Импресионизам, Медитеран и рат. Дела Малише Глишића, Косте Миличевића и Милана Миловановића
Poglavlje u monografiji (Objavljena verzija)
Metapodaci
Prikaz svih podataka o dokumentuApstrakt
Главни циљ рада је да анализира медитеранске пејзаже Малише Глишића, Косте Миличевића и Милана Миловановића, три најзначај-
нија сликара који су након смрти Надежде Петровић успешно развили
идеје импресионизма и модерног сликарства у српској уметности. Између
1911. и 1920. године, сликари у складу са постулатима импресионистичког
сликарства стварају пејзаже на којима доминира дневна, сунчева светлост
и светлија палета. У оквиру ових пејзажа посебно се издвајају медитеран-
ски предели Рима, Напуља, Крфа и Каприја које сликају наведени слика-
ри. Ови пејзажи настају претежно током друге деценије XX века, у време
балканских ратова и Првог светског рата, у којима су као ратни сликари
учествовали и Глишић, Миличевић и Миловановић. Намера рада јесте да
представи најзначајније медитеранске пејзаже српских уметника из периода
ратних збивања, истичући најсветлије примере импресионизма као отклон
од суморне и ратне свакодневице.
The historical circumstances in which the first impressionist paintings
and Mediterranean landscapes were created in Serbian art stand in complete
contrast to almost idyllic and Arcadian scenes and atmosphere of these canvases.
These paintings were created during 1912 and 1913, in the midst of the Balkan
Wars, and then in the First World War (1914–1918). They may as well represent
an escape from the terrible and tragic everyday life and raise the hope that light
will still prevail. Mališa Glišić’s Italian landscapes, which were created just before
the beginning of the First Balkan War, anticipate and announce future Mediterranean
landscapes by Kosta Miličević and Milan Milovanović during these First
World War years. In the time of his two-year stay in Italy, Mališa Glišić has created
paintings that are at the very top of Serbian Impressionism, and together
with the works of Nadežda Petrović (died 1915), which were created a little earlier,
they opened the way for other arti...sts, primarily Kosta Miličević and Milan
Milovanović. Their landscapes will reach the peak of mature impressionism on
Corfu and Capri. Thus, Mališa Glišić can also be seen as a forerunner of the Mediterranean
war cycles of Miličević and Milovanović.
Interpretations of these paintings brought to the fore a certain dose of melancholy,
despair, resignation, influenced by the then constant war sufferings year
after year. However, Miličević’s convalescent stay in Corfu and Milovanović’s recovery
and journey through Capri can also be seen from the perspective of escaping
from the agony of the war and suppressing the horrors seen on the battlefields.
The sea landscapes of these two Mediterranean islands heal the soul and the
body and completely occupy the attention of two tired and spiritually wounded
painters. For Miličević, the distant and lonely Corfu sights were possibly the
subject of meditation on a gloomy life and his bad fate. For Milovanović, pergolas
and terraces were shelters from the coming new world, the last retreat of peace
and enjoyment. The landscapes created during 1916, 1917 and 1918 represent the
top achievements of the impressionism in Serbian painting, a huge contribution
to Serbian culture until 1920 and the final entry of art into modernism.
Ključne reči:
Mediterranean landscape, Mališa Glišić, Kosta Miličević, Milan Milovanović, wartime / медитерански пејзаж / Малиша Глишић / Коста Миличевић / Милан Миловановић / ратно доба / Mediterranean landscape / wartimeIzvor:
Креативност у временима криза: уметност средњег века и модерног доба на централном Балкану, 2021, 253-268Izdavač:
- Универзитет у Београду, Филозофски факултет
Finansiranje / projekti:
- Пројекат "Човек и друштво у време кризе" финансиран од стране Филозофског факултета Универзитета у Београду
Institucija/grupa
Istorija umetnosti / History of ArtTY - CHAP AU - Мереник, Софија PY - 2021 UR - http://reff.f.bg.ac.rs/handle/123456789/4052 AB - Главни циљ рада је да анализира медитеранске пејзаже Малише Глишића, Косте Миличевића и Милана Миловановића, три најзначај- нија сликара који су након смрти Надежде Петровић успешно развили идеје импресионизма и модерног сликарства у српској уметности. Између 1911. и 1920. године, сликари у складу са постулатима импресионистичког сликарства стварају пејзаже на којима доминира дневна, сунчева светлост и светлија палета. У оквиру ових пејзажа посебно се издвајају медитеран- ски предели Рима, Напуља, Крфа и Каприја које сликају наведени слика- ри. Ови пејзажи настају претежно током друге деценије XX века, у време балканских ратова и Првог светског рата, у којима су као ратни сликари учествовали и Глишић, Миличевић и Миловановић. Намера рада јесте да представи најзначајније медитеранске пејзаже српских уметника из периода ратних збивања, истичући најсветлије примере импресионизма као отклон од суморне и ратне свакодневице. AB - The historical circumstances in which the first impressionist paintings and Mediterranean landscapes were created in Serbian art stand in complete contrast to almost idyllic and Arcadian scenes and atmosphere of these canvases. These paintings were created during 1912 and 1913, in the midst of the Balkan Wars, and then in the First World War (1914–1918). They may as well represent an escape from the terrible and tragic everyday life and raise the hope that light will still prevail. Mališa Glišić’s Italian landscapes, which were created just before the beginning of the First Balkan War, anticipate and announce future Mediterranean landscapes by Kosta Miličević and Milan Milovanović during these First World War years. In the time of his two-year stay in Italy, Mališa Glišić has created paintings that are at the very top of Serbian Impressionism, and together with the works of Nadežda Petrović (died 1915), which were created a little earlier, they opened the way for other artists, primarily Kosta Miličević and Milan Milovanović. Their landscapes will reach the