Između tradicije i modernosti: Jovan Bijelić i portreti Karađorđevića u međuratnom periodu
Апстракт
O sllikaru Jovanu Bijeliću je podrobno pisano u istoriografskim i
kritičkim pregledima moderne umetnosti. Važan protagonista
srpske klasične moderne, osnivač grupe Oblik, član Slobodnih i
Nezavisnih, i neupitni nosilac modernih likovnih izraza, imao je
zapaženu ulogu u vizuelizaciji javnih prostora zajednice.
Portretisanje članova doma Karađorđević, osim analize portreta u
crkvi Svetog Aleksandra Nevskog u Beogradu (1930–1931), nije bilo
predmet podrobnijeg istraživanja. Godine 1926. je za potrebe
ukrašavanja salona i hola Doma kraljevske garde u Topčideru izveo
niz reprezentativnih vladarskih portreta vladajuće dinastije
(Karađorđe, kralj Petar I, kraljica Marija, kralj Petar II, knez Arsen...).
Spoj tradicionalnih ikonografskih obrazaca i aktuelne stilske
tendencije su uslovili smeštanje portreta u međuprostor između
poštovanja tradicionalne vladarske predstave i aktuelnih likovnih
iskaza modernosti. Godine 1935. je učestvovao na konkursu
Udruženja likovnih umetnika za... izradu portreta kralja Petra II i
kneza Pavla, koji predstavlja prvi zvanični javni konkurs za izradu
vladarskih portreta Kraljevskog doma. Reprezentativni portret
mladog monarha dopunjuje Bijelićev ciklus vladarskih portreta,
potvrđuje značaj slikareve zvanične epizode u međuratnom
periodu, i nagoveštava njegov konačni doprinos vizuelnoj
reprezentaciji dinastije Karađorđević 1940. godine.
Кључне речи:
Jovan Bijelić / vladarski portret / reprezentativna kultura / dinastija Karađorđević / Gardijski dom u Topcideru / Udruženje likovnih umetnikaИзвор:
Zbornik rezimea Međunarodna naučna konferencija Arhitektonske ustanove i udruženja, umetničke grupe i časopisi u Kraljevini SHS/Jugoslaviji (1918-1941), 2019, 10-10Издавач:
- Institut za istoriju umetnosti Filozofskog fakulteta Univerziteta u Beogradu
Финансирање / пројекти:
- Министарство науке, технолошког развоја и иновација Републике Србије, институционално финансирање - 200163 (Универзитет у Београду, Филозофски факултет) (RS-MESTD-inst-2020-200163)
Институција/група
Istorija umetnosti / History of ArtTY - CONF AU - Borozan, Igor PY - 2019 UR - http://reff.f.bg.ac.rs/handle/123456789/6221 AB - O sllikaru Jovanu Bijeliću je podrobno pisano u istoriografskim i kritičkim pregledima moderne umetnosti. Važan protagonista srpske klasične moderne, osnivač grupe Oblik, član Slobodnih i Nezavisnih, i neupitni nosilac modernih likovnih izraza, imao je zapaženu ulogu u vizuelizaciji javnih prostora zajednice. Portretisanje članova doma Karađorđević, osim analize portreta u crkvi Svetog Aleksandra Nevskog u Beogradu (1930–1931), nije bilo predmet podrobnijeg istraživanja. Godine 1926. je za potrebe ukrašavanja salona i hola Doma kraljevske garde u Topčideru izveo niz reprezentativnih vladarskih portreta vladajuće dinastije (Karađorđe, kralj Petar I, kraljica Marija, kralj Petar II, knez Arsen...). Spoj tradicionalnih ikonografskih obrazaca i aktuelne stilske tendencije su uslovili smeštanje portreta u međuprostor između poštovanja tradicionalne vladarske predstave i aktuelnih likovnih iskaza modernosti. Godine 1935. je učestvovao na konkursu Udruženja likovnih umetnika za izradu portreta kralja Petra II i kneza Pavla, koji predstavlja prvi zvanični javni konkurs za izradu vladarskih portreta Kraljevskog doma. Reprezentativni portret mladog monarha dopunjuje Bijelićev ciklus vladarskih portreta, potvrđuje značaj slikareve zvanične epizode u međuratnom periodu, i nagoveštava njegov konačni doprinos vizuelnoj reprezentaciji dinastije Karađorđević 1940. godine. PB - Institut za istoriju umetnosti Filozofskog fakulteta Univerziteta u Beogradu C3 - Zbornik rezimea Međunarodna naučna konferencija Arhitektonske ustanove i udruženja, umetničke grupe i časopisi u Kraljevini SHS/Jugoslaviji (1918-1941) T1 - Između tradicije i modernosti: Jovan Bijelić i portreti Karađorđevića u međuratnom periodu EP - 10 SP - 10 UR - https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_reff_6221 ER -
