Приказ основних података о документу

dc.creatorLozanović, Dragana
dc.creatorMilidrag, Marica
dc.creatorBogdanović, Radovan
dc.creatorSokal Jovanović, Ljiljana
dc.creatorVidenović, Marina
dc.creatorStepanovic Ilić, Ivana
dc.creatorStepanović Ilić, Ivana
dc.date.accessioned2023-04-25T09:08:51Z
dc.date.available2023-04-25T09:08:51Z
dc.date.issued2021
dc.identifier.issn0350-2899
dc.identifier.urihttp://reff.f.bg.ac.rs/handle/123456789/4363
dc.description.abstractУ педијатријској примарној здравственој заштити једна од основних активности је превенција болести и стања која угрожавају квалитет живота детета и његово свакодневно функционисање у окружењу. Према подацима у свету око 17% деце има неке развојне тешкоће, а тек код 50% њих оне се открију пре пре поласка у школу. Циљ процене развоја је систематично и прецизно рано откривање одступања од нормативног развоја, правовремено предузимање одговарајућих интервенција, као и отклањања или ублажавања поремећаја. Истраживања су показала да је употреба инструмената повећала рано откривање развојних кашњења или поремећаја у развоју (на овај начин открива се 70-80% деце код које постоје развојни проблеми) и дала могућност за рану примену интервентних мера. Сет од 21 упитнка Ages & Stages Questionnaires ASQ-3, се користи више од 30 година у свету за скрининг и евалуацију развоја деце посматрањем начина на који деца напредују у важним областима као што су говор, физичка способност, социјалне вештине и вештине решавања проблема све деце узраста од 2 месеца до 5,5 година. Попуњавају га родитељи и враћају професионалцима, а они даље врше процену на основу јасног упутства о поступку уписивања резултата по доменима развоја, бодовања (графички и табеларно) тумачења и саопшавања, као и за обуку родитеља да стимулишу развој кроз игру, тј. како и шта да даље раде са детето родитеља да стимулишу развој кроз игру, тј. како и шта да даље раде са дететом. У претходних десет година Удружење педијатара Србије, заједно са партнерима, залаже за свеобухватну процену и праћење развоја деце употребом валидних инструмената у оквиру превентивних педијатријских прегледа. Низом пројеката у овој области, едукацијом педијатара и сарадника, применом у пракси, тестиран је и адаптиран а у 2019. години и стандардизован упитник ASQ-3, под називом ,,Узрасти и развој детета“ (УРД).sr
dc.language.isosrsr
dc.publisherSrpsko lekarsko društvo - Podružnica Zaječar, Zaječarsr
dc.relationinfo:eu-repo/grantAgreement/MESTD/inst-2020/200163/RS// i Projekat .“Standardization of the ASQ for its introduction into the pediatric practice in primary health centers in Serbia and validation of standards for early childhood development in Serbia” Projekat Udruzenja pedijatara Srbije u saradnji sa OSF London, UNICEF Serbiasr
dc.rightsopenAccesssr
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
dc.sourceTimočki medicinski glasniksr
dc.subjectrani razvojsr
dc.subjectearly developmentsr
dc.subjectages & stages questionnaires ASQ-3sr
dc.titleЗашто и када је важна примена стандардизованих упитника "Ages & Stages questionnaires" (ASQ-3)-''узрасти и развој детета'', за процену и праћење развоја деце у раном детињству?sr
dc.typearticlesr
dc.rights.licenseBYsr
dc.citation.epage131
dc.citation.epage131
dc.citation.issue3
dc.citation.spage129
dc.citation.volume46
dc.identifier.doi10.5937/tmg2103129L
dc.identifier.fulltexthttp://reff.f.bg.ac.rs/bitstream/id/10678/bitstream_10678.pdf
dc.type.versionpublishedVersionsr
dc.identifier.cobiss53946889


Документи

Thumbnail

Овај документ се појављује у следећим колекцијама

Приказ основних података о документу