Razvoj matematičkog mišljenja kod učenika kao aspekt procesa intelektualnog vaspitanja
Razvitie matematičeskogo myšlenija u učenikov kak aspekt processa intellektual'nogo vospitanija
Abstract
Jedan od značajnih aspekata intelektualnog vaspitanja jeste razvoj matematičkog mišljenja kod učenika. Ovaj opšti tip mišljenja razvija se u nastavi matematike kroz razvijanje posebnih tipova matematičkog mišljenja, kao što su algebarsko, aritmetičko, prostorno i geometrijsko mišljenje. Odnosi se na razvijanje sistema matematičkih operacija kod učenika koje izražavaju misaono matematičko viđenje objektivne stvarnosti, na osnovu kojeg individua objektivnu stvarnost posmatra i njoj pristupa sa matematičke tačke gledišta. Sadržaji nastave matematike predstavljaju osnovu razvoja različitih operacija matematičkog mišljenja. Strukturirani matematički zadaci i njihovo rešavanje, individualno i kroz druge oblike rada, omogućavaju postepeno ovladavanje različitim operacijama matematičkog mišljenja, kao i njihovo dalje razvijanje, međusobno povezivanje i slično. To se posebno odnosi na sadržaje problemski orijentisane nastave, gde se matematičko mišljenje kod učenika razvija na mikroplanu kao pr...oces savladavanja kognitivnih prepreka i ostvarenja otkrića rešenja problemskih situacija. Značajnu ulogu u procesu razvoja matematičkog mišljenja kod učenika ima pedagoško vođenje od strane nastavnika, koje treba da omogući optimalni razvoj operacija mišljenja u ovoj oblasti.
One of important aspects of intellectual education is the development of mathematical thinking of students. This general type of thinking can be developed during math classes by developing specific types of mathematical thinking, such as algebraic, arithmetic, spatial and geometric thinking. It is about the development of the system of mathematical operations in students which express ideational mathematical view of objective reality, based on which the student observes objective reality and approaches it from the mathematical point of view. The contents of mathematics teaching are the basis for the development of various operations of mathematical thinking. Structured mathematical tasks and their solving, both individually and in other forms of work, enable gradual acquisition of different operations of mathematical thinking, their further development, interconnecting and so on. This relates especially to the contents of problem-solving orientation in teaching, where students develop ...mathematical thinking on a micro plan by overcoming cognitive obstacles and discovering the solution of a problem situation. Pedagogical guidance by the teacher plays an important role in the process of the development of mathematical thinking of students and it should enable optimal development of thinking operations in this area.
Keywords:
problemski orijentisana nastava / pedagoško vođenje / nastava matematike / matematičko mišljenje / intelektualno vaspitanje / problem solving orientation in teaching / pedagogic guidance / mathematics teaching / mathematical thinking / intellectual educationSource:
Nastava i vaspitanje, 2014, 63, 2, 215-227Publisher:
- Pedagoško društvo Srbije, Beograd i Univerzitet u Beogradu - Filozofski fakultet - Institut za pedagogiju i andragogiju, Beograd
Funding / projects:
- Models of evaluation and strategies for improvement of education quality in Serbia (RS-MESTD-Basic Research (BR or ON)-179060)
Institution/Community
Pedagogija / PedagogyTY - JOUR AU - Antonijević, Radovan PY - 2014 UR - http://reff.f.bg.ac.rs/handle/123456789/1841 AB - Jedan od značajnih aspekata intelektualnog vaspitanja jeste razvoj matematičkog mišljenja kod učenika. Ovaj opšti tip mišljenja razvija se u nastavi matematike kroz razvijanje posebnih tipova matematičkog mišljenja, kao što su algebarsko, aritmetičko, prostorno i geometrijsko mišljenje. Odnosi se na razvijanje sistema matematičkih operacija kod učenika koje izražavaju misaono matematičko viđenje objektivne stvarnosti, na osnovu kojeg individua objektivnu stvarnost posmatra i njoj pristupa sa matematičke tačke gledišta. Sadržaji nastave matematike predstavljaju osnovu razvoja različitih operacija matematičkog mišljenja. Strukturirani matematički zadaci i njihovo rešavanje, individualno i kroz druge oblike rada, omogućavaju postepeno ovladavanje različitim operacijama matematičkog mišljenja, kao i njihovo dalje razvijanje, međusobno povezivanje i slično. To se posebno odnosi na sadržaje problemski orijentisane nastave, gde se matematičko mišljenje kod učenika razvija na mikroplanu kao proces savladavanja kognitivnih prepreka i ostvarenja otkrića rešenja problemskih situacija. Značajnu ulogu u procesu razvoja matematičkog mišljenja kod učenika ima pedagoško vođenje od strane nastavnika, koje treba da omogući optimalni razvoj operacija mišljenja u ovoj oblasti. AB - One of important aspects of intellectual education is the development of mathematical thinking of students. This general type of thinking can be developed during math classes by developing specific types of mathematical thinking, such as algebraic, arithmetic, spatial and geometric thinking. It is about the development of the system of mathematical operations in students which express ideational mathematical view of objective reality, based on which the student observes objective reality and approaches it from the mathematical point of view. The contents of mathematics teaching