Исус Христ као хипнотизер и парарелигиозне представе у опусу Стевана Алексића
Jesus Christ as a Hypnotist and Para-Religious Representations in the Opus of Stevan Aleksić
Abstract
Последњих деценија 19. века у минхенском сликарству преовладавале су теме о библијским чудима, које су, попут васкрсења Јаирове кћери,
биле блиске актуелним спиритуалистичким и месмеристичким теоријама.
Визуелне представе о преминулима које укоченим гестом руку оживљава
Христос, сведоче у прилог тезе о божјем сину као хипнотизеру. Приказ Христа у ставу хипнотизера, чије укочене руке сугеришу чин оживљавања умрлог, подсећа на разнолике медијумске сеансе.
Стеван Алексић је формиран као сликар у помало сомнабулној минхенској
атмосфери, која је прожела одређене научне, паранаучне и монденске кругове Европе. Теме васкрсења Лазаревог, успења Богородице и Христа који
спасава морнаре од бродолома, одредиле су у великој мери Алексићев религиозни опус с почетка 20. века. Његове слике са темом васкрсавања мртвих и
спасавања угрожених иду до границе богохулне интерпретације светих догађаја, које се под велом аутентичног прикaза библијских наратива смештају у
домен парарелигиозног сликарств...а. Оне су у складу с актуелним трендовима у сликарству, и представљају низ криптографских визуелних представа,
интерпретираних у светлу Месмерове теорије о анималном магнетизму као
последици ванисторијске природне силе.
During the last decades of the 19th century, the Munich painting scene was dominated by topics about biblical miracles, which, like the resurrection of Jairus’
daughter, were close to the contemporary spiritualistic and mesmerist theories.
The visual representations of the deceased whom Christ revives by a stiff gesture
of his hand, testify in favour of the thesis about the Son of God as a hypnotist. The
image of Christ in the posture of a hypnotist, with stiff hands suggesting the act of
reviving a deceased, reminds one of various psychic medium séances. The creative
transfer of content and form posited the thesis about Christ as a hypnotist in the
time and space of the composite scene of the fin de siècle in Europe.
The artistic opus of Stevan Aleksić was formed in that cultural and artistic milieu.
As a student of the Munich Academy of Fine Arts, he participated in the mysterious and occult world of its leading painters (Gabriel von Max, Max Klinger, Albert
von Keller). St...evan Aleksić’s formation as a painter unfolded in a slightly somnambulant atmosphere in Munich that permeated certain scientific, para-scientific and
fashionable circles of Europe. The themes of the Raising of Lazarus, the Assumption of the Mother of God and Christ Saving the Apostles from Shipwreck, greatly
determined Aleksić’s religious opus at the start of the 20th century. His paintings
on the topic of raising the dead and saving those in peril go as far as bordering on
blasphemous interpretations of holy events which, under the veil of an authentic
representation of biblical narratives, are placed in the domain of para-religious
painting. They were in accord with the contemporary trends in painting and represent a series of cryptographic visual representations, interpreted in the light of
Mesmer’s theory on animal magnetism as the consequence of an extra-historic
natural force.
Keywords:
Стеван Алексић / Васкрсење Лазара / месмеризам / Франц Месмер / Исус Христ / Stevan Aleksić / Resurrection of Lazarus / mesmerism / Franz Mesmer / Jesus ChristSource:
Зборник Народног музеја. Историја уметности = Recueil du Musee national. Histoire de lʹart, 2018, 23, 2, 117-140Publisher:
- Зборник Народног музеја. Историја уметности = Recueil du Musee national. Histoire de lʹart
Funding / projects:
- Representations of identity in art and verbal-visual culture of the Modern era (RS-MESTD-Basic Research (BR or ON)-177001)
Institution/Community
Istorija umetnosti / History of ArtTY - JOUR AU - Борозан, Игор PY - 2018 UR - http://reff.f.bg.ac.rs/handle/123456789/6207 AB - Последњих деценија 19. века у минхенском сликарству преовладавале су теме о библијским чудима, које су, попут васкрсења Јаирове кћери, биле блиске актуелним спиритуалистичким и месмеристичким теоријама. Визуелне представе о преминулима које укоченим гестом руку оживљава Христос, сведоче у прилог тезе о божјем сину као хипнотизеру. Приказ Христа у ставу хипнотизера, чије укочене руке сугеришу чин оживљавања умрлог, подсећа на разнолике медијумске сеансе. Стеван Алексић је формиран као сликар у помало сомнабулној минхенској атмосфери, која је прожела одређене научне, паранаучне и монденске кругове Европе. Теме васкрсења Лазаревог, успења Богородице и Христа који спасава морнаре од бродолома, одредиле су у великој мери Алексићев религиозни опус с почетка 20. века. Његове слике са темом васкрсавања мртвих и спасавања угрожених иду до границе богохулне интерпретације светих догађаја, које се под велом аутентичног прикaза библијских наратива смештају у домен парарелигиозног сликарства. Оне су у складу с актуелним трендовима у сликарству, и представљају низ криптографских визуелних представа, интерпретираних у светлу Месмерове теорије о анималном магнетизму као последици ванисторијске природне силе. AB - During the last decades of the 19th century, the Munich painting scene was dominated by topics about biblical miracles, which, like the resurrection of Jairus’ daughter, were close to the contemporary spiritualistic and mesmerist theories. The visual representations of the deceased whom Christ revives by a stiff gesture of his hand, testify in favour of the thesis about the Son of God as a hypnotist. The image of Christ in the posture of a hypnotist, with stiff hands suggesting the act of reviving a deceased, reminds one of various psychic medium séances. The creative transfer of content and form posited the thesis about Christ as a hypnotist in the time and space of the composite scene of the fin de siècle in Europe. The artistic opus of Stevan Aleksić was formed in that cultural and artistic milieu. As a student of the Munich Academy of Fine Arts, he participated in the mysterious and