"Verujem u Boga i u sudnji dan" - Hayrun Yahya i savremena kontekstualizacija apokaliptičnih hadisa
"Je crois en Dieu et au Jour Dernier": Hayrun Yahya et la contextualisation contemporaine des hadiths apocalyptiques
Апстракт
Motiv apokalipse fascinira čovečanstvo od samih začetaka usmene istorije i provlači se kroz raznovrsne mitove i religijske tradicije, pronalazeći svoj izraz u umetnosti svih epoha i ne gubeći potencijal u ljudskoj mašti ni u savremenom dobu. U modernim islamskim kontekstima, fenomen apokalipse u sebi inkorporira antizapadne ideologije koje u velikoj meri odražavaju socio-kulturno nasleđe nekadašnjih anti-kolonijalnih borbi, ali i anti-imperijalističkih stavova prisutnih u velikom broju muslimanskih društava današnjice. Prisajedinjene sa apokaliptičnim narativima, ove predstave mogu odvesti u negativne esencijalizacije tzv. "zapadnog morala i etike" koje potom bivaju zajednički portretisane kao jasno znamenje Poslednjeg dana. Pored šireg promišljanja o simbolici islamskih apokaliptičnih narativa, u radu ćemo se baviti i kritičkom analizom vizuelizacije knjige Predznaci poslednjeg dana religijskog mislioca Hayruna Yahye koji iz afirmativnog ugla pristupa temi apokalipse, onakvoj kakva je... predstavljena u Kuranu i hadisima. Nastojaćemo da odgonetnemo iz kog razloga se u tekstualnoj verziji Predznaka pojavljuju pojedini citati iz hadisa, dok se pojedini, jednako relevantni citati izbegavaju. Oslonićemo se na takozvanu "interdiskurzivnu" dimenziju priloženog kvazi-dokumentarnog filma, to jest, na heterogene elemente koje učestvuju u građenju njegovog audiovizuelnog "teksta." Ovakva analiza trebalo bi da razotkrije kakvi ideološki predlošci stoje u pozadini specifične instrumentalizacije skripturalnih izvora u svrhu religijske, kulturne i moralne kritike savremenih (muslimanskih i nemuslimanskih) društava; ali ćemo nastojati i da ukažemo na multifunkcionalnost ideje - sugerisane gledalačkoj/čitalačkoj publici apokaliptičnih narativa - da je Dan presude blizu i da svakog časa može pokucati na naša vrata.
The motif of the apocalypse has fascinated mankind from the very beginnings of oral history and is present in various myths and religious traditions, finding its expression in the art of all time periods. Even today it hasn't lost its grip on human imagination. In modern Islamic contexts, the phenomenon of the apocalypse incorporates anti-western ideologies, which reflect, to a large extent the socio-cultural heritage of former anti-colonialist struggles, as well as the anti-imperialist attitudes which are present in a large number of contemporary Muslim societies. When paired with apocalyptic narratives, these notions can lead to negative essentializations of so-called "western morals and ethics", which are subsequently interpreted as a clear sign of the End times. Aside from the wider consideration of the symbolism of Islamic apocalyptic narratives, the paper will deal with a critical analysis of the visualizations of the Signs of the Last Day books by religious author Hayrun Yahya, ...who considers the topic of the apocalypse, as presented in the Koran and hadiths, in an affirmative light. We will attempt to puzzle out why the textual version of Signs utilizes certain quotes from the hadiths, while other, equally relevant quotes are avoided. We will rely on the so-called "interdiscursive" aspect of the enclosed quasi- documentary film, or rather, the heterogeneous elements which make up its audio-visual "text". This analysis should uncover the ideological notions behind this specific instrumentalization of scripture for the aim of religious, cultural and moral critique of contemporary (both Muslim and non-Muslim) societies; however, we will also attempt to point out the multifunctional idea - suggested to the viewing/reading audience of apocalyptic narratives - that Judgment day is near, and can come around at any moment.
