Entangling text and image in sacred space: votive mosaic inscriptions from Gradište near Stojnik (Kosmaj, Serbia)
Преплитање текста и слике у сакралном простору: вотивни подни мозаици из Градишта код Стојника (Космај, Србија)
Abstract
On the site Gradište, near Stojnik on the mountain
Kosmaj, the remains of a large complex were discovered. It
consists of a longitudinal space divided into several units by
transversal walls and a rotunda with an apse built into its eastern
part. The architectural characteristics of the complex, as
well as its overall appearance and dating to the middle of the 4th
century, suggest that it was most probably used as a Christian
sacred building. Floors covered in mosaics, although very fragmentarily
preserved, also testify to this hypothesis. The largest
preserved section of the mosaic consists of votive inscriptions
intertwined with various geometrical and figural motifs. This
paper is primarily dedicated to the research of those votive
mosaic inscriptions, although the attention will also be paid to
other represented motifs, in order to understand the iconography
of the preserved part of the mosaic floor. The position
of the mosaics, their votive character, and overall ap...pearance
suggest that they were intentionally placed in what was considered
to be a liminal space between two parts of the complex,
namely in the place that symbolically divided two spaces of
various levels of sacrality. Therefore, this paper also examines
other important questions in order to properly understand the
meaning and importance of vota in the sacral space: who could
see and read those inscriptions, how the inscriptions communicated
to their ‘readers’, what kind of information they convey
about the donors, etc.
На локалитету Градиште код села Стојник на Космају откривен је пространи
комплекс који се састоји од лонгитудиналног простора издељеног на мање просторне јединице попречним зидовима, и велике ротонде на његовом источном
крају, у коју је на истоку уписана полукружна апсида. Имајући на уму изглед овог
комплекса, његов просторни распоред, али и датовање у средину IV века, с правом
се помишља да је у питању хришћанска сакрална грађевина. То додатно потврђују
подни мозаици, који су фрагментарно сачувани у готово свим деловима комплекса,
при чему су најбоље очувани вотивни подни мозаици са натписима пронађени
на самом улазу у ротонду. У питању су мозаички натписи који су укомпоновани
са различитим геометријским и фигуралним мотивима у већи мозаички тепих.
Реч је о мотивима који, премда немају потпуно јасну хришћанску симболику,
представљају најчешћи репертоар у раној хришћанској уметности, чији је циљ да
са што мање нарације заправо искажу многа значења у хришћанском контексту.
Т...ако се јављају представе птице, рибе, мотив Соломоновог чвора, розете и други
геометријски мотиви итд. Сами натписи садрже имена дедиканата и број стопа
мозаика који је финансирао свако од њих. Међу њима се посебно истиче име
принципала Мајорина, припадника царске администрације, као и хришћанско име
лентијарија Теодула, што је посебно важно у контексту разумевања хришћанског
карактера не само мозаика већ и читаве грађевине. Положај мозаика унутар зоне
која се сматра лиминалном, односно која је на самом улазу у ротонду, такође има
велики значај, јер су у питању натписи који је требало да буду добро видљиви
како би испунили своју најважнију функцију – да комуницирају са онима који
их читају, али и да комуницирају са Господом посредством (вероватно) локалних
светитеља, како би имена приложника остала запамћена у вечности.
