Култ и иконографија Светог Григорија Ниског у српским земљама 1459-1800
Cult and iconography of Saint Gregory of Nyssa in Serbian lands 1459–1800
Чланак у часопису (Објављена верзија)
Метаподаци
Приказ свих података о документуАпстракт
У претходном истраживању посветили смо пажњу култу Светог Григорија из
Нисе у средњовековној Србији у периоду између
1166/1168. и 1459. године тј. у време независности српске средњовековне државе. Овај рад представља наставак поменутог истраживања. У
њему се испитује култ Светог Григорија Ниског
у српским земљама под турским јармом у периоду од 1459. до 1800. године. Поменути хронолошки оквир одређен је, с једне стране околношћу да је 1459. године српска држава пала
под власт Турака, док друга временска граница,
1800. година, означава крај српског сликарства
извођеног на темељима византијске традиције.
Такође, овај оквир дозвољава да се прати развој
култа Светог Григорија кроз различите фазе
постојања Османског царства: у време његовог успона, врхунца и слабљења. За култ Светог
Григорија Ниског је карактеристично да су сведочанства о поштовању овог епископа редовно
присутна и у очуваним писаним изворима и на
фрескама у виду његових сликаних портрета.
Посебно је у овом ист...раживању важна и занимљива ликовна грађа. Она показује да иконографија Светог Григорија у турском периоду
са протоком времена и јачањем кризе у Турском
царству одступа од ликовне традиције, те се
у многоме разликује од ранијег периода, али да
уједно показује и извесне правилности. Наиме, у
српској уметности у време турске власти поред
веома ретког „канонског“ типа светитеља није
постојао његов устаљени иконографски тип,
већ је његова иконографија јако варирала, што
показују његови очувани портрети
In our previous research we dedicated our attention to the cult of St. Gregory of Nyssa in medieval
Serbia in the period between 1166/1168 and 1459, at
the time of the state’s independence. The subject of
this paper represents a continuation of the mentioned
investigation and explores the cult of St. Gregory of
Nyssa in Serbian lands under the Turkish rule in the
period between 1459 and 1800 on the basis of hagiographical and iconographical sources. The abovesaid chronological framework is, on the one hand,
determined by the historical circumstances, that is,
the fall of Serbia under the Turkish rule in 1459,
while on the other hand, the later chronological point
represents the end of Serbian painting in the Byzantine tradition. This second chronological point does
not match with the date of the end of the Turkish rule
over Serbian lands.
After the conquest of Serbian lands Ottomans first
recognized Serbian Patriarchate, but they abolished it
at the beginning of the seco...nd quarter of the 16th century. In 1557 the Serbian Orthodox Church was renewed under the name the Patriarchate of Peć. Within
this institution, the cult of Saint Gregory of Nyssa
continued to develop, what can be seen in the sources mentioned above. The Patriarchate of Peć was the
most important institution of the Serbian people during the enslavement Turkish enslavement. It gathered
all the Serbian people, preserved its medieval tradition, its unity and faith.
While hagiographical sources bring the same data
as the hagiographical sources of the earlier period,
numerous portraits of St. Gregory of Nyssa preserved in the wall painting in the Byzantine tradition
on the vast territory inhabited by Serbian people in
the period between 1459 and 1800 show great differences. While at the time of Serbia’s independence
two iconographic types of portraits of St. Gregory
emerged, of which the first one was dominant, in the
period between 1459 and 1800 two types of portraits
only “formally” appeared. Namely, in the later period
a unique iconographic type of St. Gregory’s portrait
did not exist; apart from the “canonical”, traditional type which is very rarely depicted (ill. 1, 4, 8),
we find completely different iconographic formulas
which enrich the spectrum of St. Gregory’s portraits
(ill, 2, 3, 5, 6, 7, 9–12). The only common trait of
these different kinds of portraits is that he is always
depicted as an elder. This paper also deals with the
prayers inscribed on the scrolls that St. Gregory is
holding in his hands and the position that this saint in
the painted programs of churches.
