Show simple item record

The importance of sex education

dc.contributorVelinov, Marija
dc.contributorMevorah, Vera
dc.contributorKrstić, Predrag
dc.creatorPetrović, Marija
dc.date.accessioned2023-10-13T07:56:58Z
dc.date.available2023-10-13T07:56:58Z
dc.date.issued2020
dc.identifier.isbn978-86-80484-50-1
dc.identifier.urihttp://reff.f.bg.ac.rs/handle/123456789/4975
dc.description.abstractShvaćeno najšire, seksualno obrazovanje se bavi pitanjima koja se odnose na ljudsku seksualnost, ključujući emotivne odnose, anatomiju reproduktivnih organa, seksualnu aktivnost, seksualnu orijentaciju, rodni identitet, rodne uloge, kontracepciju, reprodukciju, reproduktivno zdravlje, reproduktivna prava i seksualnu apstinenciju. Njegov cilj bi bio da pruži relevantne informacije i pomogne ljudima pri donošenju odluka o seksu i seksualnosti. Tradicionalno, tinejdžeri u mnogim kulturama nisu dobijali gotovo nikakve informacije o seksu, a rasprava o tim pitanjima smatrana je tabuom. Odgovornost za informisanje o ovim stvarima stavljana je roditeljima ili starijim članovima porodice i neretko je odlagana sve do stupanja u brak. Potreba za javnim govorom o seksualnom obrazovanju i uvođenjem programa seksualnog obrazovanja u škole javila se kao odgovor na sve veću učestalost nenamernih tinejdžerskih trudnoća šezdesetih i sedamdesetih godina dvadesetog veka, pre svega u zapadnim zemljama. Pojava HIV-a i masovno prenošenje ovog virusa putem nezaštićenih seksualnih odnosa osamdesetih godina stavlja novi akcenat na bitnost seksualnog obrazovanja, posebno u Africi, gde je seksualno obrazovanje shvatano kao ključno pitanje javnog zdravlja. Pored ovih, važne uloge seksualnog obrazovanja u društvu danas su borba protiv seksizma i homofobije, kao i povećanje svesti o seksualnom zlostavljanju i rodnoj nejednakosti. Pitanja kojima će se ovaj rad baviti su koji su dometi seksualnog obra¬zovanja i da li ono može da ima emancipatorsku ulogu. Brojne studije pokazuju da je uvođenje dugoročnih nacionalnih programa obrazovanja o ovim temama dovelo do smanjenja broja abortusa i pada stope seksu¬alno prenosivih bolesti, posebno među mladima između 15 i 24 godina starosti. Međutim, one takođe sugerišu da seksualno obrazovanje, bilo kroz školske programe bilo kroz različite javne kampanje, samo po sebi nije dovoljno da reši ove probleme, odnosno da je obrazovanje i pružanje relevantih informacija samo jedan korak. Značajnu ulogu imaju i kulturološke i socioekonomske prilike. U duboko patrijarhalnom društvu, kakvo je srpsko, seksualno obrazovanje, pogotovo obrazovanje dece i tinejdžera i dalje je tabu tema. Pokušaj da se ono integriše u programe osnovnih škola 2017. godine izazvao je burne reakcije velikog dela javno¬sti, te se od istog odustalo. Da li je u takvim okolnostima uopšte moguće maštati o seksualnom obrazovanju u osnovnim i srednjim školama ili su za to potrebne šire društvene promene?sr
dc.language.isosrsr
dc.language.isoensr
dc.publisherInstitut za filozofiju i društvenu teoriju, Univerzitet u Beogradusr
dc.rightsopenAccesssr
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
dc.sourceČemu još obrazovanje? - Knjiga apstrakata / Why still education? - Book of abstractssr
dc.subjectseksualno obrazovanjesr
dc.subjectreprodukcijasr
dc.subjectkontracepcijasr
dc.titleZnačaj seksualnog obrazovanjasr
dc.titleThe importance of sex educationsr
dc.typeconferenceObjectsr
dc.rights.licenseBYsr
dc.citation.spage68
dc.identifier.fulltexthttp://reff.f.bg.ac.rs/bitstream/id/12226/bitstream_12226.pdf
dc.identifier.rcubhttps://hdl.handle.net/21.15107/rcub_reff_4975
dc.type.versionpublishedVersionsr
dc.identifier.cobiss18449417


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record