Надбедреник патријарха Арсенија III Чарнојевића на портрету овог патријарха од Јова Василијевича (1744) - његов смисао и украс
Конференцијски прилог (Објављена верзија)
Метаподаци
Приказ свих података о документуАпстракт
У овом раду се обрађује украс и смисао надбедреника као
једне од архијерејских инсигнија арсенија III Чарнојевића (1672–1708)
на његовом портрету који је извео украјински сликар Јов Василијевич,
а који је настао 1744. године. на надбедренику је изображен лик исуса
Христа, чији се разлози сликања и значење разматрају у раду. износи
се мишљење да Христов лик није само обичан украс архијерејских
одежди овог српског патријарха, већ да он доприноси специфичној
тежини значења портрета арсенија III Чарнојевича, његовој раскошности и највишем степену репрезентативности, што је посебно од
важности када се имају у виду сврха настанка и функција самог патријарховог портрета.
У раду се даје опис овог дела архијерејске одежде, разматрају се објашњења византијских писаца која се односе на његово значење, обраћа
се пажња на очуване примерке надбедреника и примере који се јављају у уметности источног хришћанства, а када је реч о изображеном
Христовом лику, исказује се мишљење да је он ту пр...иказан у складу
са значењем надбедреника као „духовног мача“ – „Речи очеве“, „Логоса Божијег“ односно „мача оштрог са обе стране“ (откр 19.15), а
српски патријарх њиме означен као чувар православља, праве вере и
традиција.
Украшавање надбедреника фигуралном представом односно Христовим ликом пракса је која се може пратити још од византијске уметности и уметности средњовековне Србије. аутор се бави представама
Христа изображеним на надбедреницима архијереја на територији
српских и византијских земаља од средњег века до краја XVIII века, пратећи траг значења представљеног на овим архијерејским инсигнијама.
Кључне речи:
Карловачка митрополија / Арсеније III Чарнојевић / надбедреник / Исус Христос / барокни портрет / православна традиција / Јов Василијевич / значењеИзвор:
Богословље и духовни живот Карловачке митрополије, Београд - Нови Сад, 17-18. децембар 2018. Год. 2, Културолошка и образовна преплитања и узајамни односи Цркава и политичких ентитета Централне и Југоисточне Европе од 1690. до 1918. године, 2019, 178-188Издавач:
- Институт за културу сакралног - Монс Хемус
- Православни богословски факултет Универзитета, Институт за литургику и црквену
Финансирање / пројекти:
- Пројекат "Историја Карловачке митрополије од краја 17. до краја 18. века", Одељења за друштвене науке Матице српске, Центра за литургичке студије Монс Хемус и Института за литургику и црквену уметност Православног богословског факултета Универзитета у Београду
Институција/група
Istorija umetnosti / History of ArtTY - CONF AU - Гавриловић, Aнђела PY - 2019 UR - http://reff.f.bg.ac.rs/handle/123456789/5311 AB - У овом раду се обрађује украс и смисао надбедреника као једне од архијерејских инсигнија арсенија III Чарнојевића (1672–1708) на његовом портрету који је извео украјински сликар Јов Василијевич, а који је настао 1744. године. на надбедренику је изображен лик исуса Христа, чији се разлози сликања и значење разматрају у раду. износи се мишљење да Христов лик није само обичан украс архијерејских одежди овог српског патријарха, већ да он доприноси специфичној тежини значења портрета арсенија III Чарнојевича, његовој раскошности и највишем степену репрезентативности, што је посебно од важности када се имају у виду сврха настанка и функција самог патријарховог портрета. У раду се даје опис овог дела архијерејске одежде, разматрају се објашњења византијских писаца која се односе на његово значење, обраћа се пажња на очуване примерке надбедреника и примере који се јављају у уметности источног хришћанства, а када је реч о изображеном Христовом лику, исказује се мишљење да је он ту приказан у складу са значењем надбедреника као „духовног мача“ – „Речи очеве“, „Логоса Божијег“ односно „мача оштрог са обе стране“ (откр 19.15), а српски патријарх њиме означен као чувар православља, праве вере и традиција. Украшавање надбедреника фигуралном представом односно Христовим ликом пракса је која се може пратити још од византијске уметности и уметности средњовековне Србије. аутор се бави представама Христа изображеним на надбедреницима архијереја на територији српских и византијских земаља од средњег века до краја XVIII века, пратећи траг значења представљеног на овим архијерејским инсигнијама. PB - Институт за културу сакралног - Монс Хемус PB - Православни богословски факултет Универзитета, Институт за литургику и црквену C3 - Богословље и духовни живот Карловачке митрополије, Београд - Нови Сад, 17-18. децембар 2018. Год. 2, Културолошка и образовна преплитања и узајамни односи Цркава и политичких ентитета Централне и Југоисточне Европе од 1690. до 1918. године T1 - Надбедреник патријарха Арсенија III Чарнојевића на портрету овог патријарха од Јова Василијевича (1744) - његов смисао и украс EP - 188 SP - 178 UR - https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_reff_5311 ER -
