Uloga pozitivnih i negativnih sećanja u izgradnji identiteta mladih u nadolazećem odraslom dobu
Конференцијски прилог (Објављена верзија)
Метаподаци
Приказ свих података о документуАпстракт
Ovo istraživanje je pokazalo da mladi koji se nalaze u periodu NOD-a imaju potrebu da svoja sećanja na „uspone“ i „padove“ integrišu u celokupni životni narativ, pri tome im pridajući određeni značaj za izgradnju slike o sebi. Iako se narativi učesnika u mnogim pogledima razlikuju, sećanja su najčešće bila smeštena u akademski ili kontekst odnosa s drugim ljudima. Narativima su dominirale teme odrastanja, razvijanja osećanja odgovornosti za sebe i druge i spoznavanja toga ko smo i koje je naše mesto u svetu, što sve ukazuje na značaj koji bavljenje stupanjem u svet odraslih ima za učesnike. Zaključile smo da se važan deo identifikovanih tema koje su pozitivna i negativna sećanja nosila za učesnike u ovom istraživanju mogu interpretirati kao manifestacije njihove krovne funkcije istraživanja identiteta, što je ujedno i ključna odlika nadolazećeg odraslog doba kao razvojnog perioda. Takođe, u okviru tema Razočaranost u sebe ili svet i Negativan događaj kao poziv na ličnu promenu i odrast...anje izražena je izdiferenciranost sistema vrednosti, odnosno razmatranje vrednosti kojima se treba voditi. Odrastanje i sticanje odgovornosti uz Negativan događaj kao poziv na ličnu promenu i odrastanje takođe ukazuje na potrebu nekih mladih osoba da istaknu ulogu koju je prihvatanje odgovornosti imalo u njihovom razvoju. Pokazale smo da neki ispitanici svoja negativna samodefinišuča sećanja ne doživljavaju kao ugrožavajuća zato što su im ona ukazala na potrebu i mogućnost pozitivne promene, afirmišući i doprinoseći tako pozitivnoj slici o sebi. Kao ključni doprinos naših nalaza ističemo to što ona podržavaju tezu da adekvatno obrađena negativna sećanja mogu doprineti razvoju pozitivnije slike o sebi, te da najveći padovi u životnim narativima mogu za mlade biti jednako identitetski značajni kao njihovi najveći usponi.
Кључне речи:
samodefinišuća sećanja / životni narativ / identitet / nadolazeće odraslo dobaИзвор:
Zbornik saopštenja sa XXIII naučne konferencije Pedagoška istraživanja i školska praksa - "Kvalitativna istraživanja u društvenim naukama: od ličnog iskustva do socijalnih praksi", 2018, 31-35Издавач:
- Institut za pedagoška istraživanja
- Institut za psihologiju
Напомена:
- Ova građa je saopštenje sa nacionalnog skupa štampano u celini, te je umesto sažetka naveden zaključak rada.
Институција/група
Psihologija / PsychologyTY - CONF AU - Nikitović, Tijana AU - Petrović, Sara AU - Čolić, Mina AU - Petrović, Ljubica AU - Žeželj, Iris PY - 2018 UR - http://reff.f.bg.ac.rs/handle/123456789/5012 AB - Ovo istraživanje je pokazalo da mladi koji se nalaze u periodu NOD-a imaju potrebu da svoja sećanja na „uspone“ i „padove“ integrišu u celokupni životni narativ, pri tome im pridajući određeni značaj za izgradnju slike o sebi. Iako se narativi učesnika u mnogim pogledima razlikuju, sećanja su najčešće bila smeštena u akademski ili kontekst odnosa s drugim ljudima. Narativima su dominirale teme odrastanja, razvijanja osećanja odgovornosti za sebe i druge i spoznavanja toga ko smo i koje je naše mesto u svetu, što sve ukazuje na značaj koji bavljenje stupanjem u svet odraslih ima za učesnike. Zaključile smo da se važan deo identifikovanih tema koje su pozitivna i negativna sećanja nosila za učesnike u ovom istraživanju mogu interpretirati kao manifestacije njihove krovne funkcije istraživanja identiteta, što je ujedno i ključna odlika nadolazećeg odraslog doba kao razvojnog perioda. Takođe, u okviru tema Razočaranost u sebe ili svet i Negativan događaj kao poziv na ličnu promenu i odrastanje izražena je izdiferenciranost sistema vrednosti, odnosno razmatranje vrednosti kojima se treba voditi. Odrastanje i sticanje odgovornosti uz Negativan događaj kao poziv na ličnu promenu i odrastanje takođe ukazuje na potrebu nekih mladih osoba da istaknu ulogu koju je prihvatanje odgovornosti imalo u njihovom razvoju. Pokazale smo da neki ispitanici svoja negativna samodefinišuča sećanja ne doživljavaju kao ugrožavajuća zato što su im ona ukazala na potrebu i mogućnost pozitivne promene, afirmišući i doprinoseći tako pozitivnoj slici o sebi. Kao ključni doprinos naših nalaza ističemo to što ona podržavaju tezu da adekvatno obrađena negativna sećanja mogu doprineti razvoju pozitivnije slike o sebi, te da najveći padovi u životnim narativima mogu za mlade biti jednako identitetski značajni kao njihovi najveći usponi. PB - Institut za pedagoška istraživanja PB - Institut za psihologiju C3 - Zbornik saopštenja sa XXIII naučne konferencije Pedagoška istraživanja i školska praksa - "Kvalitativna istraživanja u društvenim naukama: od ličnog iskustva do socijalnih praksi" T1 - Uloga pozitivnih i negativnih sećanja u izgradnji identiteta mladih u nadolazećem odraslom dobu EP - 35 SP - 31 UR - https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_reff_5012 ER -
