Odgovorno ponašanje u sazajnim praksama koje se oslanjaju na upotrebu internet pretraživača
Responsible behavior in epistemic practices that rely on the use of search engines
Чланак у часопису (Објављена верзија)
Метаподаци
Приказ свих података о документуАпстракт
Dezinformacije, propagandni sadržaji, teorije zavere, pseudo-naučna tuma čenja i slični obmanjujući narativi do kojih dolazimo putem svojih internet pretraživa ča predstavljaju ozbiljnu pretnju sticanju istinitih verovanja i očuvanju demokratskih
vrednosti. Imajući to u vidu, njihova široka prisutnost u našim internet pretragama
postavlja relevantna pitanja, uključujući ona koja su predmet istraživanja ovog rada: (a)
kako i do koje mere se može razumeti epistemičko okruženje koje podržava njihovo
širenje; (b) kome pripisati odgovornost za njihovo usvajanje i distribuciju; i (c) koje
mere i strategije mogu biti preduzete kako bi se njihov uticaj na javno mnjenje ublažio
u zadovoljavajućoj meri? U nameri da donekle odgovorimo na ova tri usko povezana
pitanja, bavićemo se socijalno-saznajnim karakteristikama Gugl pretraživača, načinima
na koji on utiče na kvalitet naših epistemičkih praksi i strategijama za poboljšanje ko risnikovog saznajnog položaja. Posebna pažnja biće ...posvećena pitanju podele odgovor nosti između internet pretraživača (pružaoca usluge pretraživanja) i korisnika interneta
(saznajnog subjekta). Unutar stanovišta koje mi zastupamo, teret odgovornosti se rav nomerno raspoređuje na korisnika i pretraživača.
Disinformation, propaganda content, conspiracy theories, pseudo-scientific
interpretations, and similar deceptive narratives that we come across through our in ternet search engines, represent a serious threat to acquiring true beliefs and preserv ing democratic values. With this in mind, their wide presence in our internet search es poses relevant questions, including those that are the subject matter of this paper:
(a) how and to what extent can the epistemic landscape that facilitates their spread be
understood; (b) to whom can we ascribe the responsibility for their acquisition and
distribution; and (c) what measures and strategies can be taken to mitigate their im pact on public opinion to a satisfactory extent? To partially answer these three closely
connected questions, we will deal with socio-epistemic characteristics of the Google
Search engine, the ways in which it affects our epistemic practices and strategies for
improving the users’ epistemic position. Specia...l attention will be devoted to the ques tion of a more precise distribution of responsibilities between the search engine and the
epistemic agent. Within our position, the weight of responsibility is equally distributed
between the user and the search engine
Кључне речи:
dezinformacije / epistemička odgovornost / internet pretraživači / Gugl / korisnik / disinformation / epistemic responsibility / search engines / Google / userИзвор:
Antropologija, 2023, 23, 3, 53-73Издавач:
- Filozofski fakultet, Institut za etnologiju i antropologiju, Beograd
Институција/група
Filozofija / PhilosophyTY - JOUR AU - Nedeljković, Adam AU - Pavličić, Jelena PY - 2023 UR - http://reff.f.bg.ac.rs/handle/123456789/6255 AB - Dezinformacije, propagandni sadržaji, teorije zavere, pseudo-naučna tuma čenja i slični obmanjujući narativi do kojih dolazimo putem svojih internet pretraživa ča predstavljaju ozbiljnu pretnju sticanju istinitih verovanja i očuvanju demokratskih vrednosti. Imajući to u vidu, njihova široka prisutnost u našim internet pretragama postavlja relevantna pitanja, uključujući ona koja su predmet istraživanja ovog rada: (a) kako i do koje mere se može razumeti epistemičko okruženje koje podržava njihovo širenje; (b) kome pripisati odgovornost za njihovo usvajanje i distribuciju; i (c) koje mere i strategije mogu biti preduzete kako bi se njihov uticaj na javno mnjenje ublažio u zadovoljavajućoj meri? U nameri da donekle odgovorimo na ova tri usko povezana pitanja, bavićemo se socijalno-saznajnim karakteristikama Gugl pretraživača, načinima na koji on utiče na kvalitet naših epistemičkih praksi i strategijama za poboljšanje ko risnikovog saznajnog položaja. Posebna pažnja biće posvećena pitanju podele odgovor nosti između internet pretraživača (pružaoca usluge pretraživanja) i korisnika interneta (saznajnog subjekta). Unutar stanovišta koje mi zastupamo, teret odgovornosti se rav nomerno raspoređuje na korisnika i pretraživača. AB - Disinformation, propaganda content, conspiracy theories, pseudo-scientific interpretations, and similar deceptive narratives that we come across through our in ternet search engines, represent a serious threat to acquiring true beliefs and preserv ing democratic values. With this in mind, their wide presence in our internet search es poses relevant questions, including those that are the subject matter of this paper: (a) how and to what extent can the epistemic landscape