Устоличење невидљивог. Ка разумевању порекла и развоја иконографије празних престола и хетимасије у периоду касне антике
Enthronement of the invisible. Understanding the origin and evolution of the iconography of empty thrones and hetoimasia in the Late Antique period
Apstrakt
Мотив хетимасије један је од распрострањенијих и сло-
женијих у средњовековној иконографији и он своје корене
има у грчко-римским и јудејским празним престолима
невидљивог или одсутног божанства. Он се постепено
развија у касноантичком периоду, а свој пун процват
доживљава у средњем веку. Од XI века се појављује у сце-
нама Страшног суда где носи есхатолошку конотацију
(Пс 9, 7–8). Уз преглед досадашњих начина сагледавања
овог проблема, овај рад нуди другачије могућности ту-
мачења порекла и развоја мотива празног престола и
хетимасије у касној антици.
The motif of hetoimasia is one of the most widespread and
most complex in medieval iconography, and it has its roots in
the Graeco-Roman and Jewish empty thrones of an invisible
or absent deity. It gradually developed during the Late Antique period, and experienced its full flourishing in the Middle
Ages. It has been appearing in the scenes of the Last Judgment
since the eleventh century and, as such, inherits an eschatological connotation (Ps. 9: 7–8). Besides a survey of the earlier
ways of percieving this problem, this paper offers alternative
possibilities for interpreting the origin and development of the
motifs of empty thrones and hetoimasia in Late Antiquity
Ključne reči:
хришћанска иконографија / празан престо / хетимасија / касна антика / Christian iconography / empty throne / hetoimasia / Late AntiquityIzvor:
Зограф, 2021, 45, 1-14Izdavač:
- Институт за историју уметности, Филозофски факултет у Београду
Institucija/grupa
Istorija umetnosti / History of ArtTY - JOUR AU - Вранешевић, Бранка AU - Шпехар, Олга PY - 2021 UR - http://reff.f.bg.ac.rs/handle/123456789/6418 AB - Мотив хетимасије један је од распрострањенијих и сло- женијих у средњовековној иконографији и он своје корене има у грчко-римским и јудејским празним престолима невидљивог или одсутног божанства. Он се постепено развија у касноантичком периоду, а свој пун процват доживљава у средњем веку. Од XI века се појављује у сце- нама Страшног суда где носи есхатолошку конотацију (Пс 9, 7–8). Уз преглед досадашњих начина сагледавања овог проблема, овај рад нуди другачије могућности ту- мачења порекла и развоја мотива празног престола и хетимасије у касној антици. AB - The motif of hetoimasia is one of the most widespread and most complex in medieval iconography, and it has its roots in the Graeco-Roman and Jewish empty thrones of an invisible or absent deity. It gradually developed during the Late Antique period, and experienced its full flourishing in the Middle Ages. It has been appearing in the scenes of the Last Judgment since the eleventh century and, as such, inherits an eschatological connotation (Ps. 9: 7–8). Besides a survey of the earlier ways of percieving this problem, this paper offers alternative possibilities for interpreting the origin and development of the motifs of empty thrones and hetoimasia in Late Antiquity PB - Институт за историју уметности, Филозофски факултет у Београду T2 - Зограф T1 - Устоличење невидљивог. Ка разумевању порекла и развоја иконографије празних престола и хетимасије у периоду касне антике T1 - Enthronement of the invisible. Understanding the origin and evolution of the iconography of empty thrones and hetoimasia in the Late Antique period EP - 14 SP - 1 VL - 45 DO - 10.2298/ZOG2145001V ER -
@article{ author = "Вранешевић, Бранка and Шпехар, Олга", year = "2021", abstract = "Мотив хетимасије један је од распрострањенијих и сло- женијих у средњовековној иконографији и он своје корене има у грчко-римским и јудејским празним престолима невидљивог или одсутног божанства. Он се постепено развија у касноантичком периоду, а свој пун процват доживљава у средњем веку. Од XI века се појављује у сце- нама Страшног суда где носи есхатолошку конотацију (Пс 9, 7–8). Уз преглед досадашњих начина сагледавања овог проблема, овај рад нуди другачије могућности ту- мачења порекла и развоја мотива празног престола и хетимасије у касној антици., The motif of hetoimasia is one of the most widespread and most complex in medieval iconography, and it has its roots in the Graeco-Roman and Jewish empty thrones of an invisible or absent deity. It gradually developed during the Late Antique period, and experienced its full flourishing in the Middle Ages. It has been appearing in the scenes of the Last Judgment since the eleventh century and, as such, inherits an eschatological connotation (Ps. 9: 7–8). Besides a survey of the earlier ways of percieving this problem, this paper offers alternative possibilities for interpreting the origin and development of the motifs of empty thrones and hetoimasia in Late Antiquity", publisher = "Институт за историју уметности, Филозофски факултет у Београду", journal = "Зограф", title = "Устоличење невидљивог. Ка разумевању порекла и развоја иконографије празних престола и хетимасије у периоду касне антике, Enthronement of the invisible. Understanding the origin and evolution of the iconography of empty thrones and hetoimasia in the Late Antique period", pages = "14-1", volume = "45", doi = "10.2298/ZOG2145001V" }
Вранешевић, Б.,& Шпехар, О.. (2021). Устоличење невидљивог. Ка разумевању порекла и развоја иконографије празних престола и хетимасије у периоду касне антике. in Зограф Институт за историју уметности, Филозофски факултет у Београду., 45, 1-14. https://doi.org/10.2298/ZOG2145001V
Вранешевић Б, Шпехар О. Устоличење невидљивог. Ка разумевању порекла и развоја иконографије празних престола и хетимасије у периоду касне антике. in Зограф. 2021;45:1-14. doi:10.2298/ZOG2145001V .
Вранешевић, Бранка, Шпехар, Олга, "Устоличење невидљивог. Ка разумевању порекла и развоја иконографије празних престола и хетимасије у периоду касне антике" in Зограф, 45 (2021):1-14, https://doi.org/10.2298/ZOG2145001V . .