Прилог тумачењу сликаног програма свода цркве Светог Спаса у Штипу са посебним освртом на идејни контекст појаве Свете Тројице, хетимасије и композиције Вазнасења
On the Symbolism of the Painted Program of the Vault in the Church of the Holy Savior at Štip with a Special Reference to the Frescoes of the Holy Trinity, the Hetoimasia and the Ascension of Christ
Апстракт
У оквир сликаних тема цркве Светог Спаса у Штипу (сл. 1) улази фреска Свете
Тројице чија је иконографија необична и, узимајући у обзир период у којем је настала, готово изузетна (сл. 3). Иако је ова фреска у литератури већ одавно поменута и анализирана, што важи и за сликарство цркве у целини, њена специфична појава у сликаном програму цркве омогућава детаљнију анализу значења сликаног програма
свода. У раду је реч о симболици фресака у своду храма односно о идејној повезаности представе Свете Тројице и суседних сликаних тема у своду (сл.1а–6). Она се доводи у симболичну везу са представама Христових различитих видова и са мотивом Хетимасије поред које је приказана (сл. 1а–6), а појава Свете Тројице у форми необичног
троглавог анђела се у раду оправдава и текстом службе празника Вазнесења којем је црква и посвећена.
Despite its small dimensions, the church of Holy Ascension of Christ at Štip, built on the slope of the Kumlak hill above the Bregalnica tributary Otinja, better known as the Church of the Holy Savior, represents an important monument of Serbian medieval art of the last quarter of the 14th century (prior to 1388; fig. 1–6). Holy Savoior’s church is a very carefully built single-naved building covered by a barrel vault (fig. 1). It has been painted on two occasions (in the second half of the 14th century and repainted in 1601). The subject of this paper is the interpretation of the painted decoration in the vault of the church, belonging to the first fresco layer, and especially the symbolic connection existing between the unusual and rare representation of the Winged Holy Trinity in the form of an angel with three faces (fig.3), the Ascension (fig. 2), the Hetoimasia (fig. 4) and different types of Christ figured in the vault (fig. 1a, 2, 5). The barrel vault of the church contains fiv...e medallions rendering: Christ in mandorla carried by angels (the upper part of the Ascension; fig. 2), the Holy Trinity (fig.3), The Hetimasia (fig. 4), Christ Emanuel with wings (fig. 5), and the Mother of God Orans (fig. 6). Being marked by an inscription as Jesus Christ, the specific image of the three-faced Holy Trinity emphasizes the second person of the Holy Trinity, whose Incarnation and Ascension in flesh stressed in the service of the Ascension feast. In line with these observations, the representation of the Hetoimasia is interpreted as the image of the Holy Trinity, and it is concluded that different types of Christ allude to consubstantality the persons of the Holy Trinity.
Кључне речи:
Свети Спас у Штипу / фреске / Света Тројица / сликани програм / први слој живописа / XIV век / Holy Savior at Štip / frescoes / painted program / first fresco layer / 14th centuryИзвор:
Патримонијум 21, 2023, 16, 21, 147-158Издавач:
- Скопје: Каламус, центар за духовно и културно наследство
Институција/група
Istorija umetnosti / History of ArtTY - JOUR AU - Гавриловић, Анђела PY - 2023 UR - http://reff.f.bg.ac.rs/handle/123456789/6256 AB - У оквир сликаних тема цркве Светог Спаса у Штипу (сл. 1) улази фреска Свете Тројице чија је иконографија необична и, узимајући у обзир период у којем је настала, готово изузетна (сл. 3). Иако је ова фреска у литератури већ одавно поменута и анализирана, што важи и за сликарство цркве у целини, њена специфична појава у сликаном програму цркве омогућава детаљнију анализу значења сликаног програма свода. У раду је реч о симболици фресака у своду храма односно о идејној повезаности представе Свете Тројице и суседних сликаних тема у своду (сл.1а–6). Она се доводи у симболичну везу са представама Христових различитих видова и са мотивом Хетимасије поред које је приказана (сл. 1а–6), а појава Свете Тројице у форми необичног троглавог анђела се у раду оправдава и текстом службе празника Вазнесења којем је црква и посвећена. AB - Despite its small dimensions, the church of Holy Ascension of Christ at Štip, built on the slope of the Kumlak hill above the Bregalnica tributary Otinja, better known as the Church of the Holy Savior, represents an important monument of Serbian medieval art of the last quarter of the 14th century (prior to 1388; fig. 1–6). Holy Savoior’s church is a very carefully built single-naved building covered by a barrel vault (fig. 1). It has been painted on two occasions (in the second half of the 14th century and repainted in 1601). The subject of this paper is the interpretation of the painted decoration in the vault of the church, belonging to the first fresco layer, and especially the symbolic connection existing between the unusual and rare representation of the Winged Holy Trinity in the form of an angel with three faces (fig.3), the Ascension (fig. 2), the Hetoimasia (fig. 4) and different types of Christ figured in the vault (fig. 1a, 2, 5). The barrel vault of the church contains five medallions rendering: Christ in mandorla carried by angels (the upper part of the Ascension; fig. 2), the Holy Trinity (fig.3), The Hetimasia (fig. 4), Christ Emanuel with wings (fig. 5), and the Mother of God Orans (fig. 6). Being marked by an inscription as Jesus Christ, the specific image of the three-faced Holy Trinity emphasizes the second person of the Holy Trinity, whose Incarnation and Ascension in flesh stressed in the service of the Ascension feast. In line with these observations, the representation of the Hetoimasia is interpreted as the image of the Holy Trinity, and it is concluded that different types of Christ allude to consubstantality the persons of the Holy Trinity. PB - Скопје: Каламус, центар за духовно и културно наследство T2 - Патримонијум 21 T1 - Прилог тумачењу сликаног програма свода цркве Светог Спаса у Штипу са посебним освртом на идејни контекст појаве Свете Тројице, хетимасије и композиције Вазнасења T1 - On the Symbolism of the Painted Program of the Vault in the Church of the Holy Savior at Štip with a Special Reference to the Frescoes of the Holy Trinity, the Hetoimasia and the Ascension of Christ EP - 158 IS - 21 SP - 147 VL - 16 UR - https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_reff_6256 ER -
@article{ author = "Гавриловић, Анђела", year = "2023", abstract = "У оквир сликаних тема цркве Светог Спаса у Штипу (сл. 1) улази фреска Свете Тројице чија је иконографија необична и, узимајући у обзир период у којем је настала, готово изузетна (сл. 3). Иако је ова фреска у литератури већ одавно поменута и анализирана, што важи и за сликарство цркве у целини, њена специфична појава у сликаном програму цркве омогућава детаљнију анализу значења сликаног програма свода. У раду је реч о симболици фресака у своду храма односно о идејној повезаности представе Свете Тројице и суседних сликаних тема у своду (сл.1а–6). Она се доводи у симболичну везу са представама Христових различитих видова и са мотивом Хетимасије поред које је приказана (сл. 1а–6), а појава Свете Тројице у форми необичног троглавог анђела се у раду оправдава и текстом службе празника Вазнесења којем је црква и посвећена., Despite its small dimensions, the church of Holy Ascension of Christ at Štip, built on the slope of the Kumlak hill above the Bregalnica tributary Otinja, better known as the Church of the Holy Savior, represents an important monument of Serbian medieval art of the last quarter of the 14th century (prior to 1388; fig. 1–6). Holy Savoior’s church is a very carefully built single-naved building covered by a barrel vault (fig. 1). It has been painted on two occasions (in the second half of the 14th century and repainted in 1601). The subject of this paper is the interpretation of the painted decoration in the vault of the church, belonging to the first fresco layer, and especially the symbolic connection existing between the unusual and rare representation of the Winged Holy Trinity in the form of an angel with three faces (fig.3), the Ascension (fig. 2), the Hetoimasia (fig. 4) and different types of Christ figured in the vault (fig. 1a, 2, 5). The barrel vault of the church contains five medallions rendering: Christ in mandorla carried by angels (the upper part of the Ascension; fig. 2), the Holy Trinity (fig.3), The Hetimasia (fig. 4), Christ Emanuel with wings (fig. 5), and the Mother of God Orans (fig. 6). Being marked by an inscription as Jesus Christ, the specific image of the three-faced Holy Trinity emphasizes the second person of the Holy Trinity, whose Incarnation and Ascension in flesh stressed in the service of the Ascension feast. In line with these observations, the representation of the Hetoimasia is interpreted as the image of the Holy Trinity, and it is concluded that different types of Christ allude to consubstantality the persons of the Holy Trinity.", publisher = "Скопје: Каламус, центар за духовно и културно наследство", journal = "Патримонијум 21", title = "Прилог тумачењу сликаног програма свода цркве Светог Спаса у Штипу са посебним освртом на идејни контекст појаве Свете Тројице, хетимасије и композиције Вазнасења, On the Symbolism of the Painted Program of the Vault in the Church of the Holy Savior at Štip with a Special Reference to the Frescoes of the Holy Trinity, the Hetoimasia and the Ascension of Christ", pages = "158-147", number = "21", volume = "16", url = "https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_reff_6256" }
Гавриловић, А.. (2023). Прилог тумачењу сликаног програма свода цркве Светог Спаса у Штипу са посебним освртом на идејни контекст појаве Свете Тројице, хетимасије и композиције Вазнасења. in Патримонијум 21 Скопје: Каламус, центар за духовно и културно наследство., 16(21), 147-158. https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_reff_6256
Гавриловић А. Прилог тумачењу сликаног програма свода цркве Светог Спаса у Штипу са посебним освртом на идејни контекст појаве Свете Тројице, хетимасије и композиције Вазнасења. in Патримонијум 21. 2023;16(21):147-158. https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_reff_6256 .
Гавриловић, Анђела, "Прилог тумачењу сликаног програма свода цркве Светог Спаса у Штипу са посебним освртом на идејни контекст појаве Свете Тројице, хетимасије и композиције Вазнасења" in Патримонијум 21, 16, no. 21 (2023):147-158, https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_reff_6256 .