Prikaz osnovnih podataka o dokumentu

Icons Of Maria Angelina Doukaina Palailologina

dc.creatorVinulović, Ljubica
dc.date.accessioned2024-01-23T11:31:16Z
dc.date.available2024-01-23T11:31:16Z
dc.date.issued2019
dc.identifier.issn0352-6844
dc.identifier.urihttp://reff.f.bg.ac.rs/handle/123456789/6076
dc.description.abstractИконе Марије Ангелине Дуке Палеологине сведоче о ктиторској делатности племкиња из византијског културног круга током позног средњег века. Настале крајем XIV века на територији Тесалије и Епира, ове иконе преносе позицију ктиторке у целокупној хришћанској хијерархији али и изражавају њену приватну побожност и везивање за Христа, Богородицу и апостола Тому који су јој заштитници и заступници на Страшном суду. Путем својих ктиторских портрета на иконама, Марија је градила свој владарски идентитет, као миропомазане и легитимне владарке Епира. Владарски идентитет и саморепрезентацију темељила је и на родбинским везама са династијама Комнина, Дука, Палеолога и светородном династијом Немањића. Нова иконографија одраније и одавно познате сцене Неверовања Томиног настала је као резултат промена у политичкој и друштвеној сфери у ромејском свету, а које су на најдиректнији начин биле повезане са Маријом Ангелином Дуком Палеологином и њеном улогом у политици.sr
dc.description.abstractIcons of Maria Angelina Doukaina Palaiologina are examples of female ktetorship in Byzantine cultural sphere (Byzantine culture) in late Middle Ages. Made at the end of the 14th century, these icons transferred the position of their female ktetor to entire Christian hierarchy and furthermore, they reflected her private piety and devotion to Jesus Christ, Virgin Mary and Thomas the Apostle, whom she perceived as her protectors and advocates at the Last Judgement. Through ktetorial portraits on forementioned icons, Maria build her identity as a ruler, a legitimate sovereign of Epirus and Ioannina. The foundation of her ruling identity and self-representation lay in family relations with Komnenos, Doukas, Palaiologos and the holy dynasty of Nemanići. The new iconography of an older and well-known depiction of the Incredulity of Saint Thomas was made as a result of the changes in politics and society of the Byzantine commonwealth that were closely connected with Maria Angelina Doukaina Palaiologina and her political influence.sr
dc.language.isosrsr
dc.publisherНови Сад : Матица српска, Одељење за ликовне уметностиsr
dc.relationinfo:eu-repo/grantAgreement/MESTD/Basic Research (BR or ON)/177015/RS//sr
dc.rightsopenAccesssr
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
dc.sourceЗборник Матице српске за ликовне уметности 47sr
dc.subjectиконеsr
dc.subjectприватна побожностsr
dc.subjectктиторска делатностsr
dc.subjectиконографијаsr
dc.subjectвладарска идеологијаsr
dc.subjectМарија Ангелина Дука Палеологинаsr
dc.subjectТома Прељубовићsr
dc.subjectНеверовање Томиноsr
dc.subjectманастир Преображења на Метеорамаsr
dc.subjectIconssr
dc.subjectprivate pietysr
dc.subjectktetorshipsr
dc.subjecticonographysr
dc.subjectruling ideologysr
dc.subjectMaria Angelina Doukaina Palaiologinasr
dc.subjectThomas Preljubovićsr
dc.subjectthe Incredulity of Saint Thomassr
dc.subjectMonastery of Transfiguration in Meteorasr
dc.titleИконе Марије Ангелине Дуке Палеологинеsr
dc.titleIcons Of Maria Angelina Doukaina Palailologinasr
dc.typearticlesr
dc.rights.licenseBYsr
dc.citation.epage56
dc.citation.spage47
dc.identifier.fulltexthttp://reff.f.bg.ac.rs/bitstream/id/14151/bitstream_14151.pdf
dc.identifier.rcubhttps://hdl.handle.net/21.15107/rcub_reff_6076
dc.type.versionpublishedVersionsr


Dokumenti

Thumbnail

Ovaj dokument se pojavljuje u sledećim kolekcijama

Prikaz osnovnih podataka o dokumentu