Кључне речи:
Свети Григорије Ниски / култ / иконографија / турски период / 1459–1800 / криза / St. Gregory of Nyssa / cult / iconography / turkish period / crisisИзвор:
Патримониум. МК, 2022, 15, 20, 219-232Издавач:
- Kalamus, Skoplje
Финансирање / пројекти:
- "Човек и друштво у време кризе", научно-истраживачки пројекат Филозофског факултета у Београду
Институција/група
Istorija umetnosti / History of ArtTY - JOUR AU - Гавриловић, Анђела Ђ. PY - 2022 UR - http://reff.f.bg.ac.rs/handle/123456789/5227 AB - У претходном истраживању посветили смо пажњу култу Светог Григорија из Нисе у средњовековној Србији у периоду између 1166/1168. и 1459. године тј. у време независности српске средњовековне државе. Овај рад представља наставак поменутог истраживања. У њему се испитује култ Светог Григорија Ниског у српским земљама под турским јармом у периоду од 1459. до 1800. године. Поменути хронолошки оквир одређен је, с једне стране околношћу да је 1459. године српска држава пала под власт Турака, док друга временска граница, 1800. година, означава крај српског сликарства извођеног на темељима византијске традиције. Такође, овај оквир дозвољава да се прати развој култа Светог Григорија кроз различите фазе постојања Османског царства: у време његовог успона, врхунца и слабљења. За култ Светог Григорија Ниског је карактеристично да су сведочанства о поштовању овог епископа редовно присутна и у очуваним писаним изворима и на фрескама у виду његових сликаних портрета. Посебно је у овом истраживању важна и занимљива ликовна грађа. Она показује да иконографија Светог Григорија у турском периоду са протоком времена и јачањем кризе у Турском царству одступа од ликовне традиције, те се у многоме разликује од ранијег периода, али да уједно показује и извесне правилности. Наиме, у српској уметности у време турске власти поред веома ретког „канонског“ типа светитеља није постојао његов устаљени иконографски тип, већ је његова иконографија јако варирала, што показују његови очувани портрети AB - In our previous research we dedicated our attention to the cult of St. Gregory of Nyssa in medieval Serbia in the period between 1166/1168 and 1459, at the time of the state’s independence. The subject of this paper represents a continuation of the mentioned investigation and explores the cult of St. Gregory of Nyssa in Serbian lands under the Turkish rule in the period between 1459 and 1800 on the basis of hagiographical and iconographical sources. The abovesaid chronological framework is, on the one hand, determined by the historical circumstances, that is, the fall of Serbia under the Turkish rule in 1459, while on the other hand, the later chronological point represents the end of Serbian painting in the Byzantine tradition. This second chronological point does not match with the date of the end of the Turkish rule over Serbian lands. After the conquest of Serbian lands Ottomans first recognized Serbian Patriarchate, but they abolished it at the beginning of the second quarter of the 16th century. In 1557 the Serbian Orthodox Church was renewed under the name the Patriarchate of Peć. Within this institution, the cult of Saint Gregory of Nyssa continued to develop, what can be seen in the sources mentioned above. The Patriarchate of Peć was the most important institution of the Serbian people during the enslavement Turkish enslavement. It gathered all the Serbian people, preserved its medieval tradition, its unity and faith. While hagiographical sources bring the same data as the hagiographical sources of the earlier period, numerous portraits of St. Gregory of Nyssa preserved in the wall painting in the Byzantine tradition on the vast territory inhabited by Serbian people in the period between 1459 and 1800 show great differences. While at the time of Serbia’s independence two iconographic types of portraits of St. Gregory emerged, of which the first one was dominant, in the period between 1459 and 1800 two types of portraits only “formally” appeared. Namely, in the later period a unique iconographic type of St. Gregory’s portrait did not exist; apart from the “canonical”, traditional type which is very rarely depicted (ill. 1, 4, 8), we find completely different iconographic formulas which enrich the spectrum of St. Gregory’s portraits (ill, 2, 3, 5, 6, 7, 9–12). The only common trait of these different kinds of portraits is that he is always depicted as an elder. This paper also deals with the prayers inscribed on the scrolls that St. Gregory is holding in his hands and the position that this saint in the painted programs of churches. PB - Kalamus, Skoplje T2 - Патримониум. МК T1 - Култ и иконографија Светог Григорија Ниског у српским земљама 1459-1800 T1 - Cult and iconography of Saint Gregory of Nyssa in Serbian lands 1459–1800 EP - 232 IS - 20 SP - 219 VL - 15 UR - https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_reff_5227 ER -
