Pretraživanje
Prikaz rezultata 1-10 od 119
Представа краљице Наталије у време проглашења Краљевине Србије / Representation of Queen Natalija at the time of the Proclamation of the Kingdom of Serbia
(Историјски институт БеоградИсторијски архив Краљево, 2023)
Визуелне представе Наталије Обреновић, којима је она јавно промовисана у улози кнегиње и потом краљице, с временом су мењале своје обрасце, проширујући се и на различите уметничке медије. Једна од прилика када
се присуство ...
Pioneer City in Belgrade. Legitimate Oblivion or Non-Culture of Remembering
(Lokomotiva - Centre for New Initiatives in Arts and Culture, Skopje, Macedonia, 2018)
How do you manage youth social
life in a proactive, positive way;
how do you organize children’s free time;
how do you enrich the cultural offer and educate kids from poor families; how do you
help them overcome health ...
Dissonance – a Pretty Harsh Term to Define Towards Understanding the Importance of Safeguarding the Pluralism of Heritage Meanings in Public Spaces
(Lokomotiva - Centre for New Initiatives in Arts and Culture, Skopje, Macedonia, 2018)
When we say dissonance, in the context
of heritage we usually think of the diversity of meanings attached to it, or so to
say of non-existence of the agreement in the manner that heritage is remembered,
represented, ...
“Use Me, When Needed Again”: Performing Heritage at Monuments of the Yugoslav Era
(De Greuyter, 2024)
Monuments of the former Yugoslavia are a highly contested case when it comes to narrating the conflicted past(s) in Europe. Built mainly between the late 1960s and the early 1980s, they mirror the idea of Yugoslavia between ...
Утицај друштвених криза на развој архитектуре са освртом на стање у Србији од 1990. до 2021. године
(Универзитет у Београду Филозофски факултет, Београд, 2021)
У раду се преиспитује утицај друштвених криза на развој архитектуре, са нагласком на стање у Србији од 1990. до 2021. године. После
ратова деведесетих, праћених економском стагнацијом и девастацијом културног наслеђа, у ...
On New Art and its Manifestations: Rethinking Expressionism in the Visual Arts in Belgrade
(Routledge, 2018)
This Chapter presents an overview of the current state of research on the contextualization of expressionism in Serbian art history and propose a methodological outline for examining expressionism in Belgrade. Studies on ...
Saints and Crises: The Cult of St Stephen the First-Crowned in Kočina Krajina (1788-1791) and the Wartime of Serbian Revolution (1804-1815) / Светитељи и кризе: култ Стефана Првовенчаног за време Кочине Крајине (1788 - 1791) и ратног периода српске револуцоије (1804-1815)
(Filozofski fakultet, Univerzitet u Beogradu, 2021)
The history of the relics and the cult of St Stephen the First-Crowned, especially the one from the late 18th and early 19th century, shows how crises can bring about the development of a cult and visual culture that ...
Predstavljanje jugoslovanske umetnosti v tujini: Kraljevina Jugoslavija in Beneški bienale / International Representaion of Yugoslav Art: The Kingdom of Yugoslavia and the Venice Biennale
(Moderna galerija, Ljubljana, 2019)
The article analyses the international representation of Yugoslav modern art through exhibitions during the 1930s with the particular focus on the Yugoslav participation at the Venice Biennale.
Од узора до инструмента: Сава Шумановић и уметничко-теоријски универзум Андреа Лота (1921–1924) / From Model to Instrument: Sava Šumanović and Artistic and Theoretical Univers of André Lhote (1921-1924) / Du modèle à l'instrument : Sava Šumanović et l'univers artistico-théorique d'André Lhote (1921-1924)
(Спомен-збирка Павла Бељанског, Нови Сад, 2022)
Први боравак Саве Шумановића у Паризу, између 1920. и 1921. године, обележен је његовим тромесечним образовањем у атељеу француског уметника, писца о уметности и педагога, Андреа Лота (André Lhote). И након периода формалног ...
Olga Jevrić in the International Art World in the 1950’s
(Serbian Academy of Sciences and Arts, Heritage house, Belgrade, 2022)
Тhe article reconstructs and analyzes the work of the sculptress Olga Jevric within the international context during the period 1955-1960, focusing on her participation in exhibitions in Paris, Venice and Torino.