Keywords:
Gradište near Stojnik / votive mosaics / floor mosaics / Late Antique art / Late Antique architecture / euergetism / Градиште код Стојника / вотивни мозаици / подни мозаици / касноантичка уметност / касноантичка архитектура / евергетизамSource:
Зборник радова Филозофског факултета у Приштини, 2023, 53, 2, 171-188Publisher:
- Филозофски факултет у Приштини са привременим седиштем у Косовској Митровици
Funding / projects:
- Ministry of Science, Technological Development and Innovation of the Republic of Serbia, institutional funding - 200163 (University of Belgrade, Faculty of Philosophy) (RS-MESTD-inst-2020-200163)
Institution/Community
Istorija umetnosti / History of ArtTY - JOUR AU - Špehar, Olga PY - 2023 UR - http://reff.f.bg.ac.rs/handle/123456789/6417 AB - On the site Gradište, near Stojnik on the mountain Kosmaj, the remains of a large complex were discovered. It consists of a longitudinal space divided into several units by transversal walls and a rotunda with an apse built into its eastern part. The architectural characteristics of the complex, as well as its overall appearance and dating to the middle of the 4th century, suggest that it was most probably used as a Christian sacred building. Floors covered in mosaics, although very fragmentarily preserved, also testify to this hypothesis. The largest preserved section of the mosaic consists of votive inscriptions intertwined with various geometrical and figural motifs. This paper is primarily dedicated to the research of those votive mosaic inscriptions, although the attention will also be paid to other represented motifs, in order to understand the iconography of the preserved part of the mosaic floor. The position of the mosaics, their votive character, and overall appearance suggest that they were intentionally placed in what was considered to be a liminal space between two parts of the complex, namely in the place that symbolically divided two spaces of various levels of sacrality. Therefore, this paper also examines other important questions in order to properly understand the meaning and importance of vota in the sacral space: who could see and read those inscriptions, how the inscriptions communicated to their ‘readers’, what kind of information they convey about the donors, etc. AB - На локалитету Градиште код села Стојник на Космају откривен је пространи комплекс који се састоји од лонгитудиналног простора издељеног на мање просторне јединице попречним зидовима, и велике ротонде на његовом источном крају, у коју је на истоку уписана полукружна апсида. Имајући на уму изглед овог комплекса, његов просторни распоред, али и датовање у средину IV века, с правом се помишља да је у питању хришћанска сакрална грађевина. То додатно потврђују подни мозаици, који су фрагментарно сачувани у готово свим деловима комплекса, при чему су најбоље очувани вотивни подни мозаици са натписима пронађени на самом улазу у ротонду. У питању су мозаички натписи који су укомпоновани са различитим геометријским и фигуралним мотивима у већи мозаички тепих. Реч је о мотивима који, премда немају потпуно јасну хришћанску симболику, представљају најчешћи репертоар у раној хришћанској уметности, чији је циљ да са што мање нарације заправо искажу многа значења у хришћанском контексту. Тако се јављају представе птице, рибе, мотив Соломоновог чвора, розете и други геометријски мотиви итд. Сами натписи садрже имена дедиканата и број стопа мозаика који је финансирао свако од њих. Међу њима се посебно истиче име принципала Мајорина, припадника царске администрације, као и хришћанско име лентијарија Теодула, што је посебно важно у контексту разумевања хришћанског карактера не само мозаика већ и читаве грађевине. Положај мозаика унутар зоне која се сматра лиминалном, односно која је на самом улазу у ротонду, такође има велики значај, јер су у питању натписи који је требало да буду добро видљиви како би испунили своју најважнију функцију – да комуницирају са онима који их читају, али и да комуницирају са Господом посредством (вероватно) локалних светитеља, како би имена приложника остала запамћена у вечности. PB - Филозофски факултет у Приштини са привременим седиштем у Косовској Митровици T2 - Зборник радова Филозофског факултета у Приштини T1 - Entangling text and image in sacred space: votive mosaic inscriptions from Gradište near Stojnik (Kosmaj, Serbia) T1 - Преплитање текста и слике у сакралном простору: вотивни подни мозаици из Градишта код Стојника (Космај, Србија) EP - 188 IS - 2 SP - 171 VL - 53 DO - 10.5937/zrffp53-45391 ER -