Кључне речи:
islam / Hayrun Yahya / hadisi / audiovizuelni tekst / apokaliptični narativi / antizapadna ideologija / Islam / Hayrun Yahye / hadiths / audio-visual text / apocalyptic narratives / antiwestern idologyИзвор:
Etnoantropološki problemi, 2013, 8, 1, 221-238Издавач:
- Univerzitet u Beogradu - Filozofski fakultet - Odeljenje za etnologiju i antropologiju, Beograd
Институција/група
Etnologija i antropologija / Ethnology and AnthropologyTY - JOUR AU - Pišev, Marko PY - 2013 UR - http://reff.f.bg.ac.rs/handle/123456789/1635 AB - Motiv apokalipse fascinira čovečanstvo od samih začetaka usmene istorije i provlači se kroz raznovrsne mitove i religijske tradicije, pronalazeći svoj izraz u umetnosti svih epoha i ne gubeći potencijal u ljudskoj mašti ni u savremenom dobu. U modernim islamskim kontekstima, fenomen apokalipse u sebi inkorporira antizapadne ideologije koje u velikoj meri odražavaju socio-kulturno nasleđe nekadašnjih anti-kolonijalnih borbi, ali i anti-imperijalističkih stavova prisutnih u velikom broju muslimanskih društava današnjice. Prisajedinjene sa apokaliptičnim narativima, ove predstave mogu odvesti u negativne esencijalizacije tzv. "zapadnog morala i etike" koje potom bivaju zajednički portretisane kao jasno znamenje Poslednjeg dana. Pored šireg promišljanja o simbolici islamskih apokaliptičnih narativa, u radu ćemo se baviti i kritičkom analizom vizuelizacije knjige Predznaci poslednjeg dana religijskog mislioca Hayruna Yahye koji iz afirmativnog ugla pristupa temi apokalipse, onakvoj kakva je predstavljena u Kuranu i hadisima. Nastojaćemo da odgonetnemo iz kog razloga se u tekstualnoj verziji Predznaka pojavljuju pojedini citati iz hadisa, dok se pojedini, jednako relevantni citati izbegavaju. Oslonićemo se na takozvanu "interdiskurzivnu" dimenziju priloženog kvazi-dokumentarnog filma, to jest, na heterogene elemente koje učestvuju u građenju njegovog audiovizuelnog "teksta." Ovakva analiza trebalo bi da razotkrije kakvi ideološki predlošci stoje u pozadini specifične instrumentalizacije skripturalnih izvora u svrhu religijske, kulturne i moralne kritike savremenih (muslimanskih i nemuslimanskih) društava; ali ćemo nastojati i da ukažemo na multifunkcionalnost ideje - sugerisane gledalačkoj/čitalačkoj publici apokaliptičnih narativa - da je Dan presude blizu i da svakog časa može pokucati na naša vrata. AB - The motif of the apocalypse has fascinated mankind from the very beginnings of oral history and is present in various myths and religious traditions, finding its expression in the art of all time periods. Even today it hasn't lost its grip on human imagination. In modern Islamic contexts, the phenomenon of the apocalypse incorporates anti-western ideologies, which reflect, to a large extent the socio-cultural heritage of former anti-colonialist struggles, as well as the anti-imperialist attitudes which are present in a large number of contemporary Muslim societies. When paired with apocalyptic narratives, these notions can lead to negative essentializations of so-called "western morals and ethics", which are subsequently interpreted as a clear sign of the End times. Aside from the wider consideration of the symbolism of Islamic apocalyptic narratives, the paper will deal with a critical analysis of the visualizations of the Signs of the Last Day books by religious author Hayrun Yahya, who considers the topic of the apocalypse, as presented in the Koran and hadiths, in an affirmative light. We will attempt to puzzle out why the textual version of Signs utilizes certain quotes from the hadiths, while other, equally relevant quotes are avoided. We will rely on the so-called "interdiscursive" aspect of the enclosed quasi- documentary film, or rather, the heterogeneous elements which make up its audio-visual "text". This analysis should uncover the ideological notions behind this specific instrumentalization of scripture for the aim of religious, cultural and moral critique of contemporary (both Muslim and non-Muslim) societies; however, we will also attempt to point out the multifunctional idea - suggested to the viewing/reading audience of apocalyptic narratives - that Judgment day is near, and can come around at any moment. PB - Univerzitet u Beogradu - Filozofski fakultet - Odeljenje za etnologiju i antropologiju, Beograd T2 - Etnoantropološki problemi T1 - "Verujem u Boga i u sudnji dan" - Hayrun Yahya i savremena kontekstualizacija apokaliptičnih hadisa T1 - "Je crois en Dieu et au Jour Dernier": Hayrun Yahya et la contextualisation contemporaine des hadiths apocalyptiques T1 - "I believe in God and judgment day": Hayrun Yahya and the contemporary contextualization of apocalyptic hadiths EP - 238 IS - 1 SP - 221 VL - 8 DO - 10.21301/eap.v8i1.10 ER -
