Приказ основних података о документу

dc.contributorВукашиновић, Владимир
dc.creatorГавриловић, Aнђела
dc.date.accessioned2023-11-15T19:38:53Z
dc.date.available2023-11-15T19:38:53Z
dc.date.issued2019
dc.identifier.isbn978-86-89567-12-0
dc.identifier.urihttp://reff.f.bg.ac.rs/handle/123456789/5311
dc.description.abstractУ овом раду се обрађује украс и смисао надбедреника као једне од архијерејских инсигнија арсенија III Чарнојевића (1672–1708) на његовом портрету који је извео украјински сликар Јов Василијевич, а који је настао 1744. године. на надбедренику је изображен лик исуса Христа, чији се разлози сликања и значење разматрају у раду. износи се мишљење да Христов лик није само обичан украс архијерејских одежди овог српског патријарха, већ да он доприноси специфичној тежини значења портрета арсенија III Чарнојевича, његовој раскошности и највишем степену репрезентативности, што је посебно од важности када се имају у виду сврха настанка и функција самог патријарховог портрета. У раду се даје опис овог дела архијерејске одежде, разматрају се објашњења византијских писаца која се односе на његово значење, обраћа се пажња на очуване примерке надбедреника и примере који се јављају у уметности источног хришћанства, а када је реч о изображеном Христовом лику, исказује се мишљење да је он ту приказан у складу са значењем надбедреника као „духовног мача“ – „Речи очеве“, „Логоса Божијег“ односно „мача оштрог са обе стране“ (откр 19.15), а српски патријарх њиме означен као чувар православља, праве вере и традиција. Украшавање надбедреника фигуралном представом односно Христовим ликом пракса је која се може пратити још од византијске уметности и уметности средњовековне Србије. аутор се бави представама Христа изображеним на надбедреницима архијереја на територији српских и византијских земаља од средњег века до краја XVIII века, пратећи траг значења представљеног на овим архијерејским инсигнијама.sr
dc.language.isosrsr
dc.publisherИнститут за културу сакралног - Монс Хемусsr
dc.publisherПравославни богословски факултет Универзитета, Институт за литургику и црквенуsr
dc.relationПројекат "Историја Карловачке митрополије од краја 17. до краја 18. века", Одељења за друштвене науке Матице српске, Центра за литургичке студије Монс Хемус и Института за литургику и црквену уметност Православног богословског факултета Универзитета у Београдуsr
dc.rightsopenAccesssr
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
dc.sourceБогословље и духовни живот Карловачке митрополије, Београд - Нови Сад, 17-18. децембар 2018. Год. 2, Културолошка и образовна преплитања и узајамни односи Цркава и политичких ентитета Централне и Југоисточне Европе од 1690. до 1918. годинеsr
dc.subjectКарловачка митрополијаsr
dc.subjectАрсеније III Чарнојевићsr
dc.subjectнадбедреникsr
dc.subjectИсус Христосsr
dc.subjectбарокни портретsr
dc.subjectправославна традицијаsr
dc.subjectЈов Василијевичsr
dc.subjectзначењеsr
dc.titleНадбедреник патријарха Арсенија III Чарнојевића на портрету овог патријарха од Јова Василијевича (1744) - његов смисао и украсsr
dc.typeconferenceObjectsr
dc.rights.licenseBYsr
dc.citation.epage188
dc.citation.spage178
dc.identifier.fulltexthttp://reff.f.bg.ac.rs/bitstream/id/13091/bitstream_13091.pdf
dc.identifier.rcubhttps://hdl.handle.net/21.15107/rcub_reff_5311
dc.type.versionpublishedVersionsr
dc.identifier.cobiss13216009


Документи

Thumbnail

Овај документ се појављује у следећим колекцијама

Приказ основних података о документу