Korelacija muzike i mesta na primeru beogradskog "novog talasa" u rokenrol muzici
A Consideration of the Relationship Between Music and Place Through the Example of Belgrade "New Wave" Rock ‘n’ Roll Music
Apstrakt
Rad predstavlja pokušaj da se osvetli veza između "muzike" i "mesta". Budući da je reč o sociokulturnim kategorijama, njihov odnos predstavlja vid kulturne konstrukcije, a samim tim postaje moguća antropološka tema. Ovu problematiku sam razmotrila na primeru uticaja "novog talasa" u rokenrol muzici osamdesetih godina, na formiranje specifičnog beogradskog identiteta, koji je za potrebe analize označen kao "novotalasni" identitet. Analizom narativa o tom fenomenu u vreme njegovog nastanka i trajanja, uočila sam i kao ključne identitetske elemente označila, tri ključne beogradske muzičke grupe (Električni orgazam, Šarlo akrobata, Idoli), teme i jezik na kome su pesme pisane, važna mesta okupljanja, kao i originalni muzički izraz. Kroz isticanje elemenata koji konstituišu pomenuti identitet, nastojala sam da skrenem pa-žnju na formiranje određene lokalne autentičnosti koja se razvila kao rezultat sadejstva "novotalasnog" muzičkog izraz...a i svakodnevnog iskustva života u tadašnjem Beogradu.
This paper represents an attempt to shed light on the connection between
"music" and "place". As both of these concepts are socio-cultural categories,
the relationship between the two represents a kind of cultural construction,
rendering it a viable anthropological topic. I will consider this issue using the example of the influence of "new wave" rock music in the 80’s on the formation of a specific Belgrade identity, which will, for the purpose of this analysis
be signified as the "new wave identity". By analyzing the narratives about this
phenomenon at the time of its inception and duration, I shall attempt to note
and highlight the key elements that constitute this identity, in order to draw
attention to the formation of a certain local authenticity in cooperation with
these elements.
Cet article est une tentative d’élucider le lien existant entre la "musique" et
le "lieu". Étant donné qu’il s’agit de catégories socioculturelles, leur rapport
représente également un aspect de la construction culturelle, et par conséquent
il devient un thème anthropologique possible. Cette problématique est ici
considérée sur l’exemple de l’influence de la "nouvelle vague" dans le
rock’n’roll des années quatre-vingt, sur la formation d’une identité belgradoise particulière, qui, pour les besoins de l’analyse, a été ici qualifiée
d’identité "nouvelle vague". Par l’analyse des récits sur ce phénomène à
l’époque de son apparition et de sa durée, je tente de distinguer et de mettre en
évidence les éléments identitaires clés constituant l’identité en question, pour
ensuite attirer l’attention sur la formation d’une certaine authenticité locale en
corrélation avec ces éléments.
Ključne reči:
muzika / grad / lokalni identitet / Beograd / "novi talas" / antropologija / music / place / local identity / Belgrade / "new wave" / anthropology / musique / lieu / identité locale / "nouvelle vague" / anthropologieIzvor:
Etnoantropološki problemi, 2011, 6, 4, 931-947Izdavač:
- Filozofski fakultet Univerziteta u Beogradu, Odeljenje za etnologiju i antropologiju
Finansiranje / projekti:
- Transformacija kulturnih identiteta u savremenoj Srbiji i Evropska unija (RS-MESTD-Basic Research (BR or ON)-177018)
Institucija/grupa
Etnologija i antropologija / Ethnology and AnthropologyTY - JOUR AU - Ajduk, Marija PY - 2011 UR - http://reff.f.bg.ac.rs/handle/123456789/6346 AB - Rad predstavlja pokušaj da se osvetli veza između "muzike" i "mesta". Budući da je reč o sociokulturnim kategorijama, njihov odnos predstavlja vid kulturne konstrukcije, a samim tim postaje moguća antropološka tema. Ovu problematiku sam razmotrila na primeru uticaja "novog talasa" u rokenrol muzici osamdesetih godina, na formiranje specifičnog beogradskog identiteta, koji je za potrebe analize označen kao "novotalasni" identitet. Analizom narativa o tom fenomenu u vreme njegovog nastanka i trajanja, uočila sam i kao ključne identitetske elemente označila, tri ključne beogradske muzičke grupe (Električni orgazam, Šarlo akrobata, Idoli), teme i jezik na kome su pesme pisane, važna mesta okupljanja, kao i originalni muzički izraz. Kroz isticanje elemenata koji konstituišu pomenuti identitet, nastojala sam da skrenem pa-žnju na formiranje određene lokalne autentičnosti koja se razvila kao rezultat sadejstva "novotalasnog" muzičkog izraza i svakodnevnog iskustva života u tadašnjem Beogradu. AB - This paper represents an attempt to shed light on the connection between "music" and "place". As both of these concepts are socio-cultural categories, the relationship between the two represents a kind of cultural construction, rendering it a viable anthropological topic. I will consider this issue using the example of the influence of "new wave" rock music in the 80’s on the formation of a specific Belgrade identity, which will, for the purpose of this analysis be signified as the "new wave identity". By analyzing the narratives about this phenomenon at the time of its inception and duration, I shall attempt to note and highlight the key elements that constitute this identity, in order to draw attention to the formation of a certain local authenticity in cooperation