The Lion Mask Motif on the Pillar of St. Simeon the Wonder-worker in Lesnovo (1349). Its Origin and Meaning
Мотив лавље маске на стубу Светог Симеона Чудотворца у Леснову(1349). Порекло и значење
Чланак у часопису (Објављена верзија)
Метаподаци
Приказ свих података о документуАпстракт
The motif of the so-called “maskeron” or “lion mask motif” on the pillar of St. Symeon the Wonder-worker in the narthex of the monastery of Lesnovo
(1349) has caught scholars’ attention long ago. In previous literature it has been pointed out that this detail originated in classical art, being the reminiscence of antique art and tradition, which was confirmed several times. Different meanings have been attributed to this motif. Although a large number of similar motifs have been the object of research in a wider sense of
the word, more concrete meaning of the particular lion mask on the pillar of St. Symeon the Wonder-worker in Lesnovo and the reasons for its placing on the column remained to be revealed. Thus, this paper analyses the specific context of this motif as well as its meaning and offers close iconographic analogies, whose meaning corresponds to the meaning of the lion mask in Lesnovo. It is concluded that this lion mask has profound Christian connotations, being the image... of “a great dragon”, “the serpent of old”– Satan and that the fresco of St. Symeon the Wonder-worker conveys a powerful apotropaic image, whose function is to repel
the evil from entering the church.
Тема овог рада је значење и порекло веома необичног фантастичног мотива тзв. лавље маске тј. тзв. маскерона на стубу светог Симеона Чудотворца у припрати лесновског католикона, посвећеног Светим Арханђелима Михаилу и Гаврилу (1349; сл. 4). Фреска са ликом светог Симеона Чудотворца налази се у зони стојећих фигура на узаној површини са јужне стране западног портала. У српској уметности је ово јединствен пример постављања фантастичне маске на капител стуба столпника. У ранијој литератури је истакнуто да је овај детаљ пореклом из античке уметности – реминисценција на античку уметност и традицију, што је више пута потврђено, док су самом мотиву придавана различита значења. Иако је велики број, у ширем смислу речи сродних, маскерона представљао предмет пажње истраживача, конкретније значење лавље маске на стубу светог Симеона Чудотворца није детаљније испитано. У раду се стога овај мотив подвргава детаљнијој анализи, а понуђене су и ликовне аналогије, које су лежале у основи идејног решења ...приказивања маскерона на стубу столпника у лесновској припрати. Поменути мотив фантастичне лавље маске насликан је на капителу стуба светог Симеона Чудотворца. Део фреске који приказује лице (предео очију, носа и предео испод носа) је оштећен. Полу-лавља, полу људска маска има крупне очи, наглашене обрве, претећи поглед, наглашене јагодице, уста и бркове. Поред крупних очију и наглашених обрва, најупечатљивији атрибут овог необичног створења су огромне, оборене уши капљичастог облика. Глава фантастичне животиње је изведена у црвеној боји са сивим акцентима (обрве, бркови, предео испод очију и делови ушију). На основу изгледа чудовишног маскерона у Леснову, података из житија светог Алимпија Стоплпника, као и ликовних аналогија овом лесновском мотиву уочених на евлогији у виду оловног диска пронађеног у Сирији (VII век; сл. 1), на минијатури рукописа BNF 580, fol. 2v (сл. 2), сребрној ex-votoплочи из Лувра BJ 2180 (сл. 5), затим на минијатурама рукописа Vat. Gr. 749, fol. 25r (сл. 6), 238r (сл. 7) и детаља лава-океана са фреске Вазнесења у цркви Светог Ђорђа у Курбинову, закључено је да лесновски мотив фантастичне лавље главе представља велику, стару змију, која се зове ђаво и сатана, која заводи сву васељену (Откр. 12:9), коју је свети Симеон Чудотворац победио својим страдањем за Христа. У раду се разматрају и разлози приказивања фантастичне маске у црвеној боји, који потврђују дата тумачења. Закључено је да фреска са ликом светог Симеона Чудотворца носи снажну апотропејску функцију, што је и разлог њеног постављања уз сам улаз лесновске цркве.
