Приказ основних података о документу
Orientalism, Nationalism, and the Balkans: The Image of the Montenegrin Woman
Оријентализам, национализам и Балкан: слика црногорске жене
dc.contributor | Makuljević, Nenad | |
dc.creator | Ćirović, Irena | |
dc.date.accessioned | 2023-11-22T15:07:33Z | |
dc.date.available | 2023-11-22T15:07:33Z | |
dc.date.issued | 2021 | |
dc.identifier.isbn | 978-86-6427-191-2 | |
dc.identifier.uri | http://reff.f.bg.ac.rs/handle/123456789/5375 | |
dc.description.abstract | Montenegro was one of the Balkan regions that attracted foreign travel writers during the 19th century, as well as artists who created many visual images of Montenegrins. Within this production, images of Montenegrin women made a significant part, mainly represented in terms of idealized female beauty, traditionalism, and especially of combativeness, but also as victims of wartime events. Mostly inspired by support to the Balkan Christians and their struggle, these images of Montenegrin women functioned as a part of the broader notions about the Balkans as the European “otherness.” Simultaneously, the very same images of Montenegrin women circulated within the Serbian public with altered meaning, becoming incorporated into the discourse of nationalism and female patriotism. | sr |
dc.description.abstract | Као и други делови Балкана, Црна Гора је током 19. века привлачила бројне путописце, као и стране уметнике који су стварали визуелне представе о њој и начину живота у овим пределима. У оквиру те визуелне продукције знатан део чиниле су слике Црногорки, углавном креиране у терминима идеализоване женске лепоте, традиционалности, као и ратничке борбености, али и у улогама жртви у ратним околностима. Углавном инспирисане подршком балканским хришћанима и њиховој борби, настале слике Црногорки функционисале су у склопу ширих навода о Балкану виђеном у слици европске „другости“. Исте ове слике истовремено су циркулисале и у српској јавности, али са национализованим значењима и уклопљене у дискурс о женском патриотизму. | sr |
dc.language.iso | en | sr |
dc.publisher | Faculty of Philosophy, University of Belgrade | sr |
dc.relation | Humans and Society in Times of Crisis, which was financed by the Faculty of Philosophy – University of Belgrade | sr |
dc.rights | openAccess | sr |
dc.rights.uri | https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/ | |
dc.source | Culture of Remembrance, Visuality, and Crisis in the Balkans (17th-20th Century) | sr |
dc.subject | Montenegro | sr |
dc.subject | the Balkans | sr |
dc.subject | image of woman | sr |
dc.subject | orientalism | sr |
dc.subject | nationalism | sr |
dc.subject | Црна Гора | sr |
dc.subject | Балкан | sr |
dc.subject | слика жене | sr |
dc.subject | оријентализам | sr |
dc.subject | национализам | sr |
dc.title | Orientalism, Nationalism, and the Balkans: The Image of the Montenegrin Woman | sr |
dc.title | Оријентализам, национализам и Балкан: слика црногорске жене | sr |
dc.type | bookPart | sr |
dc.rights.license | BY | sr |
dc.citation.epage | 122 | |
dc.citation.spage | 103 | |
dc.identifier.fulltext | http://reff.f.bg.ac.rs/bitstream/id/13211/bitstream_13211.pdf | |
dc.identifier.rcub | https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_reff_5375 | |
dc.type.version | publishedVersion | sr |