Српске школе и учитељи у Старој Србији и Македонији у Великој источној кризи
Serbian Schools and Teachers in Old Serbia and Macedonia in the Great Eastern Crisis
Conference object (Published version)
Metadata
Show full item recordAbstract
Просветна активност Одбора за школе и учитеље у Старој Србији, Македонији и Босни и Херцеговини 1868–1876. резултирала је стварањем мреже српских школа у Османском царству на територији од јужних граница Кнежевине Србије на северу до области Маријово, Дебра,околине Струге и Битоља на југу. Поред варошких и сеоских школа, које је у Старој Србији и Македонији издржавао Одбор, постојале су и сеоске и манастирске школе
које је Одбор помагао књигама и слањем учитеља. Такође,постојале су и оне које су оснивали и одржавали мештани, а које су радиле независно од Одбора. Током Велике источне кризе већина школа у оном делу Старе Србије који српска војска није ослободила 1877–1878, затворене су, а њихови учитељи већином пребегли у Србију, где су нашли службу у просвети и администрацији. Мањи број учитеља остао је у својим школама, док су
неке наставиле рад без помоћи српске државе. Рад је написан на основу необјављене и објављене грађе српског порекла, те литературе.
From 1868. Serbia has intensified its educational activities in the Ottoman
Empire, mostly in Old Serbia and Macedonia. Educational action in this part of the
Ottoman Empire was carried out by the Board for schools and teachers, established
the same year. The Board has taken up regular funding of several Serbian schools
that existed before its formation. It also established other schools by sending
teachers to whom a regular salary was provided. In addition to Serbian schools
which were created and financed by the Board, there were also rural schools, which
operated independently of the Board’s actions. Teaching in these schools was
mainly based on the acquisition of basic literacy, and teachers in them were priests
or literate villagers. Until the outbreak of the Serbian-Turkish wars in 1876, there
were about 98 Serbian schools of both types inOld Serbia. The war between the
Ottoman Empire and Serbia 1876. has compromised Serbian teachers in
Turkey. During the Great Easter...n Crisis the largest number of male and female
teachers (33 of them) were forced to flee to Serbia in fear for their life. Several
teachers were arrested by the Turkish authorities, while a smaller number of male
and female teachers (only 17 of them) remained in their schools. After the war
(1876–1878), administration and education’s needs in the new areas won over by
Serbia made possible for the most of the teachers to find a place in local schools or
administration. A smaller number of teachers attained spots in schools located
within the old borders, and part of them turned to the priesthood. Since the Board
for schools and teachers stopped working in 1875, the reconstruction of Serbian
educational work in the Ottoman Empire hasn’t been re-established neither by the
end of the war in 1878, nor in the next few years. As a result, in 1882. a total of 22
Serbian schools have operated in the entire area of Old Serbia.
Keywords:
Велика источна криза / Осмaнско царство / Стара Србија / Македонија / Одбор за школе и учитеље у Старој Србији, Македонији и Босни и ХерцеговиниSource:
Јован Ристић, државник и дипломата - Берлински конгрес- (140 година од међународног признања и независности Србије), 2020, 147-200Publisher:
- Историјски архив Шумадије, Крагујевац
Funding / projects:
- Serbian Nation: Integrative and Disintegrative Processes (RS-MESTD-Basic Research (BR or ON)-177014)
Institution/Community
Istorija / HistoryTY - CONF AU - Шешум, Урош PY - 2020 UR - http://reff.f.bg.ac.rs/handle/123456789/5790 AB - Просветна активност Одбора за школе и учитеље у Старој Србији, Македонији и Босни и Херцеговини 1868–1876. резултирала је стварањем мреже српских школа у Османском царству на територији од јужних граница Кнежевине Србије на северу до области Маријово, Дебра,околине Струге и Битоља на југу. Поред варошких и сеоских школа, које је у Старој Србији и Македонији издржавао Одбор, постојале су и сеоске и манастирске школе које је Одбор помагао књигама и слањем учитеља. Такође,постојале су и оне које су оснивали и одржавали мештани, а које су радиле независно од Одбора. Током Велике источне кризе већина школа у оном делу Старе Србије који српска војска није ослободила 1877–1878, затворене су, а њихови учитељи већином пребегли у Србију, где су нашли службу у просвети и администрацији. Мањи број учитеља остао је у својим школама, док су неке наставиле рад без помоћи српске државе. Рад је написан на основу необјављене и објављене грађе српског порекла, те литературе. AB - From 1868. Serbia has intensified its educational activities in the Ottoman Empire, mostly in Old Serbia and Macedonia. Educational action in this part of the Ottoman Empire was carried out by the Board for schools and teachers, established the same year. The Board has taken up regular funding of several Serbian schools that existed before its formation. It also established other schools by sending teachers to whom a regular salary was provided. In addition to Serbian schools which were created and financed by the Board, there were also rural schools, which operated independently of the Board’s actions. Teaching in these schools was mainly based on the acquisition of basic literacy, and teachers in them were priests or literate villagers. Until the outbreak of the Serbian-Turkish wars in 1876, there were about 98 Serbian schools of both types inOld Serbia. The war between the Ottoman Empire and Serbia 1876. has compromised Serbian teachers in Turkey. During the Great Eastern