Etička potrošnja u Srbiji: Analiza rasprostranjenosti i specifičnosti
Ethical consumption in Serbia: Analysing its prevalence and distinctiveness
Апстракт
Ethical consumption refers to the conscious decision of individuals to purchase or decline to purchase particular goods, in which their choice is guided by certain values rather than financial considerations. In this case, the decision to purchase a product (buycott) or to avoid purchasing a product (boycott) does not depend on price or availability but is instead an expression of moral attitudes, cultural preferences and distinct lifestyle choices. This paper analyses the prevalence of ethical consumption in Serbia, as well as the impact of the following factors on ethical consumption: Demographic and socio-economic factors (gender, age, education, place of residence, economic status, occupation and employment status); trust in institutions (national and supranational); level of interest in politics (as well as assessment of ability to influence politics but also assessment of the ‘openness’ of the political system to citizen participation); political activism and political orientatio...n and values. The analysis is based on the data of the European Social Survey (ESS) conducted in 2018.
Etička potrošnja odnosi se na svesne odluke pojedinaca da (ne)kupe
neku robu, a njihovi izbori rukovode se neekonomskim razlozima i određenim
vrednostima. Odluke o kupovini nekog proizvoda (bajkot), ili izbegavanje
kupovine određene robe (bojkot) u ovim slučajevima ne zavise od visine cena i/
ili njihove dostupnosti već predstavljaju izražavanje moralnih stavova, kulturnih
preferencija i specifičnog životnog stila. U ovom radu se na osnovu podataka
Evropskog društvenog istraživanja (EDI) koje je sprovedeno 2018. godine, analizira
rasprostranjenost etičke potrošnje u Srbiji, kao i uticaj sledećih faktora na etičku potrošnju: demografskih i socio-ekonomskih (pola, starosti, obrazovanja, mesta
stanovanja, ekonomskog položaja, zanimanja i radnog statusa); poverenja u
institucije (nacionalne i nadnacionalne); zainteresovanosti za politiku (kao i
procene sposobnosti uticaja na politiku, ali i ocenu “otvorenosti” političkog sistema
prema participaciji građana); političkog aktivizma... i političkih i vrednosnih
orijentacija.
Кључне речи:
Serbia / Ethical consumption / ESS / Boycott / etička potrošnja / bojkot / Srbija / EDIИзвор:
Sociologija, 2021, 63, 2, 381-399Издавач:
- Sociološko udruženje Srbije i Crne Gore, Beograd i Univerzitet u Beogradu - Filozofski fakultet - Institut za sociološka istraživanja, Beograd
DOI: 10.2298/SOC2102381B
ISSN: 0038-0318
WoS: 000697574400010
Scopus: 2-s2.0-85111727399
Институција/група
Sociologija / SociologyTY - JOUR AU - Backović, Vera AU - Petrović, Irena PY - 2021 UR - http://reff.f.bg.ac.rs/handle/123456789/3276 AB - Ethical consumption refers to the conscious decision of individuals to purchase or decline to purchase particular goods, in which their choice is guided by certain values rather than financial considerations. In this case, the decision to purchase a product (buycott) or to avoid purchasing a product (boycott) does not depend on price or availability but is instead an expression of moral attitudes, cultural preferences and distinct lifestyle choices. This paper analyses the prevalence of ethical consumption in Serbia, as well as the impact of the following factors on ethical consumption: Demographic and socio-economic factors (gender, age, education, place of residence, economic status, occupation and employment status); trust in institutions (national and supranational); level of interest in politics (as well as assessment of ability to influence politics but also assessment of the ‘openness’ of the political system to citizen participation); political activism and political orientation and values. The analysis is based on the data of the European Social Survey (ESS) conducted in 2018. AB - Etička potrošnja odnosi se na svesne odluke pojedinaca da (ne)kupe neku robu, a njihovi izbori rukovode se neekonomskim razlozima i određenim vrednostima. Odluke o kupovini nekog proizvoda (bajkot), ili izbegavanje kupovine određene robe (bojkot) u ovim slučajevima ne zavise od visine cena i/ ili njihove dostupnosti već predstavljaju izražavanje moralnih stavova, kulturnih preferencija