Show simple item record

Cult and iconography of Saint Gregory of Nyssa in Serbian lands 1459–1800

dc.creatorГавриловић, Анђела Ђ.
dc.date.accessioned2023-11-11T20:10:47Z
dc.date.available2023-11-11T20:10:47Z
dc.date.issued2022
dc.identifier.issn1857-5811
dc.identifier.urihttp://reff.f.bg.ac.rs/handle/123456789/5227
dc.description.abstractУ претходном истраживању посветили смо пажњу култу Светог Григорија из Нисе у средњовековној Србији у периоду између 1166/1168. и 1459. године тј. у време независности српске средњовековне државе. Овај рад представља наставак поменутог истраживања. У њему се испитује култ Светог Григорија Ниског у српским земљама под турским јармом у периоду од 1459. до 1800. године. Поменути хронолошки оквир одређен је, с једне стране околношћу да је 1459. године српска држава пала под власт Турака, док друга временска граница, 1800. година, означава крај српског сликарства извођеног на темељима византијске традиције. Такође, овај оквир дозвољава да се прати развој култа Светог Григорија кроз различите фазе постојања Османског царства: у време његовог успона, врхунца и слабљења. За култ Светог Григорија Ниског је карактеристично да су сведочанства о поштовању овог епископа редовно присутна и у очуваним писаним изворима и на фрескама у виду његових сликаних портрета. Посебно је у овом истраживању важна и занимљива ликовна грађа. Она показује да иконографија Светог Григорија у турском периоду са протоком времена и јачањем кризе у Турском царству одступа од ликовне традиције, те се у многоме разликује од ранијег периода, али да уједно показује и извесне правилности. Наиме, у српској уметности у време турске власти поред веома ретког „канонског“ типа светитеља није постојао његов устаљени иконографски тип, већ је његова иконографија јако варирала, што показују његови очувани портретиsr
dc.description.abstractIn our previous research we dedicated our attention to the cult of St. Gregory of Nyssa in medieval Serbia in the period between 1166/1168 and 1459, at the time of the state’s independence. The subject of this paper represents a continuation of the mentioned investigation and explores the cult of St. Gregory of Nyssa in Serbian lands under the Turkish rule in the period between 1459 and 1800 on the basis of hagiographical and iconographical sources. The abovesaid chronological framework is, on the one hand, determined by the historical circumstances, that is, the fall of Serbia under the Turkish rule in 1459, while on the other hand, the later chronological point represents the end of Serbian painting in the Byzantine tradition. This second chronological point does not match with the date of the end of the Turkish rule over Serbian lands. After the conquest of Serbian lands Ottomans first recognized Serbian Patriarchate, but they abolished it at the beginning of the second quarter of the 16th century. In 1557 the Serbian Orthodox Church was renewed under the name the Patriarchate of Peć. Within this institution, the cult of Saint Gregory of Nyssa continued to develop, what can be seen in the sources mentioned above. The Patriarchate of Peć was the most important institution of the Serbian people during the enslavement Turkish enslavement. It gathered all the Serbian people, preserved its medieval tradition, its unity and faith. While hagiographical sources bring the same data as the hagiographical sources of the earlier period, numerous portraits of St. Gregory of Nyssa preserved in the wall painting in the Byzantine tradition on the vast territory inhabited by Serbian people in the period between 1459 and 1800 show great differences. While at the time of Serbia’s independence two iconographic types of portraits of St. Gregory emerged, of which the first one was dominant, in the period between 1459 and 1800 two types of portraits only “formally” appeared. Namely, in the later period a unique iconographic type of St. Gregory’s portrait did not exist; apart from the “canonical”, traditional type which is very rarely depicted (ill. 1, 4, 8), we find completely different iconographic formulas which enrich the spectrum of St. Gregory’s portraits (ill, 2, 3, 5, 6, 7, 9–12). The only common trait of these different kinds of portraits is that he is always depicted as an elder. This paper also deals with the prayers inscribed on the scrolls that St. Gregory is holding in his hands and the position that this saint in the painted programs of churches.sr
dc.language.isosrsr
dc.publisherKalamus, Skopljesr
dc.relation"Човек и друштво у време кризе", научно-истраживачки пројекат Филозофског факултета у Београдуsr
dc.rightsopenAccesssr
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
dc.sourceПатримониум. МКsr
dc.subjectСвети Григорије Нискиsr
dc.subjectкултsr
dc.subjectиконографијаsr
dc.subjectтурски периодsr
dc.subject1459–1800sr
dc.subjectкризаsr
dc.subjectSt. Gregory of Nyssasr
dc.subjectcultsr
dc.subjecticonographysr
dc.subjectturkish periodsr
dc.subjectcrisissr
dc.titleКулт и иконографија Светог Григорија Ниског у српским земљама 1459-1800sr
dc.titleCult and iconography of Saint Gregory of Nyssa in Serbian lands 1459–1800sr
dc.typearticlesr
dc.rights.licenseBYsr
dc.citation.epage232
dc.citation.issue20
dc.citation.rankM51
dc.citation.spage219
dc.citation.volume15
dc.identifier.fulltexthttp://reff.f.bg.ac.rs/bitstream/id/12799/bitstream_12799.pdf
dc.identifier.rcubhttps://hdl.handle.net/21.15107/rcub_reff_5227
dc.type.versionpublishedVersionsr


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record