occult world of its leading painters (Gabriel von Max, Max Klinger, Albert von Keller). Stevan Aleksić’s formation as a painter unfolded in a slightly somnambulant atmosphere in Munich that permeated certain scientific, para-scientific and fashionable circles of Europe. The themes of the Raising of Lazarus, the Assumption of the Mother of God and Christ Saving the Apostles from Shipwreck, greatly determined Aleksić’s religious opus at the start of the 20th century. His paintings on the topic of raising the dead and saving those in peril go as far as bordering on blasphemous interpretations of holy events which, under the veil of an authentic representation of biblical narratives, are placed in the domain of para-religious painting. They were in accord with the contemporary trends in painting and represent a series of cryptographic visual representations, interpreted in the light of Mesmer’s theory on animal magnetism as the consequence of an extra-historic natural force. PB - Зборник Народног музеја. Историја уметности = Recueil du Musee national. Histoire de lʹart T2 - Зборник Народног музеја. Историја уметности = Recueil du Musee national. Histoire de lʹart T1 - Исус Христ као хипнотизер и парарелигиозне представе у опусу Стевана Алексића T1 - Jesus Christ as a Hypnotist and Para-Religious Representations in the Opus of Stevan Aleksić EP - 140 IS - 2 SP - 117 VL - 23 UR - https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_reff_6207 ER -
@article{ author = "Борозан, Игор", year = "2018", abstract = "Последњих деценија 19. века у минхенском сликарству преовладавале су теме о библијским чудима, које су, попут васкрсења Јаирове кћери, биле блиске актуелним спиритуалистичким и месмеристичким теоријама. Визуелне представе о преминулима које укоченим гестом руку оживљава Христос, сведоче у прилог тезе о божјем сину као хипнотизеру. Приказ Христа у ставу хипнотизера, чије укочене руке сугеришу чин оживљавања умрлог, подсећа на разнолике медијумске сеансе. Стеван Алексић је формиран као сликар у помало сомнабулној минхенској атмосфери, која је прожела одређене научне, паранаучне и монденске кругове Европе. Теме васкрсења Лазаревог, успења Богородице и Христа који спасава морнаре од бродолома, одредиле су у великој мери Алексићев религиозни опус с почетка 20. века. Његове слике са темом васкрсавања мртвих и спасавања угрожених иду до границе богохулне интерпретације светих догађаја, које се под велом аутентичног прикaза библијских наратива смештају у домен парарелигиозног сликарства. Оне су у складу с актуелним трендовима у сликарству, и представљају низ криптографских визуелних представа, интерпретираних у светлу Месмерове теорије о анималном магнетизму као последици ванисторијске природне силе., During the last decades of the 19th century, the Munich painting scene was dominated by topics about biblical miracles, which, like the resurrection of Jairus’ daughter, were close to the contemporary spiritualistic and mesmerist theories. The visual representations of the deceased whom Christ revives by a stiff gesture of his hand, testify in favour of the thesis about the Son of God as a hypnotist. The image of Christ in the posture of a hypnotist, with stiff hands suggesting the act of reviving a deceased, reminds one of various psychic medium séances. The creative transfer of content and form posited the thesis about Christ as a hypnotist in the time and space of the composite scene of the fin de siècle in Europe. The artistic opus of Stevan Aleksić was formed in that cultural and artistic milieu. As a student of the Munich Academy of Fine Arts, he participated in the mysterious and occult world of its leading painters (Gabriel von Max, Max Klinger, Albert von Keller). Stevan Aleksić’s formation as a painter unfolded in a slightly somnambulant atmosphere in Munich that permeated certain scientific, para-scientific and fashionable circles of Europe. The themes of the Raising of Lazarus, the Assumption of the Mother of God and Christ Saving the Apostles from Shipwreck, greatly determined Aleksić’s religious opus at the start of the 20th century. His paintings on the topic of raising the dead and saving those in peril go as far as bordering on blasphemous interpretations of holy events which, under the veil of an authentic representation of biblical narratives, are placed in the domain of para-religious painting. They were in accord with the contemporary trends in painting and represent a series of cryptographic visual representations, interpreted in the light of Mesmer’s theory on animal magnetism as the consequence of an extra-historic natural force.", publisher = "Зборник Народног музеја. Историја уметности = Recueil du Musee national. Histoire de lʹart", journal = "Зборник Народног музеја. Историја уметности = Recueil du Musee national. Histoire de lʹart", title = "Исус Христ као хипнотизер и парарелигиозне представе у опусу Стевана Алексића, Jesus Christ as a Hypnotist and Para-Religious Representations in the Opus of Stevan Aleksić", pages = "140-117", number = "2", volume = "23", url = "https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_reff_6207" }
Борозан, И.. (2018). Исус Христ као хипнотизер и парарелигиозне представе у опусу Стевана Алексића. in Зборник Народног музеја. Историја уметности = Recueil du Musee national. Histoire de lʹart Зборник Народног музеја. Историја уметности = Recueil du Musee national. Histoire de lʹart., 23(2), 117-140. https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_reff_6207
Борозан И. Исус Христ као хипнотизер и парарелигиозне представе у опусу Стевана Алексића. in Зборник Народног музеја. Историја уметности = Recueil du Musee national. Histoire de lʹart. 2018;23(2):117-140. https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_reff_6207 .
Борозан, Игор, "Исус Христ као хипнотизер и парарелигиозне представе у опусу Стевана Алексића" in Зборник Народног музеја. Историја уметности = Recueil du Musee national. Histoire de lʹart, 23, no. 2 (2018):117-140, https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_reff_6207 .