Приказ основних података о документу

Trauma and Art: Remembering the 1914 Pogrom in the Mačva Region

dc.creatorБорозан, Игор
dc.date.accessioned2024-03-21T13:55:31Z
dc.date.available2024-03-21T13:55:31Z
dc.date.issued2021
dc.identifier.isbn978-86-6427-183-7
dc.identifier.urihttp://reff.f.bg.ac.rs/handle/123456789/6313
dc.description.abstractПо избијању Великог рата, аустроугарски војници су почини- ли низ злочина на територији града Шапца и Мачве. Стрељања, вешања, држање талаца у шабачкој цркви и њено разарањe, постали су у локалној заједници део живог предања о ратним зверствима и искупитељској жртви невиних. Истовремено, снага вербалне историје је с временом надишла лич- на сећања, постајући колективно сведочанство о страдањима током Великог рата. Колонијални, расни и хегемонијски наступ окупаторске војске пре- растао је у званични наратив о непријатељском другом, који је дефинисао званичну политику Краљевине Југославије. О мачванском погрому 1914. године посредно и непосредно сведоче представе Стевана Чалића, Алек- сандра Дерока, Петра Добровића и Милића од Мачве, које у деценијама по завршетку Великог рата представљају визуелну оставштину о страхотама у Шапцу. Тако је мачвански погром коначно постао место сећања српске и југословенске заједнице, на основу којег је, између историје и сећања, него- вана меморија на ратну трауму 1914. године.sr
dc.description.abstractTraumatic reactions to extraordinary circumstances are particularly bound to war periods. Destruction, devastation, and other consequences of dehumanisation in war induce personal and collective memories of traumatic events. Several images made during World War I and in the decades after its end represent a visual testimony to the war trauma related to the 1914 pogrom in the Mačva Region. Right at the outbreak of World War I, the Austro-Hungarian armed forces committed a series of crimes on the territory of Šabac and in the Mačva Region. Traumatic events reflected in numerous shootings, hangings, and hostage-taking in the Šabac church and its destruction have become part of a living tradition within the local community. They rhetorically reveal the horrors of war and materialise the idea of the atoning sacrifice of the innocent. The artworks of Stevan Čalić, Aleksandar Deroko, Petar Dobrović, and Milić of Mačva are direct and indirect testimonies of the Mačva pogrom. Formal artistic solutions highlight the effect of these engaged images testifying the direct and indirect experiences of the Mačva pogrom. At the same time, the power of oral history surpassed personal memories over time, turning into a collective testimony to the atrocities committed during the Great War. The colonial, racial, and hegemonic act of the occupying armed forces with time grew into an official narrative about the hostile Other, which defined the official politics of the Kingdom of Yugoslavia. The Mačva pogrom finally became a place of remembrance of the Serbian and Yugoslav communities, creating the basis for nurturing the memory of the 1914 war trauma between history and memory. The transformation of personal memories into collective narratives points to the standardisation of memory and its instalment into the official ideological practices of the Kingdom of Yugoslavia. Finally, in the Interwar Period, in that interspace between the experienced and the remembered, traumatic memories were used and set within the concentric circles of public memory.sr
dc.language.isosrsr
dc.publisherБеоград : Филозофски факултет, 2021 (Београд : Службени гласник)sr
dc.relationПројекат „Човек и друштво у време кризе“, финансиран од стране Филозофског факултета Универзитета у Београдуsr
dc.rightsopenAccesssr
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
dc.sourceКреативност у временима криза : уметност средњег века и модерног доба на централном Балкануsr
dc.subjectМачваsr
dc.subjectШабацsr
dc.subjectуметностsr
dc.subjectПрви светски ратsr
dc.subjectтраумаsr
dc.subjecttraumasr
dc.subjectartsr
dc.subjectWorld War Isr
dc.subjectŠabacsr
dc.subjectMačvasr
dc.titleТраума и уметност: сећање на погром у Мачви 1914. годинеsr
dc.titleTrauma and Art: Remembering the 1914 Pogrom in the Mačva Regionsr
dc.typebookPartsr
dc.rights.licenseBYsr
dc.rights.holderБеоград : Филозофски факултет, 2021 (Београд : Службени гласник)sr
dc.citation.epage209
dc.citation.spage191
dc.description.otherУводна реч / Миодраг Марковић, Бранка Вранешевић, Олга Шпехар Напомене и библиографске референце уз текст Библиографија уз сваки радsr
dc.identifier.fulltexthttp://reff.f.bg.ac.rs/bitstream/id/16085/bitstream_16085.pdf
dc.identifier.rcubhttps://hdl.handle.net/21.15107/rcub_reff_6313
dc.type.versionpublishedVersionsr
dc.identifier.cobiss61756425


Документи

Thumbnail

Овај документ се појављује у следећим колекцијама

Приказ основних података о документу