Кључне речи:
fresco / lion mask / pillar / St. Symeon the Wonder-worker / 14th century / Lesnovo Monastery / the serpent of old – SatanИзвор:
Патримониум МК., 2018, 11, 16, 249-257Издавач:
- Скопље: Каламус
Финансирање / пројекти:
- Српска средњовековна уметност и њен европски контекст (RS-MESTD-Basic Research (BR or ON)-177036)
Институција/група
Istorija umetnosti / History of ArtTY - JOUR AU - Гавриловић,Анђела PY - 2018 UR - http://reff.f.bg.ac.rs/handle/123456789/5370 AB - The motif of the so-called “maskeron” or “lion mask motif” on the pillar of St. Symeon the Wonder-worker in the narthex of the monastery of Lesnovo (1349) has caught scholars’ attention long ago. In previous literature it has been pointed out that this detail originated in classical art, being the reminiscence of antique art and tradition, which was confirmed several times. Different meanings have been attributed to this motif. Although a large number of similar motifs have been the object of research in a wider sense of the word, more concrete meaning of the particular lion mask on the pillar of St. Symeon the Wonder-worker in Lesnovo and the reasons for its placing on the column remained to be revealed. Thus, this paper analyses the specific context of this motif as well as its meaning and offers close iconographic analogies, whose meaning corresponds to the meaning of the lion mask in Lesnovo. It is concluded that this lion mask has profound Christian connotations, being the image of “a great dragon”, “the serpent of old”– Satan and that the fresco of St. Symeon the Wonder-worker conveys a powerful apotropaic image, whose function is to repel the evil from entering the church. AB - Тема овог рада је значење и порекло веома необичног фантастичног мотива тзв. лавље маске тј. тзв. маскерона на стубу светог Симеона Чудотворца у припрати лесновског католикона, посвећеног Светим Арханђелима Михаилу и Гаврилу (1349; сл. 4). Фреска са ликом светог Симеона Чудотворца налази се у зони стојећих фигура на узаној површини са јужне стране западног портала. У српској уметности је ово јединствен пример постављања фантастичне маске на капител стуба столпника. У ранијој литератури је истакнуто да је овај детаљ пореклом из античке уметности – реминисценција на античку уметност и традицију, што је више пута потврђено, док су самом мотиву придавана различита значења. Иако је велики број, у ширем смислу речи сродних, маскерона представљао предмет пажње истраживача, конкретније значење лавље маске на стубу светог Симеона Чудотворца није детаљније испитано. У раду се стога овај мотив подвргава детаљнијој анализи, а понуђене су и ликовне аналогије, које су лежале у основи идејног решења приказивања маскерона на стубу столпника у лесновској припрати. Поменути мотив фантастичне лавље маске насликан је на капителу стуба светог Симеона Чудотворца. Део фреске који приказује лице (предео очију, носа и предео испод носа) је оштећен. Полу-лавља, полу људска маска има крупне очи, наглашене обрве, претећи поглед, наглашене јагодице, уста и бркове. Поред крупних очију и наглашених обрва, најупечатљивији атрибут овог необичног створења су огромне, оборене уши капљичастог облика. Глава фантастичне животиње је изведена у црвеној боји са сивим акцентима (обрве, бркови, предео испод очију и делови ушију). На основу изгледа чудовишног маскерона у Леснову, података из житија светог Алимпија Стоплпника, као и ликовних аналогија овом лесновском мотиву уочених на евлогији у виду оловног диска пронађеног у Сирији (VII век; сл. 1), на минијатури рукописа BNF 580, fol. 2v (сл. 2), сребрној ex-votoплочи из Лувра BJ 2180 (сл. 5), затим на минијатурама рукописа Vat. Gr. 749, fol. 25r (сл. 6), 238r (сл. 7) и детаља лава-океана са фреске Вазнесења у цркви Светог Ђорђа у Курбинову, закључено је да лесновски мотив фантастичне лавље главе представља велику, стару змију, која се зове ђаво и сатана, која заводи сву васељену (Откр. 12:9), коју је свети Симеон Чудотворац победио својим страдањем за Христа. У раду се разматрају и разлози приказивања фантастичне маске у црвеној боји, који потврђују дата тумачења. Закључено је да фреска са ликом светог Симеона Чудотворца носи снажну апотропејску функцију, што је и разлог њеног постављања уз сам улаз лесновске цркве. PB - Скопље: Каламус T2 - Патримониум МК. T1 - The Lion Mask Motif on the Pillar of St. Simeon the Wonder-worker in Lesnovo (1349). Its Origin and Meaning T1 - Мотив лавље маске на стубу Светог Симеона Чудотворца у Леснову(1349). Порекло и значење EP - 257 IS - 16 SP - 249 VL - 11 UR - https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_reff_5370 ER -