@article{ author = "Špehar, Olga", year = "2023", abstract = "On the site Gradište, near Stojnik on the mountain Kosmaj, the remains of a large complex were discovered. It consists of a longitudinal space divided into several units by transversal walls and a rotunda with an apse built into its eastern part. The architectural characteristics of the complex, as well as its overall appearance and dating to the middle of the 4th century, suggest that it was most probably used as a Christian sacred building. Floors covered in mosaics, although very fragmentarily preserved, also testify to this hypothesis. The largest preserved section of the mosaic consists of votive inscriptions intertwined with various geometrical and figural motifs. This paper is primarily dedicated to the research of those votive mosaic inscriptions, although the attention will also be paid to other represented motifs, in order to understand the iconography of the preserved part of the mosaic floor. The position of the mosaics, their votive character, and overall appearance suggest that they were intentionally placed in what was considered to be a liminal space between two parts of the complex, namely in the place that symbolically divided two spaces of various levels of sacrality. Therefore, this paper also examines other important questions in order to properly understand the meaning and importance of vota in the sacral space: who could see and read those inscriptions, how the inscriptions communicated to their ‘readers’, what kind of information they convey about the donors, etc., На локалитету Градиште код села Стојник на Космају откривен је пространи комплекс који се састоји од лонгитудиналног простора издељеног на мање просторне јединице попречним зидовима, и велике ротонде на његовом источном крају, у коју је на истоку уписана полукружна апсида. Имајући на уму изглед овог комплекса, његов просторни распоред, али и датовање у средину IV века, с правом се помишља да је у питању хришћанска сакрална грађевина. То додатно потврђују подни мозаици, који су фрагментарно сачувани у готово свим деловима комплекса, при чему су најбоље очувани вотивни подни мозаици са натписима пронађени на самом улазу у ротонду. У питању су мозаички натписи који су укомпоновани са различитим геометријским и фигуралним мотивима у већи мозаички тепих. Реч је о мотивима који, премда немају потпуно јасну хришћанску симболику, представљају најчешћи репертоар у раној хришћанској уметности, чији је циљ да са што мање нарације заправо искажу многа значења у хришћанском контексту. Тако се јављају представе птице, рибе, мотив Соломоновог чвора, розете и други геометријски мотиви итд. Сами натписи садрже имена дедиканата и број стопа мозаика који је финансирао свако од њих. Међу њима се посебно истиче име принципала Мајорина, припадника царске администрације, као и хришћанско име лентијарија Теодула, што је посебно важно у контексту разумевања хришћанског карактера не само мозаика већ и читаве грађевине. Положај мозаика унутар зоне која се сматра лиминалном, односно која је на самом улазу у ротонду, такође има велики значај, јер су у питању натписи који је требало да буду добро видљиви како би испунили своју најважнију функцију – да комуницирају са онима који их читају, али и да комуницирају са Господом посредством (вероватно) локалних светитеља, како би имена приложника остала запамћена у вечности.", publisher = "Филозофски факултет у Приштини са привременим седиштем у Косовској Митровици", journal = "Зборник радова Филозофског факултета у Приштини", title = "Entangling text and image in sacred space: votive mosaic inscriptions from Gradište near Stojnik (Kosmaj, Serbia), Преплитање текста и слике у сакралном простору: вотивни подни мозаици из Градишта код Стојника (Космај, Србија)", pages = "188-171", number = "2", volume = "53", doi = "10.5937/zrffp53-45391" }
Špehar, O.. (2023). Entangling text and image in sacred space: votive mosaic inscriptions from Gradište near Stojnik (Kosmaj, Serbia). in Зборник радова Филозофског факултета у Приштини Филозофски факултет у Приштини са привременим седиштем у Косовској Митровици., 53(2), 171-188. https://doi.org/10.5937/zrffp53-45391
Špehar O. Entangling text and image in sacred space: votive mosaic inscriptions from Gradište near Stojnik (Kosmaj, Serbia). in Зборник радова Филозофског факултета у Приштини. 2023;53(2):171-188. doi:10.5937/zrffp53-45391 .
Špehar, Olga, "Entangling text and image in sacred space: votive mosaic inscriptions from Gradište near Stojnik (Kosmaj, Serbia)" in Зборник радова Филозофског факултета у Приштини, 53, no. 2 (2023):171-188, https://doi.org/10.5937/zrffp53-45391 . .