Приказ основних података о документу

The historical basis of Grigorije Božovic’s stories Čudni podvižnik, Vujka Beloševa and Manitaško kotilo

dc.contributorАлексић, Слађана
dc.contributorЛазић, Небојша Ј.
dc.creatorШешум, Урош
dc.date.accessioned2023-12-16T22:20:14Z
dc.date.available2023-12-16T22:20:14Z
dc.date.issued2021
dc.identifier.isbn978-86-6349-172-4
dc.identifier.urihttp://reff.f.bg.ac.rs/handle/123456789/5721
dc.description.abstractУ раду је на основу доступне, пре свега, необјављене, али и објављене архивске грађе, те наративних извора, у мањој мери периодике и односне литературе анализирана историјска основа трију приповедака Григорија Божовића. Анализа приповедака Чудни подвижник, Вујка Белошева и Маниташко котило показује да је Божовић мењао имена личности и поједине детаље догађаја које је описивао, али да његова литерарна обрада догађаја које је описивао суштински не одступа од чињеница.sr
dc.description.abstractThe paper analyzes historical basis of three short stories by Grigorije Božović on the basis of available, primarily unpublished, but also published archival material, and narrative sources, and to a lesser extent periodicals and related literature. The analysis of the stories “Čudnipodvižnik”, “VujkaBeloševa” and “Manitaškokotilo” show that Božović changed the character names and certain details of the events he described, but that his literary interpretation of the events he described did not deviate from the facts. The story of the “Čudnipodvižnik” gives accurate biographical data of Archpriest Stojan D. Popović. The central event of the story, the murder of Met Firaya, however, cannot be proven. The murder appears to be his literary interpretation, as Prota (Archpriest) did not mention it in two statements published in the press. The central event described in “VujkaBeloševa’s” story, the murder committed by a widow, is presented as it had happened in reality. Names, places of origin, characters have been changed, while the motive for the murder of the widow’s husband is probably a literary interpretation. In “Manitaškokotilo” Božović did not change the names of the protagonists, like he did in the previous two stories. The plot of the story, on the other hand, is not presented in accordance with the facts, but it represents the fruits of his literary imagination.sr
dc.language.isosrsr
dc.publisherКосовска Митровица : Филозофски факултет у Приштиниsr
dc.publisherЗубин Поток : Културни центар "Стари Колашин"sr
dc.rightsopenAccesssr
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
dc.sourceЕтика и естетика Григорија Божовићаsr
dc.subjectМетохијаsr
dc.subjectВелика Хочаsr
dc.subjectОраховацsr
dc.subjectСиринићsr
dc.subjectГригорије Божовићsr
dc.subjectMetohijasr
dc.subjectVelika Hočasr
dc.subjectOrahovacsr
dc.subjectSirinićsr
dc.subjectGrigorije Božovićsr
dc.titleИсторијска основа приповедака Чудни подвижник, Вујка Белошева и Маниташко котило Григорија Божовићаsr
dc.titleThe historical basis of Grigorije Božovic’s stories Čudni podvižnik, Vujka Beloševa and Manitaško kotilosr
dc.typebookPartsr
dc.rights.licenseBYsr
dc.citation.epage418
dc.citation.rankM44
dc.citation.spage402
dc.identifier.fulltexthttp://reff.f.bg.ac.rs/bitstream/id/13688/bitstream_13688.pdf
dc.identifier.rcubhttps://hdl.handle.net/21.15107/rcub_reff_5721
dc.type.versionpublishedVersionsr
dc.identifier.cobiss51204873


Документи

Thumbnail

Овај документ се појављује у следећим колекцијама

Приказ основних података о документу