The Cult of the Theotokos and the Founding of the Medieval Nemanjić State: Readings Between Image and Performance
Култ Богородице и оснивање државе Немањића: читање између слике и перформанса
Article (Published version)
Metadata
Show full item recordAbstract
This paper aims to analyze the performative aspects of the cult of the Theotokos in the early Nemanjić state. Through an integrative analysis of newly built churches dedicated to Theotokos, with an emphasis on Studenica, ritual texts, and liturgical typikon, I attempt to contextualize the political and ideological background of the newly formed spatial icons of the Theotokos, the reasons and intentions behind them, and function within the historical context surrounding the founding of the Nemanjić State.
Идеја рада је да кроз теорију перформанса, односно кроз перформативност слике,
текста и простора понуди ново читање идеолошких премиса на којима се заснивало оснивање
државе Немањића.
Прво поглавље је посвећено уводу у концепт перформативности и проблематизацији
изворног материјала, односно методолошком приступу изворима. Такође, уводи се култ
Богородице као студија случаја кроз који ће се кроз рад пратити политичка идеологија ране
државе Немањића.
Друго поглавље „Стефан Немања и Богородица’ започиње анализу штовања
Богородичиног култа у доба раних Немањића, са фокусом на две најзначајније задужбине
подигнуте у време Стефана Немање и посвећене Богородици, уз тумачење сцене Немањине
смрти и његовог завета Богородици у контексту значаја култа Одигитрије у време Комнина и
њеног потенцијала за стварње живуће слике Богородице која својим присуством благосиља и
санкционише нови светитељски култ Светог Симеона.
Треће поглавље „Приступ полисемији Студенице’ је усмерено на централн...у тему рада,
истичући превасходно вишезначност Студенице у визуелном и просторном смислу као
обитавалишту Богородице у Србији.
Четврто поглавље „Свети Сава и Студеница’ се усмерава на литургијску хијеротопију,
анализирајући идеолошку и политичку позадину посвете Богородици Благодетељници и
проблематизујући аспекат ритуала који је у фокус стављао Богородицу.
Пето поглавље „Стефан Првовенчани и Богородица’ се усмерава на идеолошки програм
Стефана Првовенчаног који је на више равни почивао на посебној вези са Богородицом.
У закључку рад још једном повезује идеју перформанса са њеним значајем у рекреирању
живуће слике Богородице и идеолошком и политичком значају те нове просторне иконе у
процесу успостављања независности Српске средњовековне државе.
Keywords:
Theotokos / Stefan Nemanja / Sava / Stefan Prvovenčani / performance / Byzantine rite / Theotokos Evergetis / Studenica / spatial icon / Богородица / Стефан Немања / Сава / Стефан Првовенчани / перформативност / византијски обред / Богородица Eвергетида / Студеница / просторне иконеSource:
Istraživanja, 2021, 32, 55-82Publisher:
- Univerzitet u Novom Sadu Filozofski fakultet
Institution/Community
Istorija / HistoryTY - JOUR AU - Orlov Vilimonović, Larisa PY - 2021 UR - http://reff.f.bg.ac.rs/handle/123456789/5245 AB - This paper aims to analyze the performative aspects of the cult of the Theotokos in the early Nemanjić state. Through an integrative analysis of newly built churches dedicated to Theotokos, with an emphasis on Studenica, ritual texts, and liturgical typikon, I attempt to contextualize the political and ideological background of the newly formed spatial icons of the Theotokos, the reasons and intentions behind them, and function within the historical context surrounding the founding of the Nemanjić State. AB - Идеја рада је да кроз теорију перформанса, односно кроз перформативност слике, текста и простора понуди ново читање идеолошких премиса на којима се заснивало оснивање државе Немањића. Прво поглавље је посвећено уводу у концепт перформативности и проблематизацији изворног материјала, односно методолошком приступу изворима. Такође, уводи се култ Богородице као студија случаја кроз који ће се кроз рад пратити политичка идеологија ране државе Немањића. Друго поглавље „Стефан Немања и Богородица’ започиње анализу штовања Богородичиног култа у доба раних Немањића, са фокусом на две најзначајније задужбине подигнуте у време Стефана Немање и посвећене Богородици, уз тумачење сцене Немањине смрти и његовог завета Богородици у контексту значаја култа Одигитрије у време Комнина и њеног потенцијала за стварње живуће слике Богородице која својим присуством благосиља и санкционише нови светитељски култ Светог Симеона. Треће поглавље „Приступ полисемији Студенице’ је усмерено на централну тему рада, истичући превасходно вишезначност Студенице у визуелном и просторном смислу као обитавалишту Богородице у Србији. Четврто поглавље „Свети Сава и Студеница’ се усмерава на литургијску хијеротопију, анализирајући идеолошку и политичку позадину посвете Богородици Благодетељници и проблематизујући аспекат ритуала који је у фокус стављао Богородицу. Пето поглавље „Стефан Првовенчани и Богородица’ се усмерава на идеолошки програм Стефана Првовенчаног који је на више равни почивао на посебној вези са Богородицом. У закључку рад још једном повезује идеју перформанса са њеним значајем у рекреирању живуће слике Богородице и идеолошком и политичком значају те нове просторне иконе у процесу успостављања независности Српске средњовековне државе. PB - Univerzitet u Novom Sadu Filozofski fakultet T2 - Istraživanja T1 - The Cult of the Theotokos and the Founding of the Medieval Nemanjić State: Readings Between Image and Performance T1 - Култ Богородице и оснивање државе Немањића: читање између слике и перформанса EP - 82 IS - 32 SP - 55 DO - 10.19090/i.2021.32.55-82 ER -
@article{ author = "Orlov Vilimonović, Larisa", year = "2021", abstract = "This paper aims to analyze the performative aspects of the cult of the Theotokos in the early Nemanjić state. Through an integrative analysis of newly built churches dedicated to Theotokos, with an emphasis on Studenica, ritual texts, and liturgical typikon, I attempt to contextualize the political and ideological background of the newly formed spatial icons of the Theotokos, the reasons and intentions behind them, and function within the historical context surrounding the founding of the Nemanjić State., Идеја рада је да кроз теорију перформанса, односно кроз перформативност слике, текста и простора понуди ново читање идеолошких премиса на којима се заснивало оснивање државе Немањића. Прво поглавље је посвећено уводу у концепт перформативности и проблематизацији изворног материјала, односно методолошком приступу изворима. Такође, уводи се култ Богородице као студија случаја кроз који ће се кроз рад пратити политичка идеологија ране државе Немањића. Друго поглавље „Стефан Немања и Богородица’ започиње анализу штовања Богородичиног култа у доба раних Немањића, са фокусом на две најзначајније задужбине подигнуте у време Стефана Немање и посвећене Богородици, уз тумачење сцене Немањине смрти и његовог завета Богородици у контексту значаја култа Одигитрије у време Комнина и њеног потенцијала за стварње живуће слике Богородице која својим присуством благосиља и санкционише нови светитељски култ Светог Симеона. Треће поглавље „Приступ полисемији Студенице’ је усмерено на централну тему рада, истичући превасходно вишезначност Студенице у визуелном и просторном смислу као обитавалишту Богородице у Србији. Четврто поглавље „Свети Сава и Студеница’ се усмерава на литургијску хијеротопију, анализирајући идеолошку и политичку позадину посвете Богородици Благодетељници и проблематизујући аспекат ритуала који је у фокус стављао Богородицу. Пето поглавље „Стефан Првовенчани и Богородица’ се усмерава на идеолошки програм Стефана Првовенчаног који је на више равни почивао на посебној вези са Богородицом. У закључку рад још једном повезује идеју перформанса са њеним значајем у рекреирању живуће слике Богородице и идеолошком и политичком значају те нове просторне иконе у процесу успостављања независности Српске средњовековне државе.", publisher = "Univerzitet u Novom Sadu Filozofski fakultet", journal = "Istraživanja", title = "The Cult of the Theotokos and the Founding of the Medieval Nemanjić State: Readings Between Image and Performance, Култ Богородице и оснивање државе Немањића: читање између слике и перформанса", pages = "82-55", number = "32", doi = "10.19090/i.2021.32.55-82" }
Orlov Vilimonović, L.. (2021). The Cult of the Theotokos and the Founding of the Medieval Nemanjić State: Readings Between Image and Performance. in Istraživanja Univerzitet u Novom Sadu Filozofski fakultet.(32), 55-82. https://doi.org/10.19090/i.2021.32.55-82
Orlov Vilimonović L. The Cult of the Theotokos and the Founding of the Medieval Nemanjić State: Readings Between Image and Performance. in Istraživanja. 2021;(32):55-82. doi:10.19090/i.2021.32.55-82 .
Orlov Vilimonović, Larisa, "The Cult of the Theotokos and the Founding of the Medieval Nemanjić State: Readings Between Image and Performance" in Istraživanja, no. 32 (2021):55-82, https://doi.org/10.19090/i.2021.32.55-82 . .