i specifičnog životnog stila. U ovom radu se na osnovu podataka Evropskog društvenog istraživanja (EDI) koje je sprovedeno 2018. godine, analizira rasprostranjenost etičke potrošnje u Srbiji, kao i uticaj sledećih faktora na etičku potrošnju: demografskih i socio-ekonomskih (pola, starosti, obrazovanja, mesta stanovanja, ekonomskog položaja, zanimanja i radnog statusa); poverenja u institucije (nacionalne i nadnacionalne); zainteresovanosti za politiku (kao i procene sposobnosti uticaja na politiku, ali i ocenu “otvorenosti” političkog sistema prema participaciji građana); političkog aktivizma i političkih i vrednosnih orijentacija. PB - Sociološko udruženje Srbije i Crne Gore, Beograd i Univerzitet u Beogradu - Filozofski fakultet - Institut za sociološka istraživanja, Beograd T2 - Sociologija T1 - Etička potrošnja u Srbiji: Analiza rasprostranjenosti i specifičnosti T1 - Ethical consumption in Serbia: Analysing its prevalence and distinctiveness EP - 399 IS - 2 SP - 381 VL - 63 DO - 10.2298/SOC2102381B ER -
@article{ author = "Backović, Vera and Petrović, Irena", year = "2021", abstract = "Ethical consumption refers to the conscious decision of individuals to purchase or decline to purchase particular goods, in which their choice is guided by certain values rather than financial considerations. In this case, the decision to purchase a product (buycott) or to avoid purchasing a product (boycott) does not depend on price or availability but is instead an expression of moral attitudes, cultural preferences and distinct lifestyle choices. This paper analyses the prevalence of ethical consumption in Serbia, as well as the impact of the following factors on ethical consumption: Demographic and socio-economic factors (gender, age, education, place of residence, economic status, occupation and employment status); trust in institutions (national and supranational); level of interest in politics (as well as assessment of ability to influence politics but also assessment of the ‘openness’ of the political system to citizen participation); political activism and political orientation and values. The analysis is based on the data of the European Social Survey (ESS) conducted in 2018., Etička potrošnja odnosi se na svesne odluke pojedinaca da (ne)kupe neku robu, a njihovi izbori rukovode se neekonomskim razlozima i određenim vrednostima. Odluke o kupovini nekog proizvoda (bajkot), ili izbegavanje kupovine određene robe (bojkot) u ovim slučajevima ne zavise od visine cena i/ ili njihove dostupnosti već predstavljaju izražavanje moralnih stavova, kulturnih preferencija i specifičnog životnog stila. U ovom radu se na osnovu podataka Evropskog društvenog istraživanja (EDI) koje je sprovedeno 2018. godine, analizira rasprostranjenost etičke potrošnje u Srbiji, kao i uticaj sledećih faktora na etičku potrošnju: demografskih i socio-ekonomskih (pola, starosti, obrazovanja, mesta stanovanja, ekonomskog položaja, zanimanja i radnog statusa); poverenja u institucije (nacionalne i nadnacionalne); zainteresovanosti za politiku (kao i procene sposobnosti uticaja na politiku, ali i ocenu “otvorenosti” političkog sistema prema participaciji građana); političkog aktivizma i političkih i vrednosnih orijentacija.", publisher = "Sociološko udruženje Srbije i Crne Gore, Beograd i Univerzitet u Beogradu - Filozofski fakultet - Institut za sociološka istraživanja, Beograd", journal = "Sociologija", title = "Etička potrošnja u Srbiji: Analiza rasprostranjenosti i specifičnosti, Ethical consumption in Serbia: Analysing its prevalence and distinctiveness", pages = "399-381", number = "2", volume = "63", doi = "10.2298/SOC2102381B" }
Backović, V.,& Petrović, I.. (2021). Etička potrošnja u Srbiji: Analiza rasprostranjenosti i specifičnosti. in Sociologija Sociološko udruženje Srbije i Crne Gore, Beograd i Univerzitet u Beogradu - Filozofski fakultet - Institut za sociološka istraživanja, Beograd., 63(2), 381-399. https://doi.org/10.2298/SOC2102381B
Backović V, Petrović I. Etička potrošnja u Srbiji: Analiza rasprostranjenosti i specifičnosti. in Sociologija. 2021;63(2):381-399. doi:10.2298/SOC2102381B .
Backović, Vera, Petrović, Irena, "Etička potrošnja u Srbiji: Analiza rasprostranjenosti i specifičnosti" in Sociologija, 63, no. 2 (2021):381-399, https://doi.org/10.2298/SOC2102381B . .