Priručnik za diversifikaciju programa predškolskog vaspitanja i obrazovanja
Abstract
Priručnik koji se nalazi pred vama plod je saradnje dva velika projekta od izuzetnog značaja
za predškolsko vaspitanje i obrazovanje u Srbiji – IMPRES projekat (Unapređivanje predškolskog
vaspitanja i obrazovanja u Srbiji – projekat MPNTR-a, fnansiran sredstvima EU) i projekat Vrtići
bez granica: više mogućnosti za učenje i razvoj dece ranog uzrasta (koji podržavaju UNICEF i
kompanija IKEA). U okviru ova dva projekta, deca, roditelji, vaspitači, stručni saradnici, direktori,
mentori, predstavnici lokalnih samouprava, međunarodni i nacionalni stručnjaci su radili zajedno u
25 opština i gradova na razvijanju diversifkovanih predškolskih programa.
Poslednjih godina interesovanje kreatora politike i donosioca odluka kada je predškolsko
vaspitanje i obrazovanje u pitanja je porastao – predškolsko vaspitanje i obrazovanje je našlo svoje
mesto u svim strateškim opredeljenjima i ciljevima Srbije. Rastući uvidi na nacionalnom (nizak
obuhvat – posebno dece iz najosetljivijih grupa; usl...uge vrtića ne koriste oni kojima su te usluge
najpotrebnije; mreža predškolskih ustanova nije adekvatna u smislu geografske pokrivenosti
i prostornih kapaciteta; nemogućnost lokalnih samouprava da podnesu 80 % trenutnih troškova
predškolskog vaspitanja i obrazovanja itd), i evropskom nivou o značaju ranog detinjstva,
kao i vaspitanja i obrazovanja na ranom uzrastu, doprineli su donošenju značajnih dokumenata
(Nacionalni milenijumski ciljevi razvoja; Zakon o osnovama sistema obrazovanja i vaspitanja i
Zakon o predškolskom vaspitanju i obrazovanju; Strategija razvoja obrazovanja u Srbiji do 2020;
pravilnici koji podržavaju diversifkaciju predškolskih programa; podrška unapređivanju kvaliteta
vaspitno obrazovnog rada kao i pravilnici koji regulišu sistem za samovrednovanje i spoljašnje
vrednovanje; itd.) na osnovu kojih se mogu stvoriti uslovi da sve veći broj dece ima pristup
kvalitetnim i raznovrsnim predškolskim programima.
Polazeći od ovih preduslova i podržavajuće atmosfere oba projekta usmerila su se na kreiranje
uslova za povećanje obuhvata dece uzrasta od 3 do 5,5 godina, u manje razvijenim oblastima u Srbiji,
visokokvalitetnim predškolskim programima različitog sadržaja i trajanja. Kako bi se to postiglo, od
vitalnog značaja je bilo osloboditi se postojećih uverenja da se to jedino može postići izgradnjom
novih i skupih vrtića i organizovanjem celodnevnih predškolskih programa, i konstruisati novo
razumevanje načina povećanja obuhvata dece i kvaliteta rada kroz razvoj diversifkovanih programa
prilagođenih potrebama dece, roditelja i zajednica, kao i kapacitetima lokalnih samouprava. Takođe
je bilo važno promeniti preovlađujuće shvatanje da je osnovna funkcija predškolskog vaspitanja
i obrazovanja ekonomska (predškolsko vaspitanje i obrazovanje i predškolske ustanove služe za
pružanje podrške zaposlenim roditeljima), a da su socijalna i obrazovna funkcija manje važne, kao i
da jedan model celodnevnih programa može da odgovara svoj deci i svim roditeljima.
Ovaj Priručnik je deo kompleta materijala razvijenih radi pružanja podrške diversifkaciji
predškolskih programa i usluga. Ostali materijali su: Priručnik za obuku mentora za razvijanje
posebnih i specijalizovanih programa i Zbirka primera dobre prakse.
