Онирично подривање стварности : натприродна страва и нихилизам Томаса Лиготија
The oneiric defiling of reality Thomas Ligotti’s supernatural horror
Чланак у часопису (Објављена верзија)
Метаподаци
Приказ свих података о документуАпстракт
Просветитељски идеал света којим у целости влада
људски разум и који је потпуно устројен универзалним мерилима
рационалности једнако је оспораван и брањен откако је заживео
у интелектуалној традицији Европе. Вера у разум као у ексклузивно својство људског ума кадро да репродукује аутентичну слику стварности, на Западу се брзо показала дискутабилном како
из угла филозофије, тако и уметности, али и појединих научних
дисциплина (пре свих, психологије и антропологије). У оквирима
савремене књижевне продукције, један од највећих противника
просветитељске замисли о разумом спознатљивој природи стварности је хорор писац Томас Лиготи. За овог аутора, „свет какав
јесте” има мало или нимало везе са рационалном свешћу, а далеко више са садржајима које нам сугеришу најдубљи ирационални
страхови оличени у грозничавим визија...ма и кошмарним сликама.
Засновавши свој лични и уметнички светоназор на инверзији устаљених представа о стварном, Лиготи ствара специфичну врсту
субверзивне прозе: наиме, ону коју свет лишава вишег смисла и
тиме оспорава човеку сваку могућност утехе. Да ли ова крајња
безилузорност индивидуи оставља икакво место за самостално
делање (субверзивно или не) једно је од основних питања на које ћу
настојати да одговорим у овом раду.
Practically from its inception, the Enlightenment ideal of rationality
was equally criticized and fostered in European intellectual tradition.
The belief in reason as an exclusive property of human mind capable
of reproducing an authentic image of reality quickly revealed itself
as highly disputable from the standpoint of philosophy and art, as
well as from the angle of particular scientific disciplines (above all,
psychology and anthropology). Within the sphere of contemporary
literature, one of the greatest adversaries of the Enlightenment idea
of the rationally apprehensible nature of reality is the horror fiction
writer Thomas Ligotti. For this author, “the world as it is” has little or
nothing to do with rational consciousness, and correlates more strongly
with our deepest irrational fears which reveal themselves in feverish
visions and nightmarish images. While establishing his personal and
artistic worldview on the inversion of the usual ideas about reality,
Ligott...i creates a specific type of subversive prose: one that depraves
the world of any higher meaning and denies all possibilities of
consolation to humankind. In this paper I pose the question whether
such disillusionment may leave any possibility for an individual to
act independently, be it in a subversive or non-subversive sense of the
word.
Кључне речи:
Томас Лиготи / натприродна страва / појединац / стварност / кошмар / нихилизам / Thomas Ligotti / supernatural horror / individual / reality / nightmare / nihilismИзвор:
Kultura : časopis za teoriju i sociologiju kulture i kulturnu politiku, 2019, 163, 97-115Издавач:
- Zavod za proučavanje kulturnog razvitka, Beograd
Институција/група
Etnologija i antropologija / Ethnology and AnthropologyTY - JOUR AU - Pišev, Marko PY - 2019 UR - http://reff.f.bg.ac.rs/handle/123456789/5448 AB - Просветитељски идеал света којим у целости влада људски разум и који је потпуно устројен универзалним мерилима рационалности једнако је оспораван и брањен откако је заживео у интелектуалној традицији Европе. Вера у разум као у ексклузивно својство људског ума кадро да репродукује аутентичну слику стварности, на Западу се брзо показала дискутабилном како из угла филозофије, тако и уметности, али и појединих научних дисциплина (пре свих, психологије и антропологије). У оквирима савремене књижевне продукције, један од највећих противника просветитељске замисли о разумом спознатљивој природи стварности је хорор писац Томас Лиготи. За овог аутора, „свет какав јесте” има мало или нимало везе са рационалном свешћу, а далеко више са садржајима које нам сугеришу најдубљи ирационални страхови оличени у грозничавим визијама и кошмарним сликама. Засновавши свој лични и уметнички светоназор на инверзији устаљених представа о стварном, Лиготи ствара специфичну врсту субверзивне прозе: наиме, ону коју свет лишава вишег смисла и тиме оспорава човеку сваку могућност утехе. Да ли ова крајња безилузорност индивидуи оставља икакво место за самостално делање (субверзивно или не) једно је од основних питања на које ћу настојати да одговорим у овом раду. AB - Practically from its inception, the Enlightenment ideal of rationality was equally criticized and fostered in European intellectual tradition. The belief in reason as an exclusive property of human mind capable of reproducing an authentic image of reality quickly revealed itself as highly disputable from the standpoint of philosophy and art, as well as from the angle of particular scientific disciplines (above all, psychology