Kvalitet problemski orijentisane nastave i postignuće učenika
The quality of problem-oriented teaching and student achievement
Апстракт
U radu se analiziraju mogućnosti i načini primene problemski orijentisane nastave u školskoj praksi. Cilj istraživanja bio je da se prošire dosadašnja saznanja o zastupljenosti, kvalitetu primene i o karakteristikama realizacije problemski orijentisane nastave, kao i efektu koji tako organizovana nastava ima na nivo i kvalitet učeničkog postignuća u nastavi matematike i biologije. U istraživanju je učestvovalo devedeset sedam nastavnika matematike, devedeset devet nastavnika biologije i ukupno hiljadu sto sedamnaest učenika. Korišćena je deskriptivno-analitička metoda, a podaci su prikupljeni pomoću tehnike anketiranja, skaliranja i testiranja. Rezultati istraživanja pokazuju da je problemski orijentisana nastava optimalno zastupljen način nastavnog rada u nastavi matematike, dok je u nastavi biologije zastupljena u nešto manjem obimu. Učenici čiji nastavnici često primenjuju problemski orijentisanu nastavu ostvaruju bolja postignuća u odnosu na učenike čiji nastavnici retko primenjuj...u ovaj način rada. U pogledu prirode problema, učenici najčešće rešavaju probleme koji sadrže veći broj informacija u tekstu, dok se ređe suočavaju sa problemima koji imaju više tačnih rešenja. Učenici uglavnom procenjuju da u toku rešavanja problema realizuju aktivnosti problemski orijentisane nastave. Ispitivanjem kvaliteta njihove realizacije ustanovljeno je da učenici ne posvećuju dovoljno pažnje početnim aktivnostima rešavanja problema, kao i vrednovanju ostvarenih rezultata. Utvrđene su pozitivne korelacije između ispitanih svojstava problema i postignuća učenika, kao i između učestalosti i kvaliteta realizacije aktivnosti problemski orijentisane nastave i postignuća učenika. Problemski orijentisana nastava uglavnom se realizuje na časovima utvrđivanja, posredstvom dijaloške metode i primenom individualnog oblika rada u nastavi matematike, a posredstvom frontalnog oblika rada u nastavi biologije.
The paper analyses the possibilities and ways of implementing problem-oriented teachingin the classroom. The goal of the research was to expand the existing knowledge about the level of representation, quality of implementation, and the characteristics of the problem-oriented teaching, as well as about the effect of this form of teaching on the level and quality of student achievement in biology and mathematics. The research involved 97 mathematics teachers, 99 biology teachers, and a total of 1117 students. A descriptive-analytical method was used and the data was collected by using scaling, surveying, and testing techniques. The research results indicate that problem-oriented teaching is the most frequently used teaching approach in mathematics classroom, while it is used to a lesser extent in teaching biology. The students whose teachers frequently use problem-oriented teaching achieve better results than students who are rarely exposed to this type of teaching and learning. As far ...as the type of the problem is concerned, students mostly have to solve problems containing more information in the text, while the problems with several correct solutions are rarely used. Students generally realise that problem-solving process involves the activities pertaining to the problem-oriented teaching and learning. The analysis of the quality of implementation showed that students do not pay enough attention to initial activities in the problem-solving process and to the evaluation of the achieved results. Positive correlations were established between the analysed characteristics of the problems and student achievement, as well as between the frequency and quality of the problem-oriented teaching activities and student achievement. Problem-oriented teaching is mostly implemented at revision classes by using a dialogue method and individual interaction pattern in teaching mathematics, while frontal interaction pattern is mostly used in biology classes.