@article{ author = "Гавриловић,Анђела", year = "2018", abstract = "The motif of the so-called “maskeron” or “lion mask motif” on the pillar of St. Symeon the Wonder-worker in the narthex of the monastery of Lesnovo (1349) has caught scholars’ attention long ago. In previous literature it has been pointed out that this detail originated in classical art, being the reminiscence of antique art and tradition, which was confirmed several times. Different meanings have been attributed to this motif. Although a large number of similar motifs have been the object of research in a wider sense of the word, more concrete meaning of the particular lion mask on the pillar of St. Symeon the Wonder-worker in Lesnovo and the reasons for its placing on the column remained to be revealed. Thus, this paper analyses the specific context of this motif as well as its meaning and offers close iconographic analogies, whose meaning corresponds to the meaning of the lion mask in Lesnovo. It is concluded that this lion mask has profound Christian connotations, being the image of “a great dragon”, “the serpent of old”– Satan and that the fresco of St. Symeon the Wonder-worker conveys a powerful apotropaic image, whose function is to repel the evil from entering the church., Тема овог рада је значење и порекло веома необичног фантастичног мотива тзв. лавље маске тј. тзв. маскерона на стубу светог Симеона Чудотворца у припрати лесновског католикона, посвећеног Светим Арханђелима Михаилу и Гаврилу (1349; сл. 4). Фреска са ликом светог Симеона Чудотворца налази се у зони стојећих фигура на узаној површини са јужне стране западног портала. У српској уметности је ово јединствен пример постављања фантастичне маске на капител стуба столпника. У ранијој литератури је истакнуто да је овај детаљ пореклом из античке уметности – реминисценција на античку уметност и традицију, што је више пута потврђено, док су самом мотиву придавана различита значења. Иако је велики број, у ширем смислу речи сродних, маскерона представљао предмет пажње истраживача, конкретније значење лавље маске на стубу светог Симеона Чудотворца није детаљније испитано. У раду се стога овај мотив подвргава детаљнијој анализи, а понуђене су и ликовне аналогије, које су лежале у основи идејног решења приказивања маскерона на стубу столпника у лесновској припрати. Поменути мотив фантастичне лавље маске насликан је на капителу стуба светог Симеона Чудотворца. Део фреске који приказује лице (предео очију, носа и предео испод носа) је оштећен. Полу-лавља, полу људска маска има крупне очи, наглашене обрве, претећи поглед, наглашене јагодице, уста и бркове. Поред крупних очију и наглашених обрва, најупечатљивији атрибут овог необичног створења су огромне, оборене уши капљичастог облика. Глава фантастичне животиње је изведена у црвеној боји са сивим акцентима (обрве, бркови, предео испод очију и делови ушију). На основу изгледа чудовишног маскерона у Леснову, података из житија светог Алимпија Стоплпника, као и ликовних аналогија овом лесновском мотиву уочених на евлогији у виду оловног диска пронађеног у Сирији (VII век; сл. 1), на минијатури рукописа BNF 580, fol. 2v (сл. 2), сребрној ex-votoплочи из Лувра BJ 2180 (сл. 5), затим на минијатурама рукописа Vat. Gr. 749, fol. 25r (сл. 6), 238r (сл. 7) и детаља лава-океана са фреске Вазнесења у цркви Светог Ђорђа у Курбинову, закључено је да лесновски мотив фантастичне лавље главе представља велику, стару змију, која се зове ђаво и сатана, која заводи сву васељену (Откр. 12:9), коју је свети Симеон Чудотворац победио својим страдањем за Христа. У раду се разматрају и разлози приказивања фантастичне маске у црвеној боји, који потврђују дата тумачења. Закључено је да фреска са ликом светог Симеона Чудотворца носи снажну апотропејску функцију, што је и разлог њеног постављања уз сам улаз лесновске цркве.", publisher = "Скопље: Каламус", journal = "Патримониум МК.", title = "The Lion Mask Motif on the Pillar of St. Simeon the Wonder-worker in Lesnovo (1349). Its Origin and Meaning, Мотив лавље маске на стубу Светог Симеона Чудотворца у Леснову(1349). Порекло и значење", pages = "257-249", number = "16", volume = "11", url = "https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_reff_5370" }
Гавриловић, А.. (2018). The Lion Mask Motif on the Pillar of St. Simeon the Wonder-worker in Lesnovo (1349). Its Origin and Meaning. in Патримониум МК. Скопље: Каламус., 11(16), 249-257. https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_reff_5370
Гавриловић А. The Lion Mask Motif on the Pillar of St. Simeon the Wonder-worker in Lesnovo (1349). Its Origin and Meaning. in Патримониум МК.. 2018;11(16):249-257. https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_reff_5370 .
Гавриловић,Анђела, "The Lion Mask Motif on the Pillar of St. Simeon the Wonder-worker in Lesnovo (1349). Its Origin and Meaning" in Патримониум МК., 11, no. 16 (2018):249-257, https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_reff_5370 .