peak of mature impressionism on Corfu and Capri. Thus, Mališa Glišić can also be seen as a forerunner of the Mediterranean war cycles of Miličević and Milovanović. Interpretations of these paintings brought to the fore a certain dose of melancholy, despair, resignation, influenced by the then constant war sufferings year after year. However, Miličević’s convalescent stay in Corfu and Milovanović’s recovery and journey through Capri can also be seen from the perspective of escaping from the agony of the war and suppressing the horrors seen on the battlefields. The sea landscapes of these two Mediterranean islands heal the soul and the body and completely occupy the attention of two tired and spiritually wounded painters. For Miličević, the distant and lonely Corfu sights were possibly the subject of meditation on a gloomy life and his bad fate. For Milovanović, pergolas and terraces were shelters from the coming new world, the last retreat of peace and enjoyment. The landscapes created during 1916, 1917 and 1918 represent the top achievements of the impressionism in Serbian painting, a huge contribution to Serbian culture until 1920 and the final entry of art into modernism. PB - Универзитет у Београду, Филозофски факултет T2 - Креативност у временима криза: уметност средњег века и модерног доба на централном Балкану T1 - Импресионизам, Медитеран и рат. Дела Малише Глишића, Косте Миличевића и Милана Миловановића EP - 268 SP - 253 UR - https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_reff_4052 ER -
@inbook{ author = "Мереник, Софија", year = "2021", abstract = "Главни циљ рада је да анализира медитеранске пејзаже Малише Глишића, Косте Миличевића и Милана Миловановића, три најзначај- нија сликара који су након смрти Надежде Петровић успешно развили идеје импресионизма и модерног сликарства у српској уметности. Између 1911. и 1920. године, сликари у складу са постулатима импресионистичког сликарства стварају пејзаже на којима доминира дневна, сунчева светлост и светлија палета. У оквиру ових пејзажа посебно се издвајају медитеран- ски предели Рима, Напуља, Крфа и Каприја које сликају наведени слика- ри. Ови пејзажи настају претежно током друге деценије XX века, у време балканских ратова и Првог светског рата, у којима су као ратни сликари учествовали и Глишић, Миличевић и Миловановић. Намера рада јесте да представи најзначајније медитеранске пејзаже српских уметника из периода ратних збивања, истичући најсветлије примере импресионизма као отклон од суморне и ратне свакодневице., The historical circumstances in which the first impressionist paintings and Mediterranean landscapes were created in Serbian art stand in complete contrast to almost idyllic and Arcadian scenes and atmosphere of these canvases. These paintings were created during 1912 and 1913, in the midst of the Balkan Wars, and then in the First World War (1914–1918). They may as well represent an escape from the terrible and tragic everyday life and raise the hope that light will still prevail. Mališa Glišić’s Italian landscapes, which were created just before the beginning of the First Balkan War, anticipate and announce future Mediterranean landscapes by Kosta Miličević and Milan Milovanović during these First World War years. In the time of his two-year stay in Italy, Mališa Glišić has created paintings that are at the very top of Serbian Impressionism, and together with the works of Nadežda Petrović (died 1915), which were created a little earlier, they opened the way for other artists, primarily Kosta Miličević and Milan Milovanović. Their landscapes will reach the peak of mature impressionism on Corfu and Capri. Thus, Mališa Glišić can also be seen as a forerunner of the Mediterranean war cycles of Miličević and Milovanović. Interpretations of these paintings brought to the fore a certain dose of melancholy, despair, resignation, influenced by the then constant war sufferings year after year. However, Miličević’s convalescent stay in Corfu and Milovanović’s recovery and journey through Capri can also be seen from the perspective of escaping from the agony of the war and suppressing the horrors seen on the battlefields. The sea landscapes of these two Mediterranean islands heal the soul and the body and completely occupy the attention of two tired and spiritually wounded painters. For Miličević, the distant and lonely Corfu sights were possibly the subject of meditation on a gloomy life and his bad fate. For Milovanović, pergolas and terraces were shelters from the coming new world, the last retreat of peace and enjoyment. The landscapes created during 1916, 1917 and 1918 represent the top achievements of the impressionism in Serbian painting, a huge contribution to Serbian culture until 1920 and the final entry of art into modernism.", publisher = "Универзитет у Београду, Филозофски факултет", journal = "Креативност у временима криза: уметност средњег века и модерног доба на централном Балкану", booktitle = "Импресионизам, Медитеран и рат. Дела Малише Глишића, Косте Миличевића и Милана Миловановића", pages = "268-253", url = "https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_reff_4052" }
Мереник, С.. (2021). Импресионизам, Медитеран и рат. Дела Малише Глишића, Косте Миличевића и Милана Миловановића. in Креативност у временима криза: уметност средњег века и модерног доба на централном Балкану Универзитет у Београду, Филозофски факултет., 253-268. https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_reff_4052
Мереник С. Импресионизам, Медитеран и рат. Дела Малише Глишића, Косте Миличевића и Милана Миловановића. in Креативност у временима криза: уметност средњег века и модерног доба на централном Балкану. 2021;:253-268. https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_reff_4052 .
Мереник, Софија, "Импресионизам, Медитеран и рат. Дела Малише Глишића, Косте Миличевића и Милана Миловановића" in Креативност у временима криза: уметност средњег века и модерног доба на централном Балкану (2021):253-268, https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_reff_4052 .