@article{ author = "Гавриловић, Анђела Ђ.", year = "2022", abstract = "У претходном истраживању посветили смо пажњу култу Светог Григорија из Нисе у средњовековној Србији у периоду између 1166/1168. и 1459. године тј. у време независности српске средњовековне државе. Овај рад представља наставак поменутог истраживања. У њему се испитује култ Светог Григорија Ниског у српским земљама под турским јармом у периоду од 1459. до 1800. године. Поменути хронолошки оквир одређен је, с једне стране околношћу да је 1459. године српска држава пала под власт Турака, док друга временска граница, 1800. година, означава крај српског сликарства извођеног на темељима византијске традиције. Такође, овај оквир дозвољава да се прати развој култа Светог Григорија кроз различите фазе постојања Османског царства: у време његовог успона, врхунца и слабљења. За култ Светог Григорија Ниског је карактеристично да су сведочанства о поштовању овог епископа редовно присутна и у очуваним писаним изворима и на фрескама у виду његових сликаних портрета. Посебно је у овом истраживању важна и занимљива ликовна грађа. Она показује да иконографија Светог Григорија у турском периоду са протоком времена и јачањем кризе у Турском царству одступа од ликовне традиције, те се у многоме разликује од ранијег периода, али да уједно показује и извесне правилности. Наиме, у српској уметности у време турске власти поред веома ретког „канонског“ типа светитеља није постојао његов устаљени иконографски тип, већ је његова иконографија јако варирала, што показују његови очувани портрети, In our previous research we dedicated our attention to the cult of St. Gregory of Nyssa in medieval Serbia in the period between 1166/1168 and 1459, at the time of the state’s independence. The subject of this paper represents a continuation of the mentioned investigation and explores the cult of St. Gregory of Nyssa in Serbian lands under the Turkish rule in the period between 1459 and 1800 on the basis of hagiographical and iconographical sources. The abovesaid chronological framework is, on the one hand, determined by the historical circumstances, that is, the fall of Serbia under the Turkish rule in 1459, while on the other hand, the later chronological point represents the end of Serbian painting in the Byzantine tradition. This second chronological point does not match with the date of the end of the Turkish rule over Serbian lands. After the conquest of Serbian lands Ottomans first recognized Serbian Patriarchate, but they abolished it at the beginning of the second quarter of the 16th century. In 1557 the Serbian Orthodox Church was renewed under the name the Patriarchate of Peć. Within this institution, the cult of Saint Gregory of Nyssa continued to develop, what can be seen in the sources mentioned above. The Patriarchate of Peć was the most important institution of the Serbian people during the enslavement Turkish enslavement. It gathered all the Serbian people, preserved its medieval tradition, its unity and faith. While hagiographical sources bring the same data as the hagiographical sources of the earlier period, numerous portraits of St. Gregory of Nyssa preserved in the wall painting in the Byzantine tradition on the vast territory inhabited by Serbian people in the period between 1459 and 1800 show great differences. While at the time of Serbia’s independence two iconographic types of portraits of St. Gregory emerged, of which the first one was dominant, in the period between 1459 and 1800 two types of portraits only “formally” appeared. Namely, in the later period a unique iconographic type of St. Gregory’s portrait did not exist; apart from the “canonical”, traditional type which is very rarely depicted (ill. 1, 4, 8), we find completely different iconographic formulas which enrich the spectrum of St. Gregory’s portraits (ill, 2, 3, 5, 6, 7, 9–12). The only common trait of these different kinds of portraits is that he is always depicted as an elder. This paper also deals with the prayers inscribed on the scrolls that St. Gregory is holding in his hands and the position that this saint in the painted programs of churches.", publisher = "Kalamus, Skoplje", journal = "Патримониум. МК", title = "Култ и иконографија Светог Григорија Ниског у српским земљама 1459-1800, Cult and iconography of Saint Gregory of Nyssa in Serbian lands 1459–1800", pages = "232-219", number = "20", volume = "15", url = "https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_reff_5227" }
Гавриловић, А. Ђ.. (2022). Култ и иконографија Светог Григорија Ниског у српским земљама 1459-1800. in Патримониум. МК Kalamus, Skoplje., 15(20), 219-232. https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_reff_5227
Гавриловић АЂ. Култ и иконографија Светог Григорија Ниског у српским земљама 1459-1800. in Патримониум. МК. 2022;15(20):219-232. https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_reff_5227 .
Гавриловић, Анђела Ђ., "Култ и иконографија Светог Григорија Ниског у српским земљама 1459-1800" in Патримониум. МК, 15, no. 20 (2022):219-232, https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_reff_5227 .