are the basis for the development of various operations of mathematical thinking. Structured mathematical tasks and their solving, both individually and in other forms of work, enable gradual acquisition of different operations of mathematical thinking, their further development, interconnecting and so on. This relates especially to the contents of problem-solving orientation in teaching, where students develop mathematical thinking on a micro plan by overcoming cognitive obstacles and discovering the solution of a problem situation. Pedagogical guidance by the teacher plays an important role in the process of the development of mathematical thinking of students and it should enable optimal development of thinking operations in this area. PB - Pedagoško društvo Srbije, Beograd i Univerzitet u Beogradu - Filozofski fakultet - Institut za pedagogiju i andragogiju, Beograd T2 - Nastava i vaspitanje T1 - Razvoj matematičkog mišljenja kod učenika kao aspekt procesa intelektualnog vaspitanja T1 - Razvitie matematičeskogo myšlenija u učenikov kak aspekt processa intellektual'nogo vospitanija T1 - The development of mathematical thinking of students as an aspect of the process of intellectual education EP - 227 IS - 2 SP - 215 VL - 63 UR - https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_reff_1841 ER -
@article{ author = "Antonijević, Radovan", year = "2014", abstract = "Jedan od značajnih aspekata intelektualnog vaspitanja jeste razvoj matematičkog mišljenja kod učenika. Ovaj opšti tip mišljenja razvija se u nastavi matematike kroz razvijanje posebnih tipova matematičkog mišljenja, kao što su algebarsko, aritmetičko, prostorno i geometrijsko mišljenje. Odnosi se na razvijanje sistema matematičkih operacija kod učenika koje izražavaju misaono matematičko viđenje objektivne stvarnosti, na osnovu kojeg individua objektivnu stvarnost posmatra i njoj pristupa sa matematičke tačke gledišta. Sadržaji nastave matematike predstavljaju osnovu razvoja različitih operacija matematičkog mišljenja. Strukturirani matematički zadaci i njihovo rešavanje, individualno i kroz druge oblike rada, omogućavaju postepeno ovladavanje različitim operacijama matematičkog mišljenja, kao i njihovo dalje razvijanje, međusobno povezivanje i slično. To se posebno odnosi na sadržaje problemski orijentisane nastave, gde se matematičko mišljenje kod učenika razvija na mikroplanu kao proces savladavanja kognitivnih prepreka i ostvarenja otkrića rešenja problemskih situacija. Značajnu ulogu u procesu razvoja matematičkog mišljenja kod učenika ima pedagoško vođenje od strane nastavnika, koje treba da omogući optimalni razvoj operacija mišljenja u ovoj oblasti., One of important aspects of intellectual education is the development of mathematical thinking of students. This general type of thinking can be developed during math classes by developing specific types of mathematical thinking, such as algebraic, arithmetic, spatial and geometric thinking. It is about the development of the system of mathematical operations in students which express ideational mathematical view of objective reality, based on which the student observes objective reality and approaches it from the mathematical point of view. The contents of mathematics teaching are the basis for the development of various operations of mathematical thinking. Structured mathematical tasks and their solving, both individually and in other forms of work, enable gradual acquisition of different operations of mathematical thinking, their further development, interconnecting and so on. This relates especially to the contents of problem-solving orientation in teaching, where students develop mathematical thinking on a micro plan by overcoming cognitive obstacles and discovering the solution of a problem situation. Pedagogical guidance by the teacher plays an important role in the process of the development of mathematical thinking of students and it should enable optimal development of thinking operations in this area.", publisher = "Pedagoško društvo Srbije, Beograd i Univerzitet u Beogradu - Filozofski fakultet - Institut za pedagogiju i andragogiju, Beograd", journal = "Nastava i vaspitanje", title = "Razvoj matematičkog mišljenja kod učenika kao aspekt procesa intelektualnog vaspitanja, Razvitie matematičeskogo myšlenija u učenikov kak aspekt processa intellektual'nogo vospitanija, The development of mathematical thinking of students as an aspect of the process of intellectual education", pages = "227-215", number = "2", volume = "63", url = "https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_reff_1841" }
Antonijević, R.. (2014). Razvoj matematičkog mišljenja kod učenika kao aspekt procesa intelektualnog vaspitanja. in Nastava i vaspitanje Pedagoško društvo Srbije, Beograd i Univerzitet u Beogradu - Filozofski fakultet - Institut za pedagogiju i andragogiju, Beograd., 63(2), 215-227. https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_reff_1841
Antonijević R. Razvoj matematičkog mišljenja kod učenika kao aspekt procesa intelektualnog vaspitanja. in Nastava i vaspitanje. 2014;63(2):215-227. https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_reff_1841 .
Antonijević, Radovan, "Razvoj matematičkog mišljenja kod učenika kao aspekt procesa intelektualnog vaspitanja" in Nastava i vaspitanje, 63, no. 2 (2014):215-227, https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_reff_1841 .