Кључне речи:
problemski orijentisana nastava / problemska nastava / problem / postignuće učenika / aktivnosti problemski orijentisane nastave / student achievement / problem-oriented teaching / problem-oriented teaching activities / problem-based learning / problemИзвор:
Inovacije u nastavi, 2018, 31, 4, 1-14Издавач:
- Univerzitet u Beogradu - Učiteljski fakultet, Beograd
Институција/група
Pedagogija / PedagogyTY - JOUR AU - Nikolić, Nataša PY - 2018 UR - http://reff.f.bg.ac.rs/handle/123456789/2540 AB - U radu se analiziraju mogućnosti i načini primene problemski orijentisane nastave u školskoj praksi. Cilj istraživanja bio je da se prošire dosadašnja saznanja o zastupljenosti, kvalitetu primene i o karakteristikama realizacije problemski orijentisane nastave, kao i efektu koji tako organizovana nastava ima na nivo i kvalitet učeničkog postignuća u nastavi matematike i biologije. U istraživanju je učestvovalo devedeset sedam nastavnika matematike, devedeset devet nastavnika biologije i ukupno hiljadu sto sedamnaest učenika. Korišćena je deskriptivno-analitička metoda, a podaci su prikupljeni pomoću tehnike anketiranja, skaliranja i testiranja. Rezultati istraživanja pokazuju da je problemski orijentisana nastava optimalno zastupljen način nastavnog rada u nastavi matematike, dok je u nastavi biologije zastupljena u nešto manjem obimu. Učenici čiji nastavnici često primenjuju problemski orijentisanu nastavu ostvaruju bolja postignuća u odnosu na učenike čiji nastavnici retko primenjuju ovaj način rada. U pogledu prirode problema, učenici najčešće rešavaju probleme koji sadrže veći broj informacija u tekstu, dok se ređe suočavaju sa problemima koji imaju više tačnih rešenja. Učenici uglavnom procenjuju da u toku rešavanja problema realizuju aktivnosti problemski orijentisane nastave. Ispitivanjem kvaliteta njihove realizacije ustanovljeno je da učenici ne posvećuju dovoljno pažnje početnim aktivnostima rešavanja problema, kao i vrednovanju ostvarenih rezultata. Utvrđene su pozitivne korelacije između ispitanih svojstava problema i postignuća učenika, kao i između učestalosti i kvaliteta realizacije aktivnosti problemski orijentisane nastave i postignuća učenika. Problemski orijentisana nastava uglavnom se realizuje na časovima utvrđivanja, posredstvom dijaloške metode i primenom individualnog oblika rada u nastavi matematike, a posredstvom frontalnog oblika rada u nastavi biologije. AB - The paper analyses the possibilities and ways of implementing problem-oriented teachingin the classroom. The goal of the research was to expand the existing knowledge about the level of representation, quality of implementation, and the characteristics of the problem-oriented teaching, as well as about the effect of this form of teaching on the level and quality of student achievement in biology and mathematics. The research involved 97 mathematics teachers, 99 biology teachers, and a total of 1117 students. A descriptive-analytical method was used and the data was collected by using scaling, surveying, and testing techniques. The research results indicate that problem-oriented teaching is the most frequently used teaching approach in mathematics classroom, while it is used to a lesser extent in teaching biology. The students whose teachers frequently use problem-oriented teaching achieve better results than students who are rarely exposed to this type of teaching and learning. As far as the type of the problem is concerned, students mostly have to solve problems containing more information in the text, while the problems with several correct solutions are rarely used. Students generally realise that problem-solving process involves the activities pertaining to the problem-oriented teaching and learning. The analysis of the quality of implementation showed that students do not pay enough attention to initial activities in the problem-solving process and to the evaluation of the achieved results. Positive correlations were established between the analysed characteristics of the problems and student achievement, as well as between the frequency and quality of the problem-oriented teaching activities and student achievement. Problem-oriented teaching is mostly implemented at revision classes by using a dialogue method and individual interaction pattern in teaching mathematics, while frontal interaction pattern is mostly used in biology classes. PB - Univerzitet u Beogradu - Učiteljski fakultet, Beograd T2 - Inovacije u nastavi T1 - Kvalitet problemski orijentisane nastave i postignuće učenika T1 - The quality of problem-oriented teaching and student achievement EP - 14 IS - 4 SP - 1 VL - 31 DO - 10.5937/inovacije1804001N ER -
@article{ author = "Nikolić, Nataša", year = "2018", abstract = "U radu se analiziraju mogućnosti i načini primene problemski orijentisane nastave u školskoj praksi. Cilj istraživanja bio je da se prošire dosadašnja saznanja o zastupljenosti, kvalitetu primene i o karakteristikama realizacije problemski orijentisane nastave, kao i efektu koji tako organizovana nastava ima na nivo i kvalitet učeničkog postignuća u nastavi matematike i biologije. U istraživanju je učestvovalo devedeset sedam nastavnika matematike, devedeset devet nastavnika biologije i ukupno hiljadu sto sedamnaest učenika. Korišćena je deskriptivno-analitička metoda, a podaci su prikupljeni pomoću tehnike anketiranja, skaliranja i testiranja. Rezultati istraživanja pokazuju da je problemski orijentisana nastava optimalno zastupljen način nastavnog rada u nastavi matematike, dok je u nastavi biologije zastupljena u nešto manjem obimu. Učenici čiji nastavnici često primenjuju problemski orijentisanu nastavu ostvaruju bolja postignuća u odnosu na učenike čiji nastavnici retko primenjuju ovaj način rada. U pogledu prirode problema, učenici najčešće rešavaju probleme koji sadrže veći broj informacija u tekstu, dok se ređe suočavaju sa problemima koji imaju više tačnih rešenja. Učenici uglavnom procenjuju da u toku rešavanja problema realizuju aktivnosti problemski orijentisane nastave. Ispitivanjem kvaliteta njihove realizacije ustanovljeno je da učenici ne posvećuju dovoljno pažnje početnim aktivnostima rešavanja problema, kao i vrednovanju ostvarenih rezultata. Utvrđene su pozitivne korelacije između ispitanih svojstava problema i postignuća učenika, kao i između učestalosti i kvaliteta realizacije aktivnosti problemski orijentisane nastave i postignuća učenika. Problemski orijentisana nastava uglavnom se realizuje na časovima utvrđivanja, posredstvom dijaloške metode i primenom individualnog oblika rada u nastavi matematike, a posredstvom frontalnog oblika rada u nastavi biologije., The paper analyses the possibilities and ways of implementing problem-oriented teachingin the classroom. The goal of the research was to expand the existing knowledge about the level of representation, quality of implementation, and the characteristics of the problem-oriented teaching, as well as about the effect of this form of teaching on the level and quality of student achievement in biology and mathematics. The research involved 97 mathematics teachers, 99 biology teachers, and a total of 1117 students. A descriptive-analytical method was used and the data was collected by using scaling, surveying, and testing techniques. The research results indicate that problem-oriented teaching is the most frequently used teaching approach in mathematics classroom, while it is used to a lesser extent in teaching biology. The students whose teachers frequently use problem-oriented teaching achieve better results than students who are rarely exposed to this type of teaching and learning. As far as the type of the problem is concerned, students mostly have to solve problems containing more information in the text, while the problems with several correct solutions are rarely used. Students generally realise that problem-solving process involves the activities pertaining to the problem-oriented teaching and learning. The analysis of the quality of implementation showed that students do not pay enough attention to initial activities in the problem-solving process and to the evaluation of the achieved results. Positive correlations were established between the analysed characteristics of the problems and student achievement, as well as between the frequency and quality of the problem-oriented teaching activities and student achievement. Problem-oriented teaching is mostly implemented at revision classes by using a dialogue method and individual interaction pattern in teaching mathematics, while frontal interaction pattern is mostly used in biology classes.", publisher = "Univerzitet u Beogradu - Učiteljski fakultet, Beograd", journal = "Inovacije u nastavi", title = "Kvalitet problemski orijentisane nastave i postignuće učenika, The quality of problem-oriented teaching and student achievement", pages = "14-1", number = "4", volume = "31", doi = "10.5937/inovacije1804001N" }
Nikolić, N.. (2018). Kvalitet problemski orijentisane nastave i postignuće učenika. in Inovacije u nastavi Univerzitet u Beogradu - Učiteljski fakultet, Beograd., 31(4), 1-14. https://doi.org/10.5937/inovacije1804001N
Nikolić N. Kvalitet problemski orijentisane nastave i postignuće učenika. in Inovacije u nastavi. 2018;31(4):1-14. doi:10.5937/inovacije1804001N .
Nikolić, Nataša, "Kvalitet problemski orijentisane nastave i postignuće učenika" in Inovacije u nastavi, 31, no. 4 (2018):1-14, https://doi.org/10.5937/inovacije1804001N . .
Related items
Showing items related by title, author, creator and subject.
-
Kada se venčaš sa srbinom, onda nemaš nikakve probleme" stranci u srbiji - uvod u antropološku analizu / When you marry a serb, then you do not have any problems". Foreigners in Serbia - introduction to anthropological analysis
Brujić, Marija (Institut društvenih nauka - Centar za demografska istraživanja, Beograd, 2016) -
Deliberativna demokratija i problem njene praktične primene / Deliberative democracy and the problem of it's practical implementation
Janković, Ivana (Univerzitet u Beogradu - Institut za filozofiju i društvenu teoriju, Beograd, 2012) -
Problem nesvesnih perceptivnih stanja / The problem of unconscious perceptual states
Sokić, Mirjana (Srpsko filozofsko društvo, Beograd, 2019)