Marko Murat: od istorijske kompozicije ka plenerizmu
Marko Murat, painter of the turn. Creating the modern: from historical composition to plain air painting
Article (Published version)
Metadata
Show full item recordAbstract
Stvaralaštvo Marka Murata može se podeliti na pet faza. Za temu ovog
rada najznačajnija su dela koja nastaju u okviru druge faze (plenerističko slikarstvo
sa elementima impresionizma, secesije i simbolizma), iz poslednje decenije XIX i
prve decenije XX veka. Muratova dela na prelazu dvaju vekova, predstavljaju prve
i najbolje primere napuštanja tamnih tonova i veštačkog osvetljenja u korist dnevne,
prirodne svetlosti na temama vezanim kako za istorijsko slikarstvo, tako i za motive
i elemente koji pripadaju žanr, alegorijskom i pejzažnom slikarstvu. Pejzaž zauzima
bitno mesto u opusu Marka Murata. On je često uklopljen u okvire istorijske ili
simbolističke slike, kao i na portretima i žanr-scenama, ali postaje i samostalna tema
u okviru njegovog ciklusa Dubrovačkih obala (Orae ragusanae). Cilj rada bio bi da ukaže
na ovaj izuzetno značajan momenat u srpskoj likovnoj umetnosti na prelazu iz XIX
u XX vek i da se naglasi uticaj umetnosti plenerizma i donekle impresionizma u
de...lima Marka Murata, slikara preokreta. Motiv Dubrovnika, koji je zastupljen u
većini Muratovih slika, takođe je značajan segment rada. Slike različite tematike
koje radi Murat, a koje su urađene u plenerističkom duhu i koje u sebi najčešće
inkorporiraju pejzaž, glavna su tema rada.
Marko Murat’s creative oeuvre can be divided into five phases. For the topic
of this paper, the most important works are those created within the second phase
(plein air painting with elements of impressionism, secession and symbolism), from
the last decade of the 19th and the first decade of the 20th century. Murat’s works
at the turn of the centuries represent the first and best examples of abandoning dark
tones and artificial lighting in favor of daylight, natural light on subjects related to
historical painting, as well as motifs and elements belonging to the genre, allegorical
and landscape painting. The landscape occupies an important place in Marko Murat’s
oeuvre. It is often incorporated into the frames of historical or symbolist paintings, as
well as in portraits and genre scenes. It also becomes an independent subject within
his cycle Dubrovnik Coasts (Orae ragusanae). The aim of this paper is to point out this
extremely significant moment in Serbian art at the tur...n of the 19th to the 20th
century, to emphasize the influence of the plein air painting, and to some extent of
impressionism in the works of Marko Murat, the painter of the sharp turn toward
modern painting. The motif of Dubrovnik, which is represented in most of Murat’s
paintings, is also a significant segment of this paper. Murat’s paintings of different
subject metter, which are made in the spirit of plein air and most often incorporate
the landscape, will be the most represented in the paper.
Keywords:
Marko Murat / plenerizam / impresionizam / pejzaž / istorijska kompozicija / Dubrovnik / plein air painting / impressionism / landscape / historical compositionSource:
Zbornik Seminara za studije moderne umetnosti Filozofskog fakulteta Univerziteta u Beogradu, 2023, 19, 77-97Publisher:
- Univerzitet u Beogradu-Filozofski fakultet
Funding / projects:
- Projekat „Čovek i društvo u vreme krize“, finansiran od strane Filozofskog fakulteta Univerziteta u Beogradu
Institution/Community
Istorija umetnosti / History of ArtTY - JOUR AU - Merenik, Sofija PY - 2023 UR - http://reff.f.bg.ac.rs/handle/123456789/4275 AB - Stvaralaštvo Marka Murata može se podeliti na pet faza. Za temu ovog rada najznačajnija su dela koja nastaju u okviru druge faze (plenerističko slikarstvo sa elementima impresionizma, secesije i simbolizma), iz poslednje decenije XIX i prve decenije XX veka. Muratova dela na prelazu dvaju vekova, predstavljaju prve i najbolje primere napuštanja tamnih tonova i veštačkog osvetljenja u korist dnevne, prirodne svetlosti na temama vezanim kako za istorijsko slikarstvo, tako i za motive i elemente koji pripadaju žanr, alegorijskom i pejzažnom slikarstvu. Pejzaž zauzima bitno mesto u opusu Marka Murata. On je često uklopljen u okvire istorijske ili simbolističke slike, kao i na portretima i žanr-scenama, ali postaje i samostalna tema u okviru njegovog ciklusa Dubrovačkih obala (Orae ragusanae). Cilj rada bio bi da ukaže na ovaj izuzetno značajan momenat u srpskoj likovnoj umetnosti na prelazu iz XIX u XX vek i da se naglasi uticaj umetnosti plenerizma i donekle impresionizma u delima Marka Murata, slikara preokreta. Motiv Dubrovnika, koji je zastupljen u većini Muratovih slika, takođe je značajan segment rada. Slike različite tematike koje radi Murat, a koje su urađene u plenerističkom duhu i koje u sebi najčešće inkorporiraju pejzaž, glavna su tema rada. AB - Marko Murat’s creative oeuvre can be divided into five phases. For the topic of this paper, the most important works are those created within the second phase (plein air painting with elements of impressionism, secession and symbolism), from the last decade of the 19th and the first decade of the 20th century. Murat’s works at the turn of the centuries represent the first and best examples of abandoning dark tones and artificial lighting in favor of