@article{ author = "Pišev, Marko", year = "2013", abstract = "Motiv apokalipse fascinira čovečanstvo od samih začetaka usmene istorije i provlači se kroz raznovrsne mitove i religijske tradicije, pronalazeći svoj izraz u umetnosti svih epoha i ne gubeći potencijal u ljudskoj mašti ni u savremenom dobu. U modernim islamskim kontekstima, fenomen apokalipse u sebi inkorporira antizapadne ideologije koje u velikoj meri odražavaju socio-kulturno nasleđe nekadašnjih anti-kolonijalnih borbi, ali i anti-imperijalističkih stavova prisutnih u velikom broju muslimanskih društava današnjice. Prisajedinjene sa apokaliptičnim narativima, ove predstave mogu odvesti u negativne esencijalizacije tzv. "zapadnog morala i etike" koje potom bivaju zajednički portretisane kao jasno znamenje Poslednjeg dana. Pored šireg promišljanja o simbolici islamskih apokaliptičnih narativa, u radu ćemo se baviti i kritičkom analizom vizuelizacije knjige Predznaci poslednjeg dana religijskog mislioca Hayruna Yahye koji iz afirmativnog ugla pristupa temi apokalipse, onakvoj kakva je predstavljena u Kuranu i hadisima. Nastojaćemo da odgonetnemo iz kog razloga se u tekstualnoj verziji Predznaka pojavljuju pojedini citati iz hadisa, dok se pojedini, jednako relevantni citati izbegavaju. Oslonićemo se na takozvanu "interdiskurzivnu" dimenziju priloženog kvazi-dokumentarnog filma, to jest, na heterogene elemente koje učestvuju u građenju njegovog audiovizuelnog "teksta." Ovakva analiza trebalo bi da razotkrije kakvi ideološki predlošci stoje u pozadini specifične instrumentalizacije skripturalnih izvora u svrhu religijske, kulturne i moralne kritike savremenih (muslimanskih i nemuslimanskih) društava; ali ćemo nastojati i da ukažemo na multifunkcionalnost ideje - sugerisane gledalačkoj/čitalačkoj publici apokaliptičnih narativa - da je Dan presude blizu i da svakog časa može pokucati na naša vrata., The motif of the apocalypse has fascinated mankind from the very beginnings of oral history and is present in various myths and religious traditions, finding its expression in the art of all time periods. Even today it hasn't lost its grip on human imagination. In modern Islamic contexts, the phenomenon of the apocalypse incorporates anti-western ideologies, which reflect, to a large extent the socio-cultural heritage of former anti-colonialist struggles, as well as the anti-imperialist attitudes which are present in a large number of contemporary Muslim societies. When paired with apocalyptic narratives, these notions can lead to negative essentializations of so-called "western morals and ethics", which are subsequently interpreted as a clear sign of the End times. Aside from the wider consideration of the symbolism of Islamic apocalyptic narratives, the paper will deal with a critical analysis of the visualizations of the Signs of the Last Day books by religious author Hayrun Yahya, who considers the topic of the apocalypse, as presented in the Koran and hadiths, in an affirmative light. We will attempt to puzzle out why the textual version of Signs utilizes certain quotes from the hadiths, while other, equally relevant quotes are avoided. We will rely on the so-called "interdiscursive" aspect of the enclosed quasi- documentary film, or rather, the heterogeneous elements which make up its audio-visual "text". This analysis should uncover the ideological notions behind this specific instrumentalization of scripture for the aim of religious, cultural and moral critique of contemporary (both Muslim and non-Muslim) societies; however, we will also attempt to point out the multifunctional idea - suggested to the viewing/reading audience of apocalyptic narratives - that Judgment day is near, and can come around at any moment.", publisher = "Univerzitet u Beogradu - Filozofski fakultet - Odeljenje za etnologiju i antropologiju, Beograd", journal = "Etnoantropološki problemi", title = ""Verujem u Boga i u sudnji dan" - Hayrun Yahya i savremena kontekstualizacija apokaliptičnih hadisa, "Je crois en Dieu et au Jour Dernier": Hayrun Yahya et la contextualisation contemporaine des hadiths apocalyptiques, "I believe in God and judgment day": Hayrun Yahya and the contemporary contextualization of apocalyptic hadiths", pages = "238-221", number = "1", volume = "8", doi = "10.21301/eap.v8i1.10" }
Pišev, M.. (2013). "Verujem u Boga i u sudnji dan" - Hayrun Yahya i savremena kontekstualizacija apokaliptičnih hadisa. in Etnoantropološki problemi Univerzitet u Beogradu - Filozofski fakultet - Odeljenje za etnologiju i antropologiju, Beograd., 8(1), 221-238. https://doi.org/10.21301/eap.v8i1.10
Pišev M. "Verujem u Boga i u sudnji dan" - Hayrun Yahya i savremena kontekstualizacija apokaliptičnih hadisa. in Etnoantropološki problemi. 2013;8(1):221-238. doi:10.21301/eap.v8i1.10 .
Pišev, Marko, ""Verujem u Boga i u sudnji dan" - Hayrun Yahya i savremena kontekstualizacija apokaliptičnih hadisa" in Etnoantropološki problemi, 8, no. 1 (2013):221-238, https://doi.org/10.21301/eap.v8i1.10 . .