Phenomenology of native autobiographic-memoir text: interpretive exercise of Schutzian perspective
Чланак у часопису (Објављена верзија)
Метаподаци
Приказ свих података о документуАпстракт
The main source of inspiration in writing this experimental essay comes from
ideas of Alfred Schutz collected in his capital work The Problem of Social Reality. Comprehensions and analytical categories of this major theorist served me as a unique methodological guidebook in analyzing and interpreting the idiosyncratic text (native autobiography proper; ethnobiography) of my ethnographic informant from Montenegro. My
intention is to treat this native text of local bricoleuse as a laic report of and primary resource for description of the particular cultural version of the everyday world in phenomenological terms. The goal is to understand on this concrete example how the writer as
the subject of the narrative places herself in her social world, starting from her biographic
situation and using the supply of available knowledge. The anthropological interpretation
of the meaning of text should be focused on the actor, i.e. her writing as intended action
and its motives within a given... socio-cultural context and time perspective.
Glavni izvor inspiracije u pisanju ovog eksperimentalnog ogleda predstavljaju ideje Alfreda Šica, sabrane u njegovom kapitalnom delu Problem društvene stvarnosti. Shvatanja i analitičke kategorije ovog velikog teoretičara poslužili su mi kao
svojevrsno metodološko uputstvo u analizi i interpretaciji idiosinkratičkog teksta (autobiografije, odnosno etnobiografije) moje etnografske informantkinje iz Crne Gore.
Uprkos skromnim pretenzijama, njen tekst je u faktografskom, strukturalnom i semantičkom pogledu mnogo složeniji i dublji nego što izgleda na površini. Odatle proizlazi i
mogućnost u tumačenju: da se njena etnobiografija tretira kao laički izveštaj koji pruža
materijal za fenomenološku deskripciju posebne kulturne verzije sveta svakodnevnog
života kao krajnje ili vrhovne stvarnosti. Jedan od ključeva za razumevanje ovog ličnog
životnog dokumenta jeste u tome da čitalac pojmi i vrednuje opis sveta života onakav
kakav se ukazuje u narativu iz emske perspektive aktera, pripadni...ka i učesnika. Antropološko tumačenje značenja teksta treba da bude „orijentisano na aktera“, na pisanje
ženskog subjekta kao čin delanja i njegove intencije (motive i projektovane ciljeve).
Кључне речи:
native autobiography as ethnobiography / social phenomenology of A. Schutz / everyday world as lifeworld / socio-cultural context / time perspective / writing as intentional action / subjective motives and goals (that-is-why and in-order-to) / meanings of the textИзвор:
Antropologija, 2019, 19, 1, 51-64Издавач:
- Univerzitet u Beogradu
- Filozofski fakultet
- Institut za etnologiju i antropologiju
Институција/група
Etnologija i antropologija / Ethnology and AnthropologyTY - JOUR AU - Gorunović, Gordana PY - 2019 UR - http://reff.f.bg.ac.rs/handle/123456789/4060 AB - The main source of inspiration in writing this experimental essay comes from ideas of Alfred Schutz collected in his capital work The Problem of Social Reality. Comprehensions and analytical categories of this major theorist served me as a unique methodological guidebook in analyzing and interpreting the idiosyncratic text (native autobiography proper; ethnobiography) of my ethnographic informant from Montenegro. My intention is to treat this native text of local bricoleuse as a laic report of and primary resource for description of the particular cultural version of the everyday world in phenomenological terms. The goal is to understand on this concrete example how the writer as the subject of the narrative places herself in her social world, starting from her biographic situation and using the supply of available knowledge. The anthropological interpretation of the meaning of text should be focused on the actor, i.e. her writing as intended action and its motives within a given socio-cultural context and time perspective. AB - Glavni izvor inspiracije u pisanju ovog eksperimentalnog ogleda predstavljaju ideje Alfreda Šica, sabrane u njegovom kapitalnom delu Problem društvene stvarnosti. Shvatanja i analitičke kategorije ovog velikog teoretičara poslužili su mi kao svojevrsno metodološko uputstvo u analizi i interpretaciji idiosinkratičkog teksta (autobiografije, odnosno etnobiografije) moje etnografske informantkinje iz Crne Gore. Uprkos skromnim pretenzijama, njen tekst je u faktografskom, strukturalnom i semantičkom pogledu mnogo složeniji i dublji nego što izgleda na površini. Odatle proizlazi i mogućnost u tumačenju: da se njena etnobiografija tretira kao laički izveštaj koji pruža materijal za fenomenološku deskripciju posebne kulturne verzije sveta svakodnevnog života kao krajnje ili vrhovne stvarnosti. Jedan od ključeva za razumevanje ovog ličnog životnog dokumenta jeste u tome da čitalac pojmi i vrednuje opis sveta života onakav kakav se ukazuje u narativu iz emske perspektive aktera, pripadnika i učesnika. Antropološko tumačenje značenja teksta treba da bude „orijentisano na aktera“, na pisanje ženskog subjekta kao čin delanja i njegove intencije (motive i projektovane ciljeve). PB - Univerzitet u Beogradu PB - Filozofski fakultet PB - Institut za etnologiju i antropologiju T2 - Antropologija T1 - Phenomenology of native autobiographic-memoir text: interpretive exercise of Schutzian perspective EP - 64 IS - 1 SP - 51 VL - 19 UR - https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_reff_4060 ER -
@article{ author = "Gorunović, Gordana", year = "2019", abstract = "The main source of inspiration in writing this experimental essay comes from ideas of Alfred Schutz collected in his capital work The Problem of Social Reality. Comprehensions and analytical categories of this major theorist served me as a unique methodological guidebook in analyzing and interpreting the idiosyncratic text (native autobiography proper; ethnobiography) of my ethnographic informant from Montenegro. My intention is to treat this native text of local bricoleuse as a laic report of and primary resource for description of the particular cultural version of the everyday world in phenomenological terms. The goal is to understand on this concrete example how the writer as the subject of the narrative places herself in her social world, starting from her biographic situation and using the supply of available knowledge. The anthropological interpretation of the meaning of text should be focused on the actor, i.e. her writing as intended action and its motives within a given socio-cultural context and time perspective., Glavni izvor inspiracije u pisanju ovog eksperimentalnog ogleda predstavljaju ideje Alfreda Šica, sabrane u njegovom kapitalnom delu Problem društvene stvarnosti. Shvatanja i analitičke kategorije ovog velikog teoretičara poslužili su mi kao svojevrsno metodološko uputstvo u analizi i interpretaciji idiosinkratičkog teksta (autobiografije, odnosno etnobiografije) moje etnografske informantkinje iz Crne Gore. Uprkos skromnim pretenzijama, njen tekst je u faktografskom, strukturalnom i semantičkom pogledu mnogo složeniji i dublji nego što izgleda na površini. Odatle proizlazi i mogućnost u tumačenju: da se njena etnobiografija tretira kao laički izveštaj koji pruža materijal za fenomenološku deskripciju posebne kulturne verzije sveta svakodnevnog života kao krajnje ili vrhovne stvarnosti. Jedan od ključeva za razumevanje ovog ličnog životnog dokumenta jeste u tome da čitalac pojmi i vrednuje opis sveta života onakav kakav se ukazuje u narativu iz emske perspektive aktera, pripadnika i učesnika. Antropološko tumačenje značenja teksta treba da bude „orijentisano na aktera“, na pisanje ženskog subjekta kao čin delanja i njegove intencije (motive i projektovane ciljeve).", publisher = "Univerzitet u Beogradu, Filozofski fakultet, Institut za etnologiju i antropologiju", journal = "Antropologija", title = "Phenomenology of native autobiographic-memoir text: interpretive exercise of Schutzian perspective", pages = "64-51", number = "1", volume = "19", url = "https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_reff_4060" }
Gorunović, G.. (2019). Phenomenology of native autobiographic-memoir text: interpretive exercise of Schutzian perspective. in Antropologija Univerzitet u Beogradu., 19(1), 51-64. https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_reff_4060
Gorunović G. Phenomenology of native autobiographic-memoir text: interpretive exercise of Schutzian perspective. in Antropologija. 2019;19(1):51-64. https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_reff_4060 .
Gorunović, Gordana, "Phenomenology of native autobiographic-memoir text: interpretive exercise of Schutzian perspective" in Antropologija, 19, no. 1 (2019):51-64, https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_reff_4060 .