with these elements. AB - Cet article est une tentative d’élucider le lien existant entre la "musique" et le "lieu". Étant donné qu’il s’agit de catégories socioculturelles, leur rapport représente également un aspect de la construction culturelle, et par conséquent il devient un thème anthropologique possible. Cette problématique est ici considérée sur l’exemple de l’influence de la "nouvelle vague" dans le rock’n’roll des années quatre-vingt, sur la formation d’une identité belgradoise particulière, qui, pour les besoins de l’analyse, a été ici qualifiée d’identité "nouvelle vague". Par l’analyse des récits sur ce phénomène à l’époque de son apparition et de sa durée, je tente de distinguer et de mettre en évidence les éléments identitaires clés constituant l’identité en question, pour ensuite attirer l’attention sur la formation d’une certaine authenticité locale en corrélation avec ces éléments. PB - Filozofski fakultet Univerziteta u Beogradu, Odeljenje za etnologiju i antropologiju T2 - Etnoantropološki problemi T1 - Korelacija muzike i mesta na primeru beogradskog "novog talasa" u rokenrol muzici T1 - A Consideration of the Relationship Between Music and Place Through the Example of Belgrade "New Wave" Rock ‘n’ Roll Music T1 - Considération du rapport de la musique et du lieu sur l’exemple de la "nouvelle vague" de Belgrade dans le rock’n’roll EP - 947 IS - 4 SP - 931 VL - 6 DO - 10.21301/eap.v6i4.6 ER -
@article{ author = "Ajduk, Marija", year = "2011", abstract = "Rad predstavlja pokušaj da se osvetli veza između "muzike" i "mesta". Budući da je reč o sociokulturnim kategorijama, njihov odnos predstavlja vid kulturne konstrukcije, a samim tim postaje moguća antropološka tema. Ovu problematiku sam razmotrila na primeru uticaja "novog talasa" u rokenrol muzici osamdesetih godina, na formiranje specifičnog beogradskog identiteta, koji je za potrebe analize označen kao "novotalasni" identitet. Analizom narativa o tom fenomenu u vreme njegovog nastanka i trajanja, uočila sam i kao ključne identitetske elemente označila, tri ključne beogradske muzičke grupe (Električni orgazam, Šarlo akrobata, Idoli), teme i jezik na kome su pesme pisane, važna mesta okupljanja, kao i originalni muzički izraz. Kroz isticanje elemenata koji konstituišu pomenuti identitet, nastojala sam da skrenem pa-žnju na formiranje određene lokalne autentičnosti koja se razvila kao rezultat sadejstva "novotalasnog" muzičkog izraza i svakodnevnog iskustva života u tadašnjem Beogradu., This paper represents an attempt to shed light on the connection between "music" and "place". As both of these concepts are socio-cultural categories, the relationship between the two represents a kind of cultural construction, rendering it a viable anthropological topic. I will consider this issue using the example of the influence of "new wave" rock music in the 80’s on the formation of a specific Belgrade identity, which will, for the purpose of this analysis be signified as the "new wave identity". By analyzing the narratives about this phenomenon at the time of its inception and duration, I shall attempt to note and highlight the key elements that constitute this identity, in order to draw attention to the formation of a certain local authenticity in cooperation with these elements., Cet article est une tentative d’élucider le lien existant entre la "musique" et le "lieu". Étant donné qu’il s’agit de catégories socioculturelles, leur rapport représente également un aspect de la construction culturelle, et par conséquent il devient un thème anthropologique possible. Cette problématique est ici considérée sur l’exemple de l’influence de la "nouvelle vague" dans le rock’n’roll des années quatre-vingt, sur la formation d’une identité belgradoise particulière, qui, pour les besoins de l’analyse, a été ici qualifiée d’identité "nouvelle vague". Par l’analyse des récits sur ce phénomène à l’époque de son apparition et de sa durée, je tente de distinguer et de mettre en évidence les éléments identitaires clés constituant l’identité en question, pour ensuite attirer l’attention sur la formation d’une certaine authenticité locale en corrélation avec ces éléments.", publisher = "Filozofski fakultet Univerziteta u Beogradu, Odeljenje za etnologiju i antropologiju", journal = "Etnoantropološki problemi", title = "Korelacija muzike i mesta na primeru beogradskog "novog talasa" u rokenrol muzici, A Consideration of the Relationship Between Music and Place Through the Example of Belgrade "New Wave" Rock ‘n’ Roll Music, Considération du rapport de la musique et du lieu sur l’exemple de la "nouvelle vague" de Belgrade dans le rock’n’roll", pages = "947-931", number = "4", volume = "6", doi = "10.21301/eap.v6i4.6" }
Ajduk, M.. (2011). Korelacija muzike i mesta na primeru beogradskog "novog talasa" u rokenrol muzici. in Etnoantropološki problemi Filozofski fakultet Univerziteta u Beogradu, Odeljenje za etnologiju i antropologiju., 6(4), 931-947. https://doi.org/10.21301/eap.v6i4.6
Ajduk M. Korelacija muzike i mesta na primeru beogradskog "novog talasa" u rokenrol muzici. in Etnoantropološki problemi. 2011;6(4):931-947. doi:10.21301/eap.v6i4.6 .
Ajduk, Marija, "Korelacija muzike i mesta na primeru beogradskog "novog talasa" u rokenrol muzici" in Etnoantropološki problemi, 6, no. 4 (2011):931-947, https://doi.org/10.21301/eap.v6i4.6 . .