Успех Призренске богословије у стварању свештеничког и учитељског подмлатка у Старој Србији 1871-1896.
Success of the Prizren seminary in the creation of priest and teacher youth in Old Serbia 1871–1896.
Конференцијски прилог (Објављена верзија)
Метаподаци
Приказ свих података о документуАпстракт
Основни задатак Православне српске богословије у Призрену у првих 25 година њеног постојања био је „да спрема младиће српске народности и православне вере у Отоманској империји за народне свештенике и учитеље”. Од оснивања Одбора за школе и учитеље у Старој Србији и Босни и Херцеговини 1868. Србија помаже отварање и рад школа у Старој Србији и Македонији са циљем да створи свештенички и учитељски кадар који ће у духовном смислу остварити уједињење Срба у поменутој областима са Србимa у другим крајевима.Такође, свештеници и учитељи требало је да представљају и брану исламизацији и одрођивању народа, те су имали и задатак очувања и учвршћивања националне свести православног становништва. У раду је приказан успех Богословије у погледу стварања учитељског и свештеничког кадра до 1896. године, двадесетпетогодишњице њеног рада, а дат је и пресек броја свршених богослова по занимањима. Истраже-но је колико је богослова доцније завршавало више школе и факултете, као и колико се њих окренуло уч...итељском и свештеничком позиву,а колико осталим занимањима. Анализирано је и колико је њих остало у Старој Србији, а колико је свој живот наставило у Србији, Црној Гори или Босни.
Basic task of the Serbian Orthodox Seminary in Prizren in the
first 25 years of its existence was “prepare young males of Serbian nationality and Orthodox faith in the Ottoman Empire for the priests and teachers
of the people.” Since the establishment of the Board for Schools and Teachers in Old Serbia and Bosnia and Herzegovina in 1868, Serbia was helping
to open and operate schools in Old Serbia and Macedonia with the aim of
creating a priestly and teaching staff that would spiritually unite Serbs in the
aforementioned area with the Serbs in other areas. Furthermore, priests and
teachers were supposed to represent a barrier to the Islamization and alienation of the people, and they also had the task of preserving and strengthening the national consciousness of the Orthodox population. This paper,
analysing the life path of graduated theologians until the liberation in 1912,
demonstrates the success of the seminary in terms of creating teachers and
priests by the 25th anniver...sary of its work, and gives an overview of the
number of graduated theologians by occupation. Out of a total of 144 theologians who graduated from the Prizren seminary in the first 25 years of its
work, during their lifetime, 110 of them were teachers, 11 priests or monks,
thus 121 of them were engaged in spiritual or educational vocation. Only 41
graduated theologians left Old Serbia in the mentioned period and worked
in Serbia, Montenegro and Bosnia. Judging by the presented numbers, the
seminary successfully performed its task and approached the realization of
its basic goal.
Кључне речи:
Стара Србија / школство / Рашко-призренска епархија / Призренска богословија / просвета / Old Serbia / education / Raška-Prizren seminaryИзвор:
Призренска богословија : живот, мисија, допринос : 150 година од оснивања (1871-2021) : 10 година од обнове рада у Призрену (2011-2021), 2021, 202-230Издавач:
- Епархија Рашко - Призренска
Институција/група
Istorija / HistoryTY - CONF AU - Шешум, Урош PY - 2021 UR - http://reff.f.bg.ac.rs/handle/123456789/5718 AB - Основни задатак Православне српске богословије у Призрену у првих 25 година њеног постојања био је „да спрема младиће српске народности и православне вере у Отоманској империји за народне свештенике и учитеље”. Од оснивања Одбора за школе и учитеље у Старој Србији и Босни и Херцеговини 1868. Србија помаже отварање и рад школа у Старој Србији и Македонији са циљем да створи свештенички и учитељски кадар који ће у духовном смислу остварити уједињење Срба у поменутој областима са Србимa у другим крајевима.Такође, свештеници и учитељи требало је да представљају и брану исламизацији и одрођивању народа, те су имали и задатак очувања и учвршћивања националне свести православног становништва. У раду је приказан успех Богословије у погледу стварања учитељског и свештеничког кадра до 1896. године, двадесетпетогодишњице њеног рада, а дат је и пресек броја свршених богослова по занимањима. Истраже-но је колико је богослова доцније завршавало више школе и факултете, као и колико се њих окренуло учитељском и свештеничком позиву,а колико осталим занимањима. Анализирано је и колико је њих остало у Старој Србији, а колико је свој живот наставило у Србији, Црној Гори или Босни. AB - Basic task of the Serbian Orthodox Seminary in Prizren in the first 25 years of its existence was “prepare young males of Serbian nationality and Orthodox faith in the Ottoman Empire for the priests and teachers of the people.” Since the establishment of the Board for Schools and Teachers in Old Serbia and Bosnia and Herzegovina in 1868, Serbia was helping to open and operate schools in Old Serbia and Macedonia with the aim of creating a priestly and teaching staff that would spiritually unite Serbs in the aforementioned area with the Serbs in other areas. Furthermore, priests and teachers were supposed to represent a barrier to the Islamization and alienation of the people, and they also had the task of preserving and strengthening the national consciousness of the Orthodox population. This paper, analysing the life path of graduated theologians