daylight, natural light on subjects related to historical painting, as well as motifs and elements belonging to the genre, allegorical and landscape painting. The landscape occupies an important place in Marko Murat’s oeuvre. It is often incorporated into the frames of historical or symbolist paintings, as well as in portraits and genre scenes. It also becomes an independent subject within his cycle Dubrovnik Coasts (Orae ragusanae). The aim of this paper is to point out this extremely significant moment in Serbian art at the turn of the 19th to the 20th century, to emphasize the influence of the plein air painting, and to some extent of impressionism in the works of Marko Murat, the painter of the sharp turn toward modern painting. The motif of Dubrovnik, which is represented in most of Murat’s paintings, is also a significant segment of this paper. Murat’s paintings of different subject metter, which are made in the spirit of plein air and most often incorporate the landscape, will be the most represented in the paper. PB - Univerzitet u Beogradu-Filozofski fakultet T2 - Zbornik Seminara za studije moderne umetnosti Filozofskog fakulteta Univerziteta u Beogradu T1 - Marko Murat: od istorijske kompozicije ka plenerizmu T1 - Marko Murat, painter of the turn. Creating the modern: from historical composition to plain air painting EP - 97 IS - 19 SP - 77 DO - 10.18485/f_zsmu.2023.19.6 ER -
@article{ author = "Merenik, Sofija", year = "2023", abstract = "Stvaralaštvo Marka Murata može se podeliti na pet faza. Za temu ovog rada najznačajnija su dela koja nastaju u okviru druge faze (plenerističko slikarstvo sa elementima impresionizma, secesije i simbolizma), iz poslednje decenije XIX i prve decenije XX veka. Muratova dela na prelazu dvaju vekova, predstavljaju prve i najbolje primere napuštanja tamnih tonova i veštačkog osvetljenja u korist dnevne, prirodne svetlosti na temama vezanim kako za istorijsko slikarstvo, tako i za motive i elemente koji pripadaju žanr, alegorijskom i pejzažnom slikarstvu. Pejzaž zauzima bitno mesto u opusu Marka Murata. On je često uklopljen u okvire istorijske ili simbolističke slike, kao i na portretima i žanr-scenama, ali postaje i samostalna tema u okviru njegovog ciklusa Dubrovačkih obala (Orae ragusanae). Cilj rada bio bi da ukaže na ovaj izuzetno značajan momenat u srpskoj likovnoj umetnosti na prelazu iz XIX u XX vek i da se naglasi uticaj umetnosti plenerizma i donekle impresionizma u delima Marka Murata, slikara preokreta. Motiv Dubrovnika, koji je zastupljen u većini Muratovih slika, takođe je značajan segment rada. Slike različite tematike koje radi Murat, a koje su urađene u plenerističkom duhu i koje u sebi najčešće inkorporiraju pejzaž, glavna su tema rada., Marko Murat’s creative oeuvre can be divided into five phases. For the topic of this paper, the most important works are those created within the second phase (plein air painting with elements of impressionism, secession and symbolism), from the last decade of the 19th and the first decade of the 20th century. Murat’s works at the turn of the centuries represent the first and best examples of abandoning dark tones and artificial lighting in favor of daylight, natural light on subjects related to historical painting, as well as motifs and elements belonging to the genre, allegorical and landscape painting. The landscape occupies an important place in Marko Murat’s oeuvre. It is often incorporated into the frames of historical or symbolist paintings, as well as in portraits and genre scenes. It also becomes an independent subject within his cycle Dubrovnik Coasts (Orae ragusanae). The aim of this paper is to point out this extremely significant moment in Serbian art at the turn of the 19th to the 20th century, to emphasize the influence of the plein air painting, and to some extent of impressionism in the works of Marko Murat, the painter of the sharp turn toward modern painting. The motif of Dubrovnik, which is represented in most of Murat’s paintings, is also a significant segment of this paper. Murat’s paintings of different subject metter, which are made in the spirit of plein air and most often incorporate the landscape, will be the most represented in the paper.", publisher = "Univerzitet u Beogradu-Filozofski fakultet", journal = "Zbornik Seminara za studije moderne umetnosti Filozofskog fakulteta Univerziteta u Beogradu", title = "Marko Murat: od istorijske kompozicije ka plenerizmu, Marko Murat, painter of the turn. Creating the modern: from historical composition to plain air painting", pages = "97-77", number = "19", doi = "10.18485/f_zsmu.2023.19.6" }
Merenik, S.. (2023). Marko Murat: od istorijske kompozicije ka plenerizmu. in Zbornik Seminara za studije moderne umetnosti Filozofskog fakulteta Univerziteta u Beogradu Univerzitet u Beogradu-Filozofski fakultet.(19), 77-97. https://doi.org/10.18485/f_zsmu.2023.19.6
Merenik S. Marko Murat: od istorijske kompozicije ka plenerizmu. in Zbornik Seminara za studije moderne umetnosti Filozofskog fakulteta Univerziteta u Beogradu. 2023;(19):77-97. doi:10.18485/f_zsmu.2023.19.6 .
Merenik, Sofija, "Marko Murat: od istorijske kompozicije ka plenerizmu" in Zbornik Seminara za studije moderne umetnosti Filozofskog fakulteta Univerziteta u Beogradu, no. 19 (2023):77-97, https://doi.org/10.18485/f_zsmu.2023.19.6 . .