Maska i mit
Claude Lévi-Strauss: le masque et le mythe
Апстракт
Rad se bavi odnosom maske i mita, kao i pitanjem koliko odgovarajuća analiza koju je sproveo Klod Levi-Stros, može da objasni složeno semantičko polje maski u jednom delu Severne Amerike. Klod Levi-Stros je u svojim radovima naglasio slojevitu strukturu mita. Slojevitost se može pratiti na nivou izraza, sadržaja i značenja maski Salis, Kvakijutl i drugih jedinstvenih maski na severnoj obali Pacifika. Klod Levi-Stros je analizirao mitove nastojeći da objasni put maski kod sličnih po jeziku, ili susednih naroda bliskih po oblasti koju naseljavaju. Mitologija Cimšijan, Tlingit i Hajda sadrži izvesne motive koji upućuju na susedne grupe (Salis). Uprkos razlikama koje postoje na nivou značenja maski, postoji zajednička 'mitološka baština' naroda koji naseljavaju severnu obalu Pacifika. Klod Levi-Stros je i ovim istraživanjem pokazao da nema stvarnog ishodišta u mitskoj analizi, niti se može razlaganjem problema dopreti do nekakvog skrivenog jedinstva. 'Pošto mitskoj misli nije stalo da na j...asan način odnekud krene ili nekuda stigne mitska misao se nikad ne kreće duž cele svoje putanje: uvek joj preostaje još nešto da ispuni. Kao i obredi, mitovi su beskrajni'. Čini se da se i Levi-Strosovo objašnjenje Puta maski kreće u ovom pravcu.
This paper discuss a relationship between mask and myth and how the appropriate analysis by Claude Levi-Strauss may make clearer a complex field of masks in the part of North America. Claude Levi-Strauss stressed the multi-layered character of myth structure. Similar multi-layered character can be seen at the level of expression, content and meaning of Salish Kwakiutl and other unique masks of this part of North America. Claude Levi-Strauss analysed certain myths trying to explain 'the path' of the masks that belong to the people with similar languages, or those who lived nearby. The mythology of Tsimshian, Tlingit and Haïda people have certain common characteristics that point to the similarities with the nearby groups (Kwakiutl). Despite differences that exist at the level of meanings of the masks, there is also common 'mythological heritage' of the people who used to live in the Northern Pacific Coast. Claude Levi-Strauss showed that there is no final solution in the myth analysis, ...and that there is no possibility that the dissection of the problem will reveal some hidden unity. 'As mythical though does not want to start clearly somewhere and come somewhere it never goes through its whole trajectory: there is always something waiting to be fulfilled. The same way as rituals, myths are infinite.' It seems that Levi-Strauss explanation of the Path of masks goes in that direction.
Кључне речи:
Tlingit / Sališ / mit / maska / Kvakijutl / North American Indians / myth / mask / Levi-StraussИзвор:
Etnoantropološki problemi, 2009, 4, 2, 121-135Издавач:
- Univerzitet u Beogradu - Filozofski fakultet - Odeljenje za etnologiju i antropologiju, Beograd
Финансирање / пројекти:
- Антропологија у 20. веку: теоријски и методолошки домети (RS-MESTD-MPN2006-2010-147037)
Институција/група
Etnologija i antropologija / Ethnology and AnthropologyTY - JOUR AU - Kovač, Senka PY - 2009 UR - http://reff.f.bg.ac.rs/handle/123456789/891 AB - Rad se bavi odnosom maske i mita, kao i pitanjem koliko odgovarajuća analiza koju je sproveo Klod Levi-Stros, može da objasni složeno semantičko polje maski u jednom delu Severne Amerike. Klod Levi-Stros je u svojim radovima naglasio slojevitu strukturu mita. Slojevitost se može pratiti na nivou izraza, sadržaja i značenja maski Salis, Kvakijutl i drugih jedinstvenih maski na severnoj obali Pacifika. Klod Levi-Stros je analizirao mitove nastojeći da objasni put maski kod sličnih po jeziku, ili susednih naroda bliskih po oblasti koju naseljavaju. Mitologija Cimšijan, Tlingit i Hajda sadrži izvesne motive koji upućuju na susedne grupe (Salis). Uprkos razlikama koje postoje na nivou značenja maski, postoji zajednička 'mitološka baština' naroda koji naseljavaju severnu obalu Pacifika. Klod Levi-Stros je i ovim istraživanjem pokazao da nema stvarnog ishodišta u mitskoj analizi, niti se može razlaganjem problema dopreti do nekakvog skrivenog jedinstva. 'Pošto mitskoj misli nije stalo da na jasan način odnekud krene ili nekuda stigne mitska misao se nikad ne kreće duž cele svoje putanje: uvek joj preostaje još nešto da ispuni. Kao i obredi, mitovi su beskrajni'. Čini se da se i Levi-Strosovo objašnjenje Puta maski kreće u ovom pravcu. AB - This paper discuss a relationship between mask and myth and how the appropriate analysis by Claude Levi-Strauss may make clearer a complex field of masks in the part of North America. Claude Levi-Strauss stressed the multi-layered character of myth structure. Similar multi-layered character can be seen at the level of expression, content and meaning of Salish Kwakiutl and other unique masks of this part of North America. Claude Levi-Strauss analysed certain myths trying to explain 'the path' of the masks that belong to the people with similar languages, or those who lived nearby. The mythology of Tsimshian, Tlingit and Haïda people have certain common characteristics that point to the similarities with the nearby groups (Kwakiutl). Despite differences that exist at the level of meanings of the masks, there is also common 'mythological heritage' of the people who used to live in the Northern Pacific Coast. Claude Levi-Strauss showed that there is no final solution in the myth analysis, and that there is no possibility that the dissection of the problem will reveal some hidden unity. 