@conference{ author = "Гавриловић, Aнђела", year = "2019", abstract = "У овом раду се обрађује украс и смисао надбедреника као једне од архијерејских инсигнија арсенија III Чарнојевића (1672–1708) на његовом портрету који је извео украјински сликар Јов Василијевич, а који је настао 1744. године. на надбедренику је изображен лик исуса Христа, чији се разлози сликања и значење разматрају у раду. износи се мишљење да Христов лик није само обичан украс архијерејских одежди овог српског патријарха, већ да он доприноси специфичној тежини значења портрета арсенија III Чарнојевича, његовој раскошности и највишем степену репрезентативности, што је посебно од важности када се имају у виду сврха настанка и функција самог патријарховог портрета. У раду се даје опис овог дела архијерејске одежде, разматрају се објашњења византијских писаца која се односе на његово значење, обраћа се пажња на очуване примерке надбедреника и примере који се јављају у уметности источног хришћанства, а када је реч о изображеном Христовом лику, исказује се мишљење да је он ту приказан у складу са значењем надбедреника као „духовног мача“ – „Речи очеве“, „Логоса Божијег“ односно „мача оштрог са обе стране“ (откр 19.15), а српски патријарх њиме означен као чувар православља, праве вере и традиција. Украшавање надбедреника фигуралном представом односно Христовим ликом пракса је која се може пратити још од византијске уметности и уметности средњовековне Србије. аутор се бави представама Христа изображеним на надбедреницима архијереја на територији српских и византијских земаља од средњег века до краја XVIII века, пратећи траг значења представљеног на овим архијерејским инсигнијама.", publisher = "Институт за културу сакралног - Монс Хемус, Православни богословски факултет Универзитета, Институт за литургику и црквену", journal = "Богословље и духовни живот Карловачке митрополије, Београд - Нови Сад, 17-18. децембар 2018. Год. 2, Културолошка и образовна преплитања и узајамни односи Цркава и политичких ентитета Централне и Југоисточне Европе од 1690. до 1918. године", title = "Надбедреник патријарха Арсенија III Чарнојевића на портрету овог патријарха од Јова Василијевича (1744) - његов смисао и украс", pages = "188-178", url = "https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_reff_5311" }
Гавриловић, A.. (2019). Надбедреник патријарха Арсенија III Чарнојевића на портрету овог патријарха од Јова Василијевича (1744) - његов смисао и украс. in Богословље и духовни живот Карловачке митрополије, Београд - Нови Сад, 17-18. децембар 2018. Год. 2, Културолошка и образовна преплитања и узајамни односи Цркава и политичких ентитета Централне и Југоисточне Европе од 1690. до 1918. године Институт за културу сакралног - Монс Хемус., 178-188. https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_reff_5311
Гавриловић A. Надбедреник патријарха Арсенија III Чарнојевића на портрету овог патријарха од Јова Василијевича (1744) - његов смисао и украс. in Богословље и духовни живот Карловачке митрополије, Београд - Нови Сад, 17-18. децембар 2018. Год. 2, Културолошка и образовна преплитања и узајамни односи Цркава и политичких ентитета Централне и Југоисточне Европе од 1690. до 1918. године. 2019;:178-188. https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_reff_5311 .
Гавриловић, Aнђела, "Надбедреник патријарха Арсенија III Чарнојевића на портрету овог патријарха од Јова Василијевича (1744) - његов смисао и украс" in Богословље и духовни живот Карловачке митрополије, Београд - Нови Сад, 17-18. децембар 2018. Год. 2, Културолошка и образовна преплитања и узајамни односи Цркава и политичких ентитета Централне и Југоисточне Европе од 1690. до 1918. године (2019):178-188, https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_reff_5311 .