@conference{ author = "Borozan, Igor", year = "2019", abstract = "O sllikaru Jovanu Bijeliću je podrobno pisano u istoriografskim i kritičkim pregledima moderne umetnosti. Važan protagonista srpske klasične moderne, osnivač grupe Oblik, član Slobodnih i Nezavisnih, i neupitni nosilac modernih likovnih izraza, imao je zapaženu ulogu u vizuelizaciji javnih prostora zajednice. Portretisanje članova doma Karađorđević, osim analize portreta u crkvi Svetog Aleksandra Nevskog u Beogradu (1930–1931), nije bilo predmet podrobnijeg istraživanja. Godine 1926. je za potrebe ukrašavanja salona i hola Doma kraljevske garde u Topčideru izveo niz reprezentativnih vladarskih portreta vladajuće dinastije (Karađorđe, kralj Petar I, kraljica Marija, kralj Petar II, knez Arsen...). Spoj tradicionalnih ikonografskih obrazaca i aktuelne stilske tendencije su uslovili smeštanje portreta u međuprostor između poštovanja tradicionalne vladarske predstave i aktuelnih likovnih iskaza modernosti. Godine 1935. je učestvovao na konkursu Udruženja likovnih umetnika za izradu portreta kralja Petra II i kneza Pavla, koji predstavlja prvi zvanični javni konkurs za izradu vladarskih portreta Kraljevskog doma. Reprezentativni portret mladog monarha dopunjuje Bijelićev ciklus vladarskih portreta, potvrđuje značaj slikareve zvanične epizode u međuratnom periodu, i nagoveštava njegov konačni doprinos vizuelnoj reprezentaciji dinastije Karađorđević 1940. godine.", publisher = "Institut za istoriju umetnosti Filozofskog fakulteta Univerziteta u Beogradu", journal = "Zbornik rezimea Međunarodna naučna konferencija Arhitektonske ustanove i udruženja, umetničke grupe i časopisi u Kraljevini SHS/Jugoslaviji (1918-1941)", title = "Između tradicije i modernosti: Jovan Bijelić i portreti Karađorđevića u međuratnom periodu", pages = "10-10", url = "https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_reff_6221" }
Borozan, I.. (2019). Između tradicije i modernosti: Jovan Bijelić i portreti Karađorđevića u međuratnom periodu. in Zbornik rezimea Međunarodna naučna konferencija Arhitektonske ustanove i udruženja, umetničke grupe i časopisi u Kraljevini SHS/Jugoslaviji (1918-1941) Institut za istoriju umetnosti Filozofskog fakulteta Univerziteta u Beogradu., 10-10. https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_reff_6221
Borozan I. Između tradicije i modernosti: Jovan Bijelić i portreti Karađorđevića u međuratnom periodu. in Zbornik rezimea Međunarodna naučna konferencija Arhitektonske ustanove i udruženja, umetničke grupe i časopisi u Kraljevini SHS/Jugoslaviji (1918-1941). 2019;:10-10. https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_reff_6221 .
Borozan, Igor, "Između tradicije i modernosti: Jovan Bijelić i portreti Karađorđevića u međuratnom periodu" in Zbornik rezimea Međunarodna naučna konferencija Arhitektonske ustanove i udruženja, umetničke grupe i časopisi u Kraljevini SHS/Jugoslaviji (1918-1941) (2019):10-10, https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_reff_6221 .