Source:
2013Publisher:
- Ministarstvo prosvete, nauke i tehnološkog razvoja Republike Srbije
Funding / projects:
- IMPRES projekat (Unapređivanje predškolskog vaspitanja i obrazovanja u Srbiji – projekat MPNTR-a, fnansiran sredstvima EU)
- Vrtići bez granica: više mogućnosti za učenje i razvoj dece ranog uzrasta (koji podržavaju UNICEF i kompanija IKEA)
Note:
- Priručnik
Institution/Community
Pedagogija / PedagogyTY - GEN AU - Vandekerckhove, Ankie AU - Trikić, Zorica AU - Miškeljin, Lidija AU - Peeters, Jan PY - 2013 UR - http://reff.f.bg.ac.rs/handle/123456789/3739 AB - Priručnik koji se nalazi pred vama plod je saradnje dva velika projekta od izuzetnog značaja za predškolsko vaspitanje i obrazovanje u Srbiji – IMPRES projekat (Unapređivanje predškolskog vaspitanja i obrazovanja u Srbiji – projekat MPNTR-a, fnansiran sredstvima EU) i projekat Vrtići bez granica: više mogućnosti za učenje i razvoj dece ranog uzrasta (koji podržavaju UNICEF i kompanija IKEA). U okviru ova dva projekta, deca, roditelji, vaspitači, stručni saradnici, direktori, mentori, predstavnici lokalnih samouprava, međunarodni i nacionalni stručnjaci su radili zajedno u 25 opština i gradova na razvijanju diversifkovanih predškolskih programa. Poslednjih godina interesovanje kreatora politike i donosioca odluka kada je predškolsko vaspitanje i obrazovanje u pitanja je porastao – predškolsko vaspitanje i obrazovanje je našlo svoje mesto u svim strateškim opredeljenjima i ciljevima Srbije. Rastući uvidi na nacionalnom (nizak obuhvat – posebno dece iz najosetljivijih grupa; usluge vrtića ne koriste oni kojima su te usluge najpotrebnije; mreža predškolskih ustanova nije adekvatna u smislu geografske pokrivenosti i prostornih kapaciteta; nemogućnost lokalnih samouprava da podnesu 80 % trenutnih troškova predškolskog vaspitanja i obrazovanja itd), i evropskom nivou o značaju ranog detinjstva, kao i vaspitanja i obrazovanja na ranom uzrastu, doprineli su donošenju značajnih dokumenata (Nacionalni milenijumski ciljevi razvoja; Zakon o osnovama sistema obrazovanja i vaspitanja i Zakon o predškolskom vaspitanju i obrazovanju; Strategija razvoja obrazovanja u Srbiji do 2020; pravilnici koji podržavaju diversifkaciju predškolskih programa; podrška unapređivanju kvaliteta vaspitno obrazovnog rada kao i pravilnici koji regulišu sistem za samovrednovanje i spoljašnje vrednovanje; itd.) na osnovu kojih se mogu stvoriti uslovi da sve veći broj dece ima pristup kvalitetnim i raznovrsnim predškolskim programima. Polazeći od ovih preduslova i podržavajuće atmosfere oba projekta usmerila su se na kreiranje uslova za povećanje obuhvata dece uzrasta od 3 do 5,5 godina, u manje razvijenim oblastima u Srbiji, visokokvalitetnim predškolskim programima različitog sadržaja i trajanja. Kako bi se to postiglo, od vitalnog značaja je bilo osloboditi se postojećih uverenja da se to jedino može postići izgradnjom novih i skupih vrtića i organizovanjem celodnevnih predškolskih programa, i konstruisati novo razumevanje načina povećanja obuhvata dece i kvaliteta rada kroz razvoj diversifkovanih programa prilagođenih potrebama dece, roditelja i zajednica, kao i kapacitetima lokalnih samouprava. Takođe je bilo važno promeniti preovlađujuće shvatanje da je osnovna funkcija predškolskog vaspitanja i obrazovanja ekonomska (predškolsko vaspitanje i obrazovanje i predškolske ustanove služe za pružanje podrške zaposlenim roditeljima), a da su socijalna i obrazovna funkcija manje važne, kao i da jedan model celodnevnih programa može da odgovara svoj deci i svim roditeljima. Ovaj Priručnik je deo kompleta materijala razvijenih radi pružanja podrške diversifkaciji predškolskih programa i usluga. Ostali materijali su: Priručnik za obuku mentora za razvijanje posebnih i specijalizovanih programa i Zbirka primera dobre prakse. PB - Ministarstvo prosvete, nauke i tehnološkog razvoja Republike Srbije T1 - Priručnik za diversifikaciju programa predškolskog vaspitanja i obrazovanja UR - https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_reff_3739 ER -