Crisis the largest number of male and female teachers (33 of them) were forced to flee to Serbia in fear for their life. Several teachers were arrested by the Turkish authorities, while a smaller number of male and female teachers (only 17 of them) remained in their schools. After the war (1876–1878), administration and education’s needs in the new areas won over by Serbia made possible for the most of the teachers to find a place in local schools or administration. A smaller number of teachers attained spots in schools located within the old borders, and part of them turned to the priesthood. Since the Board for schools and teachers stopped working in 1875, the reconstruction of Serbian educational work in the Ottoman Empire hasn’t been re-established neither by the end of the war in 1878, nor in the next few years. As a result, in 1882. a total of 22 Serbian schools have operated in the entire area of Old Serbia. PB - Историјски архив Шумадије, Крагујевац C3 - Јован Ристић, државник и дипломата - Берлински конгрес- (140 година од међународног признања и независности Србије) T1 - Српске школе и учитељи у Старој Србији и Македонији у Великој источној кризи T1 - Serbian Schools and Teachers in Old Serbia and Macedonia in the Great Eastern Crisis EP - 200 SP - 147 UR - https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_reff_5790 ER -
@conference{ author = "Шешум, Урош", year = "2020", abstract = "Просветна активност Одбора за школе и учитеље у Старој Србији, Македонији и Босни и Херцеговини 1868–1876. резултирала је стварањем мреже српских школа у Османском царству на територији од јужних граница Кнежевине Србије на северу до области Маријово, Дебра,околине Струге и Битоља на југу. Поред варошких и сеоских школа, које је у Старој Србији и Македонији издржавао Одбор, постојале су и сеоске и манастирске школе које је Одбор помагао књигама и слањем учитеља. Такође,постојале су и оне које су оснивали и одржавали мештани, а које су радиле независно од Одбора. Током Велике источне кризе већина школа у оном делу Старе Србије који српска војска није ослободила 1877–1878, затворене су, а њихови учитељи већином пребегли у Србију, где су нашли службу у просвети и администрацији. Мањи број учитеља остао је у својим школама, док су неке наставиле рад без помоћи српске државе. Рад је написан на основу необјављене и објављене грађе српског порекла, те литературе., From 1868. Serbia has intensified its educational activities in the Ottoman Empire, mostly in Old Serbia and Macedonia. Educational action in this part of the Ottoman Empire was carried out by the Board for schools and teachers, established the same year. The Board has taken up regular funding of several Serbian schools that existed before its formation. It also established other schools by sending teachers to whom a regular salary was provided. In addition to Serbian schools which were created and financed by the Board, there were also rural schools, which operated independently of the Board’s actions. Teaching in these schools was mainly based on the acquisition of basic literacy, and teachers in them were priests or literate villagers. Until the outbreak of the Serbian-Turkish wars in 1876, there were about 98 Serbian schools of both types inOld Serbia. The war between the Ottoman Empire and Serbia 1876. has compromised Serbian teachers in Turkey. During the Great Eastern Crisis the largest number of male and female teachers (33 of them) were forced to flee to Serbia in fear for their life. Several teachers were arrested by the Turkish authorities, while a smaller number of male and female teachers (only 17 of them) remained in their schools. After the war (1876–1878), administration and education’s needs in the new areas won over by Serbia made possible for the most of the teachers to find a place in local schools or administration. A smaller number of teachers attained spots in schools located within the old borders, and part of them turned to the priesthood. Since the Board for schools and teachers stopped working in 1875, the reconstruction of Serbian educational work in the Ottoman Empire hasn’t been re-established neither by the end of the war in 1878, nor in the next few years. As a result, in 1882. a total of 22 Serbian schools have operated in the entire area of Old Serbia.", publisher = "Историјски архив Шумадије, Крагујевац", journal = "Јован Ристић, државник и дипломата - Берлински конгрес- (140 година од међународног признања и независности Србије)", title = "Српске школе и учитељи у Старој Србији и Македонији у Великој источној кризи, Serbian Schools and Teachers in Old Serbia and Macedonia in the Great Eastern Crisis", pages = "200-147", url = "https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_reff_5790" }
Шешум, У.. (2020). Српске школе и учитељи у Старој Србији и Македонији у Великој источној кризи. in Јован Ристић, државник и дипломата - Берлински конгрес- (140 година од међународног признања и независности Србије) Историјски архив Шумадије, Крагујевац., 147-200. https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_reff_5790
Шешум У. Српске школе и учитељи у Старој Србији и Македонији у Великој источној кризи. in Јован Ристић, државник и дипломата - Берлински конгрес- (140 година од међународног признања и независности Србије). 2020;:147-200. https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_reff_5790 .
Шешум, Урош, "Српске школе и учитељи у Старој Србији и Македонији у Великој источној кризи" in Јован Ристић, државник и дипломата - Берлински конгрес- (140 година од међународног признања и независности Србије) (2020):147-200, https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_reff_5790 .