and anthropology). Within the sphere of contemporary literature, one of the greatest adversaries of the Enlightenment idea of the rationally apprehensible nature of reality is the horror fiction writer Thomas Ligotti. For this author, “the world as it is” has little or nothing to do with rational consciousness, and correlates more strongly with our deepest irrational fears which reveal themselves in feverish visions and nightmarish images. While establishing his personal and artistic worldview on the inversion of the usual ideas about reality, Ligotti creates a specific type of subversive prose: one that depraves the world of any higher meaning and denies all possibilities of consolation to humankind. In this paper I pose the question whether such disillusionment may leave any possibility for an individual to act independently, be it in a subversive or non-subversive sense of the word. PB - Zavod za proučavanje kulturnog razvitka, Beograd T2 - Kultura : časopis za teoriju i sociologiju kulture i kulturnu politiku T1 - Онирично подривање стварности : натприродна страва и нихилизам Томаса Лиготија T1 - The oneiric defiling of reality Thomas Ligotti’s supernatural horror EP - 115 IS - 163 SP - 97 DO - 10.5937/kultura1963097P ER -
@article{ author = "Pišev, Marko", year = "2019", abstract = "Просветитељски идеал света којим у целости влада људски разум и који је потпуно устројен универзалним мерилима рационалности једнако је оспораван и брањен откако је заживео у интелектуалној традицији Европе. Вера у разум као у ексклузивно својство људског ума кадро да репродукује аутентичну слику стварности, на Западу се брзо показала дискутабилном како из угла филозофије, тако и уметности, али и појединих научних дисциплина (пре свих, психологије и антропологије). У оквирима савремене књижевне продукције, један од највећих противника просветитељске замисли о разумом спознатљивој природи стварности је хорор писац Томас Лиготи. За овог аутора, „свет какав јесте” има мало или нимало везе са рационалном свешћу, а далеко више са садржајима које нам сугеришу најдубљи ирационални страхови оличени у грозничавим визијама и кошмарним сликама. Засновавши свој лични и уметнички светоназор на инверзији устаљених представа о стварном, Лиготи ствара специфичну врсту субверзивне прозе: наиме, ону коју свет лишава вишег смисла и тиме оспорава човеку сваку могућност утехе. Да ли ова крајња безилузорност индивидуи оставља икакво место за самостално делање (субверзивно или не) једно је од основних питања на које ћу настојати да одговорим у овом раду., Practically from its inception, the Enlightenment ideal of rationality was equally criticized and fostered in European intellectual tradition. The belief in reason as an exclusive property of human mind capable of reproducing an authentic image of reality quickly revealed itself as highly disputable from the standpoint of philosophy and art, as well as from the angle of particular scientific disciplines (above all, psychology and anthropology). Within the sphere of contemporary literature, one of the greatest adversaries of the Enlightenment idea of the rationally apprehensible nature of reality is the horror fiction writer Thomas Ligotti. For this author, “the world as it is” has little or nothing to do with rational consciousness, and correlates more strongly with our deepest irrational fears which reveal themselves in feverish visions and nightmarish images. While establishing his personal and artistic worldview on the inversion of the usual ideas about reality, Ligotti creates a specific type of subversive prose: one that depraves the world of any higher meaning and denies all possibilities of consolation to humankind. In this paper I pose the question whether such disillusionment may leave any possibility for an individual to act independently, be it in a subversive or non-subversive sense of the word.", publisher = "Zavod za proučavanje kulturnog razvitka, Beograd", journal = "Kultura : časopis za teoriju i sociologiju kulture i kulturnu politiku", title = "Онирично подривање стварности : натприродна страва и нихилизам Томаса Лиготија, The oneiric defiling of reality Thomas Ligotti’s supernatural horror", pages = "115-97", number = "163", doi = "10.5937/kultura1963097P" }
Pišev, M.. (2019). Онирично подривање стварности : натприродна страва и нихилизам Томаса Лиготија. in Kultura : časopis za teoriju i sociologiju kulture i kulturnu politiku Zavod za proučavanje kulturnog razvitka, Beograd.(163), 97-115. https://doi.org/10.5937/kultura1963097P
Pišev M. Онирично подривање стварности : натприродна страва и нихилизам Томаса Лиготија. in Kultura : časopis za teoriju i sociologiju kulture i kulturnu politiku. 2019;(163):97-115. doi:10.5937/kultura1963097P .
Pišev, Marko, "Онирично подривање стварности : натприродна страва и нихилизам Томаса Лиготија" in Kultura : časopis za teoriju i sociologiju kulture i kulturnu politiku, no. 163 (2019):97-115, https://doi.org/10.5937/kultura1963097P . .