О значењу кордофоних музичких инструмената у сценама Ругања Христу у српској средњовековној уметности
On the Meaning of the Chordophone Musical Instruments in the Scenes of the Mocking of Christ in Serbian Medieval Art
Article (Published version)
Metadata
Show full item recordAbstract
У раду се разматра сакрално значење кордофоних музичких инструмената
у композицији Ругања Христу у српској средњовековној уметности
(1166/1168–1459) очуваним у свега двема споменичким целинама – у
цркви Христа Пантократора у Дечанима (1338–1339) и у цркви Светих
Архангелâ Гаврила и Михаила у Леснову (1346/47). У питању су једна
китара (византијска лира) и један псалтерион. Одабрани примери упоредне
основне грађе уз саме примарне литерарне изворе сведоче о томе да ови
инструменти симболично указују на Христова страдања.
This article examines the sacral meaning of the chordophone musical instruments in the scenes of the Mocking of Christ in Serbian medieval art (1166–
1459), preserved only in two monumental ensembles – in the church of Christ
Pantokrator in Dečani Monastery (1338–1339) and in the church of the Holy
Archangels Gabriel and Michael in Lesnovo (1346–1347). The instruments in
question are one cithara (Byzantine lyre) and one psaltery. Selected examples of
the comparative material, as well as the written sources, prove that these musical
instruments symbolically point to Christ’s suffering.
Keywords:
Ругање Христу / кордофони музички инструменти / Дечани / Лесново / Mocking of Christ / chordophone musical instruments / Dečani / LesnovoSource:
Музикологија, 2022, 33, 2, 193-208Publisher:
- Музиколошки институт, Српска академија наука и уметности
Institution/Community
Istorija umetnosti / History of ArtTY - JOUR AU - Гавриловић, Анђела PY - 2022 UR - http://reff.f.bg.ac.rs/handle/123456789/5228 AB - У раду се разматра сакрално значење кордофоних музичких инструмената у композицији Ругања Христу у српској средњовековној уметности (1166/1168–1459) очуваним у свега двема споменичким целинама – у цркви Христа Пантократора у Дечанима (1338–1339) и у цркви Светих Архангелâ Гаврила и Михаила у Леснову (1346/47). У питању су једна китара (византијска лира) и један псалтерион. Одабрани примери упоредне основне грађе уз саме примарне литерарне изворе сведоче о томе да ови инструменти симболично указују на Христова страдања. AB - This article examines the sacral meaning of the chordophone musical instruments in the scenes of the Mocking of Christ in Serbian medieval art (1166– 1459), preserved only in two monumental ensembles – in the church of Christ Pantokrator in Dečani Monastery (1338–1339) and in the church of the Holy Archangels Gabriel and Michael in Lesnovo (1346–1347). The instruments in question are one cithara (Byzantine lyre) and one psaltery. Selected examples of the comparative material, as well as the written sources, prove that these musical instruments symbolically point to Christ’s suffering. PB - Музиколошки институт, Српска академија наука и уметности T2 - Музикологија T1 - О значењу кордофоних музичких инструмената у сценама Ругања Христу у српској средњовековној уметности T1 - On the Meaning of the Chordophone Musical Instruments in the Scenes of the Mocking of Christ in Serbian Medieval Art EP - 208 IS - 2 SP - 193 VL - 33 DO - 10.2298/MUZ2233193G ER -
@article{ author = "Гавриловић, Анђела", year = "2022", abstract = "У раду се разматра сакрално значење кордофоних музичких инструмената у композицији Ругања Христу у српској средњовековној уметности (1166/1168–1459) очуваним у свега двема споменичким целинама – у цркви Христа Пантократора у Дечанима (1338–1339) и у цркви Светих Архангелâ Гаврила и Михаила у Леснову (1346/47). У питању су једна китара (византијска лира) и један псалтерион. Одабрани примери упоредне основне грађе уз саме примарне литерарне изворе сведоче о томе да ови инструменти симболично указују на Христова страдања., This article examines the sacral meaning of the chordophone musical instruments in the scenes of the Mocking of Christ in Serbian medieval art (1166– 1459), preserved only in two monumental ensembles – in the church of Christ Pantokrator in Dečani Monastery (1338–1339) and in the church of the Holy Archangels Gabriel and Michael in Lesnovo (1346–1347). The instruments in question are one cithara (Byzantine lyre) and one psaltery. Selected examples of the comparative material, as well as the written sources, prove that these musical instruments symbolically point to Christ’s suffering.", publisher = "Музиколошки институт, Српска академија наука и уметности", journal = "Музикологија", title = "О значењу кордофоних музичких инструмената у сценама Ругања Христу у српској средњовековној уметности, On the Meaning of the Chordophone Musical Instruments in the Scenes of the Mocking of Christ in Serbian Medieval Art", pages = "208-193", number = "2", volume = "33", doi = "10.2298/MUZ2233193G" }
Гавриловић, А.. (2022). О значењу кордофоних музичких инструмената у сценама Ругања Христу у српској средњовековној уметности. in Музикологија Музиколошки институт, Српска академија наука и уметности., 33(2), 193-208. https://doi.org/10.2298/MUZ2233193G
Гавриловић А. О значењу кордофоних музичких инструмената у сценама Ругања Христу у српској средњовековној уметности. in Музикологија. 2022;33(2):193-208. doi:10.2298/MUZ2233193G .
Гавриловић, Анђела, "О значењу кордофоних музичких инструмената у сценама Ругања Христу у српској средњовековној уметности" in Музикологија, 33, no. 2 (2022):193-208, https://doi.org/10.2298/MUZ2233193G . .