Rokenrol kao lokalni muzički fenomen
Rock’n’Roll as a Local Musical Phenomenon
Апстракт
U radu se razmatra proces lokalizacije pop kulturnog i muzičkog fenomena - rokenrola. Teza od koje polazim jeste da se i rokenrol, kao prevashodno globalni muzički žanr, može percipirati kao lokalni, te u tom smislu predstavljati prepoznatljiv identifikacijski element lokalnog stanovništva. Rokenrol oznaka se u ovom slučaju odnosi na fenomen beogradskog "novog talasa" u muzici, aktuelnog osamdesetih godina proteklog veka. Na osnovu analize narativa dobijenih praćenjem relevantnih dokumentarnih filmova, namera mi je da ispitam najpre da li je "novi talas" percipiran kao lokalni fenomen, na koji način se odvija konstruisanje te predstave, a zatim i šta je to što ovom fenomenu pruža lokalni legitimitet.
The paper considers the process of localization of a pop cultural and musi-cal phenomenon – rock ’n’ roll. My basic premise is that rock ’n’ roll as a glo-bal music genre can be perceived as local, and hence represents a recognizable identification element for the local population. In this case the label r ’n’ r per-tain to the phenomenon of Belgrade "new wave" music, which was popular during the 1980’s. Based on the analysis of narratives from relevant documen-tary films, it is my intention to find out whether "new wave" was initially per-ceived as a local phenomenon, and what the means of constructing this image are, as well as what it is that gives this phenomenon local legitimacy and credibility.
C’est le processus de localisation du phénomène culturel et de musique pop, du rock’n’roll, qui est considéré dans cet article. En effet, la thèse qui m’a servi de point de départ est que le rock’n’roll, en tant que genre musical principalement global peut aussi être perçu comme local et représenter par conséquent un moyen certain pour une différenciation de la population locale. La dénomination de rock’n’roll se rapporte ici au phénomène de la "nouvelle vague" à Belgrade, d’actualité dans les années 80 du siècle dernier. A partir de l’analyse des récits obtenus par l’examen des films documentaires pertinents, j’entends d’abord m’interroger si la "nouvelle vague" est perçue comme un phénomène local, puis de quelle manière se déroule la construction de cette représentation, et enfin sur ce qui offre à ce phénomène la légitimité locale.
Кључне речи:
muzika / lokalni identitet / rokenrol / "novi talas" / Beograd / music / local identity / rock ’n’ roll / "new wave" / Belgrade / musique / identité locale / "nouvelle vague"Извор:
Etnoantropološki problemi, 2012, 7, 1, 213-233Издавач:
- Filozofski fakultet Univerziteta u Beogradu, Odeljenje za etnologiju i antropologiju
Финансирање / пројекти:
- Трансформација културних идентитета у савременој Србији и Европска унија (RS-MESTD-Basic Research (BR or ON)-177018)
Институција/група
Etnologija i antropologija / Ethnology and AnthropologyTY - JOUR AU - Ajduk, Marija PY - 2012 UR - http://reff.f.bg.ac.rs/handle/123456789/6358 AB - U radu se razmatra proces lokalizacije pop kulturnog i muzičkog fenomena - rokenrola. Teza od koje polazim jeste da se i rokenrol, kao prevashodno globalni muzički žanr, može percipirati kao lokalni, te u tom smislu predstavljati prepoznatljiv identifikacijski element lokalnog stanovništva. Rokenrol oznaka se u ovom slučaju odnosi na fenomen beogradskog "novog talasa" u muzici, aktuelnog osamdesetih godina proteklog veka. Na osnovu analize narativa dobijenih praćenjem relevantnih dokumentarnih filmova, namera mi je da ispitam najpre da li je "novi talas" percipiran kao lokalni fenomen, na koji način se odvija konstruisanje te predstave, a zatim i šta je to što ovom fenomenu pruža lokalni legitimitet. AB - The paper considers the process of localization of a pop cultural and musi-cal phenomenon – rock ’n’ roll. My basic premise is that rock ’n’ roll as a glo-bal music genre can be perceived as local, and hence represents a recognizable identification element for the local population. In this case the label r ’n’ r per-tain to the phenomenon of Belgrade "new wave" music, which was popular during the 1980’s. Based on the analysis of narratives from relevant documen-tary films, it is my intention to find out whether "new wave" was initially per-ceived as a local phenomenon, and what the means of constructing this image are, as well as what it is that gives this phenomenon