@misc{ author = "Vandekerckhove, Ankie and Trikić, Zorica and Miškeljin, Lidija and Peeters, Jan", year = "2013", abstract = "Priručnik koji se nalazi pred vama plod je saradnje dva velika projekta od izuzetnog značaja za predškolsko vaspitanje i obrazovanje u Srbiji – IMPRES projekat (Unapređivanje predškolskog vaspitanja i obrazovanja u Srbiji – projekat MPNTR-a, fnansiran sredstvima EU) i projekat Vrtići bez granica: više mogućnosti za učenje i razvoj dece ranog uzrasta (koji podržavaju UNICEF i kompanija IKEA). U okviru ova dva projekta, deca, roditelji, vaspitači, stručni saradnici, direktori, mentori, predstavnici lokalnih samouprava, međunarodni i nacionalni stručnjaci su radili zajedno u 25 opština i gradova na razvijanju diversifkovanih predškolskih programa. Poslednjih godina interesovanje kreatora politike i donosioca odluka kada je predškolsko vaspitanje i obrazovanje u pitanja je porastao – predškolsko vaspitanje i obrazovanje je našlo svoje mesto u svim strateškim opredeljenjima i ciljevima Srbije. Rastući uvidi na nacionalnom (nizak obuhvat – posebno dece iz najosetljivijih grupa; usluge vrtića ne koriste oni kojima su te usluge najpotrebnije; mreža predškolskih ustanova nije adekvatna u smislu geografske pokrivenosti i prostornih kapaciteta; nemogućnost lokalnih samouprava da podnesu 80 % trenutnih troškova predškolskog vaspitanja i obrazovanja itd), i evropskom nivou o značaju ranog detinjstva, kao i vaspitanja i obrazovanja na ranom uzrastu, doprineli su donošenju značajnih dokumenata (Nacionalni milenijumski ciljevi razvoja; Zakon o osnovama sistema obrazovanja i vaspitanja i Zakon o predškolskom vaspitanju i obrazovanju; Strategija razvoja obrazovanja u Srbiji do 2020; pravilnici koji podržavaju diversifkaciju predškolskih programa; podrška unapređivanju kvaliteta vaspitno obrazovnog rada kao i pravilnici koji regulišu sistem za samovrednovanje i spoljašnje vrednovanje; itd.) na osnovu kojih se mogu stvoriti uslovi da sve veći broj dece ima pristup kvalitetnim i raznovrsnim predškolskim programima. Polazeći od ovih preduslova i podržavajuće atmosfere oba projekta usmerila su se na kreiranje uslova za povećanje obuhvata dece uzrasta od 3 do 5,5 godina, u manje razvijenim oblastima u Srbiji, visokokvalitetnim predškolskim programima različitog sadržaja i trajanja. Kako bi se to postiglo, od vitalnog značaja je bilo osloboditi se postojećih uverenja da se to jedino može postići izgradnjom novih i skupih vrtića i organizovanjem celodnevnih predškolskih programa, i konstruisati novo razumevanje načina povećanja obuhvata dece i kvaliteta rada kroz razvoj diversifkovanih programa prilagođenih potrebama dece, roditelja i zajednica, kao i kapacitetima lokalnih samouprava. Takođe je bilo važno promeniti preovlađujuće shvatanje da je osnovna funkcija predškolskog vaspitanja i obrazovanja ekonomska (predškolsko vaspitanje i obrazovanje i predškolske ustanove služe za pružanje podrške zaposlenim roditeljima), a da su socijalna i obrazovna funkcija manje važne, kao i da jedan model celodnevnih programa može da odgovara svoj deci i svim roditeljima. Ovaj Priručnik je deo kompleta materijala razvijenih radi pružanja podrške diversifkaciji predškolskih programa i usluga. Ostali materijali su: Priručnik za obuku mentora za razvijanje posebnih i specijalizovanih programa i Zbirka primera dobre prakse.", publisher = "Ministarstvo prosvete, nauke i tehnološkog razvoja Republike Srbije", title = "Priručnik za diversifikaciju programa predškolskog vaspitanja i obrazovanja", url = "https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_reff_3739" }
Vandekerckhove, A., Trikić, Z., Miškeljin, L.,& Peeters, J.. (2013). Priručnik za diversifikaciju programa predškolskog vaspitanja i obrazovanja. Ministarstvo prosvete, nauke i tehnološkog razvoja Republike Srbije.. https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_reff_3739
Vandekerckhove A, Trikić Z, Miškeljin L, Peeters J. Priručnik za diversifikaciju programa predškolskog vaspitanja i obrazovanja. 2013;. https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_reff_3739 .
Vandekerckhove, Ankie, Trikić, Zorica, Miškeljin, Lidija, Peeters, Jan, "Priručnik za diversifikaciju programa predškolskog vaspitanja i obrazovanja" (2013), https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_reff_3739 .