@conference{ author = "Nikitović, Tijana and Petrović, Sara and Čolić, Mina and Petrović, Ljubica and Žeželj, Iris", year = "2018", abstract = "Ovo istraživanje je pokazalo da mladi koji se nalaze u periodu NOD-a imaju potrebu da svoja sećanja na „uspone“ i „padove“ integrišu u celokupni životni narativ, pri tome im pridajući određeni značaj za izgradnju slike o sebi. Iako se narativi učesnika u mnogim pogledima razlikuju, sećanja su najčešće bila smeštena u akademski ili kontekst odnosa s drugim ljudima. Narativima su dominirale teme odrastanja, razvijanja osećanja odgovornosti za sebe i druge i spoznavanja toga ko smo i koje je naše mesto u svetu, što sve ukazuje na značaj koji bavljenje stupanjem u svet odraslih ima za učesnike. Zaključile smo da se važan deo identifikovanih tema koje su pozitivna i negativna sećanja nosila za učesnike u ovom istraživanju mogu interpretirati kao manifestacije njihove krovne funkcije istraživanja identiteta, što je ujedno i ključna odlika nadolazećeg odraslog doba kao razvojnog perioda. Takođe, u okviru tema Razočaranost u sebe ili svet i Negativan događaj kao poziv na ličnu promenu i odrastanje izražena je izdiferenciranost sistema vrednosti, odnosno razmatranje vrednosti kojima se treba voditi. Odrastanje i sticanje odgovornosti uz Negativan događaj kao poziv na ličnu promenu i odrastanje takođe ukazuje na potrebu nekih mladih osoba da istaknu ulogu koju je prihvatanje odgovornosti imalo u njihovom razvoju. Pokazale smo da neki ispitanici svoja negativna samodefinišuča sećanja ne doživljavaju kao ugrožavajuća zato što su im ona ukazala na potrebu i mogućnost pozitivne promene, afirmišući i doprinoseći tako pozitivnoj slici o sebi. Kao ključni doprinos naših nalaza ističemo to što ona podržavaju tezu da adekvatno obrađena negativna sećanja mogu doprineti razvoju pozitivnije slike o sebi, te da najveći padovi u životnim narativima mogu za mlade biti jednako identitetski značajni kao njihovi najveći usponi.", publisher = "Institut za pedagoška istraživanja, Institut za psihologiju", journal = "Zbornik saopštenja sa XXIII naučne konferencije Pedagoška istraživanja i školska praksa - "Kvalitativna istraživanja u društvenim naukama: od ličnog iskustva do socijalnih praksi"", title = "Uloga pozitivnih i negativnih sećanja u izgradnji identiteta mladih u nadolazećem odraslom dobu", pages = "35-31", url = "https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_reff_5012" }
Nikitović, T., Petrović, S., Čolić, M., Petrović, L.,& Žeželj, I.. (2018). Uloga pozitivnih i negativnih sećanja u izgradnji identiteta mladih u nadolazećem odraslom dobu. in Zbornik saopštenja sa XXIII naučne konferencije Pedagoška istraživanja i školska praksa - "Kvalitativna istraživanja u društvenim naukama: od ličnog iskustva do socijalnih praksi" Institut za pedagoška istraživanja., 31-35. https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_reff_5012
Nikitović T, Petrović S, Čolić M, Petrović L, Žeželj I. Uloga pozitivnih i negativnih sećanja u izgradnji identiteta mladih u nadolazećem odraslom dobu. in Zbornik saopštenja sa XXIII naučne konferencije Pedagoška istraživanja i školska praksa - "Kvalitativna istraživanja u društvenim naukama: od ličnog iskustva do socijalnih praksi". 2018;:31-35. https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_reff_5012 .
Nikitović, Tijana, Petrović, Sara, Čolić, Mina, Petrović, Ljubica, Žeželj, Iris, "Uloga pozitivnih i negativnih sećanja u izgradnji identiteta mladih u nadolazećem odraslom dobu" in Zbornik saopštenja sa XXIII naučne konferencije Pedagoška istraživanja i školska praksa - "Kvalitativna istraživanja u društvenim naukama: od ličnog iskustva do socijalnih praksi" (2018):31-35, https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_reff_5012 .