until the liberation in 1912, demonstrates the success of the seminary in terms of creating teachers and priests by the 25th anniversary of its work, and gives an overview of the number of graduated theologians by occupation. Out of a total of 144 theologians who graduated from the Prizren seminary in the first 25 years of its work, during their lifetime, 110 of them were teachers, 11 priests or monks, thus 121 of them were engaged in spiritual or educational vocation. Only 41 graduated theologians left Old Serbia in the mentioned period and worked in Serbia, Montenegro and Bosnia. Judging by the presented numbers, the seminary successfully performed its task and approached the realization of its basic goal. PB - Епархија Рашко - Призренска C3 - Призренска богословија : живот, мисија, допринос : 150 година од оснивања (1871-2021) : 10 година од обнове рада у Призрену (2011-2021) T1 - Успех Призренске богословије у стварању свештеничког и учитељског подмлатка у Старој Србији 1871-1896. T1 - Success of the Prizren seminary in the creation of priest and teacher youth in Old Serbia 1871–1896. EP - 230 SP - 202 UR - https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_reff_5718 ER -
@conference{ author = "Шешум, Урош", year = "2021", abstract = "Основни задатак Православне српске богословије у Призрену у првих 25 година њеног постојања био је „да спрема младиће српске народности и православне вере у Отоманској империји за народне свештенике и учитеље”. Од оснивања Одбора за школе и учитеље у Старој Србији и Босни и Херцеговини 1868. Србија помаже отварање и рад школа у Старој Србији и Македонији са циљем да створи свештенички и учитељски кадар који ће у духовном смислу остварити уједињење Срба у поменутој областима са Србимa у другим крајевима.Такође, свештеници и учитељи требало је да представљају и брану исламизацији и одрођивању народа, те су имали и задатак очувања и учвршћивања националне свести православног становништва. У раду је приказан успех Богословије у погледу стварања учитељског и свештеничког кадра до 1896. године, двадесетпетогодишњице њеног рада, а дат је и пресек броја свршених богослова по занимањима. Истраже-но је колико је богослова доцније завршавало више школе и факултете, као и колико се њих окренуло учитељском и свештеничком позиву,а колико осталим занимањима. Анализирано је и колико је њих остало у Старој Србији, а колико је свој живот наставило у Србији, Црној Гори или Босни., Basic task of the Serbian Orthodox Seminary in Prizren in the first 25 years of its existence was “prepare young males of Serbian nationality and Orthodox faith in the Ottoman Empire for the priests and teachers of the people.” Since the establishment of the Board for Schools and Teachers in Old Serbia and Bosnia and Herzegovina in 1868, Serbia was helping to open and operate schools in Old Serbia and Macedonia with the aim of creating a priestly and teaching staff that would spiritually unite Serbs in the aforementioned area with the Serbs in other areas. Furthermore, priests and teachers were supposed to represent a barrier to the Islamization and alienation of the people, and they also had the task of preserving and strengthening the national consciousness of the Orthodox population. This paper, analysing the life path of graduated theologians until the liberation in 1912, demonstrates the success of the seminary in terms of creating teachers and priests by the 25th anniversary of its work, and gives an overview of the number of graduated theologians by occupation. Out of a total of 144 theologians who graduated from the Prizren seminary in the first 25 years of its work, during their lifetime, 110 of them were teachers, 11 priests or monks, thus 121 of them were engaged in spiritual or educational vocation. Only 41 graduated theologians left Old Serbia in the mentioned period and worked in Serbia, Montenegro and Bosnia. Judging by the presented numbers, the seminary successfully performed its task and approached the realization of its basic goal.", publisher = "Епархија Рашко - Призренска", journal = "Призренска богословија : живот, мисија, допринос : 150 година од оснивања (1871-2021) : 10 година од обнове рада у Призрену (2011-2021)", title = "Успех Призренске богословије у стварању свештеничког и учитељског подмлатка у Старој Србији 1871-1896., Success of the Prizren seminary in the creation of priest and teacher youth in Old Serbia 1871–1896.", pages = "230-202", url = "https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_reff_5718" }
Шешум, У.. (2021). Успех Призренске богословије у стварању свештеничког и учитељског подмлатка у Старој Србији 1871-1896.. in Призренска богословија : живот, мисија, допринос : 150 година од оснивања (1871-2021) : 10 година од обнове рада у Призрену (2011-2021) Епархија Рашко - Призренска., 202-230. https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_reff_5718
Шешум У. Успех Призренске богословије у стварању свештеничког и учитељског подмлатка у Старој Србији 1871-1896.. in Призренска богословија : живот, мисија, допринос : 150 година од оснивања (1871-2021) : 10 година од обнове рада у Призрену (2011-2021). 2021;:202-230. https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_reff_5718 .
Шешум, Урош, "Успех Призренске богословије у стварању свештеничког и учитељског подмлатка у Старој Србији 1871-1896." in Призренска богословија : живот, мисија, допринос : 150 година од оснивања (1871-2021) : 10 година од обнове рада у Призрену (2011-2021) (2021):202-230, https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_reff_5718 .