'As mythical though does not want to start clearly somewhere and come somewhere it never goes through its whole trajectory: there is always something waiting to be fulfilled. The same way as rituals, myths are infinite.' It seems that Levi-Strauss explanation of the Path of masks goes in that direction. PB - Univerzitet u Beogradu - Filozofski fakultet - Odeljenje za etnologiju i antropologiju, Beograd T2 - Etnoantropološki problemi T1 - Maska i mit T1 - Claude Lévi-Strauss: le masque et le mythe T1 - Mask and myth EP - 135 IS - 2 SP - 121 VL - 4 UR - https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_reff_891 ER -
@article{ author = "Kovač, Senka", year = "2009", abstract = "Rad se bavi odnosom maske i mita, kao i pitanjem koliko odgovarajuća analiza koju je sproveo Klod Levi-Stros, može da objasni složeno semantičko polje maski u jednom delu Severne Amerike. Klod Levi-Stros je u svojim radovima naglasio slojevitu strukturu mita. Slojevitost se može pratiti na nivou izraza, sadržaja i značenja maski Salis, Kvakijutl i drugih jedinstvenih maski na severnoj obali Pacifika. Klod Levi-Stros je analizirao mitove nastojeći da objasni put maski kod sličnih po jeziku, ili susednih naroda bliskih po oblasti koju naseljavaju. Mitologija Cimšijan, Tlingit i Hajda sadrži izvesne motive koji upućuju na susedne grupe (Salis). Uprkos razlikama koje postoje na nivou značenja maski, postoji zajednička 'mitološka baština' naroda koji naseljavaju severnu obalu Pacifika. Klod Levi-Stros je i ovim istraživanjem pokazao da nema stvarnog ishodišta u mitskoj analizi, niti se može razlaganjem problema dopreti do nekakvog skrivenog jedinstva. 'Pošto mitskoj misli nije stalo da na jasan način odnekud krene ili nekuda stigne mitska misao se nikad ne kreće duž cele svoje putanje: uvek joj preostaje još nešto da ispuni. Kao i obredi, mitovi su beskrajni'. Čini se da se i Levi-Strosovo objašnjenje Puta maski kreće u ovom pravcu., This paper discuss a relationship between mask and myth and how the appropriate analysis by Claude Levi-Strauss may make clearer a complex field of masks in the part of North America. Claude Levi-Strauss stressed the multi-layered character of myth structure. Similar multi-layered character can be seen at the level of expression, content and meaning of Salish Kwakiutl and other unique masks of this part of North America. Claude Levi-Strauss analysed certain myths trying to explain 'the path' of the masks that belong to the people with similar languages, or those who lived nearby. The mythology of Tsimshian, Tlingit and Haïda people have certain common characteristics that point to the similarities with the nearby groups (Kwakiutl). Despite differences that exist at the level of meanings of the masks, there is also common 'mythological heritage' of the people who used to live in the Northern Pacific Coast. Claude Levi-Strauss showed that there is no final solution in the myth analysis, and that there is no possibility that the dissection of the problem will reveal some hidden unity. 'As mythical though does not want to start clearly somewhere and come somewhere it never goes through its whole trajectory: there is always something waiting to be fulfilled. The same way as rituals, myths are infinite.' It seems that Levi-Strauss explanation of the Path of masks goes in that direction.", publisher = "Univerzitet u Beogradu - Filozofski fakultet - Odeljenje za etnologiju i antropologiju, Beograd", journal = "Etnoantropološki problemi", title = "Maska i mit, Claude Lévi-Strauss: le masque et le mythe, Mask and myth", pages = "135-121", number = "2", volume = "4", url = "https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_reff_891" }
Kovač, S.. (2009). Maska i mit. in Etnoantropološki problemi Univerzitet u Beogradu - Filozofski fakultet - Odeljenje za etnologiju i antropologiju, Beograd., 4(2), 121-135. https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_reff_891
Kovač S. Maska i mit. in Etnoantropološki problemi. 2009;4(2):121-135. https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_reff_891 .
Kovač, Senka, "Maska i mit" in Etnoantropološki problemi, 4, no. 2 (2009):121-135, https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_reff_891 .