Adolescent u porodici – porodica u adolescenciji
Апстракт
Fokus interesovanja u proučavanju porodičnog funkcionisanja u naukama o vaspitanju usmeren je kako na proučavanje vaspitne stvarnosti porodice, tako i na razumevanje moći obrazovnih intervencija u porodični sistem kojima se ta stvarnost može menjati u cilju razvoja porodice i njenih članova. Porodica sa adolescentom prešla je već polovinu svog razvojnog puta i može uspešno da procenjuje šta su bili ili jesu ključni faktori za podršku njenog uspešnog funkcionisanja. Porodica sa iskustvom u svom razvoju može razložno da sagleda i proceni koliko su joj različite vrste podrške bili od pomoći, pa tako «objektivno» da sagleda koliko obrazovanje i koja to znanja mogu biti podrška njenom uspešnom funkcionisanju. U našem istraživanju, kao osnovne dimenzije porodičnog funkcionisanja koje struktuiraju porodični kontekst u kome se ostvaruje vaspitanje adolescenta posmatrali smo: porodične uloge, kontrolu ponašanja, emocionalnu povezanost članova porodice, način afektivnog reagovanja, komunikaciju,... sposobnost porodice da rešava probleme, odnos porodice prema promenama. Namera nam je bila da
istražimo povezanost obrazovnih potreba roditelja sa procenom sopstvene
porodične situacije. U ovom radu prikazani su rezultati koji se odnose na
procenu navedenih dimenzija porodičnog funkcionisanja i njihove
povezanosti sa nekim ličnim i porodičnim karakteristikama roditelja čija su
deca adolescentnog uzrasta.
The focus of the study of family functioning in the sciences of education is
directed to the study of reality of upbringing in family, and to understanding the
power of educational intervention in a family system that the reality can be changed in order to develop a family and its members. Family with adolescent has already crossed half of its development path and can successfully evaluate what were or are the key factors to support its successful functioning. Family with experience in its development may be reasonable to analyze and assess how its different types of support were helpful, and thus, to analyze "objectively" how education and what kind of knowledge can be support for its successful functioning. In our research, as the basic dimensions of family functioning, that structure family context of child upbringing, we observed: family roles, behavior control, emotional connection between family members, the manner of emotional response, communication, the ability of family to ...solve problems, and family attitude towards change. Our intention was to investigate the correlation between parents` educational needs and the
assessment of their own family situation. This paper presents the results relating to the assessment of these dimensions of family functioning and their relation to some personal and family characteristics of parents with adolescent children.
Кључне речи:
porodica / dimenzije porodičnog funkcionisanja / adolescencija / family / dimensions of family functioning / adolescenceИзвор:
Porodice u Srbiji danas u komparativnoj perspektivi, 2009, 263-274Издавач:
- Beograd: Institut za sociološka istraživanja Filozofskog fakulteta Univerziteta u Beogradu
Финансирање / пројекти:
- Модели процењивања и стратегије унапређивања квалитета образовања у Србији (RS-MESTD-Basic Research (BR or ON)-179060)
Институција/група
Andragogija / AndragogyTY - CONF AU - Milošević, Zorica B. PY - 2009 UR - http://reff.f.bg.ac.rs/handle/123456789/4817 AB - Fokus interesovanja u proučavanju porodičnog funkcionisanja u naukama o vaspitanju usmeren je kako na proučavanje vaspitne stvarnosti porodice, tako i na razumevanje moći obrazovnih intervencija u porodični sistem kojima se ta stvarnost može menjati u cilju razvoja porodice i njenih članova. Porodica sa adolescentom prešla je već polovinu svog razvojnog puta i može uspešno da procenjuje šta su bili ili jesu ključni faktori za podršku njenog uspešnog funkcionisanja. Porodica sa iskustvom u svom razvoju može razložno da sagleda i proceni koliko su joj različite vrste podrške bili od pomoći, pa tako «objektivno» da sagleda koliko obrazovanje i koja to znanja mogu biti podrška njenom uspešnom funkcionisanju. U našem istraživanju, kao osnovne dimenzije porodičnog funkcionisanja koje struktuiraju porodični kontekst u kome se ostvaruje vaspitanje adolescenta posmatrali smo: porodične uloge, kontrolu ponašanja, emocionalnu povezanost članova porodice, način afektivnog reagovanja, komunikaciju, sposobnost porodice da rešava probleme, odnos porodice prema promenama. Namera nam je bila da istražimo povezanost obrazovnih potreba roditelja sa procenom sopstvene porodične situacije. U ovom radu prikazani su rezultati koji se odnose na procenu navedenih dimenzija porodičnog funkcionisanja i njihove povezanosti sa nekim ličnim i porodičnim karakteristikama roditelja čija su deca adolescentnog uzrasta. AB - The focus of the study of family functioning in the sciences of education is directed to the study of reality of upbringing in family, and to understanding the power of educational intervention in a family system that the reality can be changed in order to develop a family and its members. Family with adolescent has already crossed half of its development path and can successfully evaluate what were or are the key factors to support its successful functioning. Family with experience in its development may be reasonable to analyze and assess how its different types of support were helpful, and thus, to analyze "objectively" how education and what kind of knowledge can be support for its successful functioning. In our research, as the basic dimensions of family functioning, that structure family context of child upbringing, we observed: family roles, behavior control, emotional connection between family members, the manner of emotional response, communication, the ability of family to solve problems, and family attitude towards change. Our intention was to investigate the correlation between parents` educational needs and the assessment of their own family situation. This paper presents the results relating to the assessment of these dimensions of family functioning and their relation to some personal and family characteristics of parents with adolescent children. PB - Beograd: Institut za sociološka istraživanja Filozofskog fakulteta Univerziteta u Beogradu C3 - Porodice u Srbiji danas u komparativnoj perspektivi T1 - Adolescent u porodici – porodica u adolescenciji EP - 274 SP - 263 UR - https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_reff_4817 ER -
@conference{ author = "Milošević, Zorica B.", year = "2009", abstract = "Fokus interesovanja u proučavanju porodičnog funkcionisanja u naukama o vaspitanju usmeren je kako na proučavanje vaspitne stvarnosti porodice, tako i na razumevanje moći obrazovnih intervencija u porodični sistem kojima se ta stvarnost može menjati u cilju razvoja porodice i njenih članova. Porodica sa adolescentom prešla je već polovinu svog razvojnog puta i može uspešno da procenjuje šta su bili ili jesu ključni faktori za podršku njenog uspešnog funkcionisanja. Porodica sa iskustvom u svom razvoju može razložno da sagleda i proceni koliko su joj različite vrste podrške bili od pomoći, pa tako «objektivno» da sagleda koliko obrazovanje i koja to znanja mogu biti podrška njenom uspešnom funkcionisanju. U našem istraživanju, kao osnovne dimenzije porodičnog funkcionisanja koje struktuiraju porodični kontekst u kome se ostvaruje vaspitanje adolescenta posmatrali smo: porodične uloge, kontrolu ponašanja, emocionalnu povezanost članova porodice, način afektivnog reagovanja, komunikaciju, sposobnost porodice da rešava probleme, odnos porodice prema promenama. Namera nam je bila da istražimo povezanost obrazovnih potreba roditelja sa procenom sopstvene porodične situacije. U ovom radu prikazani su rezultati koji se odnose na procenu navedenih dimenzija porodičnog funkcionisanja i njihove povezanosti sa nekim ličnim i porodičnim karakteristikama roditelja čija su deca adolescentnog uzrasta., The focus of the study of family functioning in the sciences of education is directed to the study of reality of upbringing in family, and to understanding the power of educational intervention in a family system that the reality can be changed in order to develop a family and its members. Family with adolescent has already crossed half of its development path and can successfully evaluate what were or are the key factors to support its successful functioning. Family with experience in its development may be reasonable to analyze and assess how its different types of support were helpful, and thus, to analyze "objectively" how education and what kind of knowledge can be support for its successful functioning. In our research, as the basic dimensions of family functioning, that structure family context of child upbringing, we observed: family roles, behavior control, emotional connection between family members, the manner of emotional response, communication, the ability of family to solve problems, and family attitude towards change. Our intention was to investigate the correlation between parents` educational needs and the assessment of their own family situation. This paper presents the results relating to the assessment of these dimensions of family functioning and their relation to some personal and family characteristics of parents with adolescent children.", publisher = "Beograd: Institut za sociološka istraživanja Filozofskog fakulteta Univerziteta u Beogradu", journal = "Porodice u Srbiji danas u komparativnoj perspektivi", title = "Adolescent u porodici – porodica u adolescenciji", pages = "274-263", url = "https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_reff_4817" }
Milošević, Z. B.. (2009). Adolescent u porodici – porodica u adolescenciji. in Porodice u Srbiji danas u komparativnoj perspektivi Beograd: Institut za sociološka istraživanja Filozofskog fakulteta Univerziteta u Beogradu., 263-274. https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_reff_4817
Milošević ZB. Adolescent u porodici – porodica u adolescenciji. in Porodice u Srbiji danas u komparativnoj perspektivi. 2009;:263-274. https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_reff_4817 .
Milošević, Zorica B., "Adolescent u porodici – porodica u adolescenciji" in Porodice u Srbiji danas u komparativnoj perspektivi (2009):263-274, https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_reff_4817 .