that facilitates their spread be understood; (b) to whom can we ascribe the responsibility for their acquisition and distribution; and (c) what measures and strategies can be taken to mitigate their im pact on public opinion to a satisfactory extent? To partially answer these three closely connected questions, we will deal with socio-epistemic characteristics of the Google Search engine, the ways in which it affects our epistemic practices and strategies for improving the users’ epistemic position. Special attention will be devoted to the ques tion of a more precise distribution of responsibilities between the search engine and the epistemic agent. Within our position, the weight of responsibility is equally distributed between the user and the search engine PB - Filozofski fakultet, Institut za etnologiju i antropologiju, Beograd T2 - Antropologija T1 - Odgovorno ponašanje u sazajnim praksama koje se oslanjaju na upotrebu internet pretraživača T1 - Responsible behavior in epistemic practices that rely on the use of search engines EP - 73 IS - 3 SP - 53 VL - 23 UR - https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_reff_6255 ER -
@article{ author = "Nedeljković, Adam and Pavličić, Jelena", year = "2023", abstract = "Dezinformacije, propagandni sadržaji, teorije zavere, pseudo-naučna tuma čenja i slični obmanjujući narativi do kojih dolazimo putem svojih internet pretraživa ča predstavljaju ozbiljnu pretnju sticanju istinitih verovanja i očuvanju demokratskih vrednosti. Imajući to u vidu, njihova široka prisutnost u našim internet pretragama postavlja relevantna pitanja, uključujući ona koja su predmet istraživanja ovog rada: (a) kako i do koje mere se može razumeti epistemičko okruženje koje podržava njihovo širenje; (b) kome pripisati odgovornost za njihovo usvajanje i distribuciju; i (c) koje mere i strategije mogu biti preduzete kako bi se njihov uticaj na javno mnjenje ublažio u zadovoljavajućoj meri? U nameri da donekle odgovorimo na ova tri usko povezana pitanja, bavićemo se socijalno-saznajnim karakteristikama Gugl pretraživača, načinima na koji on utiče na kvalitet naših epistemičkih praksi i strategijama za poboljšanje ko risnikovog saznajnog položaja. Posebna pažnja biće posvećena pitanju podele odgovor nosti između internet pretraživača (pružaoca usluge pretraživanja) i korisnika interneta (saznajnog subjekta). Unutar stanovišta koje mi zastupamo, teret odgovornosti se rav nomerno raspoređuje na korisnika i pretraživača., Disinformation, propaganda content, conspiracy theories, pseudo-scientific interpretations, and similar deceptive narratives that we come across through our in ternet search engines, represent a serious threat to acquiring true beliefs and preserv ing democratic values. With this in mind, their wide presence in our internet search es poses relevant questions, including those that are the subject matter of this paper: (a) how and to what extent can the epistemic landscape that facilitates their spread be understood; (b) to whom can we ascribe the responsibility for their acquisition and distribution; and (c) what measures and strategies can be taken to mitigate their im pact on public opinion to a satisfactory extent? To partially answer these three closely connected questions, we will deal with socio-epistemic characteristics of the Google Search engine, the ways in which it affects our epistemic practices and strategies for improving the users’ epistemic position. Special attention will be devoted to the ques tion of a more precise distribution of responsibilities between the search engine and the epistemic agent. Within our position, the weight of responsibility is equally distributed between the user and the search engine", publisher = "Filozofski fakultet, Institut za etnologiju i antropologiju, Beograd", journal = "Antropologija", title = "Odgovorno ponašanje u sazajnim praksama koje se oslanjaju na upotrebu internet pretraživača, Responsible behavior in epistemic practices that rely on the use of search engines", pages = "73-53", number = "3", volume = "23", url = "https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_reff_6255" }
Nedeljković, A.,& Pavličić, J.. (2023). Odgovorno ponašanje u sazajnim praksama koje se oslanjaju na upotrebu internet pretraživača. in Antropologija Filozofski fakultet, Institut za etnologiju i antropologiju, Beograd., 23(3), 53-73. https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_reff_6255
Nedeljković A, Pavličić J. Odgovorno ponašanje u sazajnim praksama koje se oslanjaju na upotrebu internet pretraživača. in Antropologija. 2023;23(3):53-73. https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_reff_6255 .
Nedeljković, Adam, Pavličić, Jelena, "Odgovorno ponašanje u sazajnim praksama koje se oslanjaju na upotrebu internet pretraživača" in Antropologija, 23, no. 3 (2023):53-73, https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_reff_6255 .