О иконографским специфичностима мозаика са представом Ариона у римској Вили дел Казале (Пјаца Армерина). Прилог проучавању представâ Ариона у античкој уметности
On the Specificities of the Arion Mosaic in the Villa del Casale (Piazza Armerina). Contribution to the Study of Arion Representations in Ancient Art
Апстракт
У раду је пажња посвећена представи Ариона очуваној на монументалном подном мозаику у једној од значајних просторија у репрезентативној римској вили Дел Казале на Сицилији с почетка IV века, која је по одређеним карактеристикама јединствена. Арион заузима централни део комплексног мозаика који се састоји из мноштва сцена, фигура и мотива. Мотив делфина је један од елемената сцене који ову композицију чини јединственом. Будући да је у литератури његова појава маргинализована, она пружа могућност специфичних истраживања која поуздано указују на значење сцене. Стога ће том мотиву у раду бити посвећена пажња коју заслужује.
The paper deals with the representation of Arion on the monumental floor mosaic in one of the most representative rooms of the Roman Villa del Casale in Sicily, dating from the beginning of the 4th century (fig. 1, 2). It is special in many respects. It is the most monumental and magnificent representation of Arion in ancient art. Arion is depicted in the central part of а complex mosaic consisting of many scenes, figures and motifs. He is sitting on a dolphin and playing music on his instrument. The dolphin motif in this scene is unique and not examined in the literature, leaving much room for research. To our knowledge, it is a unique example of a dolphin ridden by Arion, shown hunting its prey, which is certainly not a coincidence or a descriptive detail of the artist, but a reflection of his knowledge and the clear intention of the patrons of the mosaic. On the contrary, this detail subtly explains the meaning of the entire mosaic illustrating the story of Arion and the reasons for... his appearance. It suggests that the owners of the villa either belonged to the highest Roman aristocracy of their time, or perhaps were even related to the imperial family. By examining the history of the specific dolphin motif it is shown that this detail bears the symbolism of victory, thus, corresponding to the meaning of the Arion mosaic and other mosaics in Villa del Casale.
Dans ce travail l’attention est concentrée sur la représentation d’Аrion conservée sur la mosaïque monumentale au sol d’une des grandes pièces de la villa romaine représentative du Casale en Sicile du début du IVe siècle, qui est unique par certaines de ses caractéristiques (ill. 1, 2). Аrion occupe la partie centrale de la mosaïque complexe composée d’une multitude de scènes, de figures et de motifs. Le motif du dauphin est un des éléments de la scène qui rend cette composition unique. Étant donné que l’apparition du dauphin est marginalisée dans la littérature de référence, cela offre des possibilités d’effectuer des recherches spécifiques, qui présentent de manière crédible la signification de la scène. C’est pourquoi c’est à ce motif que sera consacrée l’attention qu’il mérite dans ce travail.
Кључне речи:
Вила дел Казале / мозаик / делфин / Арион / значење / Villa Romana del Casale / mosaic / Arion / dolphin / meaning / Villa du Casale, / mosaïque / Arion / dauphin / significationИзвор:
Етноантрополошки проблеми, 2023, 18, 4, 1275-1296Издавач:
- Београд : Одељење за етнологију и антропологију Филозофског факултета
Институција/група
Istorija umetnosti / History of ArtTY - JOUR AU - Гавриловић, Анђела PY - 2023 UR - http://reff.f.bg.ac.rs/handle/123456789/6108 AB - У раду је пажња посвећена представи Ариона очуваној на монументалном подном мозаику у једној од значајних просторија у репрезентативној римској вили Дел Казале на Сицилији с почетка IV века, која је по одређеним карактеристикама јединствена. Арион заузима централни део комплексног мозаика који се састоји из мноштва сцена, фигура и мотива. Мотив делфина је један од елемената сцене који ову композицију чини јединственом. Будући да је у литератури његова појава маргинализована, она пружа могућност специфичних истраживања која поуздано указују на значење сцене. Стога ће том мотиву у раду бити посвећена пажња коју заслужује. AB - The paper deals with the representation of Arion on the monumental floor mosaic in one of the most representative rooms of the Roman Villa del Casale in Sicily, dating from the beginning of the 4th century (fig. 1, 2). It is special in many respects. It is the most monumental and magnificent representation of Arion in ancient art. Arion is depicted in the central part of а complex mosaic consisting of many scenes, figures and motifs. He is sitting on a dolphin and playing music on his instrument. The dolphin motif in this scene is unique and not examined in the literature, leaving much room for research. To our knowledge, it is a unique example of a dolphin ridden by Arion, shown hunting its prey, which is certainly not a coincidence or a descriptive detail of the artist, but a reflection of his knowledge and the clear intention of the patrons of the mosaic. On the contrary, this detail subtly explains the meaning of the entire mosaic illustrating the story of Arion and the reasons for his appearance. It suggests that the owners of the villa either belonged to the highest Roman aristocracy of their time, or perhaps were even related to the imperial family. By examining the history of the specific dolphin motif it is shown that this detail bears the symbolism of victory, thus, corresponding to the meaning of the Arion mosaic and other mosaics in Villa del Casale. AB - Dans ce travail l’attention est concentrée sur la représentation d’Аrion conservée sur la mosaïque monumentale au sol d’une des grandes pièces de la villa romaine représentative du Casale