local legitimacy and credibility. AB - C’est le processus de localisation du phénomène culturel et de musique pop, du rock’n’roll, qui est considéré dans cet article. En effet, la thèse qui m’a servi de point de départ est que le rock’n’roll, en tant que genre musical principalement global peut aussi être perçu comme local et représenter par conséquent un moyen certain pour une différenciation de la population locale. La dénomination de rock’n’roll se rapporte ici au phénomène de la "nouvelle vague" à Belgrade, d’actualité dans les années 80 du siècle dernier. A partir de l’analyse des récits obtenus par l’examen des films documentaires pertinents, j’entends d’abord m’interroger si la "nouvelle vague" est perçue comme un phénomène local, puis de quelle manière se déroule la construction de cette représentation, et enfin sur ce qui offre à ce phénomène la légitimité locale. PB - Filozofski fakultet Univerziteta u Beogradu, Odeljenje za etnologiju i antropologiju T2 - Etnoantropološki problemi T1 - Rokenrol kao lokalni muzički fenomen T1 - Rock’n’Roll as a Local Musical Phenomenon T1 - Rock’n’roll comme un phénomène musical local EP - 233 IS - 1 SP - 213 VL - 7 DO - 10.21301/eap.v7i1.10 ER -
@article{ author = "Ajduk, Marija", year = "2012", abstract = "U radu se razmatra proces lokalizacije pop kulturnog i muzičkog fenomena - rokenrola. Teza od koje polazim jeste da se i rokenrol, kao prevashodno globalni muzički žanr, može percipirati kao lokalni, te u tom smislu predstavljati prepoznatljiv identifikacijski element lokalnog stanovništva. Rokenrol oznaka se u ovom slučaju odnosi na fenomen beogradskog "novog talasa" u muzici, aktuelnog osamdesetih godina proteklog veka. Na osnovu analize narativa dobijenih praćenjem relevantnih dokumentarnih filmova, namera mi je da ispitam najpre da li je "novi talas" percipiran kao lokalni fenomen, na koji način se odvija konstruisanje te predstave, a zatim i šta je to što ovom fenomenu pruža lokalni legitimitet., The paper considers the process of localization of a pop cultural and musi-cal phenomenon – rock ’n’ roll. My basic premise is that rock ’n’ roll as a glo-bal music genre can be perceived as local, and hence represents a recognizable identification element for the local population. In this case the label r ’n’ r per-tain to the phenomenon of Belgrade "new wave" music, which was popular during the 1980’s. Based on the analysis of narratives from relevant documen-tary films, it is my intention to find out whether "new wave" was initially per-ceived as a local phenomenon, and what the means of constructing this image are, as well as what it is that gives this phenomenon local legitimacy and credibility., C’est le processus de localisation du phénomène culturel et de musique pop, du rock’n’roll, qui est considéré dans cet article. En effet, la thèse qui m’a servi de point de départ est que le rock’n’roll, en tant que genre musical principalement global peut aussi être perçu comme local et représenter par conséquent un moyen certain pour une différenciation de la population locale. La dénomination de rock’n’roll se rapporte ici au phénomène de la "nouvelle vague" à Belgrade, d’actualité dans les années 80 du siècle dernier. A partir de l’analyse des récits obtenus par l’examen des films documentaires pertinents, j’entends d’abord m’interroger si la "nouvelle vague" est perçue comme un phénomène local, puis de quelle manière se déroule la construction de cette représentation, et enfin sur ce qui offre à ce phénomène la légitimité locale.", publisher = "Filozofski fakultet Univerziteta u Beogradu, Odeljenje za etnologiju i antropologiju", journal = "Etnoantropološki problemi", title = "Rokenrol kao lokalni muzički fenomen, Rock’n’Roll as a Local Musical Phenomenon, Rock’n’roll comme un phénomène musical local", pages = "233-213", number = "1", volume = "7", doi = "10.21301/eap.v7i1.10" }
Ajduk, M.. (2012). Rokenrol kao lokalni muzički fenomen. in Etnoantropološki problemi Filozofski fakultet Univerziteta u Beogradu, Odeljenje za etnologiju i antropologiju., 7(1), 213-233. https://doi.org/10.21301/eap.v7i1.10
Ajduk M. Rokenrol kao lokalni muzički fenomen. in Etnoantropološki problemi. 2012;7(1):213-233. doi:10.21301/eap.v7i1.10 .
Ajduk, Marija, "Rokenrol kao lokalni muzički fenomen" in Etnoantropološki problemi, 7, no. 1 (2012):213-233, https://doi.org/10.21301/eap.v7i1.10 . .