defined historical motifs, situated in the centre of the composition, often enough related and close to the topoi painted by his predecessors (Turner, Renoir, Monet). Also, Dobrović’s idea was to present Venice in an atypical and authentic manner, shifting away from the old masters, especially the local painters from the 18th century, Canaletto and Guardi. The position from which he viewed the main sights of Venice is of exceptional importance. From the balcony of the Church of Saint Mark, he painted the eponymous square. In this way, one gets to see and perceive different views of the main sights of Venice, which thereby gain the epithet of a personal image of the city", publisher = "Narodni muzej u Bogradu", journal = "Зборник Народног музеја у Београду, свеска Историја уметности", title = "Мотиви Венеције у сликама Петра Добровића, The Venetian motifs in Petar Dobrović’s pictures", pages = "326-313", number = "2", volume = "25", doi = "10.18485/znms_iu.2022.25.2.15" }
Мереник, С.. (2022). Мотиви Венеције у сликама Петра Добровића. in Зборник Народног музеја у Београду, свеска Историја уметности Narodni muzej u Bogradu., 25(2), 313-326. https://doi.org/10.18485/znms_iu.2022.25.2.15
Мереник С. Мотиви Венеције у сликама Петра Добровића. in Зборник Народног музеја у Београду, свеска Историја уметности. 2022;25(2):313-326. doi:10.18485/znms_iu.2022.25.2.15 .
Мереник, Софија, "Мотиви Венеције у сликама Петра Добровића" in Зборник Народног музеја у Београду, свеска Историја уметности, 25, no. 2 (2022):313-326, https://doi.org/10.18485/znms_iu.2022.25.2.15 . .