en Sicile du début du IVe siècle, qui est unique par certaines de ses caractéristiques (ill. 1, 2). Аrion occupe la partie centrale de la mosaïque complexe composée d’une multitude de scènes, de figures et de motifs. Le motif du dauphin est un des éléments de la scène qui rend cette composition unique. Étant donné que l’apparition du dauphin est marginalisée dans la littérature de référence, cela offre des possibilités d’effectuer des recherches spécifiques, qui présentent de manière crédible la signification de la scène. C’est pourquoi c’est à ce motif que sera consacrée l’attention qu’il mérite dans ce travail. PB - Београд : Одељење за етнологију и антропологију Филозофског факултета T2 - Етноантрополошки проблеми T1 - О иконографским специфичностима мозаика са представом Ариона у римској Вили дел Казале (Пјаца Армерина). Прилог проучавању представâ Ариона у античкој уметности T1 - On the Specificities of the Arion Mosaic in the Villa del Casale (Piazza Armerina). Contribution to the Study of Arion Representations in Ancient Art T1 - Sur les spécificités iconographiques de la mosaïque avec la représentation d’Аrion dans la Villa du Casale romaine (Piazza Armerina). Contribution à l’étude des représentations d’Аrion dans l’art antique EP - 1296 IS - 4 SP - 1275 VL - 18 DO - 10.21301/eap.v18i4.11 ER -
@article{ author = "Гавриловић, Анђела", year = "2023", abstract = "У раду је пажња посвећена представи Ариона очуваној на монументалном подном мозаику у једној од значајних просторија у репрезентативној римској вили Дел Казале на Сицилији с почетка IV века, која је по одређеним карактеристикама јединствена. Арион заузима централни део комплексног мозаика који се састоји из мноштва сцена, фигура и мотива. Мотив делфина је један од елемената сцене који ову композицију чини јединственом. Будући да је у литератури његова појава маргинализована, она пружа могућност специфичних истраживања која поуздано указују на значење сцене. Стога ће том мотиву у раду бити посвећена пажња коју заслужује., The paper deals with the representation of Arion on the monumental floor mosaic in one of the most representative rooms of the Roman Villa del Casale in Sicily, dating from the beginning of the 4th century (fig. 1, 2). It is special in many respects. It is the most monumental and magnificent representation of Arion in ancient art. Arion is depicted in the central part of а complex mosaic consisting of many scenes, figures and motifs. He is sitting on a dolphin and playing music on his instrument. The dolphin motif in this scene is unique and not examined in the literature, leaving much room for research. To our knowledge, it is a unique example of a dolphin ridden by Arion, shown hunting its prey, which is certainly not a coincidence or a descriptive detail of the artist, but a reflection of his knowledge and the clear intention of the patrons of the mosaic. On the contrary, this detail subtly explains the meaning of the entire mosaic illustrating the story of Arion and the reasons for his appearance. It suggests that the owners of the villa either belonged to the highest Roman aristocracy of their time, or perhaps were even related to the imperial family. By examining the history of the specific dolphin motif it is shown that this detail bears the symbolism of victory, thus, corresponding to the meaning of the Arion mosaic and other mosaics in Villa del Casale., Dans ce travail l’attention est concentrée sur la représentation d’Аrion conservée sur la mosaïque monumentale au sol d’une des grandes pièces de la villa romaine représentative du Casale en Sicile du début du IVe siècle, qui est unique par certaines de ses caractéristiques (ill. 1, 2). Аrion occupe la partie centrale de la mosaïque complexe composée d’une multitude de scènes, de figures et de motifs. Le motif du dauphin est un des éléments de la scène qui rend cette composition unique. Étant donné que l’apparition du dauphin est marginalisée dans la littérature de référence, cela offre des possibilités d’effectuer des recherches spécifiques, qui présentent de manière crédible la signification de la scène. C’est pourquoi c’est à ce motif que sera consacrée l’attention qu’il mérite dans ce travail.", publisher = "Београд : Одељење за етнологију и антропологију Филозофског факултета", journal = "Етноантрополошки проблеми", title = "О иконографским специфичностима мозаика са представом Ариона у римској Вили дел Казале (Пјаца Армерина). Прилог проучавању представâ Ариона у античкој уметности, On the Specificities of the Arion Mosaic in the Villa del Casale (Piazza Armerina). Contribution to the Study of Arion Representations in Ancient Art, Sur les spécificités iconographiques de la mosaïque avec la représentation d’Аrion dans la Villa du Casale romaine (Piazza Armerina). Contribution à l’étude des représentations d’Аrion dans l’art antique", pages = "1296-1275", number = "4", volume = "18", doi = "10.21301/eap.v18i4.11" }
Гавриловић, А.. (2023). О иконографским специфичностима мозаика са представом Ариона у римској Вили дел Казале (Пјаца Армерина). Прилог проучавању представâ Ариона у античкој уметности. in Етноантрополошки проблеми Београд : Одељење за етнологију и антропологију Филозофског факултета., 18(4), 1275-1296. https://doi.org/10.21301/eap.v18i4.11
Гавриловић А. О иконографским специфичностима мозаика са представом Ариона у римској Вили дел Казале (Пјаца Армерина). Прилог проучавању представâ Ариона у античкој уметности. in Етноантрополошки проблеми. 2023;18(4):1275-1296. doi:10.21301/eap.v18i4.11 .
Гавриловић, Анђела, "О иконографским специфичностима мозаика са представом Ариона у римској Вили дел Казале (Пјаца Армерина). Прилог проучавању представâ Ариона у античкој уметности" in Етноантрополошки проблеми, 18, no. 4 (2023):1275-1296, https://doi.org/10.21301/eap.v18i4.11 . .