Приказ основних података о документу
Зашто и када је важна примена стандардизованих упитника "Ages & Stages questionnaires" (ASQ-3)-''узрасти и развој детета'', за процену и праћење развоја деце у раном детињству?
dc.creator | Lozanović, Dragana | |
dc.creator | Milidrag, Marica | |
dc.creator | Bogdanović, Radovan | |
dc.creator | Sokal Jovanović, Ljiljana | |
dc.creator | Videnović, Marina | |
dc.creator | Stepanovic Ilić, Ivana | |
dc.creator | Stepanović Ilić, Ivana | |
dc.date.accessioned | 2023-04-25T09:08:51Z | |
dc.date.available | 2023-04-25T09:08:51Z | |
dc.date.issued | 2021 | |
dc.identifier.issn | 0350-2899 | |
dc.identifier.uri | http://reff.f.bg.ac.rs/handle/123456789/4363 | |
dc.description.abstract | У педијатријској примарној здравственој заштити једна од основних активности је превенција болести и стања која угрожавају квалитет живота детета и његово свакодневно функционисање у окружењу. Према подацима у свету око 17% деце има неке развојне тешкоће, а тек код 50% њих оне се открију пре пре поласка у школу. Циљ процене развоја је систематично и прецизно рано откривање одступања од нормативног развоја, правовремено предузимање одговарајућих интервенција, као и отклањања или ублажавања поремећаја. Истраживања су показала да је употреба инструмената повећала рано откривање развојних кашњења или поремећаја у развоју (на овај начин открива се 70-80% деце код које постоје развојни проблеми) и дала могућност за рану примену интервентних мера. Сет од 21 упитнка Ages & Stages Questionnaires ASQ-3, се користи више од 30 година у свету за скрининг и евалуацију развоја деце посматрањем начина на који деца напредују у важним областима као што су говор, физичка способност, социјалне вештине и вештине решавања проблема све деце узраста од 2 месеца до 5,5 година. Попуњавају га родитељи и враћају професионалцима, а они даље врше процену на основу јасног упутства о поступку уписивања резултата по доменима развоја, бодовања (графички и табеларно) тумачења и саопшавања, као и за обуку родитеља да стимулишу развој кроз игру, тј. како и шта да даље раде са детето родитеља да стимулишу развој кроз игру, тј. како и шта да даље раде са дететом. У претходних десет година Удружење педијатара Србије, заједно са партнерима, залаже за свеобухватну процену и праћење развоја деце употребом валидних инструмената у оквиру превентивних педијатријских прегледа. Низом пројеката у овој области, едукацијом педијатара и сарадника, применом у пракси, тестиран је и адаптиран а у 2019. години и стандардизован упитник ASQ-3, под називом ,,Узрасти и развој детета“ (УРД). | sr |
dc.language.iso | sr | sr |
dc.publisher | Srpsko lekarsko društvo - Podružnica Zaječar, Zaječar | sr |
dc.relation | info:eu-repo/grantAgreement/MESTD/inst-2020/200163/RS// i Projekat .“Standardization of the ASQ for its introduction into the pediatric practice in primary health centers in Serbia and validation of standards for early childhood development in Serbia” Projekat Udruzenja pedijatara Srbije u saradnji sa OSF London, UNICEF Serbia | sr |
dc.rights | openAccess | sr |
dc.rights.uri | https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/ | |
dc.source | Timočki medicinski glasnik | sr |
dc.subject | rani razvoj | sr |
dc.subject | early development | sr |
dc.subject | ages & stages questionnaires ASQ-3 | sr |
dc.title | Зашто и када је важна примена стандардизованих упитника "Ages & Stages questionnaires" (ASQ-3)-''узрасти и развој детета'', за процену и праћење развоја деце у раном детињству? | sr |
dc.type | article | sr |
dc.rights.license | BY | sr |
dc.citation.epage | 131 | |
dc.citation.epage | 131 | |
dc.citation.issue | 3 | |
dc.citation.spage | 129 | |
dc.citation.volume | 46 | |
dc.identifier.doi | 10.5937/tmg2103129L | |
dc.identifier.fulltext | http://reff.f.bg.ac.rs/bitstream/id/10678/bitstream_10678.pdf | |
dc.type.version | publishedVersion | sr |
dc.identifier.cobiss | 53946889 |