Identitet i iskustava transrodnih osoba u srbiji u periodu detinjstva – interpretativna fenomenološka analiza
Аутори
Vidić, JelenaStanković, Biljana
Džamonja Ignjatović, Tamara
Остала ауторства
Džinović, VladimirNikitović, Tijana
Конференцијски прилог (Објављена верзија)
Метаподаци
Приказ свих података о документуАпстракт
Fenomen transrodnosti, određen kao različitost između pripisanog polai rodnog identiteta osobe, zadobija sve veću pažnju naučne i opšte javnosti. U prethodnojdeceniji dolazi do značajnog zaokreta u pristupu, gde tradicionalni psihopatologizujućimedicinski pristup zamenjuje shvatanje rodne različitosti kao nepatološkog fenomena (ICD-11), a kategorijalno shvatanje roda zamenjuje posmatranje roda kao spektra (APA, 2015).Uporedo s promenom pristupa raste i spremnost naučne zajednice da čuje iskustva samihtransrodnih osoba, umesto da ih posmatra kao predmet istraživanja fokusiranih na medicinskeintervencije i psihopatološke fenomene. Pored toga, podaci koji ukazuju na veću prevalencurazličitih tegoba iz domena mentalnog zdravlja kod trasnrodnih osoba u poređenju sacisrodnim osobama sve više se razumeju kao posledica različitih oblika stigmatizacije (Robleset al., 2016), dok se rodno afirmativno okruženje smatra protektivnim faktorom za mentalnozdravlje (Olson et al., 2016). U ovom radu će b...iti analizirana iskustva odraslih transrodnih osobau Srbiji koja se odnose na period njihovog detinjstva i osnovne škole, uključujući iskustvaodbacivanja i različitih oblika nasilja, kako od strane vršnjaka, tako i od strane odraslih osoba.Ovaj rani razvojni period je važan jer predstavlja početak razvoja transrodnog identiteta, aujedno ukazuje i na problematične obrasce odnošenja drugih ljudi prema ovim ranimispoljavanjima rodne različitosti, kako unutar porodičnog, tako i unutar školskog konteksta.Ovi problematični obrasci i reakcije okruženja transrodne osobe često prate i kasnije tokomživota i značajno oblikuju njihovo samodoživljavanje.
Кључне речи:
transrodnost / stigmatizacija / interpretativna fenomenološka analizaИзвор:
Kvalitativna istraživanja kroz discipline i kontekste: osmišljavanje sličnosti i razlika, 2021, 128-131Издавач:
- Beograd : Institut za pedagoška istraživanja
- Beograd : Institut za psihologiju
Финансирање / пројекти:
- Министарство науке, технолошког развоја и иновација Републике Србије, институционално финансирање - 200018 (Институт за педагошка истраживања, Београд) (RS-MESTD-inst-2020-200018)
Напомена:
- XXVI Nаučnа konferencijа „Pedаgoškа istrаživаnjа i školskа prаksа“
Институција/група
Psihologija / PsychologyTY - CONF AU - Vidić, Jelena AU - Stanković, Biljana AU - Džamonja Ignjatović, Tamara PY - 2021 UR - http://ipir.ipisr.org.rs/handle/123456789/438 UR - http://reff.f.bg.ac.rs/handle/123456789/4162 AB - Fenomen transrodnosti, određen kao različitost između pripisanog polai rodnog identiteta osobe, zadobija sve veću pažnju naučne i opšte javnosti. U prethodnojdeceniji dolazi do značajnog zaokreta u pristupu, gde tradicionalni psihopatologizujućimedicinski pristup zamenjuje shvatanje rodne različitosti kao nepatološkog fenomena (ICD-11), a kategorijalno shvatanje roda zamenjuje posmatranje roda kao spektra (APA, 2015).Uporedo s promenom pristupa raste i spremnost naučne zajednice da čuje iskustva samihtransrodnih osoba, umesto da ih posmatra kao predmet istraživanja fokusiranih na medicinskeintervencije i psihopatološke fenomene. Pored toga, podaci koji ukazuju na veću prevalencurazličitih tegoba iz domena mentalnog zdravlja kod trasnrodnih osoba u poređenju sacisrodnim osobama sve više se razumeju kao posledica različitih oblika stigmatizacije (Robleset al., 2016), dok se rodno afirmativno okruženje smatra protektivnim faktorom za mentalnozdravlje (Olson et al., 2016). U ovom radu će biti analizirana iskustva odraslih transrodnih osobau Srbiji koja se odnose na period njihovog detinjstva i osnovne škole, uključujući iskustvaodbacivanja i različitih oblika nasilja, kako od strane vršnjaka, tako i od strane odraslih osoba.Ovaj rani razvojni period je važan jer predstavlja početak razvoja transrodnog identiteta, aujedno ukazuje i na problematične obrasce odnošenja drugih ljudi prema ovim ranimispoljavanjima rodne različitosti, kako unutar porodičnog, tako i unutar školskog konteksta.Ovi problematični obrasci i reakcije okruženja transrodne osobe često prate i kasnije tokomživota i značajno oblikuju njihovo samodoživljavanje. PB - Beograd : Institut za pedagoška istraživanja PB - Beograd : Institut za psihologiju C3 - Kvalitativna istraživanja kroz discipline i kontekste: osmišljavanje sličnosti i razlika T1 - Identitet i iskustava transrodnih osoba u srbiji u periodu detinjstva – interpretativna fenomenološka analiza EP - 131 SP - 128 UR - https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_reff_4162 ER -
@conference{ author = "Vidić, Jelena and Stanković, Biljana and Džamonja Ignjatović, Tamara", year = "2021", abstract = "Fenomen transrodnosti, određen kao različitost između pripisanog polai rodnog identiteta osobe, zadobija sve veću pažnju naučne i opšte javnosti. U prethodnojdeceniji dolazi do značajnog zaokreta u pristupu, gde tradicionalni psihopatologizujućimedicinski pristup zamenjuje shvatanje rodne različitosti kao nepatološkog fenomena (ICD-11), a kategorijalno shvatanje roda zamenjuje posmatranje roda kao spektra (APA, 2015).Uporedo s promenom pristupa raste i spremnost naučne zajednice da čuje iskustva samihtransrodnih osoba, umesto da ih posmatra kao predmet istraživanja fokusiranih na medicinskeintervencije i psihopatološke fenomene. Pored toga, podaci koji ukazuju na veću prevalencurazličitih tegoba iz domena mentalnog zdravlja kod trasnrodnih osoba u poređenju sacisrodnim osobama sve više se razumeju kao posledica različitih oblika stigmatizacije (Robleset al., 2016), dok se rodno afirmativno okruženje smatra protektivnim faktorom za mentalnozdravlje (Olson et al., 2016). U ovom radu će biti analizirana iskustva odraslih transrodnih osobau Srbiji koja se odnose na period njihovog detinjstva i osnovne škole, uključujući iskustvaodbacivanja i različitih oblika nasilja, kako od strane vršnjaka, tako i od strane odraslih osoba.Ovaj rani razvojni period je važan jer predstavlja početak razvoja transrodnog identiteta, aujedno ukazuje i na problematične obrasce odnošenja drugih ljudi prema ovim ranimispoljavanjima rodne različitosti, kako unutar porodičnog, tako i unutar školskog konteksta.Ovi problematični obrasci i reakcije okruženja transrodne osobe često prate i kasnije tokomživota i značajno oblikuju njihovo samodoživljavanje.", publisher = "Beograd : Institut za pedagoška istraživanja, Beograd : Institut za psihologiju", journal = "Kvalitativna istraživanja kroz discipline i kontekste: osmišljavanje sličnosti i razlika", title = "Identitet i iskustava transrodnih osoba u srbiji u periodu detinjstva – interpretativna fenomenološka analiza", pages = "131-128", url = "https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_reff_4162" }
Vidić, J., Stanković, B.,& Džamonja Ignjatović, T.. (2021). Identitet i iskustava transrodnih osoba u srbiji u periodu detinjstva – interpretativna fenomenološka analiza. in Kvalitativna istraživanja kroz discipline i kontekste: osmišljavanje sličnosti i razlika Beograd : Institut za pedagoška istraživanja., 128-131. https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_reff_4162
Vidić J, Stanković B, Džamonja Ignjatović T. Identitet i iskustava transrodnih osoba u srbiji u periodu detinjstva – interpretativna fenomenološka analiza. in Kvalitativna istraživanja kroz discipline i kontekste: osmišljavanje sličnosti i razlika. 2021;:128-131. https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_reff_4162 .
Vidić, Jelena, Stanković, Biljana, Džamonja Ignjatović, Tamara, "Identitet i iskustava transrodnih osoba u srbiji u periodu detinjstva – interpretativna fenomenološka analiza" in Kvalitativna istraživanja kroz discipline i kontekste: osmišljavanje sličnosti i razlika (2021):128-131, https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_reff_4162 .