Приказ основних података о документу

dc.creatorЕреш, Ана
dc.date.accessioned2024-03-12T13:38:46Z
dc.date.available2024-03-12T13:38:46Z
dc.date.issued2024
dc.identifier.isbn978-86-80706-99-3
dc.identifier.urihttp://reff.f.bg.ac.rs/handle/123456789/6265
dc.description.abstractУ оквирима историје модерне уметности у Србији прве половине 20. века место сликара Васе Поморишца (1893–1961) заузима специфичну, по својој формално-стилско и идејној различитости упечатљиву и самосвојну позицију у односу на канонски конституисане ”главне токове” модернистичких стремљења локалне уметничке продукције. Апартност Поморишчеве уметничке позиције не лежи у његовом антимодерном или традиционалном карактеру, како се то често наводи у eтаблираној претпоставци о идеолошкој разлици или алтернативи у односу на институционализовани модернистички мејнстрим уметности у Србији. Његова уметничка позиција се различитом конституише кроз перманентни и комплексан дијалог који води према модерности схваћене изван прогресивних и праволинијских, рестриктивно формалистички утемељених оквира њених испољавања у уметности. Поморишчев опус у историјско-уметничком смислу представља једну од манифестација модерности која је заснована на сучељавањима знања о различитим уметничким традицијама и преиспитивању репрезентацијских могућности језика реализма у сликарству, односно на извођењу једног прецизног и свеобухватног сликарског погледа на прошлост кроз трансформативну оптику модерног искуства уметности. Овакав Поморишчев став према уметности стоји у нераскидивој вези са његовим животним искуством које се у формативном периоду уметникове младости, стицајем различитих историјских околности и личних одлука, развијало као суштински модерно, динамично и трансформишуће упознавање и сучељавање са различитим и неретко конфликтним друштвеним и културним контекстима и амбијентима. Хоризонт модерног света који се почетком 20. века уметнику отварао интензивно и у различитим правцима, од Минхена преко трансазијског путовања, Солуна, Загреба, Београда, Брисела и Лондона, представља дефинишући оквир за разумевање Поморишчевог уметничког деловања које је апсорбовало проживљена искуства и стечена знања, успешно се прилагођавајући свакој новој ситуацији и уметничком окружењу са којим је сликар ступао у контакт. Посебно важно место у конституисању Поморишчеве уметничке методологије заузима искуство школовања у Лондону (1921–1925) током којег његов сликарски однос према декоративном постаје посебно истанчан и наглашен, што је последица упознавања са традицијама енглеске уметности у овом домену, али и током којег Поморишац открива и утврђује историчност као темељну претпоставку своје сликарске методологије, што представља његов одговор на актуелне вредности енглеске уметничке модерности након Првог светског рата. Искуство лондонског школовања и упознавања са контекстом енглеске уметничке сцене, која се током 1920-их година кретала у духу обнове уметничке традиције и реактуализације класичног наслеђа сликарства, представља кључни подстицај за Поморишца да негује и артикулише своју склоност ка средњовековној уметности, која функционише као једна од главних линија континуитета у његовом опусу. Ипак, Поморишчев модерни поглед није уперен само према традицији српске средњовековне уметности, већ се развија сучељавајући сложене традиције класичног западно-европског историјског сликарства и српског средњевековног сликарства кроз модерни језик (новог) реализма, у исто време се позивајући и на новоуспостављене ”традиције” модерне уметности и пре свега на сликарски узор Пола Сезана. Поморишац минуциозно производи сликане наративе ослоњен на овако успостављен вишесмерни симболички и историјски референтни оквир који проговара о сликарству као дисциплини дуге историје и сталних трансформација. Овакав однос према сликарству као дисциплини наглашене историчности представља ништа друго до један специфичан исказ модерности која омогућава дуг поглед уназад на традицију, као и реконституисање ове традиције у историјски замишљену целину. Суптилно акцентујући историчност сликарства као централну карактеристику ове уметничке дисциплине, што је посебно присутно и наглашену у оном делу Поморишчевог опуса који се односи на аутопортрете, сликар недвосмислено и у континуитету подсећа на капацитет сликарства да се кроз поновно промишљање (инвенцију) сопствене традиције трансформише као модерна интелектуална пракса.sr
dc.language.isosrsr
dc.publisherГалерија Матице српске, Нови Садsr
dc.rightsclosedAccesssr
dc.subjectВаса Поморишацsr
dc.subjectмодерна уметностsr
dc.subjectсликарствоsr
dc.subjectисторичностsr
dc.subjectаутопортретsr
dc.titleВасa Поморишaц: сликар модерности и континуитетаsr
dc.typebooksr
dc.rights.licenseARRsr
dc.identifier.rcubhttps://hdl.handle.net/21.15107/rcub_reff_6265
dc.type.versionpublishedVersionsr
dc.identifier.cobiss137649929


Документи

Thumbnail

Овај документ се појављује у следећим колекцијама

Приказ основних података о документу