Приказ основних података о документу
Надбедреник патријарха Арсенија III Чарнојевића на портрету овог патријарха од Јова Василијевича (1744) - његов смисао и украс
dc.contributor | Вукашиновић, Владимир | |
dc.creator | Гавриловић, Aнђела | |
dc.date.accessioned | 2023-11-15T19:38:53Z | |
dc.date.available | 2023-11-15T19:38:53Z | |
dc.date.issued | 2019 | |
dc.identifier.isbn | 978-86-89567-12-0 | |
dc.identifier.uri | http://reff.f.bg.ac.rs/handle/123456789/5311 | |
dc.description.abstract | У овом раду се обрађује украс и смисао надбедреника као једне од архијерејских инсигнија арсенија III Чарнојевића (1672–1708) на његовом портрету који је извео украјински сликар Јов Василијевич, а који је настао 1744. године. на надбедренику је изображен лик исуса Христа, чији се разлози сликања и значење разматрају у раду. износи се мишљење да Христов лик није само обичан украс архијерејских одежди овог српског патријарха, већ да он доприноси специфичној тежини значења портрета арсенија III Чарнојевича, његовој раскошности и највишем степену репрезентативности, што је посебно од важности када се имају у виду сврха настанка и функција самог патријарховог портрета. У раду се даје опис овог дела архијерејске одежде, разматрају се објашњења византијских писаца која се односе на његово значење, обраћа се пажња на очуване примерке надбедреника и примере који се јављају у уметности источног хришћанства, а када је реч о изображеном Христовом лику, исказује се мишљење да је он ту приказан у складу са значењем надбедреника као „духовног мача“ – „Речи очеве“, „Логоса Божијег“ односно „мача оштрог са обе стране“ (откр 19.15), а српски патријарх њиме означен као чувар православља, праве вере и традиција. Украшавање надбедреника фигуралном представом односно Христовим ликом пракса је која се може пратити још од византијске уметности и уметности средњовековне Србије. аутор се бави представама Христа изображеним на надбедреницима архијереја на територији српских и византијских земаља од средњег века до краја XVIII века, пратећи траг значења представљеног на овим архијерејским инсигнијама. | sr |
dc.language.iso | sr | sr |
dc.publisher | Институт за културу сакралног - Монс Хемус | sr |
dc.publisher | Православни богословски факултет Универзитета, Институт за литургику и црквену | sr |
dc.relation | Пројекат "Историја Карловачке митрополије од краја 17. до краја 18. века", Одељења за друштвене науке Матице српске, Центра за литургичке студије Монс Хемус и Института за литургику и црквену уметност Православног богословског факултета Универзитета у Београду | sr |
dc.rights | openAccess | sr |
dc.rights.uri | https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/ | |
dc.source | Богословље и духовни живот Карловачке митрополије, Београд - Нови Сад, 17-18. децембар 2018. Год. 2, Културолошка и образовна преплитања и узајамни односи Цркава и политичких ентитета Централне и Југоисточне Европе од 1690. до 1918. године | sr |
dc.subject | Карловачка митрополија | sr |
dc.subject | Арсеније III Чарнојевић | sr |
dc.subject | надбедреник | sr |
dc.subject | Исус Христос | sr |
dc.subject | барокни портрет | sr |
dc.subject | православна традиција | sr |
dc.subject | Јов Василијевич | sr |
dc.subject | значење | sr |
dc.title | Надбедреник патријарха Арсенија III Чарнојевића на портрету овог патријарха од Јова Василијевича (1744) - његов смисао и украс | sr |
dc.type | conferenceObject | sr |
dc.rights.license | BY | sr |
dc.citation.epage | 188 | |
dc.citation.spage | 178 | |
dc.identifier.fulltext | http://reff.f.bg.ac.rs/bitstream/id/13091/bitstream_13091.pdf | |
dc.identifier.rcub | https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_reff_5311 | |
dc.type.version | publishedVersion